Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  začátekpředchozí18 - 27  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývoj hry u 2-4letých dětí v mateřské škole
Masnerová, Lucie ; Hejlová, Helena (oponent) ; Opravilová, Eva (oponent)
Rigorózní práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole a jejímu vývoji ve skupině 2,5-4letých dětí. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část, na základě ročního a půlročního pozorování volné hry dvou homogenních skupin dětí, monitoruje vývoj hry a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Sleduje proces začleňování dítěte do herní skupiny, vliv pohlaví dítěte na výběr hračky. Dále zkoumá průběh napodobivých a námětových her 2,5-4letých dětí. Mapuje vybíraná témata her a rolí a aktivitu dítěte při hře s vrstevníky. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Závěr poukazuje, na základě výsledků výzkumného šetření, na důležitost volné hry pro předškolní dítě a na její proměny, potvrzuje její vliv v procesu rané sekundární socializace. Věnuje se možnému praktickému využití poznatků pro další práci učitelky mateřské školy. Klíčová slova: hračka, starší batole, mladší předškolní věk, potřeba hrového partnera, volná hra, úloha učitelky, socializace, gender role, cizojazyčné prostředí mateřské školy, napodobivá hra, námětová hra, role ve hře, pozorování volné hry, společná hra.
Tomboy - případová studie dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ
Brožová, Martina ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Onder, Jakub (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem identity dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ. Snažím se vnést vhled do jejího sebepojetí, nalézt odpověď na otázky, v čem spočívá její odlišnost, jak prožívá své postavení v rodině a školním kolektivu. Také se snažím postihnout sociální kontext jejího nejbližšího prostředí. Zabývám se tím, jaká je její pozice v rodině a ve školní třídě, jaká je dominující představa femininity a maskulinity v dané třídě, zda se může stát terčem homofobie z důvodu její odlišnosti a jak k ní přistupuje třídní učitel. Z výzkumu jsem zjistila, že ve školní třídě, do které dívka dochází, hraje významnou roli gender a dívka s nedostatečnými projevy femininity je pro nedodržování genderové role vyčleňována. Hodnocení vrstevníků je ovlivněno celospolečenskými normami femininity a také třídními. Třídní normy nejsou v souladu s pojetím jejího rodinného zázemí, kde převládá výrazné nadhodnocování maskulinity nad femininitou a projevy maskulinity jsou oceňovány a posilovány vzory, ke kterým se vztahuje. Práce je rozdělena na empirickou a teoretickou část. Teoretická část je představena v rámci diskuze, kde porovnávám poznatky z dostupné literatury s mými poznatky z výzkumu. Obecně by se dalo říci, že teoretické zázemí obsahuje poznatky z úvodu problematiky genderu, dále se zabývám...
Genderové aspekty dětské literatury
Luhanová, Alexandra ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Vztah literatury a různých genderových témat začal být zkoumán především v Americe a Velké Británii už v první polovině dvacátého století. Zpočátku se tímto tématem zabývali především feministicky orientovaní aktivisté a jejich pozornost se upírala zejména k folklorním pohádkám a jejich vztahu k formování ženské identity. Okruh těch, kteří se genderu a dětské literatuře věnovali, se postupně rozšiřoval, stejně jako vymezení celé problematiky. Od konce minulého století přestalo být téma genderu vnímáno pouze jako záležitost feministek, které se snaží o rovnoprávné postavení žen ve společnosti. Pozornost se upřela například na problematiku nových rodinných modelů a jejich prezentaci v dětské literatuře. Jde zejména o knihy zabývající se životem v neúplné, rozvedené rodině a knihy o životě s rodiči stejného pohlaví. První se snaží zejména pomoci dětem vyrovnat se s novou životní situací, druhé si většinou také kladou za cíl oslovit širší veřejnost a působit na ni pozitivně ve smyslu přijímání gay a lesbických párů, které vychovávají dítě. Zásadní knihy této oblasti začaly vycházet v USA a Velké Británii už před třiceti lety a jejich přijetí zpočátku nebylo jednoznačně kladné. Kladný ohlas většinou vzbudily u homosexuální komunity, které takové knihy chyběly. Knihy ale narážely na nepřijetí u konzervativně...
Gender na školách pro sluchově postižení
Pánková, Tereza ; Ptáčková, Klára (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
RESUMÉ Bakalářská práce se zabývá projevy genderu a genderovými stereotypy na školách pro žáky/kyně se sluchovým postižením a to v oblasti vztahů a komunikace mezi vyučujícími a studujícími a mezi studujícími navzájem. Teoretická část je rozdělaná na dvě poloviny, kdy první polovina teoretické části práce se věnuje vymezení základních pojmů souvisejících s generovou problematikou, tzn. pojmů gender, genderové stereotypy, genderové role apod. Dále se zbývá problematikou genderu na škole. Druhá polovina se věnuje člověku se sluchovým postižením, jeho vývojem a vlivem sluchového postižení na osobnost člověka. Také se věnuje základnímu vzdělávání osob se sluchovým postižením. Tyto dvě části propojuje kapitola, která se věnuje genderu, postižení a vzdělávání. Praktická část se zabývá konkrétními oblastmi týkající se vztahů a komunikace mezi vyučujícími a studujícími a mezi studujícími navzájem. Ke zkoumání projevujících se genderových stereotypů v této oblasti práce využívá kvalitativního analýzu dat, získanou formou pozorování výuky na škole pro žáky/žákyně se sluchovým postižením a strukturovaných rozhovorů s vyučujícími.
Volná hra 2-4letých dětí v cizojazyčné mateřské škole
Masnerová, Lucie ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Diplomová práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole. Mateřská škola je prostředím, kde dochází k procesu rané sekundární socializace dítěte, a proto je část diplomové práce zaměřena tímto směrem. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část monitoruje, na základě ročního pozorování, vývoj volné hry homogenní skupiny dětí a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Dále porovnává kvalitu společné volné hry dvou souměřitelných dětských skupin - skupiny s dlouhodobou zkušeností s volnou hrou se skupinou bez pravidelné zkušenosti. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Výsledky výzkumného šetření poukazují na důležitost volné hry pro předškolní dítě a potvrzují její vliv v procesu rané sekundární socializace.
Genderové rozdíly: Nerovné příležitosti žen ve vrcholových pozicích
Kratochvílová, Alice ; Chytilová, Helena (vedoucí práce) ; Čermáková, Klára (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zhodnocení míry vnímané diskriminace žen v oblasti vrcholového managementu. Teoretická část se věnuje vymezení základních pojmů, genderových rolí, definování diskriminace a její měření, nastínění různých teoretických náhledů na diskriminaci, jako takovou. Součástí je také propojení skutečné podstaty diskriminace a faktorů, které vstupují do stanovení mezd. Praktická část je věnována ověření výše vymezené hypotézy a to prostřednictvím dotazníkového šetření, za jehož pomoci je analyzována vnímaná diskriminace napříč vrcholovými pozicemi. Dotazníkové šetření potvrdilo hypotézu o vnímané diskriminaci žen na trhu práce, kterou uvedlo 48% vrcholových manažerek, diskriminace je taktéž potvrzena dle výše hrubých měsíčních mezd žen. Tyto výstupy jsou v souladu s teorií Beckera (1957), či se studií Havemana (2012).
Kvalitní výzkum oblíbených hraček předškolních dětí vzhledem k genderu dětí.
PECHKOVÁ, Gabriela
Tato bakalářská práce se snaží zachytit, jak a jakým způsobem gender dětí ovlivňuje výběr hry a hračky. Otevírá otázky, do jaké míry ovlivňuje genderovou socializaci a identitu rodina, mateřská škola, ale i společnost. Teoretická část objasní vymezení základních pojmů, jako jsou gender, genderová identita, hra, hračka. Předkládá různé názory na tuto problematiku a to z historického i současného pohledu. Práce se pokusí odkrýt tajemství dívčí a chlapecké role v předškolním věku. V praktické části se za použití kvalitativních metod pokusím na vzorku dětí MŠ objasnit výsledky svého šetření, odhalující výběr oblíbených her a hraček dívek a chlapců předškolního věku.
Absence otce ve výchově ve vztahu k sebepojetí a utváření rodové role dítěte
HANUŠOVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá fenoménem nepřítomnosti otce a jejím vlivem na sebepojetí a utváření rodové role dítěte. Teoretická část se zaměřuje na shrnutí teoretických i praktických poznatků souvisejících s danou problematikou. Objasňuje se zde například situace spojená s rozpadem rodiny, specifika otcovství v oblasti vztahů se synem a dcerou a také možné důsledky absence otce v životě dítěte. Neméně stěžejní je pro práci osvětlení pojmu sebepojetí a sebehodnocení, stejně tak i vystižení problematiky genderu. Napříč teoretickou částí jsou uváděny některé dostupné studie, které s tématem práce přímo i nepřímo souvisejí. V praktické části je demonstrován možný dopad absence biologického otce na sebepojetí a genderovou roli časně dospělých jedinců. Podstatou empirické části je zjistit, zda je možno najít rozdíly v sebepojetí jedinců z úplných rodin a z rodin neúplných (popř. doplněných) či zda jsou mezi zmíněnými skupinami k nalezení rozdíly ve vnímání jejich genderové role. Tyto předpoklady byly za použití Rosenbergovy škály sebehodnocení a Personal Attributes Questionnaire zkoumány na vzorku dospělých jedinců z úplných rodin (n=101) a neúplných či doplněných rodin (n=48). Byly sestaveny čtyři hypotézy, z nichž ani jedna nemohla být v rámci výsledků podpořena. O možných příčinách a omezeních těchto závěrů se dále pojednává v diskuzi.
Problematika Gender Pay Gap v zemích Evropské unie a v České republice
BENDLOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce se zabývá problémem Gender Pay Gap, který představuje průměrné rozdíly mezi příjmy mužů a žen. Znamená to, že ženy jsou platově diskriminovány, protože jejich platy jsou o 17 % nižší než platy mužů (v České republice mají ženy o 25 % menší mzdy než jejich mužští kolegové). První část práce pojednává o historickém zapojení žen na trhu práce a o jejich právu na vzdělání. Další kapitola popisuje současnou situaci genderových nerovností a různé typy diskriminace žen. Ústřední část práce vysvětluje hlavní důvody existence Gender Pay Gap jako důsledku horizontální a vertikální segregace trhu práce. Jedna z posledních kapitol se zaměřuje na nástroje k eliminování platových nerovností pomocí legislativy Evropské unie. Závěr práce srovnává snahy o rovné příležitosti v Evropské unii a v České republice. V severských státech jako je Švédsko nebo Norsko již proběhly pozitivní změny a je zde šance na eliminaci mzdových mezer i v České republice.
Změny v genderových rolích a jejich projevy
Černá, Ivana ; Pauknerová, Daniela (vedoucí práce) ; Hubinková, Zuzana (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zmapovat, jak vypadá situace v rodinách, kde muž je na rodičovské dovolené a žena pracuje. Dále zjistit, jaké posuny v dnešní době zaznamenáme oproti minulosti ve vývoji tradičních genderových rolí, tak jak si je většina lidí představuje. Toto téma považuji za celkem aktuální, vzhledem k tomu, že sama znám některé rodiny, kde úlohy a úkoly v péči o domácnost a výchovu dětí nejsou, jak bývaly kdysi za časů našich babiček a dědečků, kdy muži byli ti, co rodinu materiálně zabezpečovali a ženy se staraly o domácnost a děti. Ve své práci jsem použila v praktické části dvě kazuistiky a další rozhovory, ve kterých jsem se dozvěděla zajímavé názory respondentů i z pohledu lidí, kteří mají úlohy vyměněné. Výsledkem mé práce je zjištění, že dnes opravdu můžeme zaznamenat jistý posun v genderových rolích z tradičního pohledu společnosti, i když ještě pořád je tento posun docela nepatrný. Většinou je tomu tak asi v rodinách, kde žena má vyšší příjem než její partner a role si tedy především z finančních důvodů prohodí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   začátekpředchozí18 - 27  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.