National Repository of Grey Literature 730 records found  beginprevious21 - 30nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
New Technologies in Travelling and Tourism
Dieu Nguyen, Thuong ; Walek, Agata (referee) ; Smutný, Milan (advisor)
Cílem téhle bakalářské práce je prozkoumat transformující dopad nových technologií na odvětví cestovního ruchu se zaměřením na informační a komunikační technologie (ICT), E-turismus, umělou inteligenci (AI), rozšířenou realitu (AR) a virtuální realitu (VR). S důrazem na zvýšenou dostupnost informací je probírána historie přechodu od tradičních způsobů dopravy k integraci moderní přepravy a internetu. Práce se zabývá definicí, funkčností a praktickým využitím umělé inteligence, rozšířené reality a virtuální reality a zkoumá jejich výhody a problémy. Jsou představeny praktické implementace v cestovním ruchu, jako jsou prohlídky muzeí s podporou AR a virtuální prohlídky destinací. Adaptabilita těchto technologií a jejich role při obnově turistického odvětví ukazuje, že se dokážou vypořádat s pandemií COVID-19. Jsou zdůrazněna etická dilemata, jejich vhodná implementace a potřeba regulace pro udržitelný růst v tomto novém prostředí, neboť zavádění těchto inovací nadále mění cestovní ruch, jak jej známe.
ChatGPT: Principles, benefits and pitfalls
Ulman, Daniel ; Ellederová, Eva (referee) ; Šedrlová, Magdalena (advisor)
Díky rychlému pokroku v oblasti umělé inteligence v posledních několika letech je pravděpodobné, že bude lidstvo na umělou inteligenci spoléhat čím dál více v nejrůznějších oblastech. Jednou takovou zajímavou rozvíjející se oblastí v rámci umělé inteligence se stávají chatboti. V této bakalářské práci je nejprve představen vývoj umělé inteligence, který poskytuje kontext pro základní princip fungování chatbotů. Poté je popsáno vnitřní fungování chatbotů a představeno několik typů chatbotů rozdělených dle několika různých klasifikací. Tyto fakta slouží jako podklad pro zkoumání hlavního tématu této práce, ChatGPT. Poznatky z rešerše literatury ukazují, že velké jazykové modely, jako je právě ChatGPT, mohou být přelomem v lidské interakci s umělou inteligencí, otevírající nové možnosti v digitální éře, ale také vyvolávající obavy o jejich úskalích.
Creating Advertisement Video Using Neural Models
Taipova, Evgeniya ; Švec, Tomáš (referee) ; Smrž, Pavel (advisor)
The aim of this work is to create a system for the automatic generation of advertising videos based on textual descriptions, which will help users without video production experience save time and money. The work consists of two main parts. The first part uses generative models Stable Diffusion and Stable Video Diffusion for the creation of visual content and GPT-3.5 Turbo for creating scripts for advertising videos. The second part is a web application that allows users to input the necessary information for advertisements and to display the finished videos. This system simplifies and accelerates the process of creating various types of advertisements.
Rozpoznávání nemocí rostlin pomocí umělé inteligence
Juliš, Adam ; Kubík, Tibor (referee) ; Bažout, David (advisor)
The aim of this work was to investigate the possibility of plant disease detection in the ab- sence of training data. The possibility of extracting the pattern of each disease and apply- ing these patterns to unknown plants was investigated. While still in the theoretical part of the thesis, this approach was found to be flawed. Furthermore, datasets with images of plant pathogens were analyzed and compared. An augmented image generator and several models were created over a smaller dataset validating existing approaches
Business plan
Makówka, Tomáš ; Pirožek, Petr (referee) ; Marciánová, Pavla (advisor)
This bachelor thesis is focused on developing a suitable business plan for a specific company selling paintings on canvas. The theoretical part of the thesis is aimed at explaining the basic concepts related to business plan, entrepreneurship, and e-commerce. The analytical part includes an analysis of the micro and macro environment of the business, marketing research and will provide the necessary information for the practical part of the bachelor thesis. The practical part is devoted to developing a suitable plan into a business plan and assessing the suitability of implementing.
Construction and application of mobile robots suitable for non-industrial (non-production) use
Franěk, Jan ; Tůma, Zdeněk (referee) ; Knoflíček, Radek (advisor)
Thesis addresses the issue of mobile robots suitable for non-industrial environments. The first part of the work is systematic analysis of the process of robotization at MoravianSilesian Research Library in Ostrava. Second part deals with construction and application of mobile robots. The third part of the thesis focuses on modern trends in construction and application of autonomous mobile robots. In conclusion, the acquired knowledge is summarized, and recommendations for the further development of new mobile robot technologies provided.
Artificial Intelligence in Science Fiction
Zatloukal, Petr ; Sučková, Magda (referee) ; Kotásek, Miroslav (advisor)
Bakalářská práce je plavidlem, ve kterém čtenář putuje vývojem vědeckofantastické literatury, přičemž hlavním zaměřením této práce je problematika umělé inteligence (UI) a její interakce, vztahy s lidmi. Technologie umělé inteligence a robotiky se rychle rozvíjí a pomalu se stávají běžným fenoménem, i proto je poměrně příhodné analyzovat a komentovat četné příklady vztahů mezi lidmi a umělou inteligencí v SF literatuře, jelikož mohou stejně dobře připomínat situace ze světa reálného, které se mohou v blízké budoucnosti potencionálně stát skutečností. Práce se nejprve zabývá divadelní hrou R.U.R. od českého spisovatele Karla Čapka, přičemž v této části popisuje vznik slova robot, které bylo poprvé použito právě v této hře a zároveň má stále obrovský kulturně-společenský význam. Význam R.U.R. dále umocňuje fakt, že se se v díle, vůbec jako v jednom z prvních, objevují bytosti uměle vytvořené. Práce dále pokračuje obecným popisem tří literárních směrů spojených s SF literaturou, a to: Zlatý věk, Nová vlna a Kyberpunk. Každý literární proud je doprovázen jedním literárním dílem zaměřeným na tématiku UI. U každé knihy lze nalézt podrobný popis dějové linky, doprovázené popisem momentů, v nichž hrají roli interakce a vztahy mezi člověkem a umělou inteligencí, spojené s jejich následnou analýzou, komentářem a pohledem na tyto interakce a vztahy. Knihy jsou v práci analyzovány chronologicky, a to v tomto pořadí: I, Robot, Do Androids Dream of Electric Sheep?, a Neuromancer. Poslední kapitola se zabývá srovnáním výše uvedených literárních děl s reálnými příklady ze světa robotiky a umělé inteligence. Pevně věřím, že tato práce, poslouží jako inspirace pro její čtenáře, zejména pro odborníky z různých vědních oblastí, kteří mohou tuto práci využít jakožto inspiraci pro vlastní práci v oblasti týkající se vztahů a interakcí mezi UI a člověkem v SF literatuře či v reálném světě.
Web application integrating artificial intelligence techniques into the correlation rule creation process
Šibor, Martin ; Caha, Tomáš (referee) ; Safonov, Yehor (advisor)
Currently, as digitalization becomes an integral part of all areas of our lives, the complexity and sophistication of cyber threats are constantly increasing. A key element in the fight against these cyber threats is security monitoring. An important tool for security monitoring are SIEM systems, which allow for early detection and response to potential attacks based on correlation rules. The main contribution of this work is the design and implementation of a web application that integrates artificial intelligence techniques into the process of creating and managing correlation rules for security monitoring systems, with the aim of streamlining the process of creating, modifying, and understanding correlation rules. The work first provides a theoretical introduction to the field of natural language processing and modern neural networks, particularly the transformer architecture, which is the basis of generative artificial intelligence models (e.g., ChatGPT, Gemini). It then introduces the principles of security monitoring, log management systems, the concept of correlation rule generalization, and, last but not least, the challenges associated with managing and maintaining correlation rules, which the integration of artificial intelligence into these processes significantly reduces. The practical part of the work describes the design and implementation of a web application that utilizes the gpt-4 and gpt-3.5-turbo models from OpenAI and the Gemini Ultra 1.0 model from Google for creating new correlation rules, modifying existing rules, and explaining and interpreting them for easier understanding and faster deployment. The application is designed with user-friendliness and efficiency in mind. The results of the work show that the integration of artificial intelligence into the correlation rule creation process brings significant efficiency improvements. The web application allows users to easily create and modify correlation rules. The application also allows users to better understand correlation rules, enabling them to respond to potential threats more quickly.
Automatic Transcription of Air-Traffic Communication to Text
Nevařilová, Veronika ; Veselý, Karel (referee) ; Szőke, Igor (advisor)
This thesis focuses on fine-tuning Whisper, an automatic speech recognition model developed by OpenAI, on Czech and English recordings of air-traffic communication. It provides a fundamental insight into automatic speech recognition, neural networks and transformer architecture. Further, data collection and annotation is also described and after that it details the process and outcomes of Whisper’s training on two different transcription formats – full, where the model learns to transcribe recordings word by word, and abbreviated, which is more suitable for quick navigation and more natural for air traffic controllers.
Methods for Playing the Game 'Liar's Dice' Using Dynamic Programming
Lohn, Marek ; Šátek, Václav (referee) ; Zbořil, František (advisor)
This project is about Methods of playing game Liar's Dice using dynamic programming. The algorithm that I chose for my study is SARSA, short for State Action Reward State Action algorithm. It is a modified version of algorithm named Q-Learning. I compared SARSA with other algorithms by letting them play against each other in application that I made in Unity Engine. Algorithms that I compared to SARSA are Q-Learning and Counterfactual Regret Minimization. I achieved a 69,147\,\% win ratio in a game against Q-Learning. In games against Counterfactual Regret Minimization it was only 29,84\,\% win ratio. The main outcome of this study is that SARSA, modified version of Q-Learning is effective against Q-Learning algorithm. On the other hand the SARSA algorithm was very ineffective against the Counterfactual Regret Minimization algorithm.

National Repository of Grey Literature : 730 records found   beginprevious21 - 30nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.