Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 54 záznamů.  začátekpředchozí23 - 32dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv antického umění na renesanční sochařství v Itálii ve 2. pol. 15. stol. - 1. pol. 16. stol.
Nováková, Tatiana ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent)
Bakalářská práce nesoucí název Vliv antického umění na renesanční sochařství v Itálii ve 2. pol. 15. stol. - 1. pol. 16. stol. se zaměřuje na srovnání antických děl s renesančními díly v uvedeném období. Má za cíl porovnat možné náměty antických figur, které v té době sochaři mohli použít jako předlohu pro svou tvorbu. Ústřední pozornost bude věnována těmto sochařům: Donatello, Tullio Lombardo, Michelangelo Buonarroti, Pierino da Vinci a Benvenuto Cellini. V práci je rovněž nahlíženo na mytologické náměty z hlediska konfrontace se sochou. Dalším cílem je úvod historického a politického kontextu, který měl na vývoj umělecké scény nezanedbatelný vliv.
Antický ideál v pojetí Miroslava Tyrše
Novotný, Filip ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Pádivý, Martin (oponent)
NÁZEV: Antický ideál v pojetí Miroslava Tyrš AUTOR: Bc. Filip Novotný KATEDRA: Katedra tělesné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. ABSTRAKT: Cílem práce je postihnout antický ideál, který můžeme chápat jako historickou skutečnost od doby jeho vzniku. Dále tato práce popisuje, jak se tento ideál projevoval v umění a jak jej lze chápat filosoficky. Hlavním úkolem této práce je charakteristika antického ideálu v pojetí Miroslava Tyrše, který se nechal inspirovat antikou a moderními filosofickými směry. Sokol, který založil jako tělovýchovnou jednotu, nebyl cílem sám o sobě, ale prostředkem k aplikaci tohoto ideálu v Čechách v době 19. století, který dopomohl k formování demokratické výchovy v Čechách, což přímo pomohlo k založení samostatného Československa, kdy sokolové byli četnými členy legií. K vypracování této práce byly použity zejména metody literární rešerše, přímé a nepřímé komparativní metody, deduktivní metoda, chronologická metoda, metoda sondy a kvantitativní metoda. Ze závěru této diplomové práce vyplývá, že Sokol nebyl pouze tělovýchovnou organizací, ale šlo o prostředí podněcující otázky, které vedou k intenci bez marga, k bezpředmětnému myšlení, k myšlení věcnému. KLÍČOVÁ SLOVA: Antický ideál, antika, harmonie, humanitní rozvoj...
Recepce erupce sopky Vesuvu a reálií 1. století našeho letopočtu ve filmovém umění
Linhart, Richard ; Skopek, Robert (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Recepce erupce sopky Vesuvu a reálií 1. století našeho letopočtu ve filmovém umění Abstrakt Práce se zabývá recepcí a zpracováním tématu erupce sopky Vesuvu v 1. století našeho letopočtu ve filmovém umění. Zkoumá jak historickou správnost této dílčí události, tak i dobové kulturně-historické reálie a jejich zobrazování ve filmu. Část práce se také zabývá současnou úrovní vědeckého bádání na toto téma. Součástí práce je i příloha - jak textová, tak obrazová, která slouží k lepšímu pochopení a k dokreslení teoretické části práce.
Politické vraždy a vrazi v čínském starověku
Roučka, Michal ; Maršálek, Jakub (vedoucí práce) ; Zádrapa, Lukáš (oponent)
V této práci se zabývám nejznámějšími případy politických vražd v čínském starověku tak, jak jsou popsány v Knize vrchních písařů, s případným nahlédnutím do jiných pramenů. Samotnému studiu pramenů předchází nutné představení historického a filozofického pozadí Období válčících států. Vedle samotného popisu jednotlivých případů se pokouším o jejich analýzu na základě sekundární literatury. Východiskem této analýzy je nalezení styčných bodů mezi jednotlivými příběhy a v omezené míře také jejich pozdější vliv v čínské kultuře. Klíčová slova: Čína, starověk, metody politického boje, vrazi
Antika v učebnicích dějepisu pro základní školy 1948-1989
Dubská, Hana ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Diplomová práce se zabývá didaktickou a historickou analýzou dějepisných učebnic používaných během totalitního režimu na základních školách v Československé republice v letech 1948-1989. Cílem práce je sledovat vliv politické situace na pojetí a obsah výkladu antiky v učebnicích dějepisu. Teoretická část práce zahrnuje stručný politický vývoj a vývoj školství v Československu ve sledovaném období. Praktická část práce se věnuje samotné analýze a srovnání učebnic z období totality a současnosti s důrazem na didaktickou a obsahovou podobu. Během výzkumu jsem dospěla k závěru, že výkladové texty pod vlivem komunistické ideologie se více zabývají sociálními problémy v tehdejší společnosti a poukazují na její nerovnosti. Zároveň obsahují rozsáhlé informace zaměřené na problematiku otroků, zvláště jejich těžký život, či popisují proběhlá otrocká povstání. Nejvýraznější je toto pojetí v učebnicích vydaných v 50. letech 20. století. Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, základní škola, komunismus, Československo, vzdělávání, 20. století
Antika v učebnicích dějepisu pro základní školy 1948-1989
Dubská, Hana
Práce se zabývá didaktickou a historickou analýzou dějepisných učebnic používaných během totalitního režimu na základních školách v Československé republice v letech 1948-1989. Cílem práce je sledovat vliv politické situace na pojetí a obsah výkladu antiky v učebnicích dějepisu. Teoretická část práce zahrnuje stručný politický vývoj a vývoj školství v Československu ve sledovaném období. Praktická část práce se věnuje samotné analýze a srovnání učebnic z období totality a současnosti s důrazem na didaktickou a obsahovou podobu. Během výzkumu jsem dospěla k závěru, že výkladové texty pod vlivem komunistické ideologie se více zabývají sociálními problémy v tehdejší společnosti a poukazují na její nerovnosti. Zároveň obsahují rozsáhlé informace zaměřené na problematiku otroků, zvláště jejich těžký život, či popisují proběhlá otrocká povstání. Nejvýraznější je toto pojetí v učebnicích vydaných v 50. letech 20. století. Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, základní škola, komunismus, Československo, vzdělávání, 20. století
Politické vraždy a vrazi v čínském starověku
Roučka, Michal ; Maršálek, Jakub (vedoucí práce) ; Zádrapa, Lukáš (oponent)
V této práci se zabývám nejznámějšími případy politických vražd v čínském starověku tak, jak jsou popsány v Knize vrchních písařů, s případným nahlédnutím do jiných pramenů. Samotnému studiu pramenů předchází nutné představení historického a společenského pozadí období Letopisů a období Válčících států. Vedle samotného popisu jednotlivých případů se pokouším o jejich analýzu na základě sekundární literatury. Východiskem této analýzy je nalezení styčných bodů mezi jednotlivými příběhy a jejich zasazení do kontextu vývoje čínské společnosti v období Letopisů a Válčících států. Klíčová slova: Čína, starověk, metody politického boje, vrazi
Téma antiky v literatuře pro děti a mládež od druhé poloviny 19. století do roku 1945
Jonáš, Jakub ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Skopek, Robert (oponent)
Diplomová práce zaměřená na srovnání antického tématu v dětské literatuře v období od druhé poloviny 19. století až do roku 1945. Teoretická část je zaměřena na srovnání a zhodnocení náboženské, politické a kulturní situace v českých zemích, na jejímž pozadí vznikala dětská literatura s antickou tématikou. V praktické části se práce zabývá srovnáním děl nejvýznamnějších českých a slovenských autorů, kteří se věnovali dětské literatuře s antickou tématikou v daném rozmezí. KLÍČOVÁ SLOVA: Antika, literatura, mládež, dětská, srovnání, náboženství, politika, kultura
Pojetí antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu
Boháčová, Michaela ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá didaktickým a obsahovým zpracováním antiky v prvorepublikových učebnicích dějepisu pro obecné a měšťanské školy. Teoretická část popisuje proměny školství, výuky dějepisu a klasických jazyků od 2. poloviny 19. století do 1. republiky. Praktická část obsahuje didaktickou a obsahovou analýzu vybraných učebnic. V obsahové analýze bude sledován zejména poměr politických a kulturních dějin, způsob charakteristiky historických osobností, odkazy a paralely k době vzniku učebnice a způsob prezentování jednotlivých národů (zejména Řekové, Římané, Germáni). Klíčová slova: učebnice dějepisu, antika, Československo (1918-1938), vzdělávání, 20. století

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 54 záznamů.   začátekpředchozí23 - 32dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.