Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11,875 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.05 vteřin. 

Hodnocení ředitelů základních a mateřských škol zřizovatelem
Louková, Marcela ; Trojanová, Irena (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent)
Závěrečná bakalářská práce se zabývá otázkou hodnocení ředitelů základních a mateřských škol. Jejím cílem je prozkoumat a zhodnotit systémy hodnocení náhodně vybraných zřizovatelů a následně porovnat teorii řízení lidských zdrojů s praxí. Teoretická část vychází z poznatků v oblasti moderní personalistiky a seznamuje s problematikou školství jako specifického rezortu. Výzkum je proveden metodou obsahové analýzy náhodně vybraného vzorku dokumentů, které stanovují pravidla pro hodnocení ředitelů základních a mateřských škol. Z analýzy vyplývá, že vytvořit systém, který by obsáhl všechny aspekty práce ředitelů a zároveň vedl k neustálému zlepšování jejich pracovního výkonu, není pro zřizovatele vůbec snadné. Napomoci by tomu mohl manuál k hodnocení ředitelů základních a mateřských škol, který je výstupem této práce a zřizovatelům poskytuje základní informace a doporučení, včetně návrhu hodnotících kritérií.

Rozhodování ve státní správě
Dufek, David ; Brožová, Helena (vedoucí práce) ; Ivana, Ivana (oponent)
Na základě analýzy vybraných demografických ukazatelů v konkrétním městě pomocí časových řad v období od roku 1991 až do roku 2013 a predikce na tři následující roky bude rozhodnuto, zda bude realizována veřejná zakázka na dostavbu základní školy. V teoretické části diplomové práce jsou představeny jednotlivé demografické ukazatele, metody pro stanovení vah kritérií a pro výběr dodavatele za pomoci vhodných rozhodovacích modelů. V praktické části diplomové práce je pomocí dat získaných od ČSÚ i vedení města zanalyzována demografická situace a s využitím rozhodovacích modelů bude vybrána jak stavební společnost na dostavbu objektu základní školy, tak poskytovatel úvěru na zajištění financování této stavby. Z výsledků analýzy vyplývá, že se počet obyvatel spolu s počtem dětí v městě zvyšuje, a lze tak predikovat nejen pro období 2014 až 2016 jejich další nárůst. Dále jsou vybráni jednotliví dodavatelé a zároveň je sestaveno doporučení vedení MěÚ, vedoucí k lepšímu výběru dodavatelů.

Zdravý životní styl mladé populace
Divišová, Marcela ; Polišenský, Miroslav (vedoucí práce) ; Gabriela, Gabriela (oponent)
Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část seznamuje se základními pojmy jako je zdraví a zdravý životní styl a popisuje zásady jeho dodržování u dětí a mládeže zejména v oblasti zdravého stravování a okrajově také vliv ostatních složek zdravého životního stylu. Dále zmiňuje možný vliv institucí na utváření těchto zásad, jejich prostředky pro podporu zdravého životního stylu a následně objasňuje postup při analýze institucí Bronislava Malinowského. V praktické části je pozornost věnována konkrétní instituci, kterou je Základní škola Krásná Hora nad Vltavou. Praktická část si klade za cíl ověřit hypotézu, že si daná instituce plní své poslání v oblasti zdravého životního stylu zejména v oblasti zdravého stravování a zda má k vykonávání této činnosti dostatek vybavení, personálu, financí a norem. Ověření hypotézy probíhá právě v rámci analýzy institucí Bronislava Malinowského. Nakonec je sledován možný efekt dodržování zásad zdravé výživy dané instituce, porovnáním BMI indexů jednotlivých žáků základní školy. Po provedení těchto analýz následuje závěrečné vyhodnocení a stanovení doporučení dané instituci pro zlepšení situace.

Faktory ovlivňující stravovací návyky žáků základních škol
Fourová, Karolína ; Kouřimská, Lenka (vedoucí práce) ; Iva, Iva (oponent)
V České republice i celém světě neustále roste prevalence dětí trpících nadváhou a obezitou. To může mít za následek přetrvání tohoto stavu až do dospělého věku a rozvoji s ním spojených onemocnění, sociálním a psychickým nekomfortem. Nadváha u dětí a dospívajících může mít celou řadu negativních důsledků, ovlivňujících nejen kvalitu života, ale i zdraví v dospělosti. Mezi ně řadíme například osteoporózu, diabetes druhého typu, obstrukční spánkovou apnoe, hypertenzi, dyslipidemii nebo metabolický syndrom, ale i psychologické aspekty. Vynechávání snídaní a svačin a celková nízká frekvence stravování je často spojována s vysokou spotřebě slazených nápojů a potravin s vysokým obsahem jednoduchých cukrů a velkého množství tuků, což má vliv na rozvoj nadváhy či obezity. K tvorbě správných stravovacích zásad a životního stylu přispívá v dětství a dospívání životní styl celé rodiny. Prostředí pro stravování, které vytvoří rodina a škola, má vliv na podporu zdravého stravování a může tak pozitivně přispět ke snížení epidemie obezity. Tato práce předkládá důkazy o stavu nutriční edukace žáků základních škol v České republice. Potvrzení hypotézy, která udává, že absence snídaní a svačin u dětí vede k vyšší četnosti nákupů energeticky vydatných potravin s nevhodnou nutriční kompozicí, by mělo upozornit na potřebu zvýšené intervence v tématu stravování rodičů i dětí. Výsledky by měly podpořit důležitost pravidelného stravování a nutričně hodnotných domácích svačin, díky čemuž by se mohlo snížit procento dětí s nadváhou a obézních dětí a tím i procento obézní dospělé populace.

Vědomí sociální soudržnosti u žáků základních škol
Kudláčková, Karolína ; Kasíková, Hana (oponent) ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce)
Co se by žáci mohli dozvěděli na základní škole o sociální soudržnosti (solidaritě mezi lidmi) jsem zkoumala pomocí učebnic občanské výchovy, protože problematika sociální koheze je v starých i nových osnovách zmiňována ve vyučovacím obsahu právě tohoto předmětu. Některé z analyzovaných učebnic jsou vhodnými pomůckami pro nenásilné vytváření prosociálních postojů žáků základních škol. Solidaritu ve společnosti mohou učitelé žákům přiblížit rovněž v hodinách volitelných předmětů: etické výchově, mediální výchově, seminářích o filozofii, psychologii, finanční gramotnosti... Zkrátka téma soudržnosti společnosti tvoří součást hned několika tzv. průřezových témat, tudíž jej lze včlenit do vyjmenovaných "speciálních" předmětů, nastínit na základě učiva o našich a světových dějinách, dějinách lidského myšlení (abych nepoužívali odstrašujícího pojmu filozofie), případně se může jednat o "externí zkušenost" ve smyslu vzdělávacích a osvětových akcí pořádaných nejčastěji subjekty neziskového sektoru, ale i školou samotnou.

Organizace základního vzdělání v Evropě: Srovnávací analýza Finska a České republiky z hlediska spravedlnosti
Paulová, Kristýna ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Předkládaná diplomová práce je dvou případovou komparativní studií, jejímž cílem je porovnat dvě vybrané země, Finsko a Českou republiku, v oblasti organizace základního školství. Za srovnávací kritérium bylo zvoleno měřítko spravedlnosti, které bylo dále rozpracováno do jednotlivých indikátorů. Stěžejním indikátorem se v tomto ohledu stala selektivita vzdělávacích systémů. Z tohoto důvodu práce mapuje zejména způsob a míru diferenciace žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání u obou zkoumaných zemí a snaží se zjistit počet dětí, který je v nich vzděláván. Výsledky srovnávací analýzy ukázaly, že zatímco ve Finsku existují pouze dva typy škol, v České republice bylo identifikováno pět vzdělávacích programů různé úrovně. Finsko rovněž v porovnání s Českou republikou využívá v daleko menší míře diferenciaci žáků na úrovni školy, dokonce i třídy. Ve Finsku neexistují třídy s rozšířenou výukou některého z předmětů. Zatímco ve Finsku dochází k první diferenciaci žáků až v 16letech, v České republice jsou žáci do různých vzdělávacích programů rozřazováni již po ukončení prvního stupně základní školy, tj. v 11letech. Ve Finsku se mimo hlavní vzdělávací proud vzdělává pouze 4 % žáků. V České republice tento podíl činí 18 % žáků ze všech dětí školou povinných. Základní vzdělávání v České republice je tedy...

Konstanty a proměnné české výchovné prózy a dramatu ze života dětí: K motivu cesty, outsidera a útočiště jako indikátorů pedagogických topoi druhé poloviny 19. století
Brožová, Věra
Příspěvek sleduje hlavní rysy české prózy ze života dětí, která byla téměř do konce 19. století vnímána především jako edukační pomůcka a zvláště od šedesátých let rezignovala na dobové estetické impulsy. Hojná učitelská produkce na tomto poli, vyvolaná mj. reformou učitelského vzdělávání, a zpřísněný dohled nad četbou mládeže (státem iniciovaná tzv. purifikace, tj. zpětná cenzura školních knihoven) ji konzerovala v jednoduchém modelu, který obvykle koresponduje se zúženým okruhem funkcí, jak ho u pohádky vymezil Vladimir Propp. Pozvolné proměny tradičních pedagogických topoi tento model pomohly překvapivě resuscitovat v žánru dosud oblíbené české návodné tábornické prózy a v obecných rysech rezonovat i v podstatně umělečtější tvorbě pro nedospělé.

ADHD a přístup k dětem ADHD v mateřských a základních školách
ŠIMKOVÁ, Iva
Přístup k dětem s ADHD v mateřských a základních školách Syndrom ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) je psychická porucha, která se vyznačuje třemi hlavními příznaky: impulsivita, hyperaktivita a porucha pozornosti. Právě kvůli těmto třem základním příznakům mívají děti trpící poruchou ADHD problémy ve škole. I když se snaží jak nejlépe umí, jejich nedostatečná schopnost se koncentrovat jim obvykle nedovolí nosit dobré známky. Kvůli impluzivitě a hyperaktivitě zase dostávají poznámky. Kvůli těmto a dalším faktorům pak vznikají mezi dětmi s ADHD jejich učiteli spory. V dnešní době trpí ADHD asi 3-5% dětí, což znamená, že s nimi setká během své učitelské kariéry každý pedagog. Proto je nutné se ptát, zda jsou znalosti učitelů o syndromu ADHD dostačující. Chovají se učitelé k dětem s tímto syndromem opravdu tak, jak by se k nim chovat měli? Děti s ADHD obvykle nemají školu rádi, protože v ní nejsou úspěšní jako většina jejich spolužáků. I přes to ale, že učení není jejich oblíbenou činností, mají i oni své oblíbené učitele. Jaké psychické rysy a charakteristiky činí učitele úspěšných a oblíbeným? Zajisté by bylo možné zkoumat nespočet nejrůznějších charakteristik. Pro můj výzkum jsem se ale zaměřila na tyto faktory: extroverze, neuroticismus, otevřenost zkušenosti, svědomitost, přívětivost a schopnost odolávat zátěži. Sběr dat pro výzkum byl prováděn pomocí dvou anonymních dotazníků : Big Five a Sence of Coherence. Další metodou byl test o pěti otázkách, který zkoumal znalosti učitelů o ADHD. Poslední metodou pak byl řízený rozhovor s dětmi, jehož účelem bylo zjistit, která paní učitelka je nejoblíbenější. Pro pedagogy zajisté není snadné mít ve třídě několik dětí se syndromem s ADHD. K práci s nimi je nutná velká míra trpělivosti a empatie. Když ale učitelé budou spolupracovat s rodiči a vytvoří dobrý tým, který bude dětem pomáhat a podporovat je, zajisté se jim podaří utvořit pro děti ve škole příjemnou atmosféru, ve které se bude dětem líbit, do které se budou rádi vracet a na kterou budou v dobrém vzpomínat.

Využití arteterapie a artefiletiky při práci s dětmi v MŠ
NIKODÝMOVÁ, Monika
Tato práce by měla přiblížit možnosti využití arteterapie a artefiletiky při práci s dětmi v mateřské škole, především pak užití jejich metod v kontextu sociálním i rodinném. V teoretické části se zabývá specifiky předškolního dítěte z hlediska jeho individuálního vývoje a možností, které se odráží v jeho emoční sféře, hře a zvláště pak ve výtvarném projevu. Vymezuje základní znaky arteterapie a artefiletiky. V praktické části se zabývá případovou studií rodiny v rámci artefiletických a arteterapeutických postupů, dále pak možností využití vlastní projektivní metody.

Sbírka řešených testových úloh z geometrie
KUKLOVÁ, Lucie
Tato práce se zabývá tvorbou testových úloh. Vytvořené testové úlohy jsou zaměřené především na učivo geometrie na 2. stupni ZŠ. Testové úlohy jsou v práci ukázkově vyřešeny. Součástí jsou i teoretické informace k tvorbě testových úloh. Závěrečná kapitola patří ověření testových úloh, kdy část úloh byla ověřena na základních školách žáky 9. třídy.