Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,553 záznamů.  začátekpředchozí2535 - 2544další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.09 vteřin. 

Důvody a rozsah užívání drog u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
CHRTOVÁ, Ivana
Pro svou bakalářskou práci jsem si vybrala téma Důvody a rozsah užívání drog u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, tato problematika mě zaujala během výkonu studijní praxe. Experimentování a následné užívání drog dětskou populací je stále závažnějším problémem, a to nejen v České republice, ale i po celém světě. V posledních letech bylo zaznamenáno snížení věkové hranice pro experimenty s drogami, ať už legálními či nelegálními. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí jsou zasaženy drogami a dalšími patologickými jevy daleko dříve než většinová společnost, což tuto hranici posouvá ještě níž. V důsledku příslušnosti dítěte k sociokulturně znevýhodněné skupině obyvatel se dítě dostává do problémů sociálních, zdravotních, ekonomických, často i kriminálních. Příslušnost k vyloučené skupině obyvatel pak může zapříčinit sklony k častějšímu a rizikovějšímu užívání drog. Práce se zabývá užíváním drog dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Data pro tuto práci byla získávána od dětí ve věku 14-15 let ve speciálně pedagogických zařízeních na území Jihočeského kraje. Ke zjištění dat byl použit kvantitativní výzkum, metodou dotazování, technikou anonymního dotazníku, doplněný o rozhovor s terapeuty zařízení, který byl kvalitativně vyhodnocen. Na základě vyhodnocení výsledků byly verifikovány a falzifikovány předem stanovené hypotézy. Práce obsahuje teoretickou část, kde jsou vysvětleny základní pojmy, popsány modely vzniku drogové závislosti, o které jsou dále opírána tvrzení a příčiny experimentů a užívání drog dětmi ze znevýhodněného prostředí. Teoretická část je zakončena výsledky výzkumu této problematiky u dětí z běžné populace, se kterými jsou následně srovnávány výsledky výzkumu této práce. V praktické části jsou vytyčeny cíle a je zde popsán vlastní výzkum. Cílem této práce je zjistit důvody a rozsah užívání drog u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Dílčími cíli byla komparace důvodů a rozsahu užívání u těchto dětí s daty již dříve zjištěnými u běžné dětské populace v České republice. Výsledky výzkumu prezentují vyšší zastoupení respondentů ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v užívání návykových látek, včetně vyšší četnosti jejich užívání, mladšího věku prvního užití, ale i pravidelného užívání a zkušenosti s různými typy návykových látek oproti běžné dětské populaci. Díky výsledkům výzkumů můžeme také poukázat na to, že důvody užívání návykových látek dětmi ze sociokulturně znevýhodněného prostředí se odlišují od důvodů běžné dětské populace. Spočívají zejména v psychické a sociální deprivaci těchto dětí a nenaplnění jejich základních psychických potřeb. Tato stigmatizace následně ovlivňuje sklon dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí k užívání návykových látek, kdy díky droze jsou schopny na chvíli ?zapomenout? a radovat se. Výsledky práce je možné využít v praxi, k výuce, pro potřeby dalších výzkumů nebo jako zdroj informací pro širokou i odbornou veřejnost.

Vévodkyně z Amalfi autora J. Webster
Bailey, Jennifer Margaret ; DUŠEK, Jan (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Má závěrečná práce mezinárodního magisterského programu DAMU pojednává o vizuální interpretaci jakobínské hry Vévodkyně z Amalfi autora Johna Webstera. Práce popisuje politický a společenský kontext 16. století, mé myšlenkové postupy zahrnující inspirace, scénář a psychologický význam mého využití minimalistické scény a závěrem můj osobní rozvoj na DAMU.

Psychologický přístup učitele k žákům zá kladních uměleckých škol při výuce hry na housle
Tichá, Barbora ; HŮLA, Pavel (vedoucí práce) ; KOTMEL, Bohumil (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje práci učitele houslí na základní umělecké škole z pohledu psychologického působení na žáky. Zkoumá veškeré možnosti, které má učitel k dispozici, aby psychologicky podpořil výuku a tím i žákův rozvoj. Nejdřív se věnuje samotným hudebním schopnostem a hudebnímu nadání a rozebírá možnosti, pomocí kterých se může žák hudebně rozvíjet. Dále pak rozebírá samotný přístup učitele k žákům a jeho různé varianty. Zdůrazňuje, že je velmi důležité umět vést ke správné koncentraci a pozornosti, umět motivovat žáka v každém období jeho studia a připravit ho na koncertní vystoupení. Učitel by si měl být vědom všech možností, které mu psychologický obor nabízí, od samotného působení na žáky, až po komunikaci s rodiči. Na závěr je zařazeno několik kapitol o samotném procesu učení, jeho různých typech a možnostech v rámci výuky houslí.

Podívám se a vidím 2005: základní subjektivní a objektivní faktory ovlivňující vnímaní sexuálně explicitních materiálů
Chochola, Martin ; Weiss, Petr (vedoucí práce)
K DISERTAČNÍ PRÁCI Mgr. Martin Chochola PSAV2005 : Základní subjektivní a objektivní faktory ovlivňující vnímání sexuálně explicitních materiálů 2010 SSOOUUHHRRNN Práce "Podívám se a vidím: základní subjektivní a objektivní faktory ovlivňující vnímání sexuálně explicitních materiálů" postihuje aktuální problematiku vnímání existence, prezentace a distribuce vizuálních a audiovizuálních sexuálně explicitních materiálů v České republice. V teoretické části zasazuje psychologický význam těchto materiálů a jejich chápání do kontextu vývoje společenského uspořádání, politiky, technického vývoje, náboženství, práva, sociologie a psychologie. Praktická část se formou mapujícího výzkumu zaměřuje na základní subjektivní i objektivní faktory, které naše vnímání sexuálně explicitních materiálů přímo ovlivňují, a představuje čtveřici těchto prokazatelně působících faktorů: Jedná se o faktor sociodemografických charakteristik konzumenta, jeho postojů vůči sexuálně explicitním materiálům, obsahu konkrétních sexuálně explicitních materiálů a formu jejich prezentace či distribuce. Práce dále nastiňuje možnosti, v jakých konkrétních aplikačních oblastech lze s představenými faktory dále pracovat, nebo kde již jsou tyto faktory...

Hra zraku a hmatu
LEŠŇOVSKÁ, Lenka
Diplomová práce se specializuje na vznik didaktických pomůcek pro děti předškolního a mladšího školního věku. Práce má dvě části část teoretickou a praktickou. V teoretické části je charakterizován psychologický vývoj člověka s důrazem na vývoj dětí předškolního a mladšího školního věku. Dále je práce zaměřena na život a dílo reformní pedagožky Marii Montessori. V teoretické části je též pojednáno o učení, využívání didaktických her při výuce a také rozdělení naučných pomůcek. Nedílnou součástí vzdělávacího procesu je učitel/vychovatel, proto mu je v této části věnovaná pozornost. Praktická část se skládá z didaktických pomůcek pro nauku abecedy, číslic, rozvíjení smyslů a drobných úkolů, se kterými se běžně setkáváme při oblékání.

Možnosti transformace dětských domovů v ČR v zařízení nového typu
Krško, Alexandr ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
NÁZEV Možnosti transformace dětských domovů v ČR v zařízení nového typu ABSTRAKT Předložená práce se snaží zmapovat vývoj a současnost péče o ohrožené dítě a rodinu v ČR a na Slovensku, současný pedagogicko-psychologický pohled na danou problematiku a nastínit vize dalšího vývoje. Je vypracována na základě studia odborné literatury, analýzy publikovaných poznatků především z oblastí péče o ohrožené děti a rodiny, sociální pedagogiky, vývojové psychologie, historického i stávajícího systému péče o ohrožené dítě u nás a na Slovensku. Práce obsahuje poznatky z praxe autora v zařízeních ústavní výchovy a zkušenosti z prvního roku pilotního projektu, jehož cílem je transformace do zařízení poskytujícího ambulantní a terénní služby ohroženým rodinám. Praktická část se snaží dokázat na kasuistikách dětí umístěných v dětském domově reálnost předloženého návrhu. KLÍČOVÁ SLOVA Ohrožené dítě, náhradní výchova, ústavní výchova, transformace zařízení ústavní výchovy, sanace rodiny.

Psychologický pohled na Pesso Boyden psychomotorickou terapii při práci s traumatizovanými jedinci
Čepelíková, Zuzana ; Junková, Vendula (oponent) ; Loneková, Katarína (oponent)
Pesso Boyden psychomotorická terapie (PBSP) náleží k tělově zaměřeným psychoterapiím, které ve svém myšlenkovém základě poukazují na významnost propojení tělesné, emoční a kognitivní složky každého z nás. Tato práce se zaměřuje na psychologickou charakteristiku příslušného psychoterapeutického směru, která je v dostupném literatuře zpracovávána pouze v omezeném rozsahu. PBSP je představována v souvislosti s prací s traumatizovanými jedinci. V teoretické části věnujeme pozornost dvěma základním oblastem - teoretickému i aplikačnímu rámci PBSP a problematice traumatu. Teorie Pesso Boyden psychomotorické terapie je postihnuta především prostřednictvím obecně psychologických témat a vývojového pohledu na osobnost jedince. Praxi PBSP zachycujeme v podrobném popisu psychoterapeutického procesu a přibližujeme fiktivní kazuistikou PBSP. V teorii traumatu je vyzdvižena především jeho geneze, různorodé definování daného termínu, pozitivní i negativní symptomatologie a možnost léčby klientů s traumatickou historií. Cílem empirického zkoumání bylo přispět k poznání PBSP procesu prostřednictvím mapování obsahových a časových proporcích vybraných PBSP fenoménů. Experimentální skupinu tvořili jedinci s traumatickou minulostí z americko-české pilotní studie: "Efekt dvou sezení PBSP psychoterapie na aktivaci mozku...

Vliv orální hormonální antikoncepce na ženskou sexualitu: evolučně psychologický přístup
Klapilová, Kateřina ; Weiss, Petr (vedoucí práce) ; Procházka, Ivo (oponent) ; Blažek, Vladimír (oponent)
Styčným bodem všech 11 textů, které společně tvoří předkládanou disertační práci, je snaha aplikovat evolučně-psychologický přístup při studiu různých aspektů lidské sexuality. Cílem první části práce je co nejkomplexněji demonstrovat evolučně-psychologický přístup ke studiu jednoho z fenoménů ženské sexuality - užívání orální hormonální antikoncepce (HA). Jejím vlivem totiž dochází k potlačení výskytu adaptivních mechanismů, které jsou u žen spojeny s fertilní fází menstruačního cyklu. V porovnání s normálně cyklujícími ženami tak uživatelky HA vykazují snížené hodnocení atraktivity mužů geneticky kvalitních a kompatibilních a neobjevuje se u nich zvýšení sexuálního naladění a vzestup proceptivního chování ve středu cyklu. Dopad tohoto fenoménu na partnerský výběr a partnerskou dynamiku v ekologicky validním kontextu však dosud nebyl testován. V první výzkumné studii jsme proto analyzovali data v rámci reprezentativního souboru žen z ČR, kde jsme prokázali nižší počet náhodných sexuálních partnerů v posledním roce u uživatelek HA (a to zejména zadaných) než u normálně cyklujících žen. Zadané uživatelky HA také vypovídaly vyšší frekvenci sexuálních aktivit s partnerem. Ve druhé studii jsme v rámci mezinárodního souboru matek potvrdili, že ženy, které se seznámily s biologickým otcem svého dítěte v...

Sociálně psychologický výcvik volnočasových pedagogů
Pešková, Lucie ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šnýdrová, Ivana (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je definovat charakteristiku a cíle pedagogiky volného času a sociálně psychologického výcviku. Zabývá se možnostmi využití této metody ve vzdělání volnočasových pedagogů. Teoretická část práce pojednává o předmětech a cílech pedagogiky volného času a vzdělávacích potřebách volnočasových pedagogů. Popisuje také historii, současnosti a podmínkách sociálně psychologického výcviku. V praktické části popisuje využití metody sociálně psychologického výcviku v rámci studia pedagogiky volného času.

Jak lidé nakupují na internetu
Procházková, Pavla ; Jeřábek, Hynek (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut sociologických studií Pavla Procházková Jak lidé nakupují na internetu Abstrakt diplomové práce Práce popisuje základní principy v nákupním chování lidí na internetu. Cílem bylo říci, zda je nakupování na internetu racionální. Práce se zabývala teoriemi racionality a teorií omezené racionality z pohledu sociologických, ekonomických a psychologických přístupů. Všechny teorie se shodují v tom, že člověk, jedná-li racionálně, volí nejefektivnější variantu možného chování. Ať už získá přínos ekonomický, sociální či psychologický. Z tohoto širokého pohledu je jasné, že člověk ve většině případech svého jednání jedná racionálně, protože i nejhlubší emoce má jistý racionální základ, který ovšem v průběhu staletí svoji účelnost ztratil. Možná iracionalita může být v dnešní době způsobena příliš rychlým růstem technologií, zahlcením informací (informace jsou čím dál více a šířeji dostupné, ovšem zhoršuje se orientace v nich, člověk musí volit, kterými se bude řídit, které jsou důvěryhodné). Internet do nakupování vnáší prvek vyšší racionality ve svých nástrojích. Zároveň omezuje například vjemy, čímž se racionalita výběru snižuje. Závěrem je, že lidé na internetu jednají racionálně, nakupují s cílem maximalizovat svůj užitek (získat nízkou cenu, ušetřit...