Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29,774 záznamů.  začátekpředchozí29765 - 29774  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.96 vteřin. 

Circus elements as transcendental tools in film
Popov, Dimitar ; ANGIOLILLO, Mary Carmel (vedoucí práce) ; BERNARD, Jan (oponent)
From the very beginning, film announced its duality: the style of the documentary works of the film pioneers - the Lumi?re brothers, stood in

Automatic Alignment of Tectogrammatical Trees from Czech-English Parallel Corpus
Mareček, David ; Bojar, Ondřej (oponent) ; Žabokrtský, Zdeněk (vedoucí práce)
Cílem této práce je implementovat a zhodnotit softwarový nástroj pro automatické zarovnávání (alignment) českých a anglických tektogramatických stromů. Úkolem je najít odpovídajicí si uzly stromů, které reprezentují anglickou větu a její český překlad. Velké množství zarovnanýych stromů získaných z paralelního korpusu může být užitečné pro trénování modelu pro transfer strojového překladu. Zároveň může posloužit lingvistům při studování překladových ekvivalentů mezi dvěma jazyky. Výsledky našich experimentů ukazují, že přesunutím problému alignmentu ze slovní roviny na tektogramatickou (a) zvýšíme mezianotátorskou shodu (b) můžeme vytvořit alignovací algoritmus, který využívání i stromovou strukturu věty a překoná nástroj pro alignment GIZA++ spuštěný na uzly tektogramatických stromů. To je pravděpodobně zapříčiněno tím, že tektogramatické reprezentace českých a anglických vět si jsou mnohem podobnější než samotné věty na povrchu.

Porovnávání 3D objektů v jazyce JAVA
Zapletal, Tomáš ; Smékal, Zdeněk (oponent) ; Šmirg, Ondřej (vedoucí práce)
Hlavním úkolem této práce je načítat 3D modely v různých souborových formátech a zobrazovat je, vytvářet řezy z 3D modelů ale i zpětně z řezů vytvářet 3D modely, vyčíslit nepřesnosti po vyhlazení a dalších úpravách a zkoumat podobnost originálních a upravených modelů. To vše v jazyce Java a jeho nástavbách pro práci s 3D objekty. Práce navazuje na předchozí projekt „3D model z MRI“.

Attitudes to language in the prescriptive grammars in the Age of Reason
Grosser, David ; Tichý, Ondřej (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá formováním názorů na jazyk v rámci standardizace angličtiny v osmnátém století. Cílem práce je ukázat, že nástup preskriptivních gramatik byl podmíněn určitými ideologickými předpoklady o povaze jazyka a jistými procesy ve společnosti a že porozumění tomuto ideovému a historickému pozadí je klíčové pro interpretaci těchto gramatik. První kapitola se zabývá zkoumáním tzv. návrhů na projekt anglické akademie. Ukazuje se, že tyto návrhy prezentovaly a šířily myšlenky, které tvoří základ preskriptivního náhledu na jazyk a že tedy byly nezbytnou předehrou pro rozmach preskriptivistické ideologie v pozdějších dekádách osmnáctého století. Druhá kapitola pojednává o důsledcích snahy nově vznikajících silných středních vrstev o sociální sebe-identifikaci. Ukazuje se, jak důležitou roli hrál v tomto procesu jazyk a jak touha vyrovnat se vyšším vrstvám vyústila v nebývalou poptávku po jazykové kodifikaci a ovlivnila její podobu. V poslední kapitole se za využití poznatků z druhé kapitoly zkoumá povaha normy preskriptivních gramatik a ukazuje se, že byla založena na úzu vyšších společenských vrstev. Dále se dokazuje na příkladech Lowtha a Priestleyho, že gramatiky tohoto období nelze v posledku označit jako preskriptivní či jako deskriptivní, protože obsahují jak deskriptivní tak preskriptivní...

Symbol a význam zvířat v hispanoamerické bajce s přihlédnutím k předhispánské tradici
Žaloudková, Veronika ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Résumé Obsah této bakalářské práce uvedené pod názvem Symbol a význam zvířat v hispanoamerické bajce s přihlédnutím k předhispánské tradici, je zaměřen na vymezení pojmu bajka jako literárního žánru, na její formu, funkce, rozsah a jazyk, kterými se vyznačuje. Dále je vymezena oproti jiným žánrům slovesnosti, se kterými by mohla být zaměňována, a na jejichž formování měla vliv. Uveden je její pravděpodobný vznik a výskyt v oblasti antické řecké a římské literatury. V této části se práce soustředí na nejvýznamnější antické autory, mezi které patří Ezop, Phaedrus a Babrios. Evropská tradice pokračuje La Fontainovými bajkami a stejně jako u předchozích autorů, práce zkoumá jeho styl a zaměřuje se i na životní osud tvůrce. Jako rarita je zmíněna minibajka Karla Čapka. Další vývoj popisuje osobitost bajky v hispanoamerické oblasti. Vymezuje ji jako svébytný literární žánr a popisuje, jakým způsobem se bajka v této oblasti dále formovala. Práce poukazuje mimo jiné na termín typizace, která je pro hispanoamerickou bajku velice důležitá, jelikož autoři měli zájem bajku formovat do jedinečného lokálního stylu, proto bylo zapotřebí nahradit evropské názvy zvířat těmi místními. Dalším stěžejním bodem bylo rozlišení mezi bajkou a zvířecí pohádkou. Před příchodem Španělů nemůžeme o bajce hovořit jako o bajce, jelikož...

Český jazyk na Krymu
Wildová, Zuzana ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Práce se zabývá sou asným stavem jazyka eské minority na Krymu. Popisuje na základ materiálu získaného v terénu jevy a zm ny, které v jazyce krymských ech vznikly vlivem p sobení cizího jazykového, ale i kulturního prost edí. Je zam ena na oblast fonetiky, tedy na to, jakým zp sobem se u mluv ích projevují vlivy ruské výslovnostní normy. Práce obsahuje historicko-kulturní kontext týkající se odchodu ech na Krym a podoby eské minority v sou asnosti. Jednotlivé kapitoly jsou v novány vybraným jev m: odchylkám ve výslovnosti vokál v prvních slabikách slov, zm nám ve výslovnosti souhlásky [j], labializované výslovnosti konsonantu [v], zm nám ve výslovnosti slov p ejatých, výslovnostní podob souhlásek [ ] a [ ] v eských slovech, výslovnosti toponym, protezi a vypou t ní hlásek na za átku slov, odchylkám ve výslovnosti hlásek uprost ed slov, vokalizaci p edlo ek a vlivu ruské jazykové normy na u ití jejich vokalizované podoby.

Mateřská škola v Pustiměři
Trněný, Jan ; Párová,, Jitka (oponent) ; Rusinová, Marie (vedoucí práce)
Diplomová práce „Mateřská škola v Pustiměři“ je zpracována ve formě projektové dokumentace pro provádění stavby. Objekt se nachází v západní části obce na mírně svažitém pozemku. Půdorysně odpovídá budova přibližně tvaru písmene „L“, kde jedno rameno má dvě nadzemní podlaží a druhé rameno jedno nadzemní podlaží. Jedná se o budovu zděnou, nepodsklepenou, zastřešenou plochou střechou. Součástí projektu je i řešení parkovacích stání a zpevněných ploch. Mateřská škola je tvořena 3 odděleními, z nichž každé má kapacitu 20 dětí. Součástí budovy je i hospodářský úsek, úsek vedení a úsek pro logopedii a učebnu jazyků.

Authentic existence and the "American dream" in Dreiser's fiction
Černá, Pavlína ; Procházka, Martin (oponent) ; Roraback, Erik Sherman (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce bylo analyzovat pojetí mýtu "amerického snu" v následujících dílech Theodora Dreisera: Sestra Carrie, Jennie Gerhardtová a Americká tragédie. První kapitola nás uvádí do problematiky mýtu "amerického snu" a vysvětluje jeho kulturní a historické kořeny. Další část se zabývá již konkrétně Dreiserovým pojetím daného konceptu a zároveň dává do kontextu autorův život a jeho fikci. Následující tři kapitoly pojednávají o hlavních hrdinech a hrdinkách a jejich vyrovnání se s realitou "amerického snu" a společností, ve které žijí. V závěru se zabývám Dreiserovým přínosem pro americkou literaturu, jeho stylem, spisovateli, kteří jím byli ovlivněni a v neposlední řadě také termíny, pod které je autor tradičně i netradičně zařazován. V úvodní kapitole se seznamujeme s pojmem mýtu "amerického snu". Každý národ do jisté míry spojují a vytvářejí specifické atributy jako např. společný jazyk, rasa, sdílené území či historie. V případě Spojených států amerických, které jsou zemí přistěhovalců a tudíž zemí mnoha kultur, je společným stavebním kamenem mýtus. Konkrétně mýtus "amerického snu", jinými slovy víra, že každý může skrze svojí odhodlanost, vytrvalost a tvrdou práci dosáhnout v životě úspěchu bez ohledu na svůj původ a prostředí, ze kterého pochází. "Americký sen" má svoje kořeny v...

Standard German in Czech secondary schools (an analysis of the process of shaping the standard variety in social practise)
Hajíčková, Zuzana ; Doležal, Jiří (oponent) ; Dovalil, Vít (vedoucí práce)
Tato práce analyzuje proces utváření spisovné variety německého jazyka v sociální praxi, a to na českých středních školách. Jejím těžištěm je role učitele jakožto normové autority při prosazování normy. Metodologickým východiskem je model sociálního silového pole a teorie jazykového managementu. Pro potřeby této práce bylo dále použito následné interview.

Jazyková škola a mateřská anglická škola v Horních Heršpicích
Vlček, Petr ; Blažek, Petr (oponent) ; Fišarová, Zuzana (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je projekt školního zařízení, přesněji jazykové školy a mateřské anglické školy. Jedná se novostavbu navrženou na rovinné parcele č. 873/21 v k.ú. Horní Heršpice, v okrajové části města Brna. Jazyková škola je určena pro výúku cizích jazyků, s navrženou celkovou kapacitou 41 studentů. Mateřská škola slouží pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku a byla navržena celkem pro 40 dětí. Objekt byl navržen obdelníkových tvarů, jako dvoupodlažní, nepodsklepená, zděná budova. Jednotlivé provozy jazykové a mateřské školy byly navrženy s ohledem na minimální křížení. Ve druhém patře byly umístěny pouze kancelářské prostory pro vedení školy. Stavba byla navržena z vápenopískových cihel KM Beta, zateplena certifikovaným systémem ETICS, stropní konstrukce je z keramickobetonových panelů. Střešní konstrukce nad většinou půdorysu tvoří dvouplášťové ploché střechy, dále je navržena jednoplášťová plochá zelená střecha.