Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zahraniční trendy ve výuce čtenářských strategií a jejich možná aplikace v českém prostředí
Whitcroft, Ladislava ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) ; Maňourová, Zuzana (oponent)
NÁZEV: Zahraniční trendy ve výuce čtenářských strategií a jejich možná aplikace v českém prostředí AUTOR: Ladislava Whitcroft KATEDRA (ÚSTAV) Katedra primární pedagogiky, Pedagogická fakulta ŠKOLITEL: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Tato disertační práce se zaměřuje na výuku čtenářských strategií v zahraničí a na možné cesty jejich začlenění do výuky na českých školách. V teoretické části je vymezen termín čtenářské strategie a dále jsou zmapovány různé přístupy k výuce čtenářských strategií na základě zahraničních studií, které se touto problematikou zabývají. Empirická část je založena na metodách kvalitativního výzkumu, konkrétně případové studie. Jsou zde popsány a zanalyzovány dva případy českých učitelů, výrazných zastánců výuky čtenářských strategií v ČR. Zároveň je ukázáno, jak se hodnoty těchto učitelů promítají do výuky čtenářských strategií a způsobu, jakým je žákům poskytována opora. Ze zahraničních příkladů byl k podrobnější analýze vybrán výzkumně ověřený program CORI. Případová studie vybrané americké školy ukazuje, jak jsou čtenářské strategie začleňovány do výuky v rámci tohoto programu, který staví na motivaci a slučování vzdělávacího obsahu. V závěru práce jsou shrnuta praktická doporučení, která z práce plynou pro přípravu budoucích učitelů (systematické začlenění výuky...
Rozvoj čtenáře na 2.stupni ZŠ: Základní čtenářské strategie
Lavičková, Marie ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Práce se zabývá rozvojem čtenáře na druhém stupni základní školy se zaměřením na základní čtenářské strategie. Vyjasňuje pojmy funkční gramotnost a čtenářská gramotnost. Na základě mezinárodních výzkumů PISA a PIRLS zkoumá stav čtenářství českých žáků. Sleduje, jaké je zastoupení čtenářských strategií v RVP-ZV a pohlíží na některé řady učebnic, zda podporují čtenářství a podněcují k využívání strategií. Práce zkoumá, co je základními čtenářskými strategiemi, jaké je jejich uplatnění ve výuce, co žádá tato výuka po učiteli a jaká jsou její možná úskalí. Teoretické poznatky jsou ověřeny modelovými hodinami navržených výukových lekcí.
Strategie předvídání a její místo ve výuce literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Jamburová, Tereza ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Práce se zabývá jednou ze základních čtenářských strategií, a to předvídáním, ve výuce literární výchovy na prvním stupni základní školy. Práce má teoreticko-výzkumný charakter. Teoretická část je zaměřena na základní principy čtenářské strategie předvídání. Jsou zde prezentovány základní východiska problematiky a analyzovány klíčové pojmy. Tato část se mimo jiné věnuje také výběru vhodného textu pro potřeby předvídání. Ve výzkumné části jsou formulovány cíle, výzkumné otázky a metody zkoumání. Empirická část práce prezentuje výsledky výzkumného šetření, které je založeno na přípravě dvou modelových lekcí, zaměřených na rozvoj této čtenářské strategie, a jejich následné realizaci v praxi. Modelové lekce a jejich praktické provedení v terénu jsou poté podrobeny reflexi. Pozornost je věnována vhodnému metodickému postupu učitele při realizaci čtení s předvídáním ve výuce. Výsledným produktem práce je soubor doporučení pro učitele, kteří by chtěli strategii předvídání ve výuce literární výchovy uplatňovat. Práce také zahrnuje podněty k dalšímu výzkumu v této oblasti. KLÍČOVÁ SLOVA didaktika literární výchovy, počáteční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtení s porozuměním, čtenářské strategie, strategie předvídání, kritické myšlení
Analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách
Složilová, Eva ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Zemánek, Petr (oponent) ; Gažáková, Zuzana (oponent)
Tato disertační práce představuje výsledky výzkumného projektu, jehož hlavním cílem je analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách. Projekt vychází z platformy smíšeného výzkumu a jako hlavní metodou pro sběr kvalitativních dat používá metodu tzv. hlasitého myšlení, jejímž prostřednictvím jsou zaznamenávány myšlenkové pochody studentů arabštiny jako cizího jazyka při plnění testových úloh ze čtení. Analýza získaných verbálních protokolů je zaměřena na zkoumání strategií čtení, které používají úspěšní i neúspěšní studenti, přičemž měřítkem jejich úspěchu je výsledek u testu. Na pozadí této analýzy jsou posléze diskutována specifika vyabstrahovaných kategorií strategií čtení. Klíčová slova: moderní spisovná arabština, arabština jako cizí jazyk, konstrukt čtení, čtení s porozuměním, testování jazykové způsobilosti, hlasité čtení, strategie čtení, hlasité myšlení, verbální protokoly, validita.
Čtenářské strategie na druhém stupni základní školy
Petřičová, Kateřina ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, které čtenářské dovednosti je třeba u žáků druhého stupně základní školy rozvíjet, a jakými metodami, strategiemi, formami práce, pomůckami a vyučovacími postupy lze tohoto rozvoje dosáhnout za pět vyučovacích jednotek. V práci se užívá srovnávací metoda pro zjištění dovedností k rozvoji a aplikační metoda v rámci příprav, které budou ověřovat teoretické poznatky o efektivitě metod k rozvoji čtenářských strategií a dovedností a popsaných strategiích k rozvoji dovedností v praxi. Praktická část se orientovala na dovednosti výzkumu PISA, a to na dovednost vysuzovat skryté významy z textu, vyhledat v textu informace a posoudit text. Za pět vyučovacích jednotek se u žáků podařilo plně rozvinout vysuzování pomocí strategie vyjasňování, nepodařilo se však plně rozvinout dovednost vyhledat v textu informace pomocí strategie určování důležitosti a vůbec se nepodařilo rozvinout dovednost posoudit text pomocí strategie hodnocení. Na nerozvinutí dovedností měly vliv také metody, z nichž nejméně efektivní byla metoda I.N.S.E.R.T. zaměřující se na vyhledávání důležitých informací a metoda Řízené čtení a myšlení zaměřující se na posouzení. Nejvíce efektivní metodou byly Literární kroužky a modelování. Z hlediska rozvoje čtenářských dovedností se ukázala jako...
Využití interaktivní tabule v hodinách literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Šebková, Lucie ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat možnosti využití interaktivní tabule v počáteční fázi výuky literární výchovy, v tzv. evokaci, a to na základě formulovaných poznatků o potřebách a zájmech prepubescentního čtenáře shrnutých v teoretické části. Praktická část spočívá v porovnání výuky s implementací interaktivní tabule a bez ní, přičemž plány vyučovacích lekcí jsou koncipovány podle modelu E-U-R. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že práce s interaktivní tabulí ve čtenářské výchově umožňuje více motivovat žáky k předvídání, usnadňuje učiteli modelaci při zavádění metod rozvíjejících čtenářské strategie, umožňuje lepší vizualizaci problematických míst v textu a nabízí netradiční a účinný způsob sdílení myšlenek a výstupů žáků. Přínosem této práce je nalezení efektivních způsobů využití interaktivní tabule v čtenářské výchově na prvním stupni základních škol zejména pro fázi evokace.
Rozvoj čtenářské gramotnosti: Edukační model na bázi metody Podvojného zápisu
Ronková, Jolana ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Doležalová, Jana (oponent) ; Kucharská, Anna (oponent)
Práce uvádí do problematiky rozvoje čtenářské gramotnosti žáků ve čtvrtém ročníku primární školy a předkládá obraz čtenářství českých dětí ve věku 8-15 let. Koncepce práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část empirickou. Hlavním cílem práce je navrhnout edukační model, který by reflektoval výzkumné poznatky směřující k efektivnějšímu rozvoji čtenářské gramotnosti ve čtvrtém a pátém ročníku primární školy. Dílčím cílem je popsat čtenářství českých žáků ve věku od osmi do patnácti let. Cílem teoretické části práce je uvést do teoretické základny řešeného tématu, obsahově vymezit a utřídit terminologii užívanou v souvislosti s pojmem čtenářská gramotnost a čtení. Cílem empirické části je přispět novými poznatky experimentálního výzkumu rozvoji čtenářské gramotnosti, čtenářství a prokázat účinnost edukačního modelu vytvořeného na bázi metody Podvojného zápisu na zvyšování úrovně čtenářské gramotnosti. Metodologie výzkumu je kvantitativně-kvalitativní. Z kvantitativních metod je použit standardizovaný didaktický test převzatý z periodického mezinárodního výzkumu PIRLS v pedagogickém experimentu a dotazník. Kvalitativní metodou byla prováděna textová analýza žákovských čtenářských deníků. Výzkumný vzorek je výběrový a náhodný. Sleduje se úroveň jednotlivých čtenářských dovedností podle...
Čtenářství žáků vyučovaných genetickou metodou
Ryšková, Julie ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
111 ABSTRAKT Diplomová práce sleduje vliv genetické metody prvopočátečního čtení na pozdější čtenářství dětí třetích tříd. Cílem diplomové práce je porovnání výsledků dětí v jednotlivých čtenářských složkách, které lze u dětí sledovat, a to jak u dětí vyučovaných dříve metodou analyticko-syntetickou, tak metodou genetickou a sledování vlivu obou metod na tyto výsledky. Získaná data byla dána do souvislosti s vlivy, které do výuky vnáší učitel. Následně byly předloženy návrhy kroků pro jednotlivé sledované třídy k zefektivnění rozvoje čtenářství. Teoretická rovina obsahuje témata, která úzce souvisejí se čtenářstvím dětí. Praktická rovina je založena na výzkumu vedoucímu k naplnění cíle práce. K získání dat pro výzkum byl použit dotazník pro děti a pro učitele. Závěr práce shrnuje, čím se diplomová práce zabývá a poukazuje na výsledky výzkumu, které ukázaly pozitivní vliv na čtenářství v případě vyučování genetickou metodou v kombinaci s konkrétními činnostmi, které do výuky zavádí učitel. V závěru se odkazuji také na jednotlivé kroky navržené pro každou ze sledovaných tříd na rozvoj čtenářství, které se mohou stát inspirací pro všechny učitele, kterým na čtenářství dětí záleží.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.