|
Životní styl na stránkách časopisu Květy (1960-1968)
Nováková, Radka ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Sládková, Hana (oponent)
Diplomová práce Životní styl na stránkách časopisu Květy (1960 - 1968) se zabývá životním stylem v letech 1960 - 1968 v Československu z pohledu týdeníku pro celou rodinu s názvem Květy. Práce zkoumá, jakým způsobem prezentoval časopis životní styl ve sledovaném období a jak ovlivňoval představy čtenářů o životním stylu. Z důvodu velikého rozsahu tématu životní styl se práce zaměřila pouze na oblast bydlení, módy a volného času. V oblasti bydlení se práce soustředila na bytovou dispozici, vybavení domácnosti nábytkem, dekoracemi i předměty denní potřeby. V oblasti módy byla největší pozornost zaměřená na odívání, dále na módu účesů a péči o krásu. Oblast volného času byla zredukována na aktivity určené pro relaxaci, zábavu a rozptýlení, v této oblasti převažovala rekreace, sportovní aktivity a aktivity nejrůznějších zájmových skupin. Životní styl byl ve zkoumaném textu analyzován pomocí kombinace kvalitativní a kvantitativní metody obsahové analýzy. Kvantitativní analýza se zabývá především vývojem a rozsahem témat životního stylu. Kvalitativní analýza pak poskytuje informace o obsahu konkrétních témat životního stylu. Práce se věnuje také teoretickému zakotvení pojmu životní styl, životnímu stylu v Československu v 60. letech 20. století, charakteristice zkoumaného časopisu a společensko-politické...
|
|
Politická satira v tištěných médiích ve volebním roce 2006 a 2010
Štefková, Jaroslava ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou proměn politické satiry ve volebních letech 2006 a 2010 v tištěných médiích (Právu, Lidových novinách a MF DNES). Zkoumáno bylo celkem 1796 jednotek (satirických kreseb). Autory zkoumaných jednotek byli po celé dva roky tři výtvarníci; domácím karikaturistou v MF DNES je Miroslav Kemel, v Lidových novinách pravidelně otiskuje své kresby Vladimír Jiránek a v Právu publikuje Vladimír Renčín. Při samotném výzkumu kreslené satiry byla použita vizuální obsahová analýza (kombinace kvantitativní a kvalitativní metody), kdy se pomocí nadefinovaných proměnných roztřídily zkoumané hodnoty kreseb. Výzkum měl potvrdit anebo vyvrátit hypotézy zaměřené na frekvenci témat (domácích, zahraničních, nepolitických), politiků objevujících se coby terč v kreslené politické satiře, a inklinaci jednotlivých deníků k vyhraněným politickým proudům, které se měly projevit i v karikatuře. Nejvíce karikovaným byl bývalý předseda sociálních demokratů - Jiří Paroubek (díky své politické i fyziognomické výraznosti), jeho zobrazování probíhalo prakticky stejným způsobem, jak v MF DNES, tak v Lidových novinách. Právo, potažmo V. Renčín v obou letech nenakreslil jedinou osobu, kterou by bylo možno politicky "identifikovat". Mezi tématy v roce 2006 vedlo téma - volby, v druhém analyzovaném roce...
|
|
Kritéria pro výběr zpráv z Evropského parlamementu do českých médií
Šponerová, Klára ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Diplomová práce "Kritéria pro výběr zpráv z Evropského parlamentu do českých médií" pojednává o faktorech, které ovlivňují zařazování zpráv o dění v Evropském parlamentu do českých tištěných a internetových deníků a zároveň vymezuje charakteristiky, které jsou pro tyto zprávy typické. V teoretické části se věnuje politické a mediální komunikaci a logice, přechází k hlavním konceptům tvorby zpravodajství, jako je agenda setting, framing a priming. Věnuje se také mediální a intermediální agendě a prezentuje již známé poznatky o vztahu Evropské unie a médií. Součástí praktické části práce je také výzkum, jehož cílem je pomocí kvantitativní obsahové analýzy zmapovat charakteristiky typické pro zpravodajství o Evropském parlamentu, jako konkrétní instituce Evropské unie a ověření předpokladů, vycházejících z již dříve provedených zahraničních výzkumů, zaměřených na tematiku EU. Snaží se tak lépe určit, jaké znaky vykazují masmediální obsahy, které jsou pro českou veřejnost do značné míry hlavním zdrojem informací o evropských strukturách. Práce se zároveň snaží odpovědět na otázku často diskutované nedostatečné prezentace evropské agendy ve zpravodajských agendách médií, kterou společenství Evropské unie řeší napříč členskými zeměmi.
|
| |
|
Český tisk pro nuceně nasazené v říši
Benešová, Petra ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Gebhart, Jiří (oponent)
Diplomová práce "Český tisk pro nuceně nasazené v říši" popisuje týdeník Český dělník, který byl za Protektorátu Čechy a Morava v letech 1939 až 1945 posílán nuceně nasazených Čechům do německých továren. Práce se snaží postihnout jeho vznik, vydávání a proměny jeho vydavatelství a majitelů. Přibližuje také jeho distribuci do Německa a podrobný obsah. Pomocí kvantitativný analýzy pak práce mapuje tematickou agendu hlavních článků na titulních stranách. Snaží se popsat i dosah propagandistického mediálního obsahu na nuceně nasazené pracovníky. V kontextu práce přibližuje i fungování médií v období Protektorátu Čechy a Morava.
|
|
Občanský fotožurnalismus a videožurnalismus na českých zpravodajských webech
Vilímová, Tereza ; Hanzal, Jaromír (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce se zabývá občanskou fotožurnalistikou a videožurnalistikou v českém mediálním prostředí. Zaměřuje se na výskyt amatérských fotografií a videí na vybraných zpravodajských serverech a také na proces, kterým prochází amatérský obsah při publikování zpráv. Současně se zaměřuje na postoje mediálních profesionálů k občanské fotožurnalistice a videožurnalistice. Občanská žurnalistika je často ukotvena pohledem občanských žurnalistů, diplomová práce přináší pohled z druhé strany, ze strany mediálních profesionálů. V práci je využita kombinace kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu. Nejdříve byla provedena kvantitativní obsahová analýza, poté byly vedeny polostrukturované rozhovory s mediálními profesionály z vybraných zpravodajských webů. Z výsledků šetření vyplynulo, že občanský fotožurnalismus a videožurnalismus je na zpravodajských webech využíván spíše okrajově. Mediální profesionálové jej většinou hodnotí kladně a za určitých podmínek jej považují za příspěvek ke zpravodajskému toku. Nejedná se podle nich ale o jev, bez kterého by se zpravodajství neobešlo.
|
|
Analýza politické instrumentalizace deníku Mladá fronta DNES v období před volbami do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2013
Dobrovodský, Martin ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce Analýza politické instrumentalizace deníku Mladá fronta DNES v období před volbami do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2013 zkoumá, zda v období před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2013 využíval předseda politického hnutí ANO Andrej Babiš svou pozici vlastníka mediální skupiny MAFRA k ovlivnění mediálních obsahů deníku Mladá fronta DNES. Teoretický rámec stručně popisuje základní pojmy z oblasti politické komunikace a geopolitického rozdělení jednotlivých modelů politické komunikace včetně české mediální scény. Pozornost je upřena především na vývoj a možné způsoby instrumentalizace tištěných médií působících na českém mediálním trhu po roce 1989. Z kvantitativního výzkumu vyplynulo, že zatímco ve volbách skončilo politické hnutí ANO na druhém místě, umístilo se v rámci získané mediální pozornosti až za čtyřmi dalšími politickými stranami. Titulní strany deníku Mladá fronta DNES tedy nebyly využity k výraznější propagaci Andreje Babiše a jeho politického hnutí. V navazující závěrečné části výzkumu je provedena interpretace výsledků kvantitativní analýzy v souvislosti s možnou instrumentalizací z hlediska výběru politických témat prezentovaných na titulních stranách deníku během zkoumaného období.
|
|
Periodický tisk Frenštátu pod Radhoštěm v 1. polovině 20. století
Karbanová, Petra ; Knapík, Jiří (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Předkládaná diplomová práce Periodický tisk Frenštátu pod Radhoštěm v 1. polovině 20. století popisuje a zaznamenává vývojové změny, jakými periodický tisk ve Frenštátě pod Radhoštěm v průběhu 1. poloviny 20. století, prošel. V první řadě mapuje, jaká periodika ve Frenštátě vycházela, co bylo jejich obsahem, kdo byli jejich čtenáři a jak reflektovala danou dobu. Práce je členěna na tři období, a to s ohledem jak na světové politické události, tak s ohledem na změny trendů zaměření periodik. Jedná se období let 1900 - 1918, 1918 - 1945 a 1945 - 1950, kdy se postupně měnil celorepublikový trend tisku od obliby krajinských listů a rozšiřování časopisů, po vzrůst politického tisku až ke vzniku závodních časopisů. To vše je reflektováno k historickému vývoji města a jeho změnám v návaznosti na celosvětové události. V úvodu práce je čtenář stručně seznámen s historickým vývojem Frenštátu, jeho kulturním bohatstvím, významnými osobnostmi, rozvojem spolků a jeho průmyslem. Poté následuje stěžejní část práce, kdy jsou čtenáři přiblíženy jednotlivé tituly ve vymezených časových obdobích. Součástí práce je i kvantitativní obsahová analýza dvou vybraných periodik s cílem zjistit, jakými tématy se periodikum zabývalo, v jakém rozsahu, pro které čtenáře bylo určeno a zdali se zaměřovalo na zprávy místní, celorepublikové...
|
|
Vím, proč volím: Analýza mediální kampaně
Skřebská, Aneta ; Kubaš, Mario (vedoucí práce) ; Hucková, Barbara (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou mediální kampaně nesoucí název Vím, proč volím, probíhající v roce 2013 a 2014. Cílem této práce je definice nástrojů, které byly použity při tvorbě kampaně, vyhodnocení jejich efektivity a návrh dalších zlepšení. Teoretická část definuje neziskové prostředí a specifika jeho marketingových a PR strategií. Praktická část analyzuje kampaň Vím, proč volím na základě konkrétních použitých nástrojů. Rozebírá tiskovou zprávu a pomocí kvantitativní obsahové analýzy definuje mediální obraz kampaně. Poté konkretizuje možné kroky, vedoucí ke zvýšení efektivity kampaně.
|
|
Úloha žen a mužů v inzerci českých a italských časopisů
Aunická, Markéta ; Koudelka, Jan (vedoucí práce) ; Horák, Pavel (oponent)
Tato práce poskytuje základní porovnávání různých úloh kladených na muže a ženy v inzerci českých a italských periodik. Jsou zde analyzovány odlišné role určené jednotlivým pohlavím, odlišné styly prezentací na základě propagovaných produktů a různý přístup využití rozdílů pohlaví. První -- teoretická část této práce obsahuje hlavní definice a standartní pojmy umožňující správné porozumění definicím a termínům specifickým pro oblast tohoto výzkumu. V druhé -- praktické části této práce je popsán výzkumný postup a statistické vyhodnocení výsledků. Metoda kvantitativní obsahové analýzy byla použita především k vyhodnocení odlišného poslání mužů a žen v inzertním průmyslu obou zemí. Získané výsledky poskytují aktualizovaný přehled genderových stereotypů používaných v současnosti v české a italské inzerci.
|