Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Význam značení potravin v České republice
Průšová, Monika ; Kocmánková Menšíková, Lucie (vedoucí práce) ; Klouček, Pavel (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na značení potravin na českém trhu a zjištění jejich významu pro studenty 3. ročníku oboru Veřejná správa a regionální rozvoj, na Provozně ekonomické fakultě, České zemědělské univerzity. Cílem teoretické části práce je prostudovat problematiku týkající se regionálního rozvoje, jídla, jeho sociálního a společenského významu a představit legislativní zdroje, týkající se dané problematiky, tvořící základ navazující empirické části práce. Cílem sekundární analýzy dat o značení potravin v ČR je zjistit, zda a jak je problematika značení potravin ukotvena v dokumentech o regionálním rozvoji v ČR a příslušných legislativních normách ČR. Výsledky uvedené analýzy ukazují, že dokumenty regionálního rozvoje se značením potravin příliš nezabývají, zatímco sledované legislativní normy ČR (především zákon 441/2003 Sb. O ochranných známkách a zákon č. 110/1997 Sb. O potravinách a tabákových výrobcích) do té míry, že vymezují povinnosti výrobců pro poskytování značek, označování produktů i veškeré povinnosti pro výrobu nezávadných potravin a bezpečných potravin. Další zákony je možné označit spíše za podpůrné, neboť vymezují především prostor, v němž se ti, kdo sledovaným značením potraviny označují, pohybují. Například povinnost podávat informace na obale výrobků, nebo zakazují klamavé chování výrobců. Sekundární analýza dat o značení potravin v ČR identifikovala užívané systémy značení potravin na Českém trhu, a to konkrétně Evropský systém značení potravin, celorepublikový systém značení potravin a regionální systémy značení potravin. Cílem polostandardizovných rozhovorů se studenty VSRR PEF ČZU bylo zjistit, jaké mají dotazovaní povědomí o systémech značení potravin v ČR, jak se v nich orientují a zda se nechávají značením potravin ovlivňovat při nákupu potravin. Celkem bylo osloveno třicet náhodně vybraných studentů. Analyzovaná data z realizovaných rozhovorů ukazují, že 70 % dotazovaných vnímá značení potravin jako označování kvality potravin. Třetina studentů se domnívá, že značení žádný přínos spotřebitelům nepřináší, a slouží spíše výrobcům. Ze sledovaného značení potravin, byla dotazovaným známá jedna pětina značení, převážně z celorepublikového systému značení. Značení potravin při nákupu neovlivňuje více než dvě třetiny dotázaných především z důvodu neznalosti informací o značení potravin v ČR. Ze srovnání dat získaných pomocí polostandardizovaných rozhovorů se studenty VSRR PEF ČZU je možné usoudit, že nedostatečnost systému značení potravin v ČR směřuje pravděpodobně k neúplné či nedostatečné informovanosti spotřebitelů o systémech značení potravin v ČR.
Uplatnění regionálních potravin ve veřejných stravovacích zařízeních a jejich význam při rozvoji cestovního ruchu
STEHLÍKOVÁ, Jaroslava
Diplomová práce se zabývá uplatněním regionálních potravin, jejich využívání v gastronomických zařízeních a jejich podílu na významu cestovního ruchu. Hlavní důraz je kladen na výzkum, jak velká je motivace uživatelů gastronomických zařízení a dále zda momentální nabídka obsahuje regionální potraviny a tradiční místní kulinářské speciality. V teoretické části je představena gastronomie jako taková a cestovní ruch spojený tématem. Dále je předložen příklad jednotlivých projektů, které jsou realizovány na území České republiky a organizací, které se angažují v gastronomickém oboru. Praktická část je zaměřena na smýšlení a motivaci lidí v ohledu kulinářského cestovního ruchu a momentální nabídkou vybraných gastronomických zařízení. Výsledky jsou pro přehlednost prezentovány v grafech a tabulkách.
Výukové programy "Zdravá výživa a regionální potravina"
KUBÍKOVÁ, Marcela
Abstrakt Cílem práce je vypracování výukového programu s modifikacemi pro žáky středních škol s důrazem na environmentální téma "Zdravá výživa" na základě analýzy role školního stravování ve vzdělávání žáků a studentů k udržitelnému rozvoji a k rozvoji udržitelných systémů produkce, distribuce a konzumace potravin v ČR. V teoretické části práce a přípravné fázi tvorby výukového programu s tematickými bloky zaměřenými na zdravou výživu a regionální potravinu proběhl sběr a studium didaktických a metodických materiálů, kurikulárních dokumentů soustavy ČR v praktické části je uveden nový výukový program s názvem Nutriční gramotnost, určený pro studenty středních škol a středních odborných učilišť vhodný pro environmentální téma "Zdravá výživa". Tato část dále obsahuje jeho evaluaci a vyhodnocení využitelnosti programu v praxi.
Regionální potravina v politice obchodních řetězců
Holoubková, Iveta
Diplomová práce se zabývá postavením regionálních potravin ve vybraném vzorku obchodních řetězců působících v okrese Brno-město a Brno-venkov. Teoretická část práce je věnována vybraným okruhům, které se vztahují k problematice agrárního sektoru a jeho formování v podmínkách současného agrobyznysu. Součástí tohoto oddílu je i seznámení se základními charakteristikami a pojmy vztahující k fungování maloobchodního trhu v České republice. Nezbytným článkem je definování pojmu regionální potravina a stručné uvedení marketingových technik, nezbytných pro zpracování praktické části práce. Jejím obsahem je realizace primárního výzkumu dle zvolené metodiky a zpracování výsledků, na jejichž základě bude možné zhodnotit postavení regionálních potravin v obchodních řetězcích.
Označování potravinářských výrobků značkami kvality
Černá, Pavlína ; Zadražilová, Dana (vedoucí práce) ; Sadílek, Tomáš (oponent)
Obsahem diplomové práce je problematika značek kvality potravin. Značky kvality jsou v České republice udělovány Ministerstvem zemědělství, soukromými organizacemi a své značky kvality mají i obchodní řetězce. Práce obsahuje příklady značek kvality potravin, které jsou udělovány různými organizacemi. Výzkumná otázka diplomové práce zní: "Preferují zákazníci při nákupu výrobky se značkami kvality?" Autorka zpracovala dotazníkový výzkum týkající se značky kvality Klasa, kterou uděluje české Ministerstvo zemědělství. Výsledky svého výzkumu porovnala s výsledky výzkumu týkajícího se značky Regionální potravina. Autorka dále ve své práci porovnává systémy potravinářských značek kvality v tuzemsku a v zahraničí. Část diplomové práce se zabývá i otázkou nákladů spojených s fungováním značek kvality. Zvláštní pozornost je věnována vlastním značkám potravinářských obchodních řetězců. Řetězce jsou totiž významnými hráči na potravinářském trhu, neboť se jedná o společnosti velké ekonomické síly.
Marketingové aktivity Ministerstva zemědělství za účelem podpory tuzemských potravin a jejich dopady
Vojtěchová, Barbora ; Khelerová, Vladimíra (vedoucí práce) ; Čapková, Mariana (oponent)
Vlivem liberalizace mezinárodního obchodu dochází k nárůstu dovozu potravin do České republiky. Řada producentů není schopna čelit zahraniční konkurenci a musí ukončit svou činnost. Tím dochází k poklesu produkce zemědělských komodit a potravin, čímž se snižuje také potravinová soběstačnost České republiky. Ministerstvo zemědělství (MZe) proto vyvíjí aktivity na podporu tuzemských potravin a jednou z aktivit je soutěž Regionální potravina. Související kampaně jsou zaměřeny jak na spotřebitele, tak na producenty. Cílem práce proto bylo zjistit, jak producenti vnímají soutěž Regionální potravina a souvsející aktivity MZe a zda producenti pozorují vlivem ocenění a aktivit MZe pozitivní dopady. Dalším cílem bylo zjistit, zda spotřebitelé znají projekt Regionální potravina a aktivity MZe, zda tyto potraviny nakupují a zda upřednostňují české potraviny. Teoretická část se týká zejména marketingu a legislativy související s podporou tuzemských potravin. Praktická část vychází z dotazníkového šetření mezi producenty a spotřebiteli. Na základě výsledků jsou v závěru práce stanovena doporučení pro Ministerstvo zemědělství.
Značka kvality Regionální potravina jako nástroj podpory lokální produkce
Kubíková, Klára ; Chylíková, Hana (vedoucí práce) ; Pešková, Jitka (oponent)
Lokální potraviny se prosazují na českém potravinářském trhu. Práce se zaměřuje na značku kvality Regionální potravina jako na nástroj podpory lokální produkce. Práce sleduje záměr ověřit, zda certifikace lokálních výrobků značkou kvality Regionální potravina přispívá k podpoře lokální produkce potravin. Byla provedena analýza projektu Ministerstva zemědělství ČR Regionální potravina v Ústeckém kraji, která je jako zpětná vazba příspěvkem k problematice lokální produkce potravin z pohledu spotřebitelů a producentů. Dotazníkové šetření mezi spotřebiteli Ústeckého kraje a výrobci regionálních potravin certifikovaných značkou Regionální potravina odhalilo, že polovina respondentů lokální potraviny vědomě kupuje, oceňuje kvalitu a jasný původ potravin. Značka kvality Regionální potravina spotřebitele oslovila, motivuje je k nákupu regionálních potravin a tím přispívá k podpoře domácích výrobců lokálních potravin. Podařilo se prokázat, že značka kvality Regionální potravina, jako nástroj podpory regionální produkce, skutečně k podpoře lokálních výrobců přispívá. Vzhledem k závěrům šetření a přístupu spotřebitelů k regionální produkci by bylo na místě zvážit, zda by zvýhodnění formou certifikace a propagace, kterou značka Regionální potravina nabízí, nemohlo být dostupné širšímu okruhu výrobců, kteří splňují požadavky na kvalitu a jasný původ potravin.
Využití regionálních potraviny k podpoře pěstování místních plodin
Špačková, Vendula
Diplomová práce se zabývá projektem "Regionální potravina" v ČR. V teoretické části diplomové práce je popsáno zemědělství ČR, značení potravin a zemědělských produktů v ČR a značka Regionální potravina, její principy a cíle. Dále pak prospěšnost Regionální potraviny, její perspektivy a možnosti v ČR. V praktické části je vyhodnocen průzkum na základě písemných standardizovaných dotazníků. Na dotazník odpovědělo 388 respondentů.
Vnímání značky
VAŇKOVÁ, Veronika
Cílem této bakalářské práce bylo analyzovat vnímání vybrané značky z pohledu zákazníků a z pohledu zřizovatele značky Regionální agrární komory Jihočeského kraje. K zjištění postoje názoru na vnímání značky zákazníkem jsem vypracovala a vyhodnotila dotazníkové šetření s využitím sémantického diferenciálu. První hypotéza, která tvrdí, že při výběru potravin hraje regionální značka důležitou roli aspoň u poloviny respondentů, byla vyvrácena. Zákazníci regionálnost značky zatím nevnímají jako nejdůležitější kritérium. Z výzkumu vyplynulo, že pro respondenty je důležitější nadprůměrná kvalita, ale zároveň i nižší cena a nejlépe hodnoceným kritériem byla známost značky, která je pro zákazníky velice důležitá. Hypotéza číslo 2, která říká, že vlastník značky Chutná hezky. Jihočesky má pozitivnější představu o jejím vnímání zákazníky, než je tomu v reálu, byla potvrzena. Zřizovatel značky Chutná hezky. Jihočesky sice má pozitivnější představu o vnímání značky, ale rozdíly mezi tímto vnímáním nejsou nijak markantní a to z důvodu svých vlastních výzkumů vnímání značky u svých zákazníků. Při navrhování změn byl kladen důraz na zvýšení povědomí o značce. K tomuto účelu bylo navrženo periodikum, které by vycházelo každé tři měsíce. Spotřebitelům by byli představováni nově ocenění výrobci se svými produkty a zároveň také již ocenění výrobci. Distribucí a financováním by byla hlavně zaměstnána Regionální agrární komora Jihočeského kraje, za podpory jihočeského kraje a možnou symbolickou částkou by přispívali i ocenění výrobci. Závěrem lze říci, že značka CHJ v očích zákazníka není úplně neznámá. Vytváří si určitý obraz, který zákazníci vnímají a který postupem času bude silnější a silnější. K tomu aby to opravdu tak bylo, mohou přispět návrhy a doporučení uvedená výše v této práci.
Srovnání struktury a nabídky regionální produkce a biopotravin v regionu jižních Čech a krajském městě
MARTAN, Jan
Biopotravina je potravinářský výrobek, který je získaný z bioproduktů a omezeného množství povolených přísad vymezených technologickým postupem dle zvláštního předpisu a pod kontrolním režimem. Regionální potraviny jsou díky krátkých dopravním vzdálenostem mnohem čerstvější, než potraviny, které kolují dlouhou dobu po cestách. Regionální potraviny mívají proto zpravidla lepší chuť i cennější nutriční vlastnosti. Důležitá je rovněž skutečnost, že čím blíže jsou potraviny ke spotřebiteli, tím méně je zatíženo životní prostředí při jejich dopravě. Cílem diplomové práce je vyhodnotit strukturu nabídky regionálních potravin a biopotravin, a dále zmapovat jejich producenty v okresech Prachatice, Strakonice a České Budějovice. Při vyhodnocování dotazníků bylo zjištěno, že dvě třetiny dotazovaných pravidelně nakupují biopotraviny nebo regionální potraviny. Nejčastěji je kupují v běžném obchodě ve specializovaném oddělení. Většina dotazovaných je ochotna za regionální potravinu připlatit a měsíčně za ní utratí v rozmezí 200 500 Kč.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.