Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 93 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Superman: Sémantika, vývojová poetika a sociokulturní specifičnost superhrdinského komiksu.
Cibulčík, Jaroslav ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Činátlová, Blanka (oponent)
Práce se zabývá podobami superhrdinského komiksu od jeho vzniku na sklonku 30. let minulého století po současnost. Na základě vybraných sešitů se pokusí mapovat a interpretovat vývoj, proměny a specifika superhrdinských vyprávění. Zaměří se zejména na komiksovou narativitu a základní aspekty vyprávění (vypravěče, intertextualitu, postavy, čas). K vizuální podobě zde nebude přihlíženo. Výjimku tvoří závěrečná kapitola věnující se poetice a evoluci komiksových obálek.
Komiksy časopisu Ohníček v letech 1968-1971: sémiotická analýza
Řezníková, Ivana ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent)
Práce se zabývá žánrem komiksu v časopise Ohníček v počátečním období normalizace: jeho vztahem ke světovým trendům, cílovou čtenářskou skupinou, mytologickými a ideologickými strukturami a způsobem vizuálního vyjádření. Jádrem práce je podrobná analýza jedenácti komiksů, které vycházely v Ohníčku v letech 1968-71 (ročníky 19-21). Na úrovni žánru se komiksy v Ohníčku výrazně přiblížily dobrodružným příběhům, které se těšily na přelomu let šedesátých a sedmdesátých velké popularitě, zároveň se ale původně "dospělý" výtvarný výraz značně přizpůsobil dětskému čtenáři. Tři z analyzovaných komiksů reprezentují komiksový seriál, kde epizody v jednotlivých číslech časopisu jsou vzájemně pevně provázány dobrodružnou narativní linií. Zbylých osm má charakter stripu, typově odpovídá gagu nebo bajce. U každého z komiksů je sledován jazyk, výtvarná stránka, způsob, jakým je artikulován děj, a distinktivní znaky, které titul odlišují jak od ostatních komiksů v listu, tak od žánrové klasiky. Jak grafická podoba komiksů, tak jejich narativní linie jsou ovlivněny faktem, že Ohníček je určen dětským čtenářům. Závěrem analýzy jsou obecná schémata týkající se typu hrdiny a podoby fikčního světa v závislosti na narativním typu a srovnání české komiksové tradice s podobou, k jaké žánr dospěl v evropském a americkém...
Učebnice formou komiksu
Šnajdrová, Marie ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
ŠNAJDROVÁ, Marie. Učebnice formou komiksu. /Diplomová práce/ Praha 2014 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 99 stran Práce pojednává o komiksu jako osobitém umění vhodném i pro vzdělávání. Vymezuje pojmy, jako jsou umění, ilustrace, komiks či učebnice. Zabývá se funkcí a použitím ilustrací v učebnicích. Předkládá příklady současné komiksové tvorby, zaměřuje se na teoretickou stránku média a nabízí porovnání s ostatními médii. A konečně se věnuje využití komiksu při tvorbě učebnice a nabízí několik hledisek, proč je komiks vhodným prostředkem. Dále práce rozebírá tvorbu komiksové učebnice a předkládá manuál k jejímu plnému využití. Klíčová slova: komiks, učebnice, umění, znak, vzdělávání, ilustrace
Učebnice formou komiksu. Se Supermanem to dáš.
Šnajdrová, Marie ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
ŠNAJDROVÁ, Marie. Učebnice formou komiksu. /Diplomová práce/ Praha 2014 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 81 stran Práce pojednává o komiksu jako osobitém umění vhodném i pro vzdělávání. Vymezuje pojmy, jako jsou umění, ilustrace, komiks či učebnice. Zabývá se funkcí a použitím ilustrací v učebnicích. Předkládá příklady současné komiksové tvorby, zaměřuje se na teoretickou stránku média a nabízí porovnání s ostatními médii. A konečně se věnuje využití komiksu při tvorbě učebnice a nabízí několik hledisek, proč je komiks vhodným prostředkem. Dále práce rozebírá tvorbu komiksové učebnice a předkládá manuál k jejímu plnému využití. Klíčová slova: komiks, učebnice, umění, znak, vzdělávání
Skicování traumatu: rozpad Jugoslávie v komiksech
Korytářová, Anna ; Žíla, Ondřej (vedoucí práce) ; Šístek, František (oponent)
Diplomová práce zkoumá komiksy, které reflektují rozpad Jugoslávie. V teoretické části jsou popsány hlavní diskurzy, jejichž záměrem je vysvětlit rozpad Jugoslávie stejně jako základní teoretická východiska studia komiksu. Analytická část zkoumá způsoby, kterými komiksy zprostředkovávají rozpad Jugoslávie, a především trauma s ním spojené. Komiksoví autoři nejčastěji pracují s diskurzem, který argumentuje etnickou nenávistí, nahlíží jej však kriticky a upozorňují na jeho nepravdivost. Analýza dále ukázala, že komiksy poskytují obrovský prostor pro vcítění se do obětí válečných traumat. Detailní seznámení se s přeživšími traumatických událostí, stejně jako koncept padělaných vzpomínek, k jejichž vzniku při čtení komiksu dochází, výrazně napomáhá empatickému čtení. Všichni autoři odmítají válku glorifikovat a místo toho se soustředí na fatální dopady, které má válka na život obyčejných lidí.
Žena v komiksu: Srovnání vizuálního zobrazení ženy v komiksu a její role/funkce v komiksu.
Oswaldová, Alena ; Vojtěchovská, Martina (vedoucí práce) ; Kruml, Milan (oponent)
Diplomová práce "Žena v komiksu: Srovnání vizuálního zobrazení ženy v komiksu a její role/funkce v komiksu" je vnitřně členěna na dvě části: část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část práce seznamuje čtenáře s historií komiksu, od počátku vzniku tohoto média až po současnost. Zaměřuje se na historii ženských komiksových postav, a také jejich typologii. V analytické části je představen vlastní výzkum, který se zabývá vizuálním zobrazením ženy v komiksu. Zkoumá funkce a role ženských postav v komiksu, a jejich vazby na vizualizaci postav. Součástí výzkumné části práce je také analýza komiksových kódů (žánru, modality, vizuálních kódů, kódů neverbální komunikace a jazyka), shrnutí poznatků o kvantitativních výzkumech (ženských) postav v komiksu a základní informace o analyzovaném vzorku (autor, historie komiksu, kategorie komiksu, atd.). Zkoumaný vzorek se skládá ze tří komiksů: Li'l Abner (autor: Al Capp), Wonder Woman (autor: Charles Moulton), Strangers in Paradise (autor: Terry Moore). Výstupem je přehled analyzovaných ženských i mužských postav, následné shrnutí obrazové analýzy, a z toho plynoucí závěry.
Antické dějiny v komiksu
Dragounová, Veronika ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Zdichynec, Jan (oponent)
Objektem zájmu bakalářské práce jsou komiksy, tematicky a obsahově orientované na dějiny antického Řecka a Říma. Pozornost je soustředěna na komiksy publikované od počátku žánru do současnosti, se záměrem zdokumentovat tak co největší spektrum rozličných obsahových i ilustračních pojetí. Cílem mé práce je vybrané publikace hlediska struktury, tak především obsahově z hlediska historické faktografické adekvátnosti. Pozornost je dále věnována pojetí příběhu a záměru autora vzdělat čtenářské publikum, ačkoli se samozřejmě jedná o beletristická díla s účelem především čtenáře pobavit. Tento záměr úzce souvisí s dalším podstatným cílem práce, jímž je zhodnotit přínos těchto děl pro dětskou literaturu a zvážit úměrnost množství faktografických poznatků pro dětského či mladistvého čtenáře. V potaz bude také samozřejmě bráno jejich případné využití pro výuku antických dějin v rámci hodin dějepisu, či jiných výukových programů.
Zobrazení dějin Československa v komiksu
Hromádko, Jan ; Šafařík, Petr (vedoucí práce) ; Kozák, Kryštof (oponent)
Bakalářské práce se věnuje reprezentaci dějin Československa v historických komiksech. Konkrétně se zaměřuje na rozmezí let 1948-1989, tedy období hegemonní vlády KSČ. Předmětem zájmu jsou více jak čtyři desítky komiksů, které různým způsobem a v různé míře vymezené roky zobrazují. Jedná se převážně o komiksy českých autorů, které vyšly po roce 2000. Cílem práce je na základě kvalitativního výzkumu komiksů Michala Uhla, formulovat funkční mechanismy a interpretační tendence reprezentace minulosti. Z rozboru komiksů, kde byla pozornost věnována především postávám jako ústřednímu bodu narativu, vyplývá několik dílčích závěrů. Dva hlavní přístupy k reprezentaci historie v analyzovaných komiksech jsou: komplexní (zachycuje delší časové období a více postav) a kompaktní (zaměřený na jednu postavu), z nichž druhý jmenovaný převládá. Podle způsobu vykreslení psychologie a motivace postav, můžeme kompaktní komiksy dále rozdělit na konzervativní (dichotomní postavy) a progresivní (ne-dichotomní postavy). Ač se komiksy v přístupu k postavě liší, neopouštějí dominantní rámec vyprávění, kterým je kritický pohled na komunistický režim. Tvůrci komiksů nejsou nezaujatými vypravěči, ale do textu i kresby vstupuje jejich současný ideologický pohled na historii. V historických komiksech se můžeme setkat s interpretačními...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 93 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.