|
Možnosti zlepšení strategií pro kybernetickou bezpečnost
Jandura, Lukáš ; Střítecký, Vít (vedoucí práce) ; Schmidt, Nikola (oponent)
The thesis focusses on central nodes' dynamics in cyberspace, representing its key elements. Such approach derives from the theory of networks developed by Albert-László Barabási and it is conceptualised along with cyberspace in security studies and the role of a state in cyberspace. Main question, which is how to improve cybersecurity strategies, is answered by well-structured package of possible positions of a state towards central nodes. It asses the level of involvement in cyberspace, boundaries of intrusion into central nodes and acceptable tools usable against those which are not directly accessible.
|
|
Analýza šíření inovací v sociální sítí foodblogerů v ČR
Hyclová, Barbora ; Lupač, Petr (vedoucí práce) ; Diviák, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá teorií difuze inovace v současných komunikačních podmínkách. První částí práce je teoretický přehled potenciálních změn v šíření inovací v transformované komunikační struktuře, kterou poznamenal příchod internetu a nových sociálních softwarů. V druhé části jsou tyto poznatky aplikovány na analýzu sociální sítě food blogerů v ČR. První výzkumnou otázkou této analýzy je určit, které ze síťových, sociodemografických a postojových charakteristik jednotlivých food blogerů mají vliv na šíření vybrané inovace v blogování, kterou představují vlogy. Druhá výzkumná otázka se zabývá tím, kterému typu difuzního systému tato síť spíše odpovídá. Pro tuto analýzu je využita kombinace kvantitativní metody SNA a kvantitativního dotazníkového šetření. Nejzajímavějším poznatkem této práce je obejvení nepřímé závislosti mezi rostoucím počtem kontaktů v síti a přijetím inovace. Z charakteristik se jako významné pro přijetí inovace projevily počet kontaktů v síti food blogerů a velikost místa bydliště. Z hlediska typu difuzního systému pak tato síť odpovídala decentralizovanému šíření, které však může do budoucna ohrozit vysoká vnímaná technologická náročnost inovace nebo odmítavý postoj významných jedinců v síti.
|
|
Profesní autonomie učitelů a ředitelů v současné Číně
Wagenknechtová, Radana ; Voda, Jan (vedoucí práce)
Rigorózní práce představuje současný čínský vzdělávací systém nejenom jako celek, ale současně analyzuje i jednotlivé stupně řízení, s cílenou orientací na profesní autonomii ředitelů a učitelů školských zařízení. Stručně jsou představeny čínské školské reformy po roce 1976. Následuje podrobný rozbor principů současného školského systému, s orientací na jednotlivé stupně řízení a jejich řídící i rozhodovací pravomoci a plánované reformní změny. Pomocí odborné elaborace pojmů, studia klíčových dokumentů čínského vzdělávacího systému, školské politiky Číny a další cizojazyčné literatury, jsou ozřejměny legislativní procesy a dokumenty, kterými se současné čínské školské instituce řídí. Následně je posouzena shoda oficiální školské politiky, deklarovaná v příslušných dokumentech, s reálnou situací. Na základě nashromážděných aktuálních informací je popsána míra autonomie v řízení čínského školství a zhodnoceno postavení učitelů a ředitelů v současné Číně i možnosti jejich autonomního rozhodování Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Možnosti zlepšení strategií pro kybernetickou bezpečnost
Jandura, Lukáš ; Střítecký, Vít (vedoucí práce) ; Schmidt, Nikola (oponent)
Práce se zaměřuje na dynamiku centrálních uzlů v kyberprostoru, jako klíčových struktur bezpečnosti v této doméně. Daný přístup vycházející z teorie sítí Alberta-László Barabásiho je aplikován na různé náhledy na kyberprostor, čímž přináší odlišný pohled na známé události a problematiky a rozkrývá vztahy mezi centry i mezi menšími uzly na ně navázanými. Kyberprostor práce chápe v jeho nejširší podobě jako neustále se měnící sociální konstrukt ovlivňovaný chováním jeho uživatelů. Výsledná zjištění práce shrnuje do návrhů na nové cesty ke zkoumání kybernetické bezpečnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Profesní autonomie učitelů a ředitelů škol v současné Číně
Wagenknechtová, Radana ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Šafránková, Jana Marie (oponent)
Profesní autonomie učitelů a ředitelů škol v současné Číně Mgr. Radana Wagenknechtová 2015 ABSTRAKT Diplomová práce představuje současný čínský vzdělávací systém nejenom jako celek, ale současně analyzuje i jednotlivé stupně řízení, s cílenou orientací na profesní autonomii ředitelů a učitelů školských zařízení. Stručně jsou představeny čínské školské reformy po roce 1976. Následuje podrobný rozbor principů současného školského systému, s orientací na jednotlivé stupně řízení a jejich řídící i rozhodovací pravomoci a plánované reformní změny. Pomocí odborné elaborace pojmů, studia klíčových dokumentů čínského vzdělávacího systému, školské politiky Číny a další cizojazyčné literatury, jsou ozřejměny legislativní procesy a dokumenty, kterými se současné čínské školské instituce řídí. Následně je posouzena shoda oficiální školské politiky, deklarovaná v příslušných dokumentech, s reálnou situací. Na základě nashromážděných aktuálních informací je popsána míra autonomie v řízení čínského školství a zhodnoceno postavení učitelů a ředitelů v současné Číně i možnosti jejich autonomního rozhodování
|
|
Decentralizace v nových členských zemích Evropské unie
Řeháková, Anna ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Švec, Kamil (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje zkoumání decentralizačních procesů ve vybraných zemích střední a východní Evropy. Jejím cílem tedy bude zhodnotit a porovnat výsledky decentralizace ve vybraných zemích v kontextu unijní regionální politiky - Evropy regionů. Základní hypotézou je, že právě regionální politika EU představuje pro národní státy dostatečný motiv k decentralizaci a zavedení regionální úrovně státní správy ve formě nových politických entit, které jsou institucionalizované, mají vlastní poltickou reprezentaci a hrají klíčovou úlohu pro čerpání zdrojů ze strukturálních a kohezních fondů. Hypotéza bude zkoumána za pomocí analýzy a komparace výsledků decentralizace v pěti zemích střední a východní Evropy: Estonsku, Slovinsku, Polsku, Maďarsku a České republice.
|
| |
|
Potenciál kybernetických hrozeb v oblasti kritické energetické infrastruktury
Starý, Jan ; Schmidt, Nikola (vedoucí práce) ; Karásek, Tomáš (oponent)
Diplomová práce analyzuje potenciál kybernetických hrozeb pro kritickou energetickou infrastrukturu z hlediska teorií sítí vycházejících z teorií grafů, komplexních sítí a technologických možností jak sítě náležící ke kritické infrastruktuře ohrozit. Analýzou definovaných závislých a nezávislých proměnných autor zjišťuje, jakým způsobem se sítě chovají sami o sobě, jaké existují prostředky v oblasti jejich zabezpečení a zda přijímaná opatření ke zvýšení bezpečnosti daných sítí jsou ve skutečnosti v souladu se snahou stvořit bezpečnou decentralizovanou soustavu kritické energetické infrastruktury. Důraz je kladen především na koncept "chytrých sítí" (smart grid) jakožto možného řešení decentralizace. Z tohoto hlediska jsou studovány technické prostředky zabezpečení a prolamování zabezpečení sítí především ze strany kontrolních SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) systémů a internetu jakožto jedné z esenciálních složek komunikace v moderních komunikačních technologiích.
|
|
Problematika referend v demokracii: srovnání skotského a katalánského případu
Dudycha, Petr ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Brunclík, Miloš (oponent)
Diplomová práce "Problematika referend v demokracii: srovnání skotského a katalánského případu" se věnuje fenoménu referend v demokracii, které jsou nástrojem pro získání nezávislosti. Mluvíme tedy o tzv. konstitučním referendu a jeho aplikaci na případy Skotska a Katalánska. Cílem práce je analyzovat cestu a průběh skotského a katalánského referenda o nezávislosti z roku 2014 a zjistit shodné nebo naopak odlišné rysy obou případů. Obě referenda jsou srovnávána celkem v sedmi kategoriích: 1) ústavně právní rámec politického systému pro možnost uskutečnit referenda; 2) identifikace základních politických procesů vedoucích k referendu; 3) administrativně-organizační regulace referenda; 4) základní průběh kampaně k referendu; 5) představení průzkumů veřejného mínění k problematice; 6) výsledky samotného referenda a volební účast; 7) předpokládané důsledky referenda. Sekundární snahou práce je nalézt význam těchto referend pro současnou konstituční praxi v demokracii.
|
|
Španělský fiskální federalismus v historii a současné praxi
Majovská, Barbara ; Kučerová, Irah (vedoucí práce) ; Krausz Hladká, Malvína (oponent)
V této bakalářské práce se věnuji analýze nástrojů a dopadů fiskálního federalismu ve Španělsku. Decentralizace probíhala ve Španělsku již od počátku demokratizace po přijetí nové Ústavy v roce 1978 a reagovala na kulturní, historické i politické důvody, které vedly ke vzniku autonomních společenství. Výzvou pro celý model financování byla hospodářská krize, která ve Španělsku propukla v roce 2008 a silně zasáhla jeho ekonomikou. Jádro práce je ve zkoumání vývoje v posledních letech. Protože je Španělsko členem Evropské unie, popisuji také nástroje fiskálního federalismu prosazované Evropské unií. Španělsko je považováno za jednu z nejvíce decentralizovaných zemí v Evropě. V práci argumentuji, že decentralizační tendence pokračovaly reformami, které reagovaly na hospodářskou krizi. Předpokládám, že používané nástroje fiskálního federalismu jsou výhodné pro regiony i stát a pozitivně ovlivňují ekonomický vývoj země i v současné době a pomáhají řešit problémy vyplývající z ekonomické krize. Další hypotézou je, že se Španělsko stále více blíží federálnímu uspořádání. Nejen z technických, finančních a dalších důvodu jsem hypotézy ověřovala rešerší dostupné literatury, kterou uvádím na konci práce. Jak prokázal můj výzkum, decentralizační tendence v oblasti financování autonomních společenství stále...
|