Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 

Skutečnost a sen
Kuthanová, Kristýna ; Sedlák, Michal (vedoucí práce) ; Brejcha, Šimon (oponent)
Kuthanová, K.: Skutečnost a sen. [Diplomová práce] Praha 2012 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 80 s., (Přílohy viz CD: výtvarná příloha; dokumentace didaktického projektu na Gymnáziu Voděradská) Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na téma skutečnosti a snu z osobního pohledu. Práce má charakter výtvarného projektu. Zabývá se procesem rozpomínání na osobní vzpomínku ke konkrétnímu místu, kterou chápe jako sen. Snaží se postihnout zkoumané vazby pojmů vzpomínky, snu, skutečnosti a místa. Tato teorie se opírá o poznatky z odborné literatury, především filosofie Henriho Bergsona. Didaktický projekt ověřuje možnosti užití tématu skutečnosti a snu v gymnaziálním prostředí. Zakládá se na řadě výtvarných námětů, které se váží na teoretická východiska práce. Výtvarná práce se snaží zhmotnit vzpomínku a zachytit proces rozpomínání. Jako výtvarný prostředek využívá animaci k dosažení zachycení procesu rozpomínání. Uvádí vazby na výtvarnou kulturu. Cílem práce bylo zabývat se tématem z osobního pohledu a zkoumat vztahy pojmů vzpomínky, snu, skutečnosti a místa. Klíčová slova: skutečnost, sen, vzpomínka, genius loci, vztah k místu, výtvarná výchova, didaktický projekt


Přirozený a umělý život
Noska, Martin ; Pavlík, Ján (vedoucí práce) ; Petrášek, František (oponent)
Práce pojednává o podobnosti a rozdílnosti přirozeného a umělého života, přičemž kombinuje filosofický a informatický pohled na tuto problematiku. Aplikací principů evoluce na umělý život jsou ukázány perspektivy, k nimž tato forma života může směřovat a důsledky tohoto vývoje pro člověka. Lidské dějiny obsahují řadu snah po sestrojení umělých tvorů, ovšem tento sen se stal realitou až spolu s digitálními počítači. I když umělý život je postavený jiných principech než život přirozený, nelze jej chápat jako protiklad, ale spíše jako doplněk k již existujícím životním formám na Zemi. Lze také uvažovat o symbióze umělých a přirozených prvků a vzniku hybridních forem, které budou kombinovat vlastnosti z obou světů. Umělý život není závislý na biologických cyklech a jeho vývoj může probíhat výrazně rychleji a má potenciál překonat nutnost zániku, zakódovanou ve všech biologických entitách. Co se týká podobnosti strojového a přirozeného myšlení, lze mezi nimi vysledovat řadu odlišností. Strojová inteligence má však potenciál prostřednictvím počítačových sítí vytvářet např. kolektivní umělou inteligenci, výrazně přesahující úroveň jednotlivých entit. Jednoduché formy umělého života, které lze v současnosti identifikovat, se budou v následujících desetiletích dále rozvíjet a postaví lidstvo před řadu dosud neřešených otázek (např. etických), které se tak stanou velmi aktuálními.

Věci a prázdnota (filosofická interpretace vybraných motivů knihy Zhuangzi)
Machek, David ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Lomová, Olga (vedoucí práce)
Jádrem práce je filologická a filolosická analýza čtyř kratších pasáží klasického čínského filosofického textu Zhuangzi ze čtvrtého století před naším letopočtem. S přihlédnutím k tradičním čínským komentářům k textu (zejména Guo Xiang) a inspirován moderní evropskou filosofií (zejména Ricoeur a Heidegger) se autor snaží nalézt souvislosti mezi klíčovými motivy (ztrácení já, transformace, zabydlenost, sen, (ne)použitelnost) a položit základ k celkové filosofické interpretaci, která by zpochybnila většinové a jednostranné hodnocení Zhuanga jako relativisty a iracionalisty. Na pozadí úvah, které interpretační klíč k textu nacházejí v Zhuangově požadavku na skloubení volního s nevolním a reflektovaného s mimoděčným, se postupně vynořuje vztah věcí a prázdnoty jako dvou základních rovin skutečnosti. Stejně jako celým textem Zhuangzi i tímto vztahem prochází hluboký rozpor; ukáže se totiž, že prázdnota není ničím než zdvojenou věcností, věci však ze své definice tuto dvojnost nepřipouštějí. Tato rozpornost je zosobněna v ideálu svrchovaně moudrého muže, který svoji moudrost a vládu nad věcmi dosvědčuje právě přijetím této rozpornosti, které je tak zároveň smířením se sebou samým.

Fenomén a výzkum módních blogů
Souralová, Ivona ; Hronová, Tereza (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Diplomová práce Fenomén a výzkum módních blogů pojednává o relativně novém fenoménu osobních blogů se zaměřením na módu a styl. Představuje módní blogy v celé jejich komplexnosti včetně definice, kategorizace, vzniku a vývoje. Ve druhé části deskriptivním způsobem srovnává módní blogy s tematicky spřízněnými módními magazíny a to z několika různých hledisek: formálních znaků, organizace práce, textových, obrazových a grafických prvků, publika, reklamního využití prostoupení PR a reprezentace reality. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum módních blogů - metodou skupinového interview s módními blogery a následně analytickou metodou zakotvené teorie zkoumá jednotlivé vztahy, zejména kauzální, které fungují v rámci zkoumaného fenoménu. Jejich prostřednictvím odhaluje další aspekty módního blogování jakými jsou například motivace, obavy, potřeby, sny a ambice blogerů. Cílem práce je zodpovědět otázku, jak se módní blogy se svou osobitou a autorskou prezentací módy vymezují vůči módním magazínům a navrhnout základní teorii fungování tohoto dosud nepříliš prozkoumaného média.

Representations of the female in the work of Charles Bukowski
Mecner, Michal ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Jak naznačuje název, předložená práce se zabývá pojetím žen v díle Charlese Bukowského. Charles Bukowski (1920 - 1994), americký básník a prozaik, bývá často spojován s představiteli kulturně- literárního hnutí označovaného beat generation, ovšem toto zařazení není tak docela přesné. Přestože jeho osobní život se ubíral cestou ne nepodobnou životním poutím autorů tohoto hnutí, zejména co se týče volnomyšlenkářství, nespokojenosti s politikou a sociální situací v zemi, tvrdou a nelítostnou kritikou "amerického snu", i nezřízenou konzumací návykových látek a tulácké existence vedené od města k městu za prací i náhradou za ztracené iluze, Bukowského kariéra začíná nabírat obrátky až později, v 70.letech, kdežto hnutí beat kulminovalo koncem 50. a 60. let. Má-li přesto Bukowski s beatniky něco společného, je to téma a literární konvence, či spíše jejich cílená nedbalost, jakkoliv se jinak básník sám od členů tohoto hnutí distancoval. V určitém slova smyslu lze totiž dokonce říci, že Bukowski zůstává velkým dlužníkem hnutí beat, neboť oni vydláždili cestu novému literárnímu proudu v historii americké literatury. Nejdelší kus na této cestě urazil pravděpodobně Allen Ginsberg, který došel širokého uznání i akademické obce. Oproti ostatním spisovatelům tohoto hnutí zůstává Bukowski u svých prověřených témat. Jeho...

Stage design invisible, aneb hranice scénografie
Čičmanová, Erika ; Matásek, Petr (vedoucí práce) ; Tománek, Alois (oponent)
Anotace Hranice a možnost jejich překračování, neviditelnost, skryté faktory, nečekaná překvapení, tajemství, představy, fantazie, sen. Pozastavení, která odhalují krásu ve všedním dni a výjimečnost každého okamžiku. Subjektivní vnímání umělcovo, podoby světa, nové dimenze, pohled jedince stojícího v mase, na masu nahlížejícího však z dálky.. Možnost poodhalení individuální vnitřní krajiny nabízí se veřejnosti prostřednictvím uměleckého díla. Vytvoření takového díla ovšem vyžaduje nezbytnou schopnost adaptace umělce do reálného světa, komunikace s okolím, řešení problémů a situací. A v týmové spolupráci, jakou je divadelní tvorba, to platí dvojnásob. Práce Hranice scénografie a stage design invisible, pojednává o existenci umělce v realitě; a na obecných i konkrétních příkladech zde uvádím právě ten rozsah práce scénografa, který obklopuje primární význam scénografie jako výtvarné složky v dramatickém umění. Práce, která se odehrává ve vymezených mantinelech scénografova pole působnosti, i za hranicemi samotné scénografie, ve výsledném představení neviditelná.

Mezi snem, hrou a skutečností: román Alfreda Kubina "Die andere Seite" a kulturně-historický kontext jeho českého překladu
Filinová, Tereza ; Bílek, Petr (oponent) ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce)
Výtvarné i literární dílo Alfreda Kubina (1877-1959) je často spojováno se symbolismem či expresionismem (vystavoval s uskupením Der blaue Reiter), méně často se v souvislosti s ním mluví o surrealismu, přestože byl už v roce 1936 na newyorské výstavě "Fantastic Art, Dada and Surrealism" představen jako jeho předchůdce. Také do českého prostředí se Kubinův jediný román Die andere Seite (v českém překladu Země snivců, 1947) dostal právě díky surrealistům, kteří v něm odhalili surrealistickou obraznost stejně jako v jeho výtvarné tvorbě. V Kubinově osobnosti se (stejně jako u mnohých surrealistů) propOjUje výtvarný talent s literárním: jeho kresby měly často literární podtext ("příběhovost" kreseb), texty se zase vyznačovaly výtvarným pojetím. Tyto dvě části Kubínova talentu se propojily v jeho jediném románu Die andere Seite, který sám také ilustroval. V jeho případě ilustrace text pouze nedoprovázejí, ale vytvářejí svébytnou část knihy. O románu sám také prohlásil, že na jeho základě by měla být lépe pochopena jeho výtvarná činnost.I Román tedy vyjadřuje stejné ideje jako jeho kresby. Jeho napsání znamenalo ve vývoji Kubinovy tvorby podle jeho slov důležitý mezník - jednak se v něm poprvé propojil jeho výtvarný talent s literárním a jednak mu slovesné umění umožnilo objektivně zhodnotit dosavadní tvorbu a...

Překračování hranic. Vybraná témata v díle Fulvia Tomizzy
Kosová, Karolína ; Flemrová, Alice (oponent) ; Pelán, Jiří (vedoucí práce)
Existují "vnější" a "vnitřní" hranice. Člověk je neustále překračuje a pokouší. Vyskytují se na mapách, v podobě demarkačních linií s těžkými závorami, obklopené vojáky nebo jako nízké kamenné zídky oddělující pole sousedů na vesnici. Existuje hranice mezi mořem a pevninou, městem a venkovem, mezi dvěma národy. Fulvio Tomizza, jehož životu a dílu jsme se věnovali v této práci, s těmito hranicemi žil. S existencí těch vnějších se vyrovnával po celý život ve svém díle. Nepochopitelnou hranicí byl pro něj hraniční přechod mezi svobodným světem Itálie, kde nikdy nedosáhl toužené vnitřní svobody, a Istrií, patřící od roku 1954 k "nesvobodné části světa". Znal dobře hranici mezi italskou a slovanskou populací v oblasti Istrie, protože se světy těchto etnik protínaly v něm samotném. Proto zasvětil celé své dílo tomu, aby hranice nebyly hranicemi, které oddělují, ale naopak spojníky, místy setkávání a prolínání vlivů. Tak se i hranice jeho vnitřního světa, který nám zprostředkoval svou tvorbou, staly body spojení mezi minulostí a přítomností, realitou a snem, životem a smrtí. Sám Fulvio Tomizza byl nejlepším příkladem "prolínání hranic"; profese spisovatele byla od počátku jeho kariéry neoddělitelnou součástí jeho vlastního světa. Proto vykazuje značná část jeho děl i silné autobiografické prvky (L'albero dei...

The speech of nature and objects in the poetry of Medbh McGuckian
Skálová, Alena ; Wallace, Clare (oponent) ; Quinn, Justin (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci se zabývám poezií současné severoirské básnířky Medbh McGuckian. V jejích básních se objevují rozličná témata, od otázek velmi osobních až k problémům národní identity a historie, a skrz verše promlouvá někdy čistě ženský element, někdy hlas pečující matky nebo dospělé dcery, jindy duch irské kultury a společnosti. V této práci však nesleduji jednotlivé náměty a oblasti zájmu autorky, ale zaměřuji se na prvek, který všechny její básně a témata sjednocuje, na její specifické vidění světa, vztah ke každodennímu okolí lidského subjektu a zvláštní realitu, kterou básně jako větší celek vytvářejí. V básních McGuckian nejsou příroda a objekty běžného života pouze odděleným světem a vnějšími elementy, které mohou v poezii sloužit jako metafora nebo jako oblast pro zrcadlení lidských pocitů. Jsou chápány a respektovány nejen jako materiální ale i jako duchovní součást lidského světa, sdílejí s ním jeho realitu, stávají se součástí lidského já. Soustředím se tedy na poetické postupy autorky, které v mé interpretaci zobrazují a osvětlují tento její svět. Jednotlivá témata nemohou být zanedbaná, ale stávají se v tuto chvíli jen prostředkem pro vyjádření právě osobního pohledu na skutečnost, který sleduji. Podobně jako náměty básní, ani kulturní pozadí básnířky nemůže zůstat nepovšimnuto....