Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,553 záznamů.  začátekpředchozí2515 - 2524dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.25 vteřin. 

Kult Velké Bohyně z kulturologického pohledu
Titěrová, Kristýna ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Ve sve pnlci popisuji vyvoj a symboliku kultu Velke bohyne, ktery provazi lidstvo jiz od jeho pocatku, od praveku v podobe Venusi, ale i abstraktnich zobrazeni, pres bohyne starovekych panteonu az po Marii, Matku Bozi. Zdurazlluji zde nepochybnou kontinuitu tohoto vyvoje, ktery je zrejmy napr. ze synkretickych nabozenstvi helenisticke doby, kfest'anstvi nevyjimaje. Kult Bohyne v soM odrazi hlubokou symboliku narozeni, zivota, smrti a znovuobnoveni, se kterou je vira v BohyniZenu -Pannu- Matku od pocatku spjata. Ve sve praci neopominam ani aspekt (hlubinne) psychologicky, tedy bohyne jako projekce archetypu matky a animy, ale ani sociologicky, konkretne jaky vliv mel a vira na postaveni zeny ve spolecnosti a na formovani zenskeho genderu.

Specifika vzdělávání seniorů
Jiráčková, Libuše ; Štěpánek, Zdeněk (oponent) ; Šerák, Michal (vedoucí práce)
Staří lidé studují, aby dávali svému životu smysl, aby zvýšili své sebevědomí a zlepšili své sociální postavení. Ale nejen to. Jedná se především o psychologický, fyziologický a sociální problém. Penzionovaný člověk, bohužel, často bývá vytlačován na okraj společnosti jako již nepotřebný. Pro většinu seniorů je tento pocit impulsem k tomu, aby dokázali, že jsou stále schopni výkonu. V souvislosti s touto potřebou je třeba rozdělit život člověka na tři etapy, které souvisí se schopností vykonávat činnost. V první etapě života člověk myslí na své vzdělání, studuje. Ve druhé etapě směřuje většinu své pozornosti na své profesní uplatnění a ve třetí pak na utváření "podvečera" svého života, kdy ustupuje orientace na materiální bytí. Člověk se spíše vrací ke svým odkládaným plánům a neuskutečněným studijním snům (Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory, 1997). Senior vnáší do učení své zkušenosti a vědomosti, tím může pozitivně ovlivňovat průběh vzdělávacího procesu i jeho didaktickou podobu. Univerzity a akademie třetího věku se tak stávají místem mezigeneračního setkávání a vzájemného učení. Díky tomu dochází k předávání nejen teoretických ale i praktických znalostí. Základem motivace starších lidí je vlastní stanovení úkolu, cíle. Při jeho plnění a následném dosažení člověk prožívá uspokojení a pocit...

Akustické vlastnosti českých diftongů
Studenovský, David ; Palková, Zdenka (vedoucí práce) ; Zimmermann, Július (oponent) ; Hes Svobodová, Marie (oponent)
Předkládaná práce si klade za cíl přinést základní údaje akustického popisu českých diftongů [ou, au, eu]. Diftong je jednotkou, pro kterou je charakteristická změna kvality během jeho trvání, jakási "dvoučlennost". Analýza povahy této změny je obtížná, stejně jako fonologická interpretace dvoučlenných segmentů v systému konkrétního jazyka. Také proto byl popis diftongů často opomíjen. V současné době narůstá potřeba jednotky tohoto typu zkoumat. Významný podíl na tom má zájem, který projevují o problematiku zvukových segmentů s krátkou časovou změnou jednak neurofonetický a psychologický výzkum, jednak některé aplikace řečových technologií. Získání podrobnějších údajů o akustické podobě diftongů patří proto k aktuálním úkolům současného popisu jazyka. V práci jsme sledovali aspekt trvání, spektrálního složení a změn intenzity na lokální úrovni, které jsme následně srovnávali s výsledky získanými pro jednoduché vokály. V časové doméně jsme sledovali hodnoty trvání diftongů rozdělených na část iniciální, přechodovou a finální na základě sluchové percepce. vedle toho bylo sledováno trvání celkové. K analýzám bylo použito jednak materiálu pocházejícího z databáze Fonetického ústavu FFUK, jednak byly vytvořeny speciální texty pro potřeby jednotlivých měření. Vesměs to byly nahrávky čtených a...

Pavlovo obrácení a jeho možné interpretace z hlediska psychologického
Mašková, Eva ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Beneš, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na širokou problematiku náboženské konverze, zejména na příklad apoštola Pavla. Je psychologickou a teologickou reflexí jeho konverze ke křesťanství, jak ji popisují kanonické texty Nového zákona. První část podává teoretický náhled na místa výskytu obrácení apoštola Pavla ve Skutcích apoštolských a Pavlových epištolách. Pro potřeby této práce popisuje autorka ve stručnosti i metodu hagioterapie, techniku, která pojí znalosti teologie a psychologie. Autorka se zaměřuje i na psychologický pohled na náboženskou konverzi, jeho historii i současný stav bádání. Závěr práce sdružuje stanoviska teologie a psychologie. Zvláštní pozornost je zaměřena na Pavlovu osobnost, kterou se autorka snaží popsat psychologickou terminologií. Klíčová slova : Náboženská konverze, apoštol Pavel, psychologie náboženství, hagioterapie.

Komunikace duchovního s věřícími v krizových situacích
Vacková, Lucie Isabela ; Liguš, Ján (vedoucí práce) ; Kolář, Pavel (oponent)
Komunikace duchovního s věřícími v krizových situacích Communication between Clergy and Communicants in crisis Lucie Isabela Vacková Práce s názvem Komunikace duchovního s věřícími v krizových situacích se zaměřuje především na práci nemocničních kaplanů. Na začátku je popis základních pojmů, jako jsou komunikace, duchovní, krizové situace. Dále pojednává o pastorační péči s ohledem na nemocné a umírající. V jednotlivých kapitolách podávám biblický a psychologický pohled na nemoc, umírání a smrt. V kapitole Pastorační péče popisuji hlavní cíle péče, historii charity z hlediska křesťanské církve, hlavní metodu pastorační péče, tedy rozhovor, a nynější situaci této péče v nemocnicích v rámci České republice. Výzkum byl proveden v nemocnici Chrudim na oddělení léčebny dlouhodobě nemocných. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak se pacienti dívají na pastorační péči, co si představují pod pojmem pastorační péče a zda by ji osobně využili. V dotazníku jsem použila dva typy otázek, otázku otevřenou, celkem dvakrát, a otázku uzavřenou, celkem sedmkrát. Využila jsem metodu kvalitativní, vzorek respondentů nebyl tak vysoký, aby výsledek vypovídal o veřejném mínění. Pastorační péče v nemocnicích je v České republice teprve v počátcích. Lidé se často obávají, že je bude kněz přemlouvat k víře, pokud jeho služby...

Tréma v životě výkonného umělce
Paříková, Barbora ; Malý, Lubomír (vedoucí práce) ; Malý, Lubomír (vedoucí práce) ; Pěruška, Jan (oponent) ; Motlík, Jaroslav (oponent)
Tématem této práce je tréma zpracovaná jako hudebně-psychologický problém. Je strukturována do několika kapitol a dílčích podkapitol, v nichž je stručně zpracována problematika jednotlivých psychologických kategorií, které s trémou souvisí, a je aplikována na konkrétní situaci hudebního umělce. Dále jsou uvedeny možnosti prevence a eliminace negativního působení trémy.

Systém ICT rolí a jejich hodnocení
Ostatek, Jan ; Voříšek, Jiří (vedoucí práce) ; Treglerová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodami hodnocení ICT zaměstnanců v závislosti na jejich roli. Cílem celé práce je vytvoření vodítka pro ICT manažery, pracovníky oddělení lidských zdrojů apod. pro vytváření systémů hodnocení nebo motivačních programů na pracovištích s vysokým podílem ICT profesí. Práce se snaží skloubit psychologický i informatický pohled a nabídnout pro každou z ICT rolí odpovídající hodnotící nástroje.

Psychologický pohled na teleworking se zaměřením na vybraný projekt
Svobodová, Dagmar ; Vacura, Miroslav (vedoucí práce) ; Kašparová, Eva (oponent)
Teleworking je jedna z mnoha možností odrážející se v pracovním procesu člověka. V této práci autorka vysvětluje nejen pojem, výhody a nevýhody teleworkingu, ale zároveň poukazuje na významný psychologický faktor, který má na práci jedince rozhodující vliv. Nahlédne na problematiku teleworkingu nejen z hlediska obecného konstatování souvislostí, ale prohlédne ji i z hlediska jednoho z vybraných největších teleworkingových projektů v České republice a posoudí jeho význam pro společnost včetně dopadů na realitu. Psychologické aspekty zavádějí autorku práce zkoumáním teleworkingu též do oblasti Kognitivní Informatiky vyznačující se svou široce rozvětvenou transdisciplinaritou. Během analýzy projektu na podporu teleworkingu autorka odkrývá mnohé zjištěné nesrovnalosti v projektu se vyskytující a pokládá si zásadní filozofickou otázku o smyslu těchto projektů financovaných z veřejných rozpočtů. Praktickým dopadem výsledků této práce je příslib koordinátora, že přijme potřebná nápravná opatření.

Dynamický model prokrastinace
Vraný, Martin ; Bartoň, Petr (vedoucí práce) ; Hudík, Marek (oponent)
Práce představuje formální model mezičasové volby týkající se pozdější odměny za splnění úkolu, která závisí na počtu období, po která subjekt na úkolu pracuje, přičemž v každém období má subjekt jiné náklady příležitosti. Tři psychologicky podložené příčiny prokrastinace jsou zahrnuty do modelu jako transformace exogenních proměnných. Třetí transformace činí model dynamickým, aby se prozkoumala hypotéza, že prokrastinace je stabilní a utvořený zvyk. Implikace modelu jsou odvozeny nejprve kvalitativní analýzou a poté jsou prezentovány výsledky simulací za účelem přesnějšího vhledu do fungování modelu.

Psychologické aspekty v práci pomocného bezpečnostního pracovníka
VANÍČKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce Psychologické aspekty v práci pomocného bezpečnostního pracovníka vymezí obecnou charakteristiku soukromých bezpečnostních služeb, podmínky provozování a současnou legislativní úpravu těchto služeb. Dále čtenáře provede požadavky na odbornou způsobilost osob, které tyto činnosti vykonávají v praxi, systémem vzdělávání, dílčích kvalifikací v oboru strážný a detektiv koncipient, vysvětlí problematiku kvalifikačních a hodnotících standardů v oboru a podrobně se zaměří na psychologické aspekty v práci bezpečnostních pracovníků. V práci je využito informací nastudovaných v odborné literatuře dále zjištěných metodou pozorování a doplněných o výsledky provedeného řízeného rozhovoru s pracovníky bezpečnostních agentur. Cílem mé práce je tyto informace analyzovat a formou syntézy převést do podoby konkrétních doporučení ke zlepšení stávajícího stavu. Závěr bakalářské práce tvoří strukturovaný výstup, kde budou aplikovány nastudované psychologické aspekty ve vztahu k právní problematice.