Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11,146 záznamů.  začátekpředchozí11137 - 11146  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.97 vteřin. 

Laboratorní vyšetřovací metody v těhotenství zaměřené na screening vrozených vývojových vad plodu
SPOUROVÁ, Jana
Ve své bakalářské práci se zabývám screeningovými vyšetřovacími metodami v těhotenství, které jsou zaměřeny na odhalení rizika vrozených vývojových vad. Jde o soubor vyšetření kombinující laboratorní stanovení biochemických markerů v mateřském séru s parametry ultrazvukového screeningu. V prvním a časných fázích druhého trimestru se vyšetřuje plazmatický protein A a volná beta podjednotka choriového gonadotropinu. Vyšetření se kombinuje s ultrazvukovým vyšetřením nuchální translucence. Ve druhém trimestru těhotenství, nejčastěji v 15.-17. týdnu těhotenství se skládá ze stanovení alfafetoproteinu a choriového gonadotropinu, někdy navíc s nekonjugovaným estriolem. V laboratoři klinické biochemie Městské nemocnice Privamed v Plzni jsem naměřila 60 vzorků mateřského séra pro screening v prvním trimestru a 60 vzorků pro screening ve druhém trimestru. Všechny vzorky jsem vyhodnocovala ve spolupráci s laboratoří Genetiky Plzeň s.r.o. v softwaru Alpha, který zpracovává zadané hodnoty biochemických markerů, hodnoty měřené ultrazvukem a klinická data pacientky. Z 60 vzorků pro prvotrimestrový screening byly 2 pozitivní na trizomii 21. chromozomu a 1 na trizomii 18. chromozomu, zbylých 57 bylo negativních. Z 60 pro screening ve druhém trimestru 3 vzorky pozitivní na trizomii 21. chromozomu a 2 na defekty neurální trubice. Pozitivní screening však neznamená přítomnost vady, jen zvýšené riziko výskytu. Ženám s pozitivním výsledkem screenigu je zpravidla nabídnuta některá z metod prenatální diagnostiky, k jejichž provedení je nutný odběr plodové vody nebo choriových klků, který je pro ženu invazivní. Prenatální diagnostika je zaměřena především na určení karyotypu plodu.

Predispoziční faktory vzniku alergií XIV.
Bílková, Jana ; Kudláčková, Zděnka (oponent) ; Jílek, Petr (vedoucí práce)
Jana Bílková Predispoziční faktory vzniku alergií XIV. Diplomová práce Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Studijní obor Farmacie Cíl práce: Zjistit vliv vnějších a rodinných faktorů na rozvoj alergie a vzájemné porovnání získaných dat. Metody: Dotazníková studie. Dotazníky zahrnovaly přibližně přes 4000 dětí narozených v roce 1989- 90 a 1992-93 vždy ve stejných částech celé České republiky. Dotazníky vyplňovali rodiče dětí. Děti jsme rozdělili do dvou skupin - alergici a nealergici a ptali jsme se na tři etapy v jejich životě - do 2 let věku, 6-8 let a 11-13 let. Výsledky: Zjistili jsme, že počet dětí trpících celoroční rýmou, kopřivkou po určitých potravinách a astmatem se během tří let o něco málo zvýšil. U sezónní rýmy, dráždivého kašle a ekzému počet dětí nepatrně klesl. Výrazný pokles jsme zaznamenali u alergie na léky. Významným faktorem při rozvoji těchto nemocí byl zjištěn rodinný faktor, převážně pokud onemocněním trpěla matka dítěte. Děti s alergiemi měly častěji starší sourozence, trpící nějakou alergickou obtíží. Horečky maximálně 1x do roka mohou mít jistý ochranný účinek před rozvojem alergie. Pokud děti mají více horeček do roka, trpí alergiemi naopak častěji. Podobné je to i s užíváním antibiotik. Ve skupině nealergiků je častější užití antibiotik maximálně 1x...

Činohra Neues Deutsches Theater a Kleine Bühne v době působení ředitele Dr. Paula Egera (1932-1938)
Melkusová, Jitka ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Kazda, Jaromír (oponent)
Ve své práci se hodlám zabývat činohrou Pražského německého divadla od sezóny 1932/33 až do jeho uzavření v roce 1938. Chci tak navázat na diplomovou práci Andrey Cincibusové- Hoffmanové "Pražské německé činoherní divadlo od vzniku československé republiky do konce 20. let"lr která se podrobně věnuje zejména éře ředitele Leopolda Kramera (1918 - 1927) . Chci se věnovat celkové dramaturgické koncepci tohoto divadla a sledovat několik linií r které jsou v jeho repertoáru jasně patrné. Jedná se o inscenace her českých autorů r inscenace her Williama Shakespeara a Friedricha Schillera. Vzhledem k tomu r že s ohledem na politickou situaci doma i v sousedním Německu nebylo jsou možné přímo se vyslovovat k aktuálnímu dění r zejména shakespearovské a schillerovské inscenace těmi r které se k němu více či méně skrytě vyj adřovat mohou. Ale i uvádění her českých autorů r hlavně Karla Čapka a Františka Langera zcela jistě bylo ve své době určitou demonstrací oficiálního přesvědčení tohoto divadelního podniku. To ovšem není možné bez základních informací o potenciálním německém publiku v Praze r které bude obsahovat první kapitola mé práce. S dramaturgií tohoto divadla jistě velmi úzce souvisí jeho neustále se zhoršující a tíživá finanční situace r která ovšem nikdy nedokázala zabránit uvádění kvalitního repertoáru a...

Pozice a vliv Komunistické strany Československa po roce 1945
Lachmanová, Petra ; Soběhart, Radek (vedoucí práce) ; Soukup, Jaromír (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pozicí Komunistické strany Československa po druhé světové válce. Soustředění na postavení KSČ po okupaci povede k analýze samotného výsledku prvních poválečných voleb, které komunisté v českých zemích vyhráli. Jádrem práce je detailní popis příčin a argumentů, díky nimž se komunistům podařilo získat si své voliče a následně uspět v roce 1946 ve volbách. Klíčovým rokem se stává rok 1945, během něhož si KSČ na politické scéně vytváří silnou pozici a mezi občany podstatný vliv. V témže roce se straně také daří prosazovat své záměry a plány, které ji napomáhají získat mocenskou převahu v zemi a vytvářejí příznivé předpoklady pro komunisty triumfální únor 1948.

Problematika dětí s mentální retardací v předškolním věku se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností
Morávková, Šárka ; Strnadová, Iva (vedoucí práce) ; Černá, Marie (oponent)
Diplomová práce se týká problematiky dětí s mentální retardací v předškolním věku se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností. Zabývá se vztahem mezi předškolním dítětem s mentální retardací a možnostmi rozvíjení jeho motorických dovedností v kontextu organizované předškolní výchovy. Teoretická část diplomové práce poukazuje na specifičnost vývoje jedince danou mentální retardací, charakterizuje zejména pohybový vývoj dítěte s mentální retardací, jeho zvláštnosti a možnosti sledování. Přibližuje historii a současný stav organizované předškolní péče o děti s mentální retardací a v jejich rámci si všímá postavení tělesné výchovy ve výchovně vzdělávacím procesu mateřské školy. Praktická část dokladuje na kazuistikách dětí s mentální retardací jedinečnost i typičnost vývoje těchto dětí. Navrženým souborem možných pohybových aktivit a her pro děti s mentální retardací navštěvující mateřskou školu chce vyzdvihnout důležitost a neopomenutelnost záměrného rozvíjení motorických dovedností, a tím i celé osobnosti dítěte s mentální retardací.

Porovnání užitkových vlastností rodičovské kombinace hus ESKILDSEN SCHWER a jejich potomstva v průběhu tří snáškových sezón
ZIGÁČEK, Ladislav
Abstrakt Cílem bakalářské práce bylo porovnat užitkové vlastnosti rodičovské kombinace hus Eskildsen Schwer a jejich potomstva získané z kontroly užitkovosti v průběhu tří snáškových sezón. Testy byly provedeny podle metodiky podniku Mezinárodní testování drůbeže, s. p. v Ústrašicích na základě pokynů pro provádění kontroly užitkovosti drůbeže. Test rodičovských forem byl tvořen z odchovu rodičů do věku 210 dní, přípravy na snášku v délce 211?285 dní, období chovu v délce 160 dní a dvou dílčích výkrmových testů potomstva v délce 56 dní a 112 dní. V rámci odchovu rodičovských housat byla u houserů, ve srovnání s husami, zjištěna vyšší živá hmotnost ve všech sledovaných dnech věku (1 den, 56 dní a 210 dní). Nejvyšší počet vajec na počáteční stav (66,3 ks) a počet vylíhnutých housat (46,4 ks) byly zaznamenány u 2letých hus. U 3letých hus způsobily nadprůměrné teploty v květnu předčasný pokles snášky. V 56 dnech byla v 1. dílčím výkrmovém testu nejvyšší hmotnost prsní svaloviny (430 g) u potomků 3letých hus. Byla jen o 14 g vyšší než u potomků 2letých hus a o 30 g vyšší než u potomků 1letých hus. Ve 2. dílčím výkrmovém testu byla také nejvyšší hmotnost prsní svaloviny stanovena u potomků 3letých hus (493 g), stejně i následovali potomci 2letých a 1letých hus. Ve 112 dnech 1. dílčího výkrmového testu byla zjištěna nejvyšší hmotnost prsní svaloviny (671 g) u potomků 3letých hus, od hmotnosti prsní svaloviny potomků 1letých hus se lišila pouze o 4 g. U potomků 2letých hus byla hmotnost nejnižší. Největší hmotnost prsní svaloviny (746 g) ve 2. dílčím výkrmovém testu byla dosažena u potomků 3letých hus. Následovali potomci 1letých a 2letých hus.

Transformace kultovní a konceptuální hodnoty v dějinách fotografie
Dotřel, Jan ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Zuska, Vlastimil (oponent)
Tato práce se věnuje teorii fotografie a je historického charakteru. Je rozdělena do tří autonomních epizod, které chronologicky odpovídají třem historickým etapám. Tyto části jsou propojeny genealogií jednoho možného čtení fotografie, které budeme po celou dobu práce sledovat. První část se věnuje podmínkám a historickým příčinám zrodu fotografie. Druhá etapa popisuje pozdější dějinné období Výmarské republiky a fotografického hnutí Neue Sachlichkeit. Poslední část se věnuje Düsseldorfské škole fotografie a jejím současným nástupcům. Tyto historické etapy propojuje estetická problematika hodnoty kultovní a konceptuální, na kterých je demonstrován způsob čtení fotografického média jakožto specifického estetického fenoménu.

Rodina dítěte s mentálním postižením - vstup do světa dospělých
Rychtrová, Magdaléna ; Strnadová, Iva (vedoucí práce) ; Černá, Marie (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na život rodiny dítěte s mentálním postižením v době, kdy dítě ukončilo povinnou školní docházku a vstupuje do světa dospělých. Teoretická část je věnována rodině a její firnkci. Popsány jsou role rodičů, sourozenců a prarodičů. Další část je věnována období dospívání a problémům mladých lidí na prahu dospělosti. V poslední části je kapitola o vzdělávání mladých lidí s mentálním postižením. Praktická část přibližuje formou životních příběhů životy čtyř konkrétních rodin a jejich specifika v období, kdy jejich dítě vstupuje do další životní etapy, která se nazývá dospělost. Pro srovnání je zpracován i příběh ženy s mentálním postižením, která toto období prožívala před 25 lety. Hlavní pozornost je věnována reálným možnostem a životním perspektivám těchto rodin a jejich dětí.

Ingrid Kurzová a její přínos pro vývoj teorie tlumočení
Šindelková, Markéta ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Vavroušová, Petra (oponent)
Diplomová práce s názvem Ingrid Kurzová a její přínos pro vývoj teorie tlumočení je deskriptivní teoretickou studií zabývající se dílem konferenční a televizní tlumočnice, teoretičky tlumočení a profesorky translatologie na Vídeňské univerzitě Ingrid Kurzové, rozené Pinterové. Mapuje jednotlivé výzkumné etapy, vývojové tendence a názorové i zájmové posuny, které se dají chronologicky sledovat v článcích, studiích i rozsáhlejších publikacích této badatelky. Práce rovněž informuje o badatelčiných pedagogických a tlumočnických projektech a v neposlední řadě reflektuje přínos Ingrid Kurzové v oblasti interdisciplinární spolupráce. Právě propojení tlumočnického a psychologického vzdělání ji přimělo k prvním experimentům v oblasti simultánního tlumočení. Klíčová slova: Ingrid Kurzová, teorie tlumočení, interdisciplinární výzkum, kognitivní psychologie, kvalita simultánního tlumočení, stres, média, audiovizuální tlumočení, didaktika.

Jak se (také) dělá divadlo v Londýně
Nováková, Hana ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; VEDRAL, Jan (oponent)
Předmětem této diplomové práce je současné britské divadlo, a to z hlediska dynamiky vztahů mezi dramatikem, hercem a režisérem, která se v mnohém liší od toho, na co jsme zvyklí v kontinentální Evropě. Na základě popisů konkrétních inscenací londýnských jevišť i historického vývoje moderního britského divadla se práce snaží pojmenovat, co je pro britskou režii, herectví a dramatiku typické. Každá z kapitol se zaměřuje právě na jednu z těchto složek a nastiňuje specifika britské scény se zřetelem k prostředí českému. Srovnáním vybraných pražských a londýnských inscenací téhož britského dramatického textu potom práce poukazuje na některá úskalí, která přenos této dramatiky do jiného kulturního prostředí může přinášet.