Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13,055 záznamů.  začátekpředchozí13046 - 13055  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.46 vteřin. 

Prostor ve Valle-Inclánových Sonátách
Mathé, Lukáš ; Fousek, Michal (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
V první kapitole naší práce jsme stručně přiblížili některé teoretické přístupy ke studiu poetiky prostoru v literárním díle. Cílem bylo na základě různých inspirací vytvořit metodu, která by vyhovovala zkoumání prostorové konfigurace čtyř Sonát Ramóna M. del Valle- Inclána. Vedoucí inspirací se stala studie polského teoretika Januzse Sławińskeho. V závislosti na ní jsme se rozhodli zaměřit nejdříve na styl a specifika popisu prostoru. Centrální částí našeho zkoumání se pak mělo stát podrobné studium struktury nejdůležitějších prostorů Pamětí markýze Bradomína, vedoucí k určení významotvornosti prostorové složky pro textový celek a k odhalení jejího vztahu k složkám dalším. V kapitole o popisu jsme shrnuli nejzávažnější rysy a specifika deskripce prostorů v Sonátách. Sledovali jsme metodu francouzského teoretika Philippa Hamona, srovnávajíce jeho závěry ze zkoumání popisu v realisticko-naturalistickém diskursu s podobou popisu v Sonátách. Jako nejvýznamnější charakteristiky deskripce v tomto díle jsme určili vysokou míru vypravěčovy subjektivity při popisu, dynamizující zdobnost podtémat jednotlivých prostorů a používání kulturních klišé, jež vede k aktivnímu zapojení čtenáře do literární komunikace. Popisující odkazuje na kulturně známé vzory takových prostorů, čtenář si má představit příkladný objekt...

Výchova bez nátlaku v příbězích Daisy Mrázkové
Šafářová, Světlana Lucie ; Med, Jaroslav (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
RESUMÉ V diplomové práci VÝCHOVA BEZ NÁTLAKU V PŘÍBĚZÍCH DAISY MRÁZKOVÉ jde o hledání nových podnětů k výchově a evangelizaci dětí prostřednictvím slovesného umění. Práce se zastavuje u uměleckého díla Daisy Mrázkové a odhaluje v něm skryté hodnoty, kterými jsou: lidský život a jeho naplnění i smysl, mezilidské vztahy, dobro ukryté v člověku, příroda a domov. Využívá k tomu didaktické interpretace literárního díla ve všech dvanácti příbězích napsaných D. Mrázkovou pro děti. Dospívá k návrhu konkrétních kroků pro spontánní a tvořivou práci s dětmi v hodinách nejen literární, ale i náboženské výchovy. Na základě poznatků z dětské psychologie ukazuje, jak lze dítě díky příběhům D. Mrázkové provázet k uspořádání jeho vnitřního i okolního světa na cestě ke zralosti. Tato práce obsahuje 152 827 znaků bez mezer a 180 450 znaků včetně mezer.

Experiencing nature. Reading of R.W. Emerson's mythopoeia
Makelberge, Nina ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Robbins, David Lee (oponent)
V rámci moderní literární kritiky a amerických kulturních studií se dílo R.W. Emersona přednostně považuje za prototyp pragmatické teorie a také se tak klasifikuje. Přílišný důraz na to, že Emerson předpověděl americký pragmatismus, ovšem ve skutečnosti zastiňuje zrod těchto idejí, které původně ve své podstatě ztělesňují ideu "přerodu". Významný je fakt, že se Amerika zrodila ve věku rozumu, a že se na počátku devatenáctého století postavila do čela technologického pokroku, čímž vykročila ke svým pragmatickým, moderním snahám, ale byl zde i další významný činitel, který hrál určující roli ve formování "modernosti": její přímé setkání s fikčně vábivým prostorem "nového světa". Tyto dva faktory způsobily dramatickou změnu vědomí. Nové a pozměněné perspektivy světa si žádaly nový vztah člověka k jeho prostředí, čímž iniciovaly přesun původních idejí do nových představ. Jinými slovy daly vzniknout novým pohledům na svět a novým mýtům. Uznává se, že Emerson byl důležitou částí této "přetvářející" činnosti, důležitější ovšem je, že si to postupně začal uvědomovat i on sám, a tudíž vážně zkoumal pojetí mýtotvorné síly jak ve své práci, tak v lidském životě obecně. Z toho důvodu je jediná interpretace jeho souhrnného díla v protikladu k jeho ambici formulovat fungování mýtu a jeho přerodné schopnosti. Tato studie...

Sergio Atzeni: Sardinie - láska, nenávist
Svobodová, Soňa ; Flemrová, Alice (oponent) ; Pelán, Jiří (vedoucí práce)
TCílem této práce je představit současného sardinského spisovatele Sergia Atzeniho (1952- 1995) a provést podrobnou analýzu čtyř románů, které napsal v období let 1986 až 1995: Apologo del giudice bandito (1986), Il figlio di Bakunn (1991), Il quinto passo l'addio (1995) a Passavamo sulla terra leggeri (1996), vydaný posmrtně. Poté, co v sedmdesátých letech dokončí gymnaziální a opustí univerzitní studia, spolupracuje s mnoha regionálními periodiky a píše povídky i básně, které jsou příslibem velkého spisovatelského talentu. Již v počátcích literární tvorby se také projevuje jeho bezmezná láska k Sardinii, díky níž se ve svém díle věnuje nejen tomuto ostrovu, ale také jeho historii, obyvatelům a folkloru. Atzeni se však tímto citem nenechá zaslepit. Uvědomuje si etnický a existenciální neklid, který opanuje jeho generaci, a neváhá zobrazit pochybení, jichž se dopouští on sám i jeho vrstevníci. Na Sardinii se mu však nedostává uznání, a tak se v roce 1987 rozhodne ostrov opustit a vydává se na cesty. Žije a pracuje v mnoha městech Itálie - například v Turíně a Milánu - ale také jinde v Evropě. Nakonec se usadí v Sant'Ilariu d'Enza. To je začátkem jeho nejplodnějšího tvůrčího období. Věnuje se také překladatelské činnosti a publikuje esejistické práce pro nejdůležitější italská nakladatelství. Dlouho však v...

Prostor ve Valle-Inclánových Sonátách
Mathé, Lukáš ; Housková, Anna (oponent) ; Fousek, Michal (vedoucí práce)
V první kapitole naší práce jsme stručně přiblížili některé teoretické přístupy ke studiu poetiky prostoru v literárním díle. Cílem bylo na základě různých inspirací vytvořit metodu, která by vyhovovala zkoumání prostorové konfigurace čtyř Sonát Ramóna M. del Valle- Inclána. Vedoucí inspirací se stala studie polského teoretika Januzse Sławińskeho. V závislosti na ní jsme se rozhodli zaměřit nejdříve na styl a specifika popisu prostoru. Centrální částí našeho zkoumání se pak mělo stát podrobné studium struktury nejdůležitějších prostorů Pamětí markýze Bradomína, vedoucí k určení významotvornosti prostorové složky pro textový celek a k odhalení jejího vztahu k složkám dalším. V kapitole o popisu jsme shrnuli nejzávažnější rysy a specifika deskripce prostorů v Sonátách. Sledovali jsme metodu francouzského teoretika Philippa Hamona, srovnávajíce jeho závěry ze zkoumání popisu v realisticko-naturalistickém diskursu s podobou popisu v Sonátách. Jako nejvýznamnější charakteristiky deskripce v tomto díle jsme určili vysokou míru vypravěčovy subjektivity při popisu, dynamizující zdobnost podtémat jednotlivých prostorů a používání kulturních klišé, jež vede k aktivnímu zapojení čtenáře do literární komunikace. Popisující odkazuje na kulturně známé vzory takových prostorů, čtenář si má představit příkladný objekt...

Česko-anglická výuková příručka k výuce regionální geografie území Kanady na 2. stupni ZŠ
KREJČÍ, Jana
Diplomová práce se zabývá tématem výuky regionální geografie území Kanady na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem je vytvoření česko-anglické pracovní učebnice, která odpovídá platným zásadám vzdělávacích dokumentů (RVP ZV), moderním trendům ve výuce, snaží se o maximální zapojení mezipředmětových vazeb, hlavně anglického jazyka. K učebnici je vypracována metodická příručka pro učitele. Součástí teoretické práce je didaktická analýza učebnic a pracovních sešitů zeměpisu pro ZŠ i učebnice anglického jazyka. Pro představu o rozsahu učiva a aktuální výuce tématu bylo provedeno šetření metodou řízeného rozhovoru s učiteli zeměpisu i anglického jazyka na sledovaných školách.

Anekdota ve výuce vyprávění na 2. stupni ZŠ
Pečenková, Milada ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Komunikace je nezbytnou součástí života v jakékoliv sociální skupině, kde nabývá specifických rysů podle jejího složení. Jinak mezi sebou komunikují dospělí lidé, jinak probíhá komunikace mezi dětmi. Děti jsou ve svém projevu bezprostřední, komunikace mezi nimi vytváří silné pouto. V této práci se věnuji rozvíjení komunikačních dovedností žáků 2. stupně základního vzdělávání. Zaměřuji se na komunikační dovednosti mluveného projevu, konkrétně na vyprávění. Zkoumám a sleduji vyprávění jako proces, neomezuji tedy svůj pohled na teoreticky vymezené vyprávění jako slohový útvar. Ve své práci vycházím z ověřeného faktu, že žáci nové učivo nejlépe přijímají na pozadí něčeho známého, s čím je pojí osobní zkušenost, k čemu mají pozitivní vztah. Z tohoto důvodu si pro výuku vyprávění vybírám anekdotu, která se u dětí těší velké oblibě. Právě vyřčené tvrzení jsem ověřila dotazníkovým šetřením na základních školách a gymnáziu u dětí ve věku 11-12 let. Svou prací chci poukázat na to, že anekdota jako stále živý žánr folklorní slovesnosti nabízí pestré možnosti využití v oblasti komunikační výchovy jazykové i literární. V druhé části práce představuji několik aktivit, které k tomuto účelu nabízíme. V popsaných aktivitách postupujeme od interpretace krátkých textů k vyvozování a objasňování některých důležitých pojmů a...

"The victim of one's victim" The process of victimization in William Faulkner's The sound and the fury
Novotná, Ema ; Nováková, Soňa (oponent) ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce)
Williama Faulknera l nositele Nobelovy ceny za literaturu z roku 1949 1 povazuji literarni kritici za jednoho z nejvetsich autoru 20. stoleti. Jeho roman The Sound and the Fury (ve starsim prekladu Hluk a zuiivost, v modernejsim podani Lubya Rudolfa Pellarovych coby Hluk a viava (1997)) 1 se pak radi k spisovatelove vrcholne tvorbe. Celozivotni literarni dilo Williama Faulknera l jez je pevne zakoreneno v teritoriu americkeho Jihu a hlasi se k odkazum anglickeho gotickeho romanu (Gothic Novel) 1 literarni vedci podrobne zkoumali jiz z mnoha aspektu. Zabyvali se napriklad jeho technikou vypraveni, jedinecnym vyuzitim konceptu casu nebo podklady, diky nimz spisovatel na strankach svych povidek a romanu podrobne zachytil historicke udalosti, jichz ovsem sam nebyl svedkem. Hlavnim cilem teto diplomove prace proto bylo nalezt dosud nezkoumane hledisko jeho tvorby. William Faulkner ve svych dilech zamerne pouziva (a casta dokonce ironizuje) nabozenske l a zejmena pak biblicke motivYI ktere jiz ve svych studiich rozebirali kuprikladu John V. Hagopian (Biblical Background of Faulkner's Absalom, Absalomf) 1 nebo Jesse McGuire Coffee (Faulkner's Un-Christlike Christians: Biblical Allusions in the Novels). Opakovane vyuziti krestanskeho motivu obeti a obetovani (sacrifice) ve Faulknerovych novelach zaujalo moji...

Pravěké nálezy z jeskyně Nad Kačákem
Ernestová, Petra ; Dobeš, Miroslav (oponent) ; Popelka, Miroslav (vedoucí práce)
"Když J. Kafka o této jeskyni napsal, že v ní docela nic nenašel, jistě ho ani nenapadlo, že právě tato jeskyně má celý poklad nástrojů člověka z doby ledové a to spodní stupeň tak zvaného aurignacienu (dle Aurignac, města ve Francii) a dnes byl by víc než rád překvapen, že Národní Museum dostane odtud tak mnoho toho, co odjinud ještě do těchto sbírek nikdy nepřicházelo, ba: že je toho mnohem a mnohem víc, než se dalo vůbec kdy čekati" (Petrbok 1934). Takto nadšeně psal Jaroslav Petrbok v první verzi svého rukopisu průvodce Českým krasem o nálezech z jeskyně pojmenované podle potoka, v jehož údolí se nachází. Jeskyně Nad Kačákem patří k nejzajímavějším archeologickým lokalitám v Českém krasu. Od konce 19. století zde proběhla řada archeologických výzkumů, jejichž výsledky byly mnohokrát publikovány. Vzhledem k nedostatečné a částečně ztracené dokumentaci se však posouzení kolekce nálezů a interpretace osídlení jeskyně dnes jeví značně obtížným. Cílem této bakalářské práce je shrnutí všech dosavadních poznatků o jeskyni Nad Kačákem a z ní pocházejících nálezů. Těžištěm práce je podrobné zhodnocení kolekce kamenné štípané industrie uložené v depozitáři Oddělení prehistorie Národního muzea v Praze, včetně její kresebné dokumentace a vypracování katalogu. Pro větší přehlednost jsou některé obrázky vloženy přímo...

Identifikace faktorů úspěšnosti pracovních týmů
Pochman, Michal ; Bedrnová, Daniela (vedoucí práce) ; Jarošová, Eva (oponent)
Analýza týmové práce se zaměřením na aspekty, které mohou značně ovlivnit její úspěšnost; empirický výzkum faktorů ovlivňujících úspěšnost týmové práce dle jejich důležitosti ve sledované společnosti; výzkum spokojenosti zaměstnanců u sledovaných faktorů týmové práce; interpretace zjištěných výsledků; návrh doporučení pro vedení společnosti v otázce týmové spolupráce