Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 249 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Vliv aromaticky aktivních látek na chutnost kysaných mléčných výrobků
Tvrdková, Denisa ; Pšenáková, Ivana (oponent) ; Vítová, Eva (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce je stanovení aromaticky aktivních látek v kysaných mléčných výrobcích. Tyto látky zásadním způsobem ovlivňují chutnost těchto mlékárenských produktů. Celkem bylo analyzováno 5 druhů mléčných výrobků. Dva typy smetanových jogurtů a tři typy jogurtových mlék byly vyrobeny v mlékárně Ekomilk s. r. o. ve Frýdku - Místku a čtyři druhy acidofilních mlék, pět druhů smetanových jogurtů, dvě kefírová mléka a dvě kyšky pocházejí z produkce společnosti Kunín a. s. Ostrava - Martinov. Pro stanovení aromatických látek byla použita extrakční metoda SPME, následná analýza byla provedena pomocí plynové chromatografie. Sloučeniny obsažené v kysaných mléčných výrobcích byly identifikovány a kvantifikovány na základě proměřených standardů. Celkem bylo identifikováno 39 sloučenin, z toho 16 alkoholů, 7 kyselin, 6 aldehydů, 6 ketonů a 4 estery. Fermentované mléčné výrobky byly dvakrát podrobeny senzorickému hodnocení pořadovou zkouškou a stupnicovými metodami. Hodnotitelé byli vybráni z řad studentů, doktorandů a zaměstnanců chemické fakulty VUT v Brně. Konzumenti velice pozitivně ohodnotili jogurty, jogurtová a acidofilní mléka, zatímco kefírová mléka a kyšky v některých aspektech nevyhovovaly.
Chemie a integrovaná výuka přírodovědných předmětů na středních školách
Dobečková, Markéta ; Kričfaluši, Dana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Bílek, Martin (oponent)
Disertační práce se zabývá specifikací faktorů ovlivňujících pozitivně či negativně realizaci integrované výuky. Předkládá výsledky výzkumu mapujícího současnou situaci týkající se integrované výuky na středních školách v ČR. Dále prezentuje názory učitelů středních škol na integrovanou výuku a možnosti její realizace. Výsledky byly získávány dotazníkovým šetřením a Q metodologií, která byla navržena pro online prostředí prostřednictvím Prezentace Google. Výsledky výzkumu mimo jiné poukazují na faktory z celkem 4 oblastí, které dle respondentů hrají důležitou roli pro začlenění integrované výuky do výuky. Jedná se o oblasti pregraduálního a postgraduálního vzdělávání učitelů, vnější podmínky (například přístup vedení školy), třetí oblast je zaměřena na osobnost učitele a poslední oblast je zaměřena na žáky a jejich rodiče. Ze získaných výsledků vyplývá, že faktorem ovlivňujícím pozitivně realizaci integrované výuky (dále jen IV) je vnímání důležitosti a obsahu IV učiteli. Učitelé vnímají většinou integrovanou výuku pozitivně, domnívají se, že povzbuzuje zájem studentů o větší hloubku a šíři jejich poznání, rozvíjí u studentů kritické myšlení atd. Mezi faktory, které realizaci IV ovlivňují spíše negativně, řadili respondenti nedostatečnou průpravu učitelů pro týmovou spolupráci; vzdělávání učitelů...
Empatie, soucit se sebou a syndrom vyhoření u lékařů v atestační přípravě
Tobiášová, Kateřina ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Zernerová, Lucie (oponent)
Východiska. Za jednu z klíčovou dovedností lékařů je považováno empaticky se chovat a jednat. Předpokládáme, že pomáhající profese mají velmi dobrou schopnost empatie a umí se snadno vcítit do druhých. Zároveň se v poslední době často objevují názory, že pod tíhou časového tlaku a administrativní zátěže, jsou lékaři pouze stroje bez špetky empatie. U empatie se jedná o schopnost, která vede k poznání vnitřního světa druhých a v souvislosti s tím nás zajímal i vztah lékařů k sobě samým. V posledních letech se na světlo dostává koncept soucit se sebou. Soucit se sebou zahrnuje způsob, jak reagujeme na své emoční trápení, strasti či selhání, jak je kognitivně chápeme a jakou pozornost jim věnujeme. Soucit se sebou by mohl představovat zdravou podobu sebevztahu. V lékařském pracovním prostředí se často objevují zmínky o vyhoření a že nedokážou plnohodnotně pracovat. Tato obtíž může výrazně narušit kvalitu života lékařů, což může mít za následek snížení kvality péče o pacienty. V této profesi je vysoký tlak na perfekcionismus a nemožnost chybovat. Není tedy překvapivé, že se objevují snahy předejít vzniku syndromu vyhoření nebo alespoň zmírnit jeho projevy. Jednou ze zkoumaných strategií je i rozvíjení soucitu se sebou. Cíle. V této diplomové práci si kladu za cíl teoreticky rozebrat a následně...
Další vzdělávání pedagogických pracovníků: co-Teaching na střední odborné škole v Praze
Valeček, Jan ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kříž, Jaroslav (oponent)
Název diplomové práce: Další vzdělávání pedagogických pracovníků: co-Teaching na střední odborné škole v Praze Jméno: Jan Valeček Studijní obor: Andragogika a management vzdělávání Diplomová práce se zabývá problematikou a potenciálem vzdělávací metody co-teaching, jako novou možností pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Teoretická část práce charakterizuje a analyzuje oblast postgraduálního vzdělávání. Zkoumá možnosti profesního rozvoje učitelů s ohledem na zvýšení efektivity edukačního procesu a stanovuje teoretický rámec. Cílem empirické části je sledovat efektivitu co-teachingu a možnosti jeho využití pro praxi. Výzkum je zpracován kvalitativní formou, empirickým výzkumem je sledována efektivita výuky, výhody, nevýhody, možné problémy, komplikace a překážky v závislosti na použitých metodách co-teachingu. Principem teoreticko-empirického charakteru práce je úzká spolupráce pedagogů při výuce s cílem efektivnějšího učení a seberozvoje, s vyšším propojením obsahu vzdělávání v teoretické i praktické rovině. Výzkumný vzorek zahrnuje deset začínajících a zkušených pedagogických pracovníků působících na jedné střední odborné škole. KLÍČOVÁ SLOVA celoživotní vzdělávání, co-teaching, další profesní vzdělávání, další vzdělávání pedagogických pracovníků, střední odborné vzdělávání.
Preference a znalosti fyzioterapeutů v oblasti idiopatické skoliózy v České republice
Smetánková, Tereza ; Pavlů, Dagmar (vedoucí práce) ; Nováková, Tereza (oponent)
Autor: Bc. Tereza Smetánková Vedoucí práce: Doc. PaedDr. Dagmar Pavlů, CSc. Název: Preference a znalosti fyzioterapeutů v oblasti idiopatické skoliózy v České republice Cíle: Cílem této diplomové práce je vyhodnotit preference a znalosti fyzioterapeutů v oblasti léčby idiopatické skoliózy v České republice vzhledem k dosaženému vzdělání, k délce jejich praxe s pacienty s idiopatickou skoliózou a absolvovaným postgraduálním kurzům. Metody: Pro získání potřebných informací bylo využito dotazníkové šetření. Dotazník byl sestaven odborníky na léčbu idiopatické skoliózy z různých evropských zemí. Celkem se výzkumu účastnilo 221 respondentů (z České republiky). Vyhodnocení následně probíhalo prostřednictvím tabulkového procesoru Microsoft Excel. Výsledky: Z výsledků dotazníkového šetření provedeného u českých fyzioterapeutů (n = 221) jednoznačně vyplynulo, že fyzioterapeuti s vyšším dosaženým vzděláním mají bohatší teoretické znalosti související s idiopatickou skoliózou. Procentuální zastoupení správných odpovědí skupiny respondentů s vyšším vzděláním v každé z námi zvolených otázek převyšovalo procentuální zastoupení správných odpovědí terapeutů s nižším vzděláním. Zároveň bylo prokázáno, že mít vyšší počet let praxe v oboru fyzioterapie ještě neznamená mít lepší znalosti a být si jistější v úkonech...
Připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí
KRATOCHVÍLOVÁ, Inka
Tato diplomová práce si klade za cíl zmapovat současný stav připravenosti studentů nelékařských zdravotnických oborů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí. Na základě stanoveného cíle byly formulovány následující hypotézy: H1: U zvolených oborů se liší připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí. H2: S věkem studentů se liší připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí. H3: S délkou praxe studentů se liší připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí. H4: U pregraduálního a postgraduálního studia sester se liší připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí. H5: Na základě předchozí zkušenosti s terminálně nemocným pacientem se liší připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí. V empirické části této diplomové práce byla použita metoda kvantitativního výzkumu za pomoci dotazníku, který byl distribuován mezi studenty vybraných oborů ZSF JU. Výzkumné šetření k diplomové práci bylo realizováno v rámci řešení týmového grantového projektu GAJU - Využití měřicích nástrojů v ošetřovatelství (058/2018/S). Dotazník měl dvě části. Nestandardizovaná část byla zaměřena na zjištění základních identifikačních údajů respondentů, informací spojených s přístupem a zkušeností studentů s umíráním a se smrtí nejenom u pacientů, s výukou paliativní péče v rámci přípravy studentů na ZSF JU. Druhou část dotazníku tvořil standardizovaný nástroj "Hodnocení postoje k péči o umírající podle Frommeltové (FATCOD-B)", obsahující 42 otázek. Získané vyplněné dotazníky byly po optické kontrole zadávány do programu SASD. V něm a také v programu SPSS byla provedena následná analýza dat s využitím prvního a druhého stupně třídění. Během výzkumu se potvrdilo, že se u zvolených oborů, s věkem a s délkou praxe liší připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí. Naopak se nepotvrdilo, že by se lišila připravenost studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí u pregraduálního a postgraduálního studia sester a na základě předchozí zkušenosti s terminálně nemocným pacientem. Výsledky výzkumného šetření odhalují slabiny v připravenosti studentů na setkání s péčí o umírající pacienty a se smrtí zejména v oblasti praktické aplikace získaných teoretických poznatků. Studenti se v dotazníku vyjádřili, že mají strach, cítí úzkost a neví, jak komunikovat při péči o umírající a zemřelé. Na tyto a další problémy vyplývající z výzkumu reagujeme výstupem z práce ve formě návrhu vyučovacího předmětu, který by měl přispět ke zlepšení jejich připravenosti.
Gender aspects in state-led water security discourses: A case study of the Syr Darya river basin countries
Mukhamejan, Nadira ; Parks, Louisa Rosemary (vedoucí práce) ; Anceschi, Luca (oponent)
This postgraduate research project proposes to explore water security discourses in Central Asia, which is one of the global "climate hotspots" (Giorgi, 2006, p. 33). Recent increases in temperatures exceeding global historical averages are causing more frequent droughts and earlier snowmelt, which has a major influence on future water availability in an already water-stressed region (Bernauer and Siegfried, 2012; Sorg et al., 2013). These impacts affect individuals and segments of society differently and aggravate already existing gendered vulnerabilities and diverse capacities to face its consequences (Sultana, 2018, p. 19). There is a growing consensus that water relations in societies are affected by social relationships related to gender (Fröhlich et al., 2018). Several case studies have indeed highlighted that water (in)securities are rooted in gendered water-related labour division and associated social norms, and could be worsened by climate change (Rao et al., 2019, Adams et al., 2018, Bacon et al., 2022). However, the geography of this literature body is uneven: existing studies are focused on Southeast Asia, Africa, and Middle East and North Africa (MENA) region. While there is a growing research interest to gendered realities and insecurities in water sector, the academic literature in...
Material flow analysis of textile waste streams in the Czech Republic.
Shtukaturova, Anastasia
Volumes of textile waste have been continuously increasing over last few decades because of the overconsumption of textile products linked to low-cost fast fashion, growing population and higher living standards. Both textile industry and waste generation contribute to environmental pollution and production of greenhouse and waste gases. In 2020, the EU adopted the new Circular Economy Action Plan (CEAP) for the transition to the circular economy where the waste considers to be a valuable resource. Principles of the CEAP need to be implemented into the legislation of each Member state. In the Czech Republic, a new waste treatment law based on the CEAP was adopted in 2021. The new waste treatment law determines important changes for the textile waste treatment in the country. To prepare the Czech Republic for these significant changes, a material flow analysis (MFA) was created to determine the current state with textile waste streams. The results showed that the production of industrial textile waste was 70 405 tons in the year 2010 and 87 840 tons in the year 2019, so there is no big increase for this type of textile waste. The production of textile waste from households was 37 393 tons in the year 2019 and it is almost ten times higher in a comparison with the year 2010. Moreover, the analysis of municipal solid waste (MSW) samples showed that they contained about 7% of different types of used textiles which may be suitable for recycling. Obtained results confirm that the Czech Republic is not enough prepared for meeting the objectives of the CEAP in a case of textile waste because of its constantly growing volumes and lack of recycling technologies.\n\n
Plný tet: Stáhnout plný textPDF
Raná tvorba Martina Rajniše 1968 - 1986 v kontextu Sdružení inženýrů a architektů v Liberci (SIAL)
Staňková, Tereza ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na ranou tvorbu Martina Rajniše, úzce spjatou s jeho působením ve školce SIAL. První kapitola práce je věnována vzniku a náplni školky v rámci Sdružení inženýrů a architektů v Liberci (SIAL), stejně tak jako předním představitelům obou dvou skupin. V druhé kapitole práce je již představena tvorba M. Rajniše v době svých postgraduálních let ve školce SIAL na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Třetí kapitola je věnována Rajnišově tvorbě v rámci Libereckého Stavoprojektu. Jeho prvním velkým projektem je návrh nákupního centra Prior 02, později Máj na Národní třídě v Praze, na kterém spolupracoval s Johnem Eislerem a Miroslavem Masákem, zakladateli ateliéru SIAL. Pro tuto dobu je stěžejní také Rajnišova spolupráce s architektem Michalem Brixem, který sám prošel školkou SIAL. Čtvrtá kapitola je spojena se zlomovým rokem 1986, kdy se M. Rajnišovi povedlo ve spolupráci s M. Brixem a Studiem Shape navrhnout výstavu Expo 86 v Kanadském Montrealu. Expo 86 mělo velký vliv na založení Rajnišova prvního vlastního ateliéru DA Studio ve stejném roce. Cílem práce je nalezení kontextů mezi ranou tvorbou Martina Rajniše a školkou SIAL. Jaký vliv měla školka SIAL na rané Rajnišovy projekty a s jakými architekty se díky ní Rajniš setkal a spolupracoval? V rámci představování...
Hybrid organometallic galectin inhibitors
Hamala, Vojtěch
Galectins are lectin-type proteins defined by their sequence homology and the ability to bind β-galactosides. Human galectin-1 (Gal-1) and galectin-3 (Gal-3) are involved in tumor progression. Elevated Gal-1 levels are reported for many tumor tissues and Gal-1 contributes to tumor progression including cell migration and tumor immune escape.\nGal-3 is characteristically overexpressed in many cancers and an elevated Gal-3 level is associated with increased invasiveness, metastatic spreading, immunosuppression and angiogenesis. Galectins are also implicated in progression of serious diseases other than cancer e.g., cardiovascular ones, diabetes mellitus, fibrosis, and others. These\nproperties make galectins promising therapeutic targets.\n
Plný tet: Stáhnout plný textPDF

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 249 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.