Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stylová úspornost a výrazová střídmost ve vybraných dílech současné norské prózy a otázka jejich překladu do češtiny
Vacková, Martina ; Humpál, Martin (vedoucí práce) ; Hartlová, Dagmar (oponent)
Cílem této diplomové práce je zjistit, jaká je současná překladatelská praxe při práci s literárními texty, jež nemají přímý stylistický ekvivalent v cílové kultuře. Výzkum je prováděn na základě prozaických děl tří současných norských autorů, jejichž styl je velmi specifický. V teoretické části práce je popsána situace v současné norské i české próze, aby bylo možno porovnat výchozí kontext. Dále se v první části zabýváme teoretickými poznatky z oboru translatologie týkající se překladu literárních textů. V praktické části pak na jednotlivých románech Hanne Ørstavikové, Erlenda Loea a Jona Fosseho představujeme jejich jedinečný styl. Následně na českých překladech zjišťujeme, zda překladatelé originál zpracovávali věrně či spíše volněji a zda se řídili současnou překladatelskou normou.
Repetiční uskupení v hindštině
Diatka, Vojtěch ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce) ; Hons, Pavel (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je systematizovat klasifikaci morfologické operace repetice, neboť i rozsáhlejší studie se týkají buď jenom malé části tohoto velkého tématu, nebo ho zpracovávají nesystematicky. Po odlišení reduplikace a repetice formulujeme definici, pro odlišení námi zkoumaného jevu. Poté se věnujeme nutnosti zavést do úvah o repetici teorii prototypů, která nám pomáhá řešit některé problémy, jež vyvstanou při klasifikaci této morfologické operace. Největší část této práce se týká samotné klasifikace repetice. V úvodní pasáži každé kapitoly stručně zmiňujeme, jak různé prameny zachází s konkrétním typem repetice. Další dva důležité body každé kapitoly jsou jednak strukturální hledisko, v němž popisujeme formální změny, jimiž projde slovo během repetiční operace, a jednak sémantické hledisko, v němž popisujeme sémantické posuny. Každý druh repetice dokládáme na příkladech z pramenů a zároveň přidáváme slova z našeho vlastního korpusu. Dalším důležitým tématem je onomatopoická reduplikace. Snažíme se ukázat, proč onomatopoická reduplikace není druhem repetice a zároveň navrhujeme způsob, jak na tento fenomén dále nahlížet. Taková slova jsou nejlépe charakterizovatelná jako ideofony.
Ornament Struktura a znak
Vancl, Kryštof ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Vancl, K.: Ornament, struktura a znak /Diplomová práce/ Praha 2011 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Diplomová práce Ornament, struktura a znak je myšlenkový projekt, který se svým tématem zabývá na pozadí filosofických textů J. Derridy, M. Foucalta a J. Patočky. Vlastní téma ornament v sobě skrývá základní otázky toho, co je a jak se projevuje ornament dnes. V užším smyslu jde o výraz ornamentu, který vyjadřuje řád opakování, v širším smyslu jde o poukaz ornamentu, kterým se zahaluje jeho kultura a společnost. Projekt ornament si vzal za úkol znovu překonat klasicistní, najít původní a objevit nový význam ornamentu ve struktuře a znaku. Jistým poznatkem se proto stalo již samotné rozdělení znaku na výraz a poukaz, dále pak krok k rituálnímu význam a odtud přes strukturu ornamentu jako opakování repetice nebo reprodukce k bytí v přítomném okamžiku a hlubší poznání sebe sama ve struktuře personálního pole. Díky těmto poznatkům se zdá být jako nový objev cenné vnímání krásy ornamentu. Nakonec projekt ornament přináší i teoretická východiska pro uplatnění v malbě a pro didaktickou reflexi výtvarné výchově. Klíčová slova: ornament, výraz a poukaz, rituální význam, struktura opakování, přítomnost, fenomenologie
Výtvarný a hudební minimalismus
Šedinová, Pavla ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Špirk, Ivan (oponent)
Pavla Šedinová: Výtvarný a hudební minimalismus Abstrakt: Tato práce se zaměřuje na teoretické uchopení výtvarného a hudebního minimalismu. Sleduje postupný proces minimalizace v umění první poloviny 20. století, který vrcholí minimalismem, jehož principy srovnává s multiplikací v tvorbě Andyho Warhola a Velvet Underground. Zároveň se věnuje také rozdílu mezi americkým minimalismem a jeho evropskou a českou paralelou. Cílem je zmapovat hlavní myšlenkové obsahy vhodné pro následné využití v oblasti pedagogické. Didaktická část práce popisuje, jak lze získané teoretické informace o výtvarném umění a hudbě využít ve výuce, konkrétně při výuce v ZUŠ. Výtvarná část ukazuje můj osobní přístup k minimalistickým principům.
Stylizační postupy v díle Ladislava Fukse
Fiřtíková, Andrea ; Merhaut, Luboš (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Práce se zabývá stylizačními postupy užívanými v beletristických a publicistických textech Ladislava Fukse. Jejím cílem je vymezení a doložení základních charakteristických postupů, kterými jsou opakování, intertextovost, znejasňování a mystifikace, rozpornost, autostylizace. Práce sleduje uvedené postupy v charakteristických projevech a proměnách, pozoruje, zda plní v textech různé povahy stejné či obdobné funkce. Dále se zabývá vztahem těchto postupů k umělecké stylizaci autorského subjektu a také tím, do jaké míry o něm lze uvažovat. Tato práce směřuje především k vymezení jedinečnosti Fuksovy autorské metody, která nabízí možnosti různého čtení, umožňuje nahlížet na jeho tvorbu z různých stran a sledovat též, jak se do jeho textů promítají jeho osobní postoje. Klíčová slova Ladislav Fuks, stylizace, stylizační postupy, záměrnost, nezáměrnost, opakování, intertextovost, znejasňování a mystifikace, rozpornost, autostylizace, variace, paměť
MIZENÍ A CHYBĚNÍ
Langer, Jan ; Havlík, Vladimír (oponent) ; Mikyta, Svätopluk (vedoucí práce)
Tato práce dokumentuje autorův zájem o kresbu a vychází z myšlenkového pozadí jeho umělecké tvorby. Práce je vedena zájmem o fyzické podmínky vzniku kresby jako takové (materialita kresby), ale také zkoumáním údělu kresby jakožto fluidního materiálu tvorby, vstupujícího do vztahu s obrazem (kresba jako materiál). Zároveň se zabývá procesem tvorby samotné a fenoménem opakování. Primárním cílem celé práce pak není záměrné kladení předem formulovaných otázek a následné hledání jejich odpovědí, ani prezentace jakýchsi hotových pravd, nebo pouhá ilustrace určité problematiky, jde spíše o proces nalézání otázek, které se v průběhu tvorby samy vynořují.
CIRKULACE
Bartošová, Zuzana ; Vlasák, Robert (oponent) ; Ambrůz, Jan (vedoucí práce)
Diplomová práce Cirkulace se snaží řešit problematiku stále se opakujících cyklů. Vytvořila jsem světelný objekt organického tvaru z trubice, po které světlo cirkuluje. Tento objekt vychází z úvahy o lidských stále se opakujících dějích a pochodech, ať už se týkají lidského těla a mysli, přírody nebo společnosti. Objekt se opírá o daný prostor galerie (brněnské Galerie OFF/FORMAT) a snaží se jej celý obsáhnout. Linii procházející galerijním prostorem je možné vnímat jako vytyčenou trasu nebo cestu, může ale také připomenout pohyb bez jasného cíle, "motání se" v kruhu. Cyklus, který je všudypřítomný, je pak individuálním příspěvkem k celku a může být prezentován jako průběh nepravidelné křivky plné dramatických zvratů, vzepětí a pádů. Světelný proud, který stále dokola kopíruje organický tvar trubky, reprezentuje nekonečný tok informací. Cirkulace se snaží poukázat na bezvýchodnost opakování se v našem životě; problém neřeší, je spíše konstatování.
Příhody v autobiografických narativech příslušníků nejstarších generací
Müllerová, Olga
Příhody jsou charakterizovány z hlediska jejich tematické struktury. Jsou popsány syntaktické prostředky vyprávění, např. parenteze, opakování, elipsy, asyndetické spojení syntaktických jednotek.
Strukturace dialogických vypravování seniorů (se zaměřením na opakovací sekvence)
Hoffmannová, Jana
Příspěvek se zabývá výstavbou narativních interview jako formou vzpomínkových vyprávění příslušníků nejstarší generace. Hlavní pozornost je věnována struktuře opakovacích sekvencí (zda opakuje starší účastník po mladším nebo naopak, zda jde o opakování doslovné, záměrné nebo nezáměrné atd.).

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.