Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Znalostní ekonomika jako faktor ekonomické výkonnosti firem
Šulcová, Darina
Šulcová, Darina. Znalostní ekonomika jako faktor ekonomické výkonnosti firem. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2018. Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, zda mezi mírou dosahování znalostní ekonomiky a ekonomickou výkonností firem existuje vztah, popř. závislost. Práce porovnává členské státy Evropské unie podle míry dosahování znalostní ekonomiky nejen podle kompozitních indikátorů, ale i podle ukazatelů dílčích. Zvláštní důraz je pak kladen na situaci České republiky a její naplňování dílčích ukazatelů znalostní ekonomiky. Dále jsou země porovnány podle ekonomické výkonnosti na národní úrovni, na úrovni high-tech odvětví a na úrovni samotných firem. V hlavní části práce je provedena analýza vztahu a závislosti sledovaných kompozitních i dílčích ukazatelů znalostní ekonomiky a ekonomické výkonnosti na úrovni národní, odvětvové i podnikové. V závěru jsou pak shrnuta hlavní zjištění a jsou definována doporučení pro zlepšení situace České republiky v oblasti znalostní ekonomiky.
Education policy transfer: case study of Slovakia inspired by Finland
Gardošíková, Daša ; Skálová, Barbora (vedoucí práce) ; Vykoukal, Jiří (oponent)
ku práci Transfer vzdelávacej politiky: prípadová štúdia Slovenska inšpirovaného Fínskom Abstrakt Bakalárska práca Transfer vzdelávacej politiky: prípadová štúdia Slovenska inšpirovaného Fínskom sa zaoberá prípadovou štúdiou slovenského vzdelávacieho systému, ktorého plánovaná reforma je inšpirovaná všeobecne pozitívne vnímaným fínskym modelom. Slovenské ministerstvo školstva prejavilo rozhodnutie zreformovať slovenský vzdelávací systém na základe fínskeho jednoštruktúrového modelu v Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania. Toto rozhodnutie je možné definovať ako pokus o dobrovoľný transfer vzdelávacej politiky. Výskum je spracovaný v troch rovinách. V prvom rade sa práca zaoberá motiváciou Slovenska k inšpirácií Fínskom s dôrazom na rolu medzinárodných hodnotení vo vzdelávaní, a to najmä rebríčka PISA. Ťažiskom práce je komparatívna analýza, ktorá má za účel dôkladne porovnať a popísať šesť vybraných kritérií (charakteristika - geografická, historická, politická; vývoj vzdelávacích systémov, štruktúra vzdelávacích systémov, financovanie školstva, inklúzia vo vzdelávaní a postavenie pedagógov) v súvislosti s transferom vzdelávacej politiky medzi Slovenskom a Fínskom a ich celkovým kontextom. Práca poukazuje najmä na odlišnosti medzi slovenským a fínskym vzdelávacím kontextom, ktoré môžu byť...
Využití čtenářských strategií k rozvoji čtení s porozuměním na 1. stupni ZŠ
IBLOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti pomocí čtenářských strategií na 1. stupni základní školy. V teoretické části práce jsou uvedeny základní metody RWCT a další aktivizační metody pro práci v hodinách českého jazyka a literatury. Dalším tématem jsou výsledky českých žáků v mezinárodních šetřeních PISA a PIRLS. Výzkumná část se zabývá postojem učitelů ke čtenářským strategiím, jejich rozvojem a vztahem k jejich užívání ve školské praxi. Pro praktickou část práce byla vytvořena sada žákovských pracovních listů, které obsahují čtenářské strategie a podporují tak rozvoj čtenářské gramotnosti.
Přírodovědná gramotnost a její rozvoj s využitím učebních úloh v chemii pro oblast ISCED 2
Distler, Petr ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Čtrnáctová, Hana (oponent)
Cílem disertační práce bylo posouzení vhodnosti rozvoje přírodovědné gramotnosti s využitím učebních úloh v hodinách chemie pro oblast ISCED 2. V České republice jsou pravidelně zjišťovány funkční gramotnosti v rámci mezinárodních šetření pořádaných OECD. Srovnáním typů úloh v komerčních pracovních sešitech a úloh používaných v PISA testování byl zjištěn výrazný rozdíl ve způsobu jejich zadání (problémovost) a kognitivních cílů, které autoři plánují dosáhnout. Z autorských a uvolněných úloh PISA byly sestaveny sbírky, které učitelé v průběhu školního roku 2016/2017 používali ve své výuce. Na základě výsledků žáků v realizovaném pedagogickém kvaziexperimentu lze říci, že žáci experimentální skupiny dosáhli lepších výsledků než žáci v kontrolní skupině při řešení komplexních úloh. Naopak výsledky žáků na základních školách byly u výstupních testových úloh výrazně horší než u vstupních, což bylo vysvětleno ztrátou motivace ke studiu. Motivace žáků při řešení komplexních úloh byla nadprůměrná. Uvědomovali si význam a užitečnost komplexních úloh, a proto jejich řešení přikládali náležitou důležitost. Učitelé se shodli, že komplexní úlohy jsou zajímavým učebním materiálem pro zařazení do výuky. Ocenili, že řešená témata jsou žákům předložena problémovou formou, v širším kontextu a s důrazem na propojení...
Žákovská interpretace grafických výstupů statistických šetření
Krištof, Radim ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Diplomová práce pojednává o grafech a jejich výuce. Zkoumám v ní, jak jsou grafy zaváděné na českých školách, tedy jakým způsobem jsou prezentovány v učebnicích grafické výstupy statistických šetření (typy grafů, jejich vhodnost, způsob jejich popisu apod.). Následně analyzuji úlohy z mezinárodních šetření TIMSS a PISA zabývající se grafy v závislosti na úspěšnosti řešení českých žáků. Ukázalo se, že žáci bez problémů zvládají čtení hodnot z grafu, naopak jejich tvorba nebo řešení nestandardně zadaných úloh činí žákům velké potíže. V neposlední řadě testuji schopnost žáků správně, ale i kriticky interpretovat grafy, tj. zda žáci dovedou posoudit, jestli předložené grafy prezentují skutečné údaje, nebo jsou záměrně zkreslené a upravené. K tomu účelu jsem vytvořil dotazník, ve kterém pomocí tří úloh testuji žáky maturitních ročníků gymnázia a SOU a učebních oborů SOU. Výsledky maturantů z obou škol byly srovnatelné. Gymnazisté uspěli především v řešení složitějších nebo komplexnějších úloh, maturanti SOU dopadli lépe při řešení úloh vyžadujících pouze orientaci v grafu a čtení hodnot. Žáci učebních oborů dosáhli přibližně o polovinu horších výsledků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Český systém povinného vzdělávání - analýza dat PISA
Žďárská, Barbora ; Cahlík, Tomáš (vedoucí práce) ; Votápková, Jana (oponent)
Tato práce je zaměřena na zkoumání dopadu školské reformy z roku 2004 na výsledky českých žáků. V práci je dále analyzován vliv různých faktorů na výsledky studentů, například pohlaví, socio- ekonomický status, národnost nebo věk. Práce shrnuje důležitost vzdělávání jako indikátor vyspělosti státu. K výzkumu jsou využita data z šetření PISA (Programme for International Student Assessment). Projekt PISA představuje nejrozšířenější mezinárodní srovnávací výzkum v oblasti vzdělávání. Teoretická pasáž popisuje metody užívané při sběru dat. Tato práce také přináší kritický pohled na testování žáků, které se stává v posledních letech poměrně kontroverzním tématem. K empirické části je využíván datový soubor z let 2003, 2006, 2009 a 2012, podle nějž je sestaven model s tzv. pooled cross section. Analýza potvrzuje genderovou a socio-ekonomickou nerovnost ve výsledcích žáků. Empirický rozbor ukazuje, že pro určení úspěšnosti školské reformy je třeba dlouhý časový horizont, který zatím není k dispozici. Práce tedy přináší průřez tématy o vzdělávacích systémech, srovnávacích měření a faktorech, jež ovlivňují výsledky studentů. Toto pojetí může sloužit jako návrh pro budoucí analýzy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Český systém povinného vzdělávání v mezinárodním kontextu
Kučera, Milan ; Cahlík, Tomáš (vedoucí práce) ; Břízová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce analyzuje vliv vybraných proměnných na výsledky z PISA šetření. Práce popisuje krátkou existenci PISA šetření, shrnuje výsledky z PISA šetření se zaměřením na agregovatelné proměnné a také se zabývá kritikou PISA šetření. Práce poskytuje zasazení českého systému povinného vzdělávání do mezinárodního kontextu výsledků a zjištění PISA šetření. Ekonometrickou analýzou na základě panelových dat 44 států účastnících se PISA šetření z let 2006, 2009 a 2012 byla potvrzena mezinárodní autokorelace výsledků PISA šetření, významně pozitivní vliv ekonomického, sociálního a kulturního zázemí a negativní vliv nerovnosti v distribuci bohatství ve společnosti. Pro tento účel byl použit prostorový autoregresní model využívající metodu odhadu maximální věrohodnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Digitální generace. Zapojení informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu
Vaňurová, Tereza ; Šafr, Jiří (vedoucí práce) ; Černý, Karel (oponent)
Diplomová práce s názvem "Digitální generace. Zapojení informačních a komunikačních technologií do vzdělávacího procesu" pojednává o roli počítačů v životě adolescentů. Informační a komunikační technologie (ICT) se rozvíjí rychlým tempem a transformují náš každodenní život. Cíle práce jsou (1) prozkoumat proměnu "digitální generace" v české společnosti na počátku 21. století, (2) zjistit zda existuje vztah mezi hraním počítačových her a školními výsledky a (3) určit, jaké faktory ovlivňují počítačovou gramotnost. K jejich naplnění byla využita komparativní sekundární analýza dat z mezinárodních výzkumů žáků PISA 2003, 2012 a ICILS 2013 zaměřeného na počítačovou a informační gramotnost. Výsledky ukazují, že mezi lety 2003 a 2013 došlo k nárůstu digitální vybavenosti a využívání ICT patnáctiletými, a v českém prostředí tak lze identifikovat odlišné digitální generace Y a Z. Hraní počítačových her zůstává doménou chlapců. Počítačová a informační gramotnost roste se zkušeností s PC, sebehodnocením základních schopností na PC a s vyšším společenským postavením rodičů. Lepších výsledků v testu také dosahují dívky a žáci víceletých gymnázií. Klíčová slova Generace, informační a komunikační technologie, vzdělávání, adolescent, počítače, PISA, ICILS
Rozvoj čtenářství v primárním vzdělávání (srovnání ČR a Norska)
Stolařová, Daniela ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
Cílem diplomové práce je srovnat současné přístupy k rozvoji čtenářství na 1. stupni ZŠ v ČR a v Norsku. V práci jsou vytyčené pojmy čtenářství a čtenářské gramotnosti. Jsou v ní srovnány výsledky výzkumu PIRLS a okrajově také čtenářské části PISA. Téma je zasazeno do kontextu školské reformy u nás a v Norsku. Práce obsahuje stručnou charakteristiku norského školství. Východiskem práce je zjištění, že současná úroveň čtenářské gramotnosti žáků v norských školách je podobná úrovni žáků v ČR. Práce odpovídá na otázky: Jaké přístupy volí systém norského a českého školství při rozvoji čtenářství žáků? Reagují tyto přístupy na úroveň čtenářství žáků? Jsou tyto přístupy funkční? Lze aplikovat některé přístupy z norských škol do českého prostředí? V práci jsou použity metody analýzy materiálů, pozorování a rozhovorů. Hlavním závěrem práce je, že největším benefitem norského systému je jeho jednotnost, organizovanost a přítomnost vize, což jsou složky, které české školství postrádá.
Proměny konceptu gramotnosti
Lišková, Martina ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Dvořáková, Miroslava (oponent)
Práce je v nována prom konceptu gramotnosti. P edstavuje p t nejd ležit jších koncep ních rámc . Jedná se o míru negramotnosti, funk ní gramotnost, koncept Paula Freira, New literacy studies a rámec informa ní gramotnosti. Gramotnost že být definována jako schopnost tení a psaní, jako sada základních dovedností nebo jako kompetence. Díky vlivu OECD je dominantním koncep ním rámcem funk ní gramotnost, která je pojatá jako kontinuum a je zam ená p evážn na ekonomické výstupy. Vliv OECD posílila zejména mezinárodní m ení IALS, ALL, PIAAC, PISA a LAMP. Vlivná jsou též m ení TIMSS a PIRLS organizace IEA. Práce shrnuje nejd ležit jší kritické p ipomínky k metodologii i interpretaci výzkum OECD. P ibližuje trendy v aktivitách OECD, UNESCO a Evropské unie. Na základ sociokulturního p ístupu navrhuje n kolik doporu ení, jak by ke gramotnosti a jejímu m ení mohly p istupovat státy a organizace. Práce vychází z materiál organizací UNESCO, OECD, IEA, WB, dále z dokument Evropské unie a z prací zahrani ních i domácích výzkumník .

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.