Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,829 záznamů.  začátekpředchozí1820 - 1829  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.14 vteřin. 

Dítě mladší 3 let v mateřské škole
Ryšavá, Jitka ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
RYŠAVÁ, J. Dítě mladší 3 let v mateřské škole. Praha 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra primární pedagogiky. Vedoucí práce E. Opravilová. Práce sledovala specifiku výchovně vzdělávací práce mezi 2-3 rokem věku dítěte v prostředí běžné mateřské školy. Teoretická část se opírá o vývojově psychologickou charakteristiku tohoto období. Sledovala vliv rané interakce matka - dítě, vliv rodinného prostředí a vliv dalších faktorů na separaci dítěte od matky a následnou adaptaci a socializaci v prostředí mateřské školy. Výzkumné šetření zahrnuje případové studie 6 vybraných dvouletých dětí (pozice dítěte), 24 rodičů vybrané MŠ (pozice rodičů) a 51 mateřských škol (pozice učitelky). Výzkum sledoval vliv specifických klíčových faktorů, ovlivňujících průběh adaptace a socializace dítěte mladšího 3 let v prostředí mateřské školy, včetně předpokládaného klíčového vlivu chronologického věku dítěte. Dále sledoval a vymezil podmínky mateřských škol v oblasti legislativní, personální a organizační, při jejichž splnění je možné považovat edukaci dítěte mladšího 3 let v prostředí mateřské školy za vhodnou. Závěr práce obsahuje doporučení týkající se stimulace vývoje dítěte mladšího 3 let jak v prostředí rodinném, tak v prostředí mateřské školy, včetně vlastního návrhu...

Ekonomická krize novorozenců
Matějček, Štěpán ; Janíčko, Martin (vedoucí práce) ; Koubek, Ivo (oponent)
Práce zkoumá determinanty rozhodování o početí dítěte. Odhad modelu fixních efektů panelových dat ze 14 krajů České republiky ukazuje pro-cyklický vývoj počtu narozených dětí. Podle modelu lidé v hospodářské recesi poptávají méně dětí, protože jejich rozhodování je ovlivněno nejistotou vyplývající z nestability na trhu práce. Výsledky jsou v souladu se soudobou vědeckou literaturou, která od 80. let 20. století nachází právě pro-cyklický vývoj fertility. Model využívá jako vysvětlovanou proměnnou modifikovanou míru porodnosti, která umožňuje zkoumat dopady změny nezaměstnanosti a dalších kontrolních proměnných na rozhodování o početí dítěte. Empirické výsledky ukazují, že ekonomická nejistota v podobě nezaměstnanosti má signifikantní negativní dopad na porodnost. Kromě hlavního zjištění přináší práce další zajímavé dílčí výsledky, jako jsou dopady změn ekonomických a demografických proměnných na modifikovanou porodnost rozdělenou podle pohlaví narozeného dítěte, stavu matky či vzdělání matky a otce.

Etické aspekty péče o dítě s poruchou autistického spektra (komunikace s rodiči, prarodiči apod.)
PLOCKOVÁ, Lenka
Tématem této diplomové práce jsou Etické aspekty péče o dítě s poruchou autistického spektra (komunikace s rodiči, prarodiči apod.). Výsledky výzkumu ukázaly, že si rodiče všimli postižení svého dítěte v prvních třech letech života dítěte, kdy se u dětí začali objevovat problémy související s poruchou autistického spektra. Rodiče se shodli na tom, že pro ně v této době bylo nejobtížnější vyrovnat se s postižením jejich dítěte a s projevy tohoto postižení. Většina rodičů také uvedla, že se těžko a velmi dlouho se vyrovnávali se sdělením diagnózy. Podle rodičů jim mohou nejvíce pomoci informace od odborníků, kontakt s rodiči dětí s podobným postižením, podpora, pomoc okolí, naděje, kontakt na organizaci, která by jim mohla pomoci a praktické rady a návody, jak s dětmi komunikovat a rozvíjet je. Pro rodiče dětí s tímto postižením je velmi důležitý kontakt s rodiči podobně postižených dětí. Za největší problémy poruch autistického spektra rodiče považují problémy v komunikaci, neschopnost socializace, stereotypní chování, hyperaktivitu, možnost sebezranění, změnu nálad, ale také neproniknutelnost světa dětí s poruchou autistického spektra. Podle názoru některých rodičů nebyla diagnostika jejich dětí v pořádku. Autismus nebyl u jejich dětí lékaři rozpoznán a specializované diagnostické vyšetření si museli rodiče zajistit sami. U některých dětí byly poruchy autistické spektra zachyceny praktickým lékařem pro děti a dorost, který jim doporučil návštěvu dětského psychiatra, kde proběhla diagnostika. Rodičům v těchto případech nebyl dán lékaři prostor pro otázky a také se jim nedostalo příliš mnoha informací týkajících se postižení jejich dětí. Důležité informace si rodiče vyhledávali sami na internetu nebo v odborné literatuře. Některým rodičům také nebyly lékaři dostatečně vysvětleny poruchy autistického spektra. Informace o důsledcích tohoto postižení získali až od speciálního pedagoga, psychologa nebo od pracovníků organizace poskytující sociální služby dětem s poruchou autistického spektra a jejich rodičům. Navíc některým z těchto rodičům nebyl předán ani kontakt na organizaci, poskytující péči či poradenství dětem s tímto typem postižení. Většina rodičů hodnotí přístup lékařů k jejich dítěti jako negativní. Děti s poruchou autistického spektra dochází nejčastěji k dětskému psychiatrovi, některé také k dětskému neurologovi. Lékař podle názoru rodičů komunikuje pouze s nimi a na dítě se vůbec nezaměřuje. Jen polovina rodičů však informovala lékaře o tom, jakým způsobem může s jejich dítětem komunikovat. Rodiče se s dětmi na návštěvu lékaře připravují většinou pomocí fotek a obrázků, které znázorňují návštěvu lékaře nebo její jednotlivé kroky. Hospitalizace dítěte s poruchou autistického spektra probíhala nejčastěji s matkou, která ji hodnotí jako standardně probíhající, během níž nemusela řešit žádný problém. Zdravotničtí pracovníci komunikovali především s ní a snažili se respektovat návyky dítěte.

Specifika dětí z homoparentálních rodin
Sedláčková, Anna ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Diplomová práce se zabývá lesbickými a gay rodinami a specifiky dětí, které v nich vyrůstají. Teoretická část je postavena především na výsledcích výzkumů z USA a Velké Británie. Zabývá se definicí homoparentální rodiny a jejich jednotlivých typů, specifiky výchovy a vztahů a procesem zvaným coming-out. Zmiňuje role, které má v rodině biologická matka, biologický otec, sociální / nevlastní matka. V druhé polovině teoretické části je podrobně rozebrán psychický, genderový a sociální vývoj dětí z lesbických rodin. Uvedeny jsou i některé pohledy dětí na netradiční rodinu a jejich pocity a názory na homosexualitu rodičů. Výzkum uvedený v empirické části je založen na rozhovoru doplněném projektivními technikami. Výzkumný vzorek tvoří 10 dětí z lesbických rodin ve věku 4 až 15 let. Ve vzorku jsou děti pocházející z předchozího heterosexuálního vztahu i děti, které se do lesbické rodiny narodily plánovaně. Respondenti do vzorku byli získáváni prostřednictvím inzerce a metodou sněhové koule. Výzkum je kvalitativní a jeho výsledky jsou zpracovány formou zpráv o případové studii. Dalším výstupem je seznam klíčových témat, který vznikl metodou vytváření trsů. Výsledky výzkumu potvrdily logiku dělení lesbických rodin na dva základní typy - smíšené a plánované lesbické rodiny. Pro všechny děti je heterosexuální rodina...

Význam chromozomálních aberací pro hodnocení genetického rizika expozice karcinogenům.
Rössnerová, Andrea ; Šrám, Radim (vedoucí práce) ; Rubeš, Jiří (oponent) ; Kuglík, Petr (oponent)
Znečištěné ovzduší představuje celosvětově vážný problém spojený s riziky zejména nádorových onemocnění. Hodnocení negativních vlivů polycyklických aromatických uhlovodíků (k-PAU), reprezentovaných především benzo[a]pyrenem (B[a]P), na zdravotní stav obyvatelstva je analyzováno s využitím specifických biomarkerů, mezi něž patří i cytogenetické biomarkery časného účinku. Tato práce shrnuje výsledky cytogenetických analýz, prováděných s využitím fluorescenční in situ hybridizace (FISH) (celochromozomové barvení chromozomů #1 a #4) a automatické obrazové analýzy mikrojader (MN). V průběhu studií bylo provedeno celkem 1304 analýz metodou FISH a 885 automatických obrazových analýz MN. Modelové skupiny, kterými byli městští strážníci, řidiči autobusů, pracovníci garáží, administrativní pracovníci, matky, novorozenci, zdravé děti a děti s astma bronchiale a pracovníci laboratoří, pocházely především z Prahy, ale i z Ostravy a Českých Budějovic. Studované lokality se významně lišily v koncentracích studovaných polutantů a celkovým typem znečištění. Expozice účastníků studií byla hodnocena s využitím personálního a stacionárního monitoringu. Ve studiích byl rovněž hodnocen vliv dalších faktorů, jako je věk, kouření či příjem vitaminů. Výsledky získané metodou FISH ukázaly v Praze na vliv sezonních výkyvů...

Práce s dětmi migrantů v Občanském sdružení Berkat
Hozáková, Hana ; Vorlová, Marie (vedoucí práce) ; Hubertová, Lucie (oponent)
Má bakalářská práce je postavena především na shrnutí mých vlastních poznatků a zkušeností v rámci práce s dětmi migrantů. Opírá se o mé tříleté působení v občanském sdružení Berkat. V první části práce se soustředím na úvod do samotné problematiky migrantů v České republice. Podrobněji se věnuji samotnému integračnímu procesu a institucím, které hrají v začleňování cizinců do společnosti důležitou roli. V dalších kapitolách se již zabývám hlavně dětmi migrantů a jejich životem ve škole, v rodině, ale i jejich psychickými obtížemi, se kterými se v práci s nimi setkávám. Jako konkrétní příklad práce s dětmi uvádím podrobný popis jednoho z výjezdů s dětmi migrantů mimo Prahu. Na jednotlivých situacích popisuji konkrétní specifické odlišnosti dětí migrantů od ostatních dětí. V závěru uvádím několik změn, které by dle mého názoru umožnily zlepšení programů pro děti v rámci občanského sdružení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Rozvoj principu participace v práci s romskou mládeží
NEKOLOVÁ, Jana
Práce se zabývá participací, zejména participací romských dětí a mládeže. V teoretické části se zaměřuje na integraci a posléze na participaci romské mládeže. Práce přibližuje i sociální znevýhodnění Romů a nutnost rozvoje vzdělanosti Romů jako klíč k jejich integraci a participaci ve společnosti. V rámci participace Romů je zde uvedena i důležitost fungování neziskových organizací. Praktická část vychází z průzkumu, zaměřeného na vliv školního prostřední a sociálního znevýhodnění romské mládeže při jejich participaci ve společnosti, konkrétně ve městě Tábor. Průzkum ukázal, že ačkoliv má romská menšina již více možností se participovat ve společnosti, stále je sociálně znevýhodněna a setkává se s předsudky v majoritní společnosti. Na druhé straně se rozvíjí participace romských dětí a mládeže v rámci neziskového sektoru.

Psychologická intervence u matek nedonošených dětí
Matoušová, Milada ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Disertační práce je zaměřena na problematiku předčasného porodu a vlivu narození nedonošeného dítěte na psychický stav jeho rodičů. Zejména matky nedonošených novorozenců zpravidla prožívají předčasný porod velmi negativně, ale jedná se o složitou životní situaci, která klade zvýšené nároky na oba rodiče, resp. celou rodinu. Stupeň nezralosti a zdravotní stav nedonošeného dítěte zásadním způsobem ovlivňují a narušují kontakt a ranou interakci rodič-dítě, což má vliv na celý vývoj jejich vzájemného vztahu. S následky nedonošenosti se mohou rodiče i dítě vyrovnávat dlouhou dobu, protože nezralost dítěte při narození s sebou nese riziko zdravotních problémů po celý jeho život Lékařská péče o nedonošené novorozence je v České republice na vysoké úrovni a statistické ukazatele péče o tyto děti se drží v celosvětové špičce. V rámci komplexního přístupu k tělesnému a duševnímu zdraví jedince by bylo žádoucí doplnit vynikající lékařskou péči o předčasně narozené děti o psychologickou podporu a pomoc věnovanou jejich rodičům, a později, v případě potřeby, celé rodině. Klíčová slova: rizikové těhotenství, předčasný porod, prenatální vývoj, hranice viability, nedonošený novorozenec, raná interakce, kojení, péče o dítě

Intervence v pragmatické jazykové oblasti u dětí s Aspergerovým syndromem
Bělohlávková, Lucie ; Housarová, Blanka (oponent)
V rigorózní práci "Intervence v pragmatické jazykové oblasti u dětí s Aspergerovým syndromem" jsou shrnuty poznatky o pragmatické jazykové rovině se zaměřením na děti s Aspergerovým syndromem. Na základě provedeného šetření autorka připravila tématicky ucelený soubor přístupů v oblasti rozvoje pragmatické jazykové roviny u těchto dětí. Celá práce je rozdělena do 6 kapitol. První kapitola popisuje pragmatickou rovinu (z hlediska lingvistického, její vývoj a patologii). Ve druhé kapitole autorka seznamuje na základě informací z odborné literatury s diagnostikou a symptomy Aspcrgerova syndromu se zaměřením na komunikaci. Ve třetí kapitole jsou uvedeny aktuální poznatky týkající se logopedické diagnostiky a diagnostiky řečových obtíží u dětí s Aspergerovým syndromem. Stěžejním obsahem práce je čtvrtá a pátá kapitola. Čtvrtá kapitola analyzuje výsledky dotazníkového šetření za použití Komunikační škály pro děti (část zaměřující se na pragmatickou jazykovou rovinu). V páté kapitole autorka uvádí ucelený soubor přístupů určených k rozvoji této roviny. Tento soubor vychází z jednotlivých kategorií Komunikační škály pro děti. Poslední, šestá kapitola uvádí dvě kazuistiky, na kterých byl tento soubor přístupů ověřen. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Mediální prezentace sporů o děti s mezinárodní dimenzí
Peterková, Hana ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Matonoha, Jan (oponent)
Tématem diplomové práce je kvantitativní obsahová analýza a kritická diskurzivní analýza mediální prezentace sporů o děti s mezinárodní dimenzí z genderové perspektivy, konkrétně v kontextu kauzy Sáry Barao. Hlavním cílem práce je analyzovat, zda a jakým způsobem se v denním tisku pojednávajícím o sporech o děti s mezinárodní dimenzí odráží a posiluje mýtus mateřství a zda mediální diskuze upevňuje genderové stereotypy vztahující se k obrazu matky, otce a dítěte, a to jak v explicitní, tak i v implicitní formě. Dalším cílem práce je analyzovat, zda a jakým způsobem diskuze přispívá k genderově stereotypnímu posilování obrazu oddělených sfér - tedy dělení na sféru soukromou připisovanou ženě a sféru veřejnou patřící muži. Konstruování obrazu matky, otce a dítěte bude analyzováno zároveň ve vztahu ke specifickým novinářským praktikám a pozornost bude věnována otázce, jak denní tisk konstruuje debatu, jejímiž hlavními aktéry/aktérkami jsou členové/členky soukromé sféry. S ohledem na významnou roli médií v současné společnosti lze předpokládat, že právě denní tisk může být zdrojem informací o tom, jak je mateřství chápáno v naší společnosti.