Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 65 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam podpory komunikačních schopností grafomotorikou u osob s afázií v kontextu komprehenzivní rehabilitace a zlepšení kvality života osob s CMP
Donevová, Monika ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent) ; Vítková, Marie (oponent)
Disertační práce je zaměřena na podporu komunikačních schopností grafomotorikou v kontextu komprehenzivní rehabilitace, na zlepšení kvality života u osob s afázií po cévní mozkové příhodě a oporu v jejich rodinách. Hlavním cílem práce je sledovat vývoj vlivu speciálně pedagogické intervence na posílení grafomotoriky a podporu komunikačních schopností. Dílčími cíli je navržení programu speciálně pedagogické intervence pro osoby po cévní mozkové příhodě a zhodnocení účinnosti speciálně pedagogické intervence v roboticky asistované rehabilitaci a distanční rehabilitaci vedené speciálním pedagogem. Cílová skupina je tvořena 34 lidmi dospělého věku od 45 do 75 let, 3-50 měsíců po cévní mozkové příhodě, se zasaženou dominantní rukou a diagnózou afázie, v následné ústavní péči a ambulantní péči. Pro empirický výzkum jsme vybrali pozorování, rozhovor a experiment. V participativním výzkumu jsme zapojili zkoumanou osobu do role výzkumníka. Explorativním výzkumem jsme řešili roboticky asistovanou rehabilitaci a distanční rehabilitaci. Při výzkumu byl použit záznamový arch pro speciálně pedagogickou diagnostiku jemné motoriky, dotazník funkcionální komunikace, nestandardizovaný test, zaměřený na zjištění úrovně (kvality) grafomotorického výkonu pro kategorii osob po cévní mozkové příhodě, soubor uvolňovacích...
Rozvoj grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování
Mlčáková, Renata
Disertační práce se zabývá problematikou rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování. Při osvojování písařských dovedností se někteří začínající školáci potýkají s nesnázemi. Jsou-li obtíže v psaní "výraznějšího" charakteru a přetrvávají, mohou nepříznivě ovlivnit úspěšnost dítěte ve škole a zasáhnout oblast jeho sebedůvěry. Cílem snažení pedagoga by mělo být pomoci dítěti v mnohdy nelehkém zdolávání písařských obtíží, zkrátit období, kdy obtíže dítěte nejsou adekvátně řešeny a fixují se. Teoretická část práce shrnuje poznatky týkající se rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování v širších souvislostech. Ukazuje na nezbytné propojení poznatků o písmu, předškolní přípravě na psaní, výuce počátečního psaní, diagnostice, prevenci i intervenci obtíží. Upozorňuje na některé klíčové momenty, které mohou počátky osvojování psaní ovlivnit. Výzkumná část se zaměřuje na ověření praktického uplatnění navrhovaných relaxačních grafomotorických cvičení - navrhovaného sešitu relaxačních grafomotorických cviků "Chceš si čmárat i pěkně psát?" a pěti speciálních cvičení při rozvoji grafomotoriky školních začátečníků v počátečním psaní. Výzkumná část byla založena na pedagogickém experimentu. V rámci experimentu byl vytvořen nestandardizovaný test, zaměřený na zjištění úrovně (kvality) grafomotorického...
Grafomotorika u pacientů po cévní mozkové příhodě
Veselková, Eliška ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Bc. Eliška Veselková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název diplomové práce: Grafomotorika u pacientů po cévní mozkové příhodě Abstrakt diplomové práce: Diplomová práce se zabývá problematikou grafomotoriky u dospělých pacientů po cévní mozkové příhodě. Hlavním cílem je navrhnout a zhodnotit terapeutický program pro pacienty po cévní mozkové příhodě se zaměřením na funkci ruky a grafomotoriku. Dílčími cíli jsou přeložit grafomotorické hodnocení Handwriting Assessment Battery for Adults metodou zpětného překladu a zjistit spokojenost pacientů s programem. Teoretická část práce krátce shrnuje problematiku cévní mozkové příhody. Na obecné poznatky o grafomotorice plynule navazuje souhrn grafomotorických obtíží pacientů po cévní mozkové příhodě. Teoretickou část uzavírá přehled možných vyšetření grafomotoriky a způsoby ergoterapeutické intervence. Pro praktickou část byla využita metoda případové studie. Čtyřtýdenního terapeutického programu se zúčastnilo pět pacientů. Navržený program zahrnuje prvky task-specific training a terapie vynuceného používání paretické horní končetiny (CIMT). Ke zhodnocení vlivu programu na funkci ruky byly použity nástroje Jebsen Taylor test funkčního úkolu ruky, Frenchayský test paže a Skóre vizuálního hodnocení funkčního úkolu...
Možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky jedince s centrální poruchou hybnosti
Burdová, Eliška ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématikou rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky jedince s centrální poruchou hybnosti. Hlavním cílem práce je zjistit a popsat, jaké jsou možnosti rozvoje těchto schopností a dovedností. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s diagnózou CMP a možnostmi rehabilitace. Dále je popsána jemná motorika, grafomotorika, proces uchopování, klasifikace úchopů a její vývoj. Samostatná kapitola se poté věnuje přímo možnostem rozvíjení jemné motoriky i grafomotoriky. Práce také obsahuje přehled hodnocení, která se využívají v praxi a která jsou důležitá pro porovnání stavu před a po terapeutické intervenci. Empirická část je založena na kvalitativně orientované metodologii a pracuje s daty získanými z 5 případových studií. Jednotlivá data byla zpracována porovnáním hodnot získaných při vstupním a kontrolním vyšetření. Z provedeného výzkumu bylo zjištěno, že použitím různých terapeutických přístupů došlo ke zkvalitnění jemné motoriky i grafomotoriky. Přístupy však vždy byly zvoleny individuálně k aktuálnímu stavu klienta a jeho individuálním potřebám. Pro zkvalitnění speciálně pedagogické praxe jsou v závěru práce uvedeny návrhy doporučení, která vyplývají z provedeného výzkumného šetření. Klíčová slova: cévní mozková příhoda, jemná motorika, grafomotorika, rozvoj...
Rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku v běžné a logopedické třídě
HLAVNIČKOVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá grafomotorikou dětí předškolního věku a jejím rozvojem. Cílem práce je prostřednictvím vytvořeného programu rozvíjet grafomotorické dovednosti u dětí v běžné a logopedické třídě mateřské školy a následně porovnat úroveň a rozvoj grafomotoriky obou skupin. V teoretické části práce jsou objasněna východiska vztahující se k problematice předškolního věku, grafomotoriky a narušené komunikační schopnosti. Tyto teoretické poznatky jsou dále uplatněny v části praktické. Praktická část obsahuje výsledky zúčastněného pozorování a analýzy grafomotorických dovedností na základě pracovních listů vypracovaných výzkumným vzorkem, který tvoří osm dětí bez narušené komunikační schopnosti a osm dětí s narušenou komunikační schopností. Na základě zjištěných skutečností byl vytvořen závěr pro další praxi.
Hudební činnosti v rozvoji grafomotoriky
Nevoralová, Eva ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Předmětem diplomové práce je využití hudebních činností v rozvoji grafomotoriky dětí na konci předškolního období. Teoretická část se věnuje problematice sladění hudby a pohybu na úrovni hrubé i jemné motoriky. Analyzuje hudební aspekt české verze Metody dobrého startu. Praktická část obsahuje vlastní lekce pro rozvoj grafomotoriky inspirované Metodou dobrého startu, ve kterých hrají ústřední roli hudební činnosti. Jsou popsány cíle, metody a průběh terénního výzkumu v přípravných třídách základní školy. Součástí výzkumu byl i základní výzkum vžitého tempa dvou písní z Metody dobrého startu. KLÍČOVÁ SLOVA Metoda dobrého startu, hudební činnosti, hudební schopnosti, hudební dovednosti, grafomotorika, jemná motorika, hrubá motorika, rytmické cítění
Vliv hraní stolního fotbalu na grafický projev žáků prvního ročníku
URBANOVÁ, Markéta
Práce zkoumá, zda má hraní stolního fotbalu vliv na zkvalitnění písemného projevu dětí prvního ročníku, resp. zda usnadňuje zvládnutí motorických nároků psaní. Teoretická část se opírá o poznatky z lékařské vědy a kineziologie. Seznamuje čtenáře s anatomií ruky, dále s prací a pozicí ruky při psaní. Opírám se rovněž o poznatky a doporučeními popsanými v literatuře ohledně správného pracovního náčiní při nácviku psaní. Vlastní výzkumná část pak představuje faktická zjištění z pedagogické praxe a názory účastníků výzkumu pomáhající tato zjištění interpretovat.
Projekce narušené komunikační schopnosti do dětské kresby
Zderadičková, Barbora ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na speciálně-pedagogické téma a sleduje, jak se narušená komunikační schopnost projeví do dětské kresby. Práce je rozdělena na dvě části. První část je tvořena teoretickými poznatky, které vycházejí z odborné literatury. Jsou zde části věnovány komunikaci, řeči, jazyku, dále narušené komunikační schopnosti, kde je nejvíce analyzována vývojová dysfázie. Pozornost je věnována dětem ve věku mladšího školního věku, jejich kresbě a grafomotorice. Část praktická je tvořena kvalitativním šetřením, které bylo provedeno v základních školách a v domácím prostředí. K výzkumu byly použity metody a techniky - rozhovor, pozorování, kazuistika a analýza výsledku činnosti. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se promítá narušená komunikační schopnost, konkrétně vývojová dysfázie do dětské kresby. Porovnat kresby žáků s vývojovou dysfázií s kresbami dětí bez narušené komunikační schopnosti. KLÍČOVÁ SLOVA Grafomotorika, komunikace, kresba, mladší školní věk, lidská postava, vývojová dysfázie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 65 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.