Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Nudging a jeho etický rozměr
Král, Jan ; Báča, Ladislav (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
Bakalářské práce "Nudging a jeho etický rozměr" popisuje téma aplikovaných ekonomických, psychologických a komunikačních znalostí a principů o lidském chování, rozhodování a přesvědčování do praxe, a to skrze teorii nudgingu. Tuto teorii dává do kontrastu s filosoficko-etickými principy, které se k tématu váží, aby tak bylo možné poukázat na případnou etičnost a neetičnost. Dělá tak na dvou částech. První část pokrývá definici, historii, vývoj a uplatnění teorie nudgingu jako praktické intervence postavené na poznatcích behaviorální ekonomie. Druhá část pokrývá obecnou filosoficko-etickou rovinu, a to skrze identifikaci historických filosofických a etických principů v nudgingu. Následně se věnuje konkrétním kritickým bodům, které se k tématu váží, aby bylo možné přijít s obecnými principy etičnosti.
Klam horké ruky
Augustin, Michael ; Korbel, Václav (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent)
Efekt "horké ruky" popisuje jev, kdy u sportovce dochází po sérii úspěchů k náhlému zlepšení jeho výkonnosti. V odborné literatuře byl ovšem efekt "horké ruky" považován za klam až do roku 2014, kdy bylo objeveno zkreslení v původní metodě testování a představeny nové statistiky, jejichž testy pro toto zkreslení kontrolovaly. Cílem této práce je testovat výskyt "horké ruky" pomocí nových metod a následně provést analýzu výkonů obou pohlaví. Dalším cílem je prokázat, že k "horké ruce" nedochází pouze u nejlepších hráčů světa působících v NBA, ale i u poloprofesionálních hráčů a hráček české NBL. První část práce se věnuje teorii "klamu horké ruky" a jeho důležitým implikacím ve světě ekonomie a financí. Je zde obsažen i stěžejní přehled literatury "horké ruky" . Ve druhé a třetí části jsou uvedena data a představena metodologie literatury "horké ruky", která podléhá zkreslení a následně je uvedena nová metoda kontrolující pro toto zkreslení. Výsledky individuální analýzy potvrzují signifikantní nálezy "horké" a "ledové" ruky a prokazují efektivitu nové nezkreslené metody testování. V závěru práce jsou diskutovány i výsledky testu výkonů podle pohlaví a naznačeny možnosti dalšího testování.
Analýza tržní nerovnováhy pohledem behaviorální ekonomie
Urbanová, Aneta ; Sieber, Martina (vedoucí práce) ; Vlček, Josef (oponent)
Práce se zabývá novodobým proudem behaviorální ekonomie v kontextu trhu práce v souvislosti s rozpory s neoklasickou ekonomickou teorií založenou na explicitním předpokladu racionality. V teoretické části jsou představeny dosavadní teoretické přístupy a příklady experimentů. Iracionální vlivy na trh práce budou definovány prostřednictvím výše mzdy, nezaměstnanosti, vzdělání, ale zároveň i motivace, averze ke ztrátě, předsudků a dalších kognitivních zkratek v lidském rozhodování. Praktická část práce bude založena na standardizovaném dotazníkovém šetření, ve kterém budou respondentům předkládány zjednodušené modely dilematických rozhodování týkajících se trhu práce. Cílem bude pozorovat sklon testovaných subjektů k volbě ne vždy nejefektivnější alternativy a potvrdit vliv iracionálních faktorů na rozhodování člověka v rámci dosavadních teoretických předpokladů. Klíčová slova: Behaviorální ekonomie, omezená racionalita, nerovnováha, trh práce, prospektová teorie, heuristiky, předsudky
Application of behavioural economics on pricing page.
Oravec, Jakub ; Stříteský, Václav (vedoucí práce) ; Lorenc, Václav (oponent)
Tato práce se zaobírá designováním a optimalizací ceníku na webových stránkách s využitím poznatků z oblasti behaviorálních věd. Pro tento účel byl realizován kvantitativní výzkum. Na vytvořené webové stránky se testovaly dvě verze ceníku nadizajnované v souladu s poznatky behaviorálních věd a architekturou volby. Obě sledované verze směřovaly zákaznických volbu na odlišný variantu služby a následně se testoval vliv na preference a racionalitu volby respondentů. Na vyhodnocení dat byla použita popisná statistika, testování hypotéz a analýza dopadu na výnosy. Aplikací kombinace vybraných poznatků bylo zjištěno, že dokáží ovlivnit rozhodování zákazníka a preference zákazníků mezi jednotlivými variantami nabízené služby. Testováním byl prokázán vztah mezi zobrazenou verzí ceníku a volbou sledovaného objektu. Zároveň je možné vhodnou architekturou designu online ceníku za pomoci poznatků behaviorálních věd pozitivně ovlivnit výnosy z prodeje a konverzi zvoleného variantu, při poměrně nízkých implementačních nákladech, což bylo prokázáno na příkladu z českého trhu.
Evaluace behaviorálního přístupu k vybraným částem hospodářské politiky s aplikací na Českou republiku.
Makovec, Petr ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Štěpánek, Pavel (oponent)
Implementace behaviorální ekonomie do tvorby vládních opatření a intervencí je odrazem současné a všudypřítomné snahy o zvyšování efektivity. Pro správce veřejných rozpočtů má tato efektivita v chování a rozhodování jednotlivců velký význam, ovlivňuje totiž stav veřejných financí. Teoretická část této práce obsahuje popis nejdůležitějších konceptů behaviorální ekonomie, které je možné aplikovat při tvorbě intervencí a opatření, a které narušují představu o tvorbě rozhodnutí u racionálního spotřebitele. Zároveň zde popisuji jednotlivé poradní týmy vlád, které na behaviorálních principech staví a které se aktivně věnují implementaci realističtějšího pohledu na chování jednotlivců. V praktické části se věnuji metodice evaluace a extrapolace výsledků získaných z experimentů, stejně jako rizikům s tím spojeným. Tyto experimenty většinou předcházejí většímu rozšíření upravených opatření a mají za cíl identifikaci funkčních prvků, na které má smysl se dále zaměřovat. Poté rozebírám několik konkrétních opatření z finančního hlediska a to na základě odhadovaných výnosů a nákladů při rozšíření uskutečněných experimentů na větší soubor jedinců. V poslední kapitole praktické části popisuji dva způsoby, jak za pomoci behaviorálních principů zlepšit stav i v České republice a dále nabízím zhodnocení potenciálu fungování českého poradního týmu. Z uvedených výpočtů vyplývá, že i malé změny prostředí, ve kterém se jednotlivci rozhodují, můžou významně ovlivnit výsledek a životaschopnost jednotlivých opatření. Za minimálních nákladů je možné dosáhnout mnohonásobné návratnosti projektů, je ale nutné podotknout, že ne každé opatření vede ke kýženému výsledku. Aplikace behaviorálního přístupu k opatřením má svůj potenciál i v nejrůznějších oblastech českého hospodářství, jak ukazuji na příkladech zdravotnictví a výběru daní.
Zmírňování kognitivních zkreslení: Jak udělat rozhodování v byznyse racionálnější?
Kučera, Tomáš ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Potužák, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá kognitivními zkresleními, zejména pak konfirmačním zkreslením, a různými přístupy k jejich zmírňování. Práce rozebírá tři hlavní kategorie strategií pro zmírňování kognitivních zkreslení, a sice zvyšování pobídek, nastavení okolního prostředí za účelem vyhnutí se nebo vyvážení zkreslení, a trénování lidí, aby byli schopni rozpoznat situace, ve kterých se zkreslení může projevit a aby byli schopni jeho efekty zmírnit. V práci je popsán experiment, který zkoumal, jaké typy informací si lidé vybírají a jaké jsou dopady tréninku na zmírnění zkreslení. Výsledky ukazují, že konfirmační zkreslení se projevilo jak ve výběru informací, tak při jejich zpracování a že trénink efektivně snížil úroveň konfirmačního zkreslení o 33 % na 5% hladině významnosti. Trénink pro zmírnění zkreslení byl ve formě krátkého videa, které zahrnovalo informace o konfirmačním zkreslení, o jeho dopadu na úsudek a také vysvětlovalo mitigační strategie.
Ekonomie Altruismu: Existuje čistě nezištný altruismus?
Tobiášová, Magdaléna ; Stroukal, Dominik (vedoucí práce) ; Chytilová, Helena (oponent)
Práce se zabývá altruismem a pátrá po existencí jeho čistě nezištné formy v ekonomické teorii za pomoci prozkoumání motivů altruismu a pracuje s hypotézou, že veškeré altruistické jednání je motivováno vlastním užitkem. Soustředí se především na ekonomickou teorii altruismu a prolínání neoklasické ekonomie, která se zabývá racionálním jednáním ekonomických subjektů s definicí altruismu jako iracionálního jednání. K rozvinutí fenoménu altruismus z pohledu ekonomické teorie se zabývá také altruismem v teorii her. Tento alternativní přístup popisuje altruismus jako reciproční jednání a přistupuje k němu pomocí relational goods.
Investor jako Homo Oeconomicus nebo Human; Jaké jsou zdroje odchylek od racionality na finančních trzích?
Vacha, Robert ; Chytilová, Helena (vedoucí práce) ; Prokop, Jaromír (oponent)
Tato práce se zabývá rozdíly mezi fenomény Homo Oeconomicus a Human a jejich přítomnost na finančních trzích. Dále se zaměřuje na odhalení rozdílů v chování v souladu s těmito fenomény mezi skupinami lidí zapojených do finančních trhů a těmi, kteří se do finančních trhů nezapojují. K tomu používáme experiment s hodnocením založeným na anchoring indexu. Pro účely výzkumu chování v souladu s prospektovou teorií, práce definuje nový index hodnocení lidského chování Human Index, na kterém vyvozuje závěry o těchto dvou skupinách. Výsledky neukazují na významný rozdíl ve sklonu k biasům a marginálnímu rozdílu v chování v souladu s prospektovou teorií, kde skupina, která se podílí na finančních trzích, odhaluje méně chování v souladu s touto teorií. Celkově nejsou zjištěny žádné pozoruhodné rozdíly v chování mezi oběma skupinami, tj. jak skupina lidí, kteří se podílejí na finančních trzích, tak i skupina, která se nepodílí, jsou na velmi podobných úrovních.
Predicting Field Experiment Results in a Lab
Chadimová, Kateřina ; Cingl, Lubomír (vedoucí práce) ; Krištoufek, Ladislav (oponent)
Tato práce se zaměřuje na předpovídání experimentálních výsledků v labo­ ratorním prostředí, čímž se zároveň věnuje často diskutované otázce externí validity laboratorních experimentů. Provedli jsme laboratorní experiment, ve kterém měli účastníci za úkol předpovídat výsledky určitého field experimentu. Sebraná data jsou analyzována pomocí několika různých nástrojů pro přesnost měření. Zjistili jsme, že předpovědi 94 účastníků experimentu poskytují do­ brou informaci o reálných výsledcích field experimentu, ačkoliv jejich přesnost se mění v závislosti na použitém nástroji pro přesnost měření a určitém treat­ mentu. Průměrné předpovědi jsou více přesné nebo alespoň srovnatelné s průměrnými individuálními předpovědmi, čímž je prokázána přítomnost efektu "moudrosti davu".
Aplikace behaviorální psychologie v marketingu se zaměřením na cenové stimuly
Ptáčková, Marta ; Hofmannová, Jitka (vedoucí práce) ; Vranka, Marek (oponent)
Cena je součástí marketingového mixu a hraje významnou roli v procesu rozhodování zákazníka. Hlavním cílem práce je prozkoumat, co stojí za nákupními rozhodnutími. Práce je rozdělena do dvou částí. První část shrnuje poznatky autorů o tom, jak dochází k nákupnímu rozhodnutí a jakou roli hrají emoce pro jeho správnost. Protože příběhy nejsou emočně neutrální, práce analyzuje dopady vyprávění na cenu, kterou jsou lidé ochotni zaplatit, a také to, zdali má tato cena dopad na vnímanou kvalitu produktu, který konzumujeme. Druhou část tvoří vlastní výzkum, během něhož bylo provedeno šest hloubkových rozhovorů. Cílem výzkumu bylo získat představu o kontextu, v jakém lidé činí svoje nákupní rozhodnutí, a získat nové podněty k tématu práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   začátekpředchozí25 - 34dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.