|
Rotační elektrický aktuátor: identifikace parametrů a řízení
Palaj, Lukas ; Houfek, Lubomír (oponent) ; Grepl, Robert (vedoucí práce)
Bakalářská práce se v první části zabývá návrhem desky plošných spojů, sloužící pro připojení rotačního elektrického aktuátoru (REA) ke kartě MF624. V části druhé popisuje elektronickou škrtící klapku a vlastnosti její jednotlivých prvků, její připojení ke kartě a určování parametrů nezbytných pro sestavení virtuálního modelu v prostředí Simulink. Pro daný model je pak navrženo řízení.
|
|
Snižování mechanických ztrát ve ventilovém rozvodu
Kučera, Pavel ; Píštěk, Václav (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Tématem této práce jsou mechanické ztráty ve ventilovém rozvodu. Účelem práce je popsat vznik jednotlivých ztrát a jejich možné snížení. Hlavním činitelem vzniku ztrát je tření. Výsledkem práce je poukázat na možné metody vedoucí ke snížení tření a jiných vlivů působících na ventilový rozvod. Přínosem je popsání různých druhů povrchových a konstrukčních úprav ventilových rozvodů, které jsou již užívány, nebo v některých případech jsou ve stavu vývoje.
|
|
Metody zlepšování vlastností třecích povrchů
Fojtík, Jakub ; Černý, Michal (oponent) ; Šamánek, Otakar (vedoucí práce)
Bakalářská práce popisuje různé metody úprav povrchů, používaných ke zlepšení jejich tribologických vlastností. Tribologické procesy mohou mít mnoho podob v závislosti na struktuře, geometrii, materiálových vlastnostech, vzájemném relativním pohybu a zatížení součástí daných soustav. Snahou je minimalizovat opotřebení a tření. U strojních součástí je lze kontrolovat zlepšením struktury, geometrie a zvýšením tvrdosti za pomocí metod povlakování, chemicko-tepelných zpracování a texturování. Tyto metody se využívají také za účelem opravy již degradovaných třecích povrchů anebo úpravy pro vytvoření vhodných podmínek pro mazaní. Obsahem práce je také úvod do mikro/nanotribologie a tribologických procesů v mikro/nano měřítku.
|
|
Dopravní gravitační dráha
Fatka, Milan ; Pokorný, Přemysl (oponent) ; Kašpárek, Jaroslav (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo navrhnout dopravní gravitační dráhu pro přepravu ocelového odlitku v rámci mezioperační vnitropodnikové přepravy. Dopravník je řešen podle platných norem s přihlédnutím k jednoduchosti konstrukce, výroby a montáže (demontáže) s širokým využitím normalizovaných částí. Taktéž bylo hleděno na to, aby se dalo využít návrhu při řešení obdobných zadání.
|
|
Vývoj UHV STM/AFM
Pavelec, Jiří ; Neuman, Jan (oponent) ; Kalousek, Radek (vedoucí práce)
Práce pojednává o piezoelektrickém motoru, který jako součást AFM (Atomic Force Microscopy) provádí zaměřování laserového svazku. Je v ní zaznamenáno měření pro určení vhodných tvarů a frekvencí napájecích pulzů, které slouží k vytváření slip-stick pohybu pomocí piezokeramických segmentů, jenž jsou jeho akčním členem. V textu jsou dále naznačeny možnosti řešení problémů spočívajících v jeho umístění do UHV (Ultra High Vacuum) a to jak na základě měření, tak i zpracované simulace.
|
|
Hodnocení povrchových vrstev součástí valivých a kluzných ložisek
Šafář, Martin ; Hutařová, Simona (oponent) ; Doležal, Pavel (vedoucí práce)
Bakalářská práce řeší problematiku opotřebení povlaků ložisek. Jako experimentální materiál byly použity čtyři druhy povlaků, ISOFLON, Xylan 1010, DLC a PTFE + Niborit 5P. Jedním z cílů je určení koeficientu tření, při tribologických zkouškách. Dalším cílem práce bylo stanovit tloušťku povlaku před a po tribologické zkoušce, nebo-li velikost opotřebení. Dále byla provedena chemická analýza všech čtyř povlaků. K tomuto studiu bylo využito světelné mikroskopie,rastrovací elektronové mikroskopie, vybavené energiově disperzní chemickou mikroanalýzou.
|
| |
| |
| |
| |