National Repository of Grey Literature 792 records found  beginprevious21 - 30nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Proposal to Expansion of Investment Portfolio of Hedge Fund
Novotný, Marek ; Bílek, Michael (referee) ; Rejnuš, Oldřich (advisor)
The work focuses on expanding the investment portfolio of hedge funds. It analyzes and evaluates American companies with connections to AI development. The theoretical section defines legal and analytical terms. In practice section, selection is made according to the fund's statute, and securities are assessed using analyses and methods. Stocks are verified using Altman's Z-score, and the results are utilized to propose portfolio expansion.
Assistance in Creating Medical Reports using Large Pretrained Language Models
Pricl, Patrik ; Burget, Radek (referee) ; Rychlý, Marek (advisor)
Práca sa zaoberá využitím predtrénovaných jazykových modelov na sumarizáciu zdravotnej dokumentácie do formy prepúšťacích správ.
2D Rogue-Like Game with Procedural Elements
Vodák, Jindřich ; Vlnas, Michal (referee) ; Polášek, Tomáš (advisor)
Tato bakalářská práce se zabývá rogue-like hrami a procesem a jejich vývoje. Nejprve poskytuje ucelený vhled do rogue-like žánru a jeho specifických mechanik, a porovnává jej s žánrem RPG. Dále je prozkoumán proces herního vývoje, společně s běžnými obchodními modely videoher. Práce představuje některé z běžně používaných metod procedurálního generování ve hrách, jako je například využití šumů či celulární automaty. Práce také poskytuje náhled na téma umělé inteligence ve hrách. Jsou znázorněny dva modely běžně používané k realizaci umělé inteligence nehráčských postav -- konečné stavové automaty a behavior trees. V oblasti umělé inteligence ve hrách je také důležité hledání cesty k cíli, tzv. pathfinding, čímž se práce rovněž zabývá. Práce představuje návrh hry nazvané Per Tenebras, vysvětluje určitá rozhodnutí ve vývojovém procesu hry, a prezentuje implementaci výsledného produktu pomocí herního engine Unity. Výsledná hra byla rovněž vyhodnocena uživateli v rámci uživatelské studie.
Figure trracking
Berka, Jiří Michael ; Řičánek, Dominik (referee) ; Richter, Miloslav (advisor)
This bachelor's thesis focuses on the development of software for tracking an exercising person and evaluating deviations from the correct execution of movement tasks. Initially, the thesis theoretically examines the fundamentals of digital image processing, the use of various types of cameras, and computer vision technologies. Subsequently, methods of artificial intelligence and deep learning that enable motion detection and analysis are described. The main part of the thesis focuses on the implementation of the OpenPose system for real-time pose estimation. Technical challenges are discussed, and solutions are proposed to achieve the accuracy and reliability of the system. The practical part includes testing the software on real videos and evaluating its performance. The results show that the developed software can effectively help in correcting movements and preventing injuries in various applications.
Automatic Creation of Animated Video based on Textual Story
Kuchař, Josef ; Švec, Tomáš (referee) ; Smrž, Pavel (advisor)
The aim of this work is to link a diffusion model for generating human motion with a diffusion model for generating video. The solution uses current methods for generating video and motion. Video generation is carried out using an image generator equipped with an adapter for temporal consistency. The work introduces a method of connecting both diffusion models using the ControlNet network. The created solution allows for generating video from a simple text description, or a detailed scenario. The program was tested in a user study.
Biometric fingerprint liveness detection
Rišian, Lukáš ; Smital, Lukáš (referee) ; Vítek, Martin (advisor)
This bachelor thesis deals with the problem of biometric fingerprint liveness recognition. The aim of the thesis is to propose a solution that reliably and securely recognizes fake fingerprints from genuine ones. Specifically, the work focuses on investigating methods for detecting fingerprint liveness using software tools, creating a custom fingerprint test database, testing and identifying relevant characteristics for successful liveness detection, and using them to implement fingerprint liveness recognition algorithms. Another goal was to create a GUI to provide a tool for overall detection. The work includes an analysis of the basics of biometrics, fingerprint characteristics and structure, current sensors used for fingerprint extraction, databases used, image preprocessing methods, tested features, implemented algorithms, and two GUI variants. More than 180 different image features were tested and more than 20 variants of algorithms were implemented. From these algorithms, the best ones were selected, whose detection results were then compared with those of foreign authors. The best algorithm achieved an accuracy of almost 90%, which can be considered a reliable and satisfactory result compared to foreign authors.
Evaluation of Sources of Image Media for Deepfake Creation
Andrýsek, Kryštof ; Malinka, Kamil (referee) ; Firc, Anton (advisor)
In the recent years, artificial intelligence has been on the rise and it is starting to become a normal part of our lives. This thesis focuses on the dangers associated with image deepfakes. Nowadays, it turns out that it does not only concern high-ranking political leaders or Hollywood stars, but can affect lives of any of us. This is due to, besides other things, the increasing number of applications with the help of which even a person without expert knowledge and skills can create a deepfake. The primary goal of this thesis is to evaluate the sources that can be used to obtain image media suitable for creating facial deepfakes, and to propose methods that can be used to evaluate the quality of these sources in terms of their appropriateness for the creation of deepfakes. A further aim is to identify groups of people who are at higher risk in relation to image deepfakes, which may help to improve prevention and general knowledge. The paper offers an analysis of the sources used to create facial deepfakes, proposes methods for evaluating their quality, a detailed evaluation of the sources using these methods, and an analysis of the vulnerability of various groups of people. Finally, a questionnaire survey, focusing primarily on social network sources, examines how many and what kind of photos are most frequently shared by ordinary users, and uses this data to refine information about at-risk groups.
New Technologies in Travelling and Tourism
Dieu Nguyen, Thuong ; Walek, Agata (referee) ; Smutný, Milan (advisor)
Cílem téhle bakalářské práce je prozkoumat transformující dopad nových technologií na odvětví cestovního ruchu se zaměřením na informační a komunikační technologie (ICT), E-turismus, umělou inteligenci (AI), rozšířenou realitu (AR) a virtuální realitu (VR). S důrazem na zvýšenou dostupnost informací je probírána historie přechodu od tradičních způsobů dopravy k integraci moderní přepravy a internetu. Práce se zabývá definicí, funkčností a praktickým využitím umělé inteligence, rozšířené reality a virtuální reality a zkoumá jejich výhody a problémy. Jsou představeny praktické implementace v cestovním ruchu, jako jsou prohlídky muzeí s podporou AR a virtuální prohlídky destinací. Adaptabilita těchto technologií a jejich role při obnově turistického odvětví ukazuje, že se dokážou vypořádat s pandemií COVID-19. Jsou zdůrazněna etická dilemata, jejich vhodná implementace a potřeba regulace pro udržitelný růst v tomto novém prostředí, neboť zavádění těchto inovací nadále mění cestovní ruch, jak jej známe.
ChatGPT: Principles, benefits and pitfalls
Ulman, Daniel ; Ellederová, Eva (referee) ; Šedrlová, Magdalena (advisor)
Díky rychlému pokroku v oblasti umělé inteligence v posledních několika letech je pravděpodobné, že bude lidstvo na umělou inteligenci spoléhat čím dál více v nejrůznějších oblastech. Jednou takovou zajímavou rozvíjející se oblastí v rámci umělé inteligence se stávají chatboti. V této bakalářské práci je nejprve představen vývoj umělé inteligence, který poskytuje kontext pro základní princip fungování chatbotů. Poté je popsáno vnitřní fungování chatbotů a představeno několik typů chatbotů rozdělených dle několika různých klasifikací. Tyto fakta slouží jako podklad pro zkoumání hlavního tématu této práce, ChatGPT. Poznatky z rešerše literatury ukazují, že velké jazykové modely, jako je právě ChatGPT, mohou být přelomem v lidské interakci s umělou inteligencí, otevírající nové možnosti v digitální éře, ale také vyvolávající obavy o jejich úskalích.
Creating Advertisement Video Using Neural Models
Taipova, Evgeniya ; Švec, Tomáš (referee) ; Smrž, Pavel (advisor)
The aim of this work is to create a system for the automatic generation of advertising videos based on textual descriptions, which will help users without video production experience save time and money. The work consists of two main parts. The first part uses generative models Stable Diffusion and Stable Video Diffusion for the creation of visual content and GPT-3.5 Turbo for creating scripts for advertising videos. The second part is a web application that allows users to input the necessary information for advertisements and to display the finished videos. This system simplifies and accelerates the process of creating various types of advertisements.

National Repository of Grey Literature : 792 records found   beginprevious21 - 30nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.