Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26,320 záznamů.  začátekpředchozí26311 - 26320  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.60 vteřin. 

Střední délka života ve zdraví
Šídlová, Eva ; Langhamrová, Jitka (vedoucí práce) ; Arltová, Markéta (oponent)
Práce se zabývá analýzou ukazatele střední délky života ve zdraví v České republice. Zpočátku se práce věnuje popisu evropských organizací věnujících se rozvoji tohoto ukazatele a dále pak vybraným evropským harmonizovaným šetřením, z kterých lze čerpat data pro výpočet ukazatele. Dále jsou zde rozebrány rizikové faktory ovlivňující zdraví a zdravotní stav obyvatel a je zde nastíněn i problém stárnutí populace. Výpočet samotného ukazatele střední délky života ve zdraví je prováděn Sullivanovou metodou. Ukazatel střední délky života ve zdraví je počítán na základě třech různých vymezení zdraví, která byla použita ve výběrovém šetření EU-SILC. Tato práce analyzuje zjištěné prevalence dle různých vymezení zdraví a dále pak také ukazatele střední délky života ve zdraví za rok 2007, odděleně pro muže a ženy. Dále pak srovnává ukazatele mezi roky 2005 a 2007. V závěru je proveden výpočet variability a testování hypotézy o shodnosti ukazatele střední délky života ve zdraví vymezeným subjektivním zdravím mezi muži a ženami v roce 2007.

Otázka žánru Ž121
Lánská, Jovanka ; Čapek, Filip (oponent) ; Prudký, Martin (vedoucí práce)
Záměrem mé diplomové práce je objasnit otázku žánru žalmu číslo 121 především pečlivým studiem jeho obsahu. Tímto žalmem se zabývám zejména jako samostatným textem, ačkoliv si plně uvědomuji, že je nedílnou součástí knihy Žalmů, potažmo celého Starého zákona a Bible. Podstatnou součástí mé práce je podrobný rozbor textu, který zahrnuje překlad z hebrejského jazyka, zhodnocení různočtení srovnáním s jinými podobami žalmu, další exegetickou práci včetně vlastní formulace teologicky důležitých motivů provedené po jednotlivých verších, výklad žalmu a náhled do dějin exegeze tohoto žalmu (výběrem starších i moderních exegetických přístupů). Ve své práci dále vyhodnocuji, jaký je žánr žalmu (popřípadě zdali tu jde o skupinu žánrů), objasňuji také funkci vybraného žánru (žánrů) v biblickém kontextu, odůvodňuji přiřazení žalmu k danému žánru (žánrům) a snažím se popsat, jak se může toho vyhodnocení podílet celkové interpretaci tohoto žalmu. Stručně se před samotným závěrem práce také zmiňuji o využití žalmu 121 v církevní praxi a to především o takovém využití, které souvisí s určením žánru vybraného žalmu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Bankovní krize ve světě
Mirazčievová, Michaela ; Půlpánová, Stanislava (vedoucí práce) ; Paholok, Igor (oponent)
Cílem této práce je nabídnout aktuální pohled na velmi diskutované a problematické téma bankovních krizí. Analýza poskytuje přehled výskytu bankovních a finančních krizí od 90. let 20 stol. do současnosti s uvedením jejich hlavních příčin, vymezuje jejich podstatu a vysvětluje některé z hlavních makroekonomických a mikroekonomických důvodu jejich vzniku. Zkoumá, jak současná ekonomická teorie popisuje a analyzuje původ a povahu finanční nestability a porovnává její závěry s reálnými zkušenostmi z nedávných krizí. Dále se zabývá popisem průběhu systémových bankovních krizí a jejich souvislosti s vývojem ekonomiky, s důrazem na reálné efekty finanční nerovnováhy a vysoké ekonomické i společenské náklady krizí. Na základě těchto poznatků předkládá tato práce možné způsoby "léčení" podlomeného zdraví finančního systému a zabezpečení jeho stability s cílem předcházet budoucímu opakování krizí. Samostatná kapitola je věnována podrobnějšímu popisu několika případů vážných systémových bankovních krizí: argentinské krize z roku 2001, skandinávských krizí na přelomu 80 a 90 let 20 stol., a české krize během transformačního období v 90 let 20 stol.

Koučování - součást profesního rozvoje
Říhová, Jana ; Bahbouh, Radvan (oponent) ; Wagnerová, Irena (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou koučování jako součástí profesního rozvoje. Její první část se zabývá teoretickými východisky koučování. Jsou zde souhrnně popsány definice, s nimiž se lze v odborné literatuře setkat. Pozornost je věnována i historickým a filozofickým základům koučování. Po prezentaci těchto základních informací práce vymezuje koučování vůči jeho příbuzným oborům jako je poradenství, školení, mentoring nebo psychoterapie. V samostatné kapitole je pojednáno o procesu koučování, jeho principech, etapách a základních modelech. V krátkosti jsou zmíněny dva základní typy koučování. Obsáhlejší kapitola je věnována osobnostním charakteristikám kouče a jeho funkci v závislosti na postavení ve firmě. Závěr první části se zaměřuje na problematiku etiky v procesu koučování. Druhou polovinu práce tvoří část praktická, v níž jsou zpracovány dva výzkumy - kvalitativní a kvantitativní. V rámci kvalitativního výzkumu byly v polostrukturovaných rozhovorech získávány informace a názory o koučování od předních českých koučů. Kvantitativní výzkum se soustřeďuje na analýzu vnímání efektivity metody koučování osobami, kteří ji ve svém profesním životě využily jako klienti.

Internet a mezinárodní právo soukromé
Zezulka, Denisa ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Dolanská Bányaiová, Lucie (oponent) ; Zavadilová, Marta (oponent)
Tato disertační práce se zabývá dosud nejmodernějším komunikačním prostředkem - Internetem, ve spojení s mezinárodním právem soukromým. Toto spojení není náhodné, neboť Internet je mezinárodní prostředek, pomocí kterého komunikují subjekty z nejrůznějších koutů světa. Internet lze definovat jako celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí. Z právního hlediska však není schopen nabývat práva a povinnosti, nemá právní subjektivitu a vůbec neexistuje. Internet je ovšem zcela nepochybnou součástí našeho každodenního života. Právní úprava Internetu zpočátku zůstávala zcela stranou, středem zájmu byly pouze jeho technické aspekty. Potřeba speciální právní úpravy vyvstala až s rostoucím počtem uživatelů internetové sítě. Do té doby byla dovozována z jiných právních předpisů. Tento vývoj je však logický, neboť bylo nejprve nutné dosáhnout určité technologické úrovně. V disertační práci je podrobně zmapována právní úprava mezinárodního práva soukromého i internetového práva, které je dle mého názoru třeba považovat za samostatné právní odvětví. Základním pramenem českého mezinárodního práva soukromého je bezpochyby Ústava a další ústavní zákony. Co se týká speciální úpravy, v čele stojí zákon o mezinárodním právu soukromém a procesním. Na mezinárodní úrovni dominuje úmluva CISG a Úmluva OSN o...

Druhy trestných činů
Brennerová, Dita ; Štěpánek, Petr (vedoucí práce) ; Šmerda, Radek (oponent)
Diplomová práce "Druhy trestných činů" se zabývá charakteristikou trestných činů dle Trestního zákona.Cílem diplomové práce je výstižně shrnout jednotlivé trestné činy ustanovené v trestním zákoníku. Dalším cílem je zhodnotit trend vývoje kriminality v České republice v období od roku 2005 do roku 2015. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá základními pojmy trestního práva, definuje pojem trestný čin a skutkovvou podstatu trestného činu. Druhá kapitola shrnuje jednotlivé trestné činy. Poslední kapitola zobrazuje trend vývoje kriminality v České republice v období od roku 2005 do roku 2015.

Vliv vzdělávání na podobu sociálních nerovností
Stočková, Eva ; Krištofová, Zuzana (oponent) ; Kopecký, Martin (vedoucí práce)
V této práci se systematicky věnuji problematice vzdělávání s ohledem na podobu sociálních nerovností. Po objasnění své volby tohoto tématu v úvodu práce jsem vymezila některé stěžejní pojmy, se kterými pracuji, převážně pomocí encyklopedických definic. Samostatnou kapitolu věnuji vzdělávacím příležitostem se stručným historickým exkursem do oblasti rovných šancí na vzdělání a v další kapitole navazuji rozsáhlejším přehledem různých pojetí a teorií reprodukcí vzdělanostních nerovností ve společnostech. Své místo jsem vyhradila i vybraným mezinárodním studiím na dané téma, které v této oblasti zkoumání mají své zásadní postavení a přinášejí hodnotná zjištění. V kontextu andragogiky jsem věnovala zvláštní pozornost tématům celoživotního učení a zvláště pak rovným příležitostem v oblasti celoživotního učení. Dále předkládám pohledy na sociální nerovnosti ve vzdělávání dospělých a profesním vzdělávání, které jsem čerpala zejména z analýz vzdělávací politiky OECD. V závěrečné kapitole se věnuji situaci v České republice, která svou změnou politického uspořádání po roce 1989 otevřela otázky týkající se vzdělanostních reprodukcí a dala tak výzkumníkům možnost tento (po sociologické stránce) fenomén zkoumat. Zároveň se snažím nabídnout stručný pohled na celoživotní učení v kontextu současné české společnosti. Mezi...

Dovolená na začátku 21. století. Srovnání České republiky a Spolkové republiky Německo
Thöndlová, Gabriela ; Buriánek, Jiří (oponent) ; Duffková, Jana (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce je dovolená, konkrétně srovnání způsobu trávení dovolené obyvatel České republiky a Spolkové republiky Německo. Práce je rozdělena do dvou relativně oddělených částí: teoretické a empirické. Teoretická část je věnována vymezení pojmů dovolená, rekreace, cestovní ruch a turismus, dále je zde načrtnut vývoj volného času a tůrismu i jejich vědeckého zkoumání. Rovněž je podstatné vymezení času volného a času pracovního. Další kapitolu tvoří popis "procesu" dovolené, kam patří především motivace cestujících, plánování dovolené, její . . financování a průběh, včetně různých (specifických) variant dovolené a konečně také spokojenost s dovolenou. Zvláštní kapitola je věnována ekologickým aspektům turismu a negativním stránkám dovolené. Empirickou část potom tvoří analýza dat ze dvou výzkumů zabývajících se trávením dovolené. První výzkum (Reisennnlyse) byl proveden v Německu společností Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen e.V. (F.U.R.) v roce 2002, druhý výzkum provedla v české republice v roce 2003 agentura STEMIMARK. Na základě analýzy dat z obou výzkumů je zde v jednotlivých podkapitolách porovnáno trávení dovolené Čechů a Němců na počátku 21. století, a to z hlediska různých aspektů dovolené (délka dovolené, destinace, roční období, forma organizace, dopravní prostředek,...

Aspektuálnost v japonštině
Šmídová, Hana ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Barešová, Ivona (oponent) ; Fiala, Karel (oponent)
Práce se pokouší zmapovat kategorii aspektuálnosti v japonském jazyce. Na začátku uvádí obecnou definicí aspektuálnosti a následně ji aplikuje v jazykovém kontextu japonštiny. V příslušných kapitolách popisuje jednotlivé roviny vyjádření aspektuálnosti. Detailně se zabývá kategoriemi gramatické času, vidu a modality a prostředky jejich vyjádření v japonském jazyce. Cílem práce je ukázat, že v japonštině, přestože nemá samostatnou gramatickou kategorii vidu jako čeština, se aspektuální významy vyjadřují, i když jinými jazykovými prostředky, než na jaké jsme v češtině zvyklí. Text práce je doplněn bohatým příkladovým materiálem ze současného jazyka.

Jak učit etickou výchovu ve starším školním věku.
Pekárková, Anna ; Mazáčová, Nataša (oponent) ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce)
Práce pojednává o etické výchově žáků staršího školního věku, která je v naší republice v současné době vyučována samostatně i v rámci jiných předmětů. Teoretická část obsahuje definici etické výchovy, základní charakteristiku staršího školního věku a vymezuje nosné body tohoto vývojového období pro etickou výchovu. Dále zahrnuje hlavní teoretická východiska etické výchovy, vysvětluje pojem reflexe. Upozorňuje na rámcové vzdělávací programy s důrazem na průřezové téma osobnostní a sociální výchova a jeho úzký vztah k etické výchově. Praktická část přináší informace o způsobu výuky etické výchovy ve vybraných českých školách. Uvádí základní zobecnitelné poznatky o výuce. Na srovnání čtyř konkrétních programů výuky se snaží hlouběji porozumět dané problematice. Výzkum se zaměřuje hlavně na oblast cílů a metod.