Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,240 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.37 vteřin. 

Evropská identita učitele
Gröschlová, Andrea ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Janík, Tomáš (oponent)
Cílem disertační práce je na základě empirického výzkumu identifikovat a analyzovat nejvýznamnější faktory ovlivňující identifikaci učitelů s Evropou v současnosti, po vstupu ČR do EU. Neověřujeme tedy správnost "evropské identity" učitele, ale chceme diskutovat souvislosti tohoto aktuálního problému. Struktura práce je rozvržena do tří kapitol. Po úvodu, v němž jsou představeny východiska disertační práce, její struktura a vymezeny klíčové pojmy následuje první kapitola, ve které je představen kontext řešení výzkumného problému. Současná společnost prochází rozsáhlými změnami, které jsou vysvětlovány různým způsobem. Jednotlivé teorie se od sebe liší přístupem a teoretickými východisky. Žádná z nich nemá dominantní postavení. Všechny se ale vztahují к pojmům v současnosti velmi frekventovaným, z nichž se soustředíme na pojem globalizace a společnost vědění (Walterová 2006, Pol 2007). Jaké důsledky mají současné společenské změny pro vzdělávání a jak souvisí s řešením výzkumného problému disertační práce? Současný společenský vývoj je podmíněn technologickým rozvojem. Společnost se musí vypořádat jak s tímto technologickým rozvojem, tak i jeho vlivem na kulturní proměny (změna modelu rodiny, životní styl, kultura přežívání a konzumu, mediální kultura), včetně ekonomických a politických procesů (Walterová,...

Školní vzdělávání v Německu
Ježková, Věra ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Kopp, Botho (oponent)
Znalost vzdělávacích systémů vyspělých demokratických zemí je považována obecně za významnou pro srovnávací pedagogiku i rozvoj vzdělávací politiky jednotlivých zemí, a tedy i České republiky. Tato skutečnost se u nás potvrdila zejména po společenskopolitických změnách v 90. letech minulého století, kdy se projevil na jedné straně zájem čerpat inspiraci ze zahraničních vzdělávacích systémů, na druhé straně pak snaha o částečný návrat ke školství první republiky. Jak je patrno z dalšího textu (Teoreticko- metodologické části, kapitoly 2. Zhodnocení dosavadních poznatků), poslední ucelený pohled na vzdělávání v Německu byl publikován u nás před více než deseti lety (v roce 1997) a podobná publikace se u nás nepřipravuje. Cílem této práce je proto obohatit českou srovnávací pedagogiku, s využitím netradičního metodologického přístupu, o aktuální pohled na školní vzdělávání v Německu - v zemi, s níž nás pojí dlouhá historie, a která byla v české (srovnávací) pedagogice při její výraznější orientaci na země anglosaské poněkud opomíjena, a poskytnout podněty pro českou vzdělávací politiku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Šikana na středních odborných školách v okrese Kroměříž
VITOŠOVÁ, Andrea
ABSTRAKT Šikana je v dnešní době stále aktuálnějším pojmem a je považována za nejzávažnější negativní jev současného školství. Ve své zárodečné formě se vyskytuje prakticky na všech typech škol. Současná šikana vykazuje oproti minulosti alarmující znaky. Jde zejména o zvyšující se počet šikany na školách, snížení věkové hranice pachatelů a o nárůst agresivity a brutality těchto činů. Šikana je problémem komplexním a celospolečenským. Je definována jako jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou žáků. Nebezpečí šikany spočívá především v jejich následcích na duševní a tělesné zdraví. Tyto následky mohou být velmi vážné a celoživotní. Proto je třeba šikanu nepodceňovat a účinně proti ní bojovat. Cílem diplomové práce bylo zmapovat výskyt a závažnost šikany na středních odborných školách v okrese Kroměříž. Domnívám se, že cíl práce byl splněn. Provedeným výzkumem se měly potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy, které zní: H1: Šikana se na středních odborných školách v okrese Kroměříž vyskytuje. H2: Většina případů šikany na středních odborných školách v okrese Kroměříž není závažného charakteru. H3: Většina pachatelů šikany má i kázeňské problémy. H4: Pachatelé šikany jsou častěji chlapci než dívky. Hypotéza H1 byla potvrzena. 66 % studentů středních odborných škol v okrese Kroměříž se již někdy setkalo s šikanou a 21 % studentů se s šikanou setkalo přímo v současné škole. Hypotéza H2 byla potvrzena. Nejčastější formou šikany bylo slovní napadání, ponižování a pomluvy. Hypotéza H3 byla vyvrácena. Výzkum neprokázal, že šikanující mají i kázeňské problémy. Hypotéza H4 byla potvrzena. Z výzkumu vyplynulo, že pachatelem šikany jsou častěji chlapci a to v 60 % případů. Výzkum také poukázal na problém oznámení šikany a jejího řešení. Šikana bývá často neoznámena nebo oznámena, avšak neřešena. Dále se zaměřil na problematiku boje středních škol proti šikaně. Pouze 8 % studentů se domnívá, že jejich škola nějak účinně bojuje proti šikaně a celých 61 % studentů vůbec neví, zda jejich škola nějak bojuje proti šikaně. Proto bych doporučila školám klást větší důraz na komunikaci se studenty o tomto sociálně patologickém jevu a na preventivní akce.

Školní fobie
ŘEHÁČKOVÁ, Irena
S budoucím nástupem do povinného školního vzdělání si tvoříme představu o tom, jak by to ve škole mohlo probíhat, jací budou spolužáci a velkým překvapením je pro nás paní učitelka. Bohužel ne všichni prožijí školní léta s úspěchem a zdárným průběhem. Příkladem těchto dětí jsou dcery mých respondentek, které trpí školní fobií. Tématem této práce je Školní fobie. Příčin vzniklých problémů může být několik. Nejen že se dítě může obávat samotného školního prostředí a nástrah, které tam na něj mohou čekat, ale strach v něm může vyvolávat i samotný učitel, který si může vytyčit dané dítě jako cíl svých nevhodných poznámek.Škola však nemusí být vždy pravou příčinou těchto obtíží. Pojem separační úzkost patří k jedné z dalších příčin vzniku fobie. Jedná se o neschopnost odloučení se dítěte z blízkosti matčiny náruče. Separační úzkostí nemusí trpět jen dítě samotné, ale problém může být i v matčině, či otcově osobě. Bakalářská práce by měla přinést autentické informace matek, které vychovávají dítě postižené školní fobií. Jejich výpovědi by měly poskytnout náhled do problematiky dítěte se školní fobií, jejím vzniku, průběhu a v jejich případě i stále nedořešenou léčbou ze strany specialistů. Bakalářská práce je založena na podkladě kvalitativního výzkumného šetření. Data a informace jsem získávala díky osobnímu setkání s matkami dětí a jejich odpovědí, které byly vedeny pomocí polostrukturovaného rozhovoru. V teoretické části bakalářské práce jsem se ze začátku věnovala obecné charakteristice základních pojmů a témat souvisejících se školní fobií. Dále pokračuji samostatnou kapitolou o problematice školní fobie, které se věnuji podrobněji. Mimo jiné se v této části dočteme o příčinách vzniku školní fobie ze strany rodičů a školy. Předposlední kapitola je věnována rodině. Popisuji například rodinné klima a styly rodinné výchovy působící na dítě, které mohou negativně ovlivnit přístup dítěte ke škole. Poslední kapitola je věnována škole a s ní související školní zralostí. Neopomněla jsem problematiku šikany, která může negativně ovlivňovat školní fobii. V empirické části bakalářské práce jsem si stanovila výzkumný cíl, jehož znění je následující. Zjistit, jakým způsobem rodiče a pedagogové rozpoznávají problémy se školní fobií u dětí, jaké postoje zaujímají a jak problémy řeší. Pro zjištění tohoto cíle jsem si stanovila tři základní výzkumné otázky. 1)Jak rodiče rozpoznávají problémy se školní fobií u dětí? 2)Jaký postoj zaujímají rodiče k žákům se školní fobií? 3)Jaké postupy se při řešení problému se školní fobií osvědčují? Odpovědi na výzkumné otázky jsou uvedeny v kapitole s názvem Interpretace výsledků, v níž se dozvídáme plno zajímavých informací. Jednou z nich je například rozdílný vznik školní fobie u dcer mých respondentek. Problémy s postupným rozvojem školní fobie jsou z výpovědí matek téměř stejného původu a týkají se především psychosomatickým příznaků. Postoje dotazovaných matek na problematiku dcer jsou téměř stejné a shodují se v jednom z hlavních a zásadních postojů, kterým je přijetí problému školní fobie u dcer a jejich psychická podpora ze strany rodiny. Postupy matek při řešení problému se školní fobie se shodují v množství navštívených odborníků, u kterých si myslely, že by mohli jejich dcerám pomoci. Situace je u všech třech dcer respondentek následující. Doposud žádný ze specialistů nenalezl spolehlivou léčbu, která by vyléčila školní fobii.

Spolupráce škol s vnějšími partnery v rozvoji environmentální gramotnosti žáků
Frýblová, Jitka ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Hiekischová, Michaela (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce ‚Spolupráce škol s vnějšími partnery v rozvoji environmentální gramotnosti žáků' se zabývá aktuální problematikou vzdělávací politiky, a sice začleňováním environmentálního aspektu do vzdělávacích obsahů základních a středních škol. Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta se objevuje ve školách v návaznosti na zavedení rámcových vzdělávacích programů jako jedno z průřezových témat, které reflektuje nové společenské potřeby. Průřezová témata a rámcové vzdělávací programy v sobě skrývají velký potenciál celkového rozvoje vzdělávací soustavy, zároveň však s sebou přinášejí nové požadavky a nároky na učitele, kteří na ně nejsou vždy zcela připraveni. Zapojení externích partnerů do výuky je tak jednou z cest, jak se s novými nároky vypořádat, neboť tito partneři mívají s přípravou ekologických vzdělávacích programů a jejich metodickými specifiky mnohaleté zkušenosti. Předkládaná diplomová práce seznamuje čtenáře s jednotlivými formami spolupráce, kdy se snaží zobecnit její silné a slabé stránky a nastínit možnosti zapojení externích vzdělávacích partnerů i do výuky jiných témat než je environmentální výchova. Práce pojednává o multidisciplinárním tématu, ve kterém se prolínají poznatky veřejné politiky, pedagogiky, etiky a ekologie. Na uvedenou problematiku se dívá skrze optiku...

Dítě s ADHD v mladším školním věku
Johnová, Markéta ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Nejedlá, Dana (oponent)
Tato práce pojednává o problematice dětí s ADHD a věnuje se především tomu, jakým způsobem k nim přistupovat a jaké prostředí je pro ně vhodné, aby se jejich obtíže zmírnily. V první kapitole uvádím základní informace týkající se ADHD. Zařadila jsem ji pro celkové seznámení s problematikou a s obtížemi, které děti s diagnózou ADHD mají. Dále v práci uvádím především praktická doporučení do běžného života doma i ve škole. V praktické části popisuji fungování ZŠ Grafická, jaký je v praxi přístup k dětem s ADHD, a co jim škola nabízí. Popsáním praxe a prostředí na ZŠ Grafická docházím ke srovnání teoretických východisek pro přístup a práci s dětmi s ADHD s tím, jak věci fungují v praxi. Na základě popisů si může každý toto srovnání provést sám. Shrnutí je uvedeno v Závěru. Problematika dětí s ADHD je široká, děti mají potíže různého rozsahu a závažnosti. Od zdravých dětí se děti s diagnózou ADHD většinou příliš neliší, přesto jsou oproti nim v nevýhodě, pokud dojde na výchovu, učení a zvládání každodenních situací. Běžné fungování jim lze ulehčit správným přístupem k jejich problémům a k nim samotným, stejně jako drobnými úpravami prostředí, v němž se děti pohybují. Proto jsem zvolila právě tento přístup k dané problematice. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Současná situace na linkách důvěry v Praze
Ročovská, Silvie ; Sivek, Vojtěch (vedoucí práce) ; Hálková, Petra (oponent)
Minulý rok jsem absolvovala akreditovaný výcvik v telefonické krizové intervenci. Tento kurz umožňuje pomáhajícímu provázet člověka na jeho cestě a nahlédnout do jeho složitého prožívání. Z důvodu hledání zaměstnání jsem se začala zajímat o linky důvěry, které zaznamenaly po roce 1989 svůj velký vývoj v rozsahu i orientaci. Ve své práci bych chtěla charakterizovat práci na linkách důvěry jako nejdostupnějšího prostředku k poskytnutí krizové intervence. Pokusím se představit čtyři linky důvěry. Zlatou linkou seniorů, Linkou bezpečí pro děti, linku RIAPS a linku DONA, zabývající se domácím násilím. Zajímá mě, čím se tyto linky zabývají a jaká jsou jejich specifika, v čem se jejich práce shoduje a v čem se liší. Dále se budu zabývat skupinou klientů, kteří na linky důvěry volají opakovaně a tím, jak s nimi jednotlivé linky pracují. Nakonec se pokusím zjistit, jak se tato služba bude vyvíjet v budoucnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Integrace dítěte s DMO do dětského letního tábora se zaměřením na dramatickou tvorbu - případová studie
Fuková, Běla ; Flemrová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vařeková, Jitka (oponent)
Název: Integrace dítěte s DMO do dětského letního tábora se zaměřením na dramatickou tvorbu - případová studie Cíle: Hlavním cílem této práce je sledovat vliv integrace na pozorovaného Josefa K. a jeho okolí a to jak v průběhu čtrnáctidenního dětského letního tábora zaměřeného na dramatickou tvorbu tak v průběhu celoročně konaného dramatického kroužku. Metody: V mé práci jsem použila extrospektivní metodu nepřímého, otevřeného pozorování jednoho konkrétního dítěte, a to jak krátkodobého - po dobu konání čtrnáctidenního letního tábora, tak dlouhodobého - v kroužku dramatické výchovy konaném jedenkrát týdně. Další metodou sběru dat byly individuální a skupinové rozhovory s ostatními účastníky tábora rozdělenými do ohniskových skupin podle věku (skupiny 5-7 let, 8-10 let, 11-13 let, 14-16 let, praktikanti, vedoucí), a s ohniskovou skupinou tvořenou členy dramatického kroužku. Získané informace jsem zapisovala do záznamových archů. Výsledky: Pozorovaný jedinec se díky volnočasovým aktivitám, které navštěvuje spolu se zdravými dětmi, seznamuje s běžným životem a umí se v něm orientovat. Je si plně vědom toho, že má komunikační omezení a dokáže rozpoznat, kdy mu okolí rozumí a kdy ne. Ostatní účastníci kroužku či tábora vnímají jeho přítomnost jako klad a možnost rozvoje vlastní empatie a přirozené...

Charles Darwin a darwinismus ve finské literatuře
Hanušová, Jitka ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Parente Čapková, Viola (oponent)
Jméno: Jitka Hanušová Instituce: Ústav lingvistiky a ugrofinistiky, Filozofická fakulta UK Obor: Finština Název: Charles Darwin a darwinismus ve finské literatuře Vedoucí: Mgr. Jan Dlask, Ph.D. Počet stran: 68 Počet znaků: 118 580 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: Charles Darwin, darwinismus, sociální darwinismus, finská literatura, rasa, rasismus, dědičnost, společenská třída Tato diplomová práce přibližuje příchod Darwinových teorií do Finska a způsob jejich šíření v období od 60. let 19. století do začátku 20. let 20. století. Začátek zkoumaného období je vymezen průnikem Darwinova učení do Finska a prvními ohlasy jeho názorů v tisku a literatuře. Za konec zkoumaného období jsem zvolila rok 1920 jakožto společenskohistorický mezník následující po vyhlášení samostatnosti (1917) a ukončení občanské války (1918). Úvod práce a jednotlivých kapitol je věnován exkurzu do vědeckého a kulturněhistorického kontextu daného období. Ten zahrnuje především vlivy evolučních teorií, sociálního darwinismu, rasismu, výzkumu dědičnosti, společenského (třídního) rozdělení a marginálně i další dobové rysy jako je dopad průmyslové revoluce na společnost nebo emancipace žen. V jednotlivých tematických kapitolách si pak všímám si toho, jak se jednotlivé aspekty tohoto kontextu odrážely v soudobém tisku, odborných...

Úvod do bio artu
Šperanda, Nina ; SILVERIO, Robert (vedoucí práce) ; JANOŠČÍK, Václav (oponent)
Bio art je současný umělecký směr, který pracuje s živými organismy (kromě lidí), nebo je vytvářen ve spolupráci s živými organismy. Je to relativně nové umělecké hnutí, které má své kořeny hluboko v historii evoluce. Vychází z domestikace zvířat a rostlin, technologických objevů, vývoje a vědy. V minulosti nebylo umění, které by zpochybňovalo svou estetiku a etiku v tak hluboké míře způsobem molekulárním a submolekulárním, jak je tomu u bio umění. V této práci se budu zabývat historickými vlivy a podmínkami, které vedly k současnému vývoji této oblasti. Pokusím se také vysvětlit problematiku toho, co je bio umění a současně vysvětlit terminologii s ním spojenou. Ve své práci zmíním průlomové objevy a díla současných umělců zabývajících se oborem bio artu. V teorii bývá estetika bio artu často zastíněna diskuzí o etice, nicméně je velmi důležitou a nedílnou součástí tohoto uměleckého směru. Ve své práci se budu zabývat hlavně estetikou bio umění s odkazem na filosofii. Nastíním stručný přehled názorů současných autorů.