|
Úroveň rovnovážných schopností sportovních gymnastek mladšího školního věku oproti nesportující populaci
Šedivá, Andrea ; Satrapová, Lenka (vedoucí práce) ; Stupková, Michaela (oponent)
Název: Úrove rovnovážných schopností sportovních gymnastek mladšího školního v ku oproti nesportující populaci. Cíle: Cílem této diplomové práce je porovnat úrove rovnovážných schopností sportovních gymnastek mladšího školního v ku, tj. ve v ku 8 - 10 let, oproti dívkám nesportujícím1 ve stejném v ku. Tato úrove rovnovážných schopností je porovnávána na základ jednoduchých test na statickou a dynamickou rovnováhu. Dále bych pomocí experimentu cht la zjistit, zda má úrove rovnovážných schopností vliv na umis ování dívek v gymnastických sout žích. Metody: Výzkum byl proveden na skupin 15ti sportovních gymnastek a 15ti nesportujících dívek ve v ku 8 - 10 let. U každého probanda byly otestovány rovnovážné schopnosti pomocí jednoduchých test hodnotících statickou a dynamickou rovnováhu. Konkrétn byl použit standing stork test ( apí test), standing stork test - blind (test rovnováhy poslepu), stoj na jedné noze po oto ení (k hodnocení statické rovnováhy) a ch ze poslepu vp ed a vzad (k hodnocení rovnováhy dynamické). Podle nam ených výsledk jsme si u každého testu stanovili bodovou stupnici od 1 do 5 dle úsp šnosti provedení testu, díky níž jsme výsledky porovnávali mezi sebou. Porovnávání bylo provedeno i pomocí pr m ru nam ených hodnot. Výsledky: Po vyhodnocení všech nam ených výsledk se ukázalo, že...
|
|
Srovnávací studie koordinačních schopností dětí od 7 do 9 let
Hrdinová, Martina ; Štochl, Jan (vedoucí práce) ; Panská, Šárka (oponent)
Název: Srovnávací studie koordinačních schopností u dětí od 7 do 9 let. Cíle: Cílem diplomové práce je porovnat koordinační schopnosti u tří skupin dětí ze základní školy, stejné věkové skupiny, v průběhu tří měsíců. Rozvoj schopností byl sledován v rámci běžných hodin tělesné výchovy, v rámci tělesné výchovy při aplikování koordinační přípravy, a u skupiny nejmladších hokejistů věnující se všeobecné přípravě, kteří mají dvakrát do týdne odpolední tréninky a hodinu tělesné výchovy navíc v rámci základního vzdělávání. Metody: Výzkumu se zúčastnilo 60 probandů, žáků 2. třídy základní školy. Prostřednictvím testovacího profilu koordinačních schopností jsou v rozmezí tří měsíců získány vstupní a výstupní hodnocení. Testování probíhalo v hodinách tělesné výchovy. Výsledky: Porovnáním koordinačních schopností u všech probandů, jsme zaznamenali statisticky významnou změnu u žáků, na které byly aplikovány přípravy se zaměřením na rozvoj koordinačních schopností. U zbylých skupin žáků nebyla výrazná změna zaznamenaná. Klíčová slova: koordinace, rozvoj, porovnání, mladší školní věk
|
|
Koordinační schopnosti žáků na 2. stupni základní školy
Číhalová, Tereza ; Hájková, Jana (vedoucí práce) ; Jahodová, Gabriela (oponent)
Název práce: Koordinační schopnosti žáků na 2. stupni základní školy Zpracovala: Tereza Číhalová Vedoucí bakalářské práce: PaedDr. Jana Hájková Katedra: Katedra tělesné výchovy a sportu Diplomová práce v teoretické části bude pojednávat o motorice, koordinačních schopnostech, testování koordinačních schopností a ontogenezi. Ve výzkumné části je cílem práce zjistit pomocí pohybových testů úroveň koordinačních schopností žáků sportovních tříd, konkrétně žáků, kteří se věnují atletice, a nesportovních tříd druhého stupně základní školy a následně zpracovat a vyhodnotit výsledky. Metody práce: sběr dat - měření, dotazování - řízený rozhovor, porovnání Výsledky práce: Vyhledání vhodného testového profilu a připravení potřebných prostředku pro měření cílových skupin. Vyhodnocení výsledků a jejich zpracování do tabulek a grafů. Skupina atletů dosáhla lepších výsledků než nesportující žáci. Skupina atletů dosáhla mírně nadprůměrných celkových výsledků, skupina nesportujících v mírně podprůměrných. V rámci skupin není velký rozdíl mezi chlapci a dívkami. Při testech nejlépe pro obě skupiny dopadl Sprint podle stanoveného rytmu, kde byl ve výsledcích mezi skupinami i nejmenší rozdíl. Největší rozdíl mezi skupinami byl v testu Běh k očíslovaným medicinbalům. Nejhůře dopadly Obraty na lavičce. Klíčová slova:...
|
|
Struktura sportovního výkonu v tenisové dvouhře
Plachá, Kristýna ; Kočíb, Tomáš (vedoucí práce) ; Dovalil, Josef (oponent)
Název práce: Struktura sportovního výkonu v tenisové dvouhře Cíl práce: Tato bakalářská práce si klade za cíl navrhnout model struktury sportovního výkonu v tenisové dvouhře, na němž bude demonstrována důležitost jednotlivých faktorů, jejich vnitřní struktura a vzájemná závislost mezi těmito faktory. Použité metody: Jedná se o bakalářskou práci teoretického charakteru, která byla zpracována formou rešerše domácí i zahraniční literatury. Byla v ní tudíž uplatněna metoda obsahové analýzy dokumentů spolu s obecnými metodami výzkumu, analýzou - syntézou a induktivním - deduktivním postupem. Výsledky: Výsledkem této práce je navržený model struktury sportovního výkonu v tenisové dvouhře. V modelu jsou naznačeny vzájemné vztahy mezi jednotlivými faktory. Klíčová slova: Sportovní výkon, somatické faktory, kondiční faktory, koordinační schopnosti, faktory techniky, faktory taktiky, psychické faktory
|
| |
|
Rozvoj koordinačních schopností ve fotbale žen
Králíčková, Lucie ; Buzek, Mario (vedoucí práce) ; Kohoutek, Rostislav (oponent)
Cíle: Cílem této práce je rozvoj koordinačních schopností ve fotbale žen. Nejprve je v práci rozebrán problém kondičního tréninku, plánování tréninkového makrocyklu a problematika tréninku dívek a žen. Koordinačním schopnostem je věnovaná značná část teoretické části. Poté navazuje praktická část, testování. Pro použití a zjištění úrovně koordinačních schopností byly použity testové disciplíny: Agility test, běh s kotoulem, skok snožmo na cíl, přeskoky mety a vertikální výskok s rotací trupu. Výsledky tohoto testování nás informovaly o úrovni koordinačních schopností sledovaných hráček i skupiny jako takové. Metody:Literární rešerže, deskriptivní a názorné ukázky při obeznámení probandů s jednotlivými motorickými testy, pozorování probandů při vykonávání testů, testování a hodnocení výkonů v motorických testech, metoda test - retest, kvalitativní a kvantitativní statistické metody, logické metody (analýza, syntéza, indukce, dedukce). Výsledky: Z hlediska dlouhodobé koncepce sportovního tréninku se koordinační schopnosti ukazují jako základní element úspěšného zvládnutí pohybových dovedností více či méně závislých na koordinaci. Pokud nejsou jednotlivé schopnosti rozvíjeny v tzv. senzitivních obdobích je velmi těžké toto promeškání dohnat a dosáhnout tak stejné úrovně získaných dovedností. Do budoucna je...
|
|
Úroveň koordinačních schopností dětí mladšího školního věku
Vlčková, Petra ; Engelthalerová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Hrabinec, Jiří (oponent)
Název: Úroveň koordinačních schopností dětí mladšího školního věku Autor: Petra Vlčková Katedra: Katedra tělesné výchovy Vedoucí práce: Mgr. et Mgr. Zdeňka Engelthalerová Abstrakt: Diplomová práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část obsahuje teoretické poznatky, týkající se pohybových schopností, především jejich klasifikací a členění s ohledem na děti mladšího školního věku. Rovněž jsou zde detailněji popsány koordinační schopnosti, možnosti jejich diagnostiky a stimulace. V praktické části je popsána metodika testování zjišťující úroveň prostorově orientační, rovnováhové a rytmické koordinační schopnosti u žáků čtvrtého ročníku základní školy. Výsledky testů jsou následně statisticky vyhodnoceny a okomentovány. Získané údaje jsou zpracovány pomocí tabulek a grafů. Praktická část je doplněna přehledem vybraných cvičení na rozvoj koordinace. Klíčová slova: koordinační schopnosti, mladší školní věk, motorické učení, motorické testy
|
|
Porovnání motorických schopností párových a nepárových veslařů
Mocek, Karel ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Svobodová, Irena (oponent)
Tématem práce je porovnání motorických schopností párových a nepárových veslařů. V teoretické části je krátce zmíněna charakteristika veslování a struktura veslařského výkonu. Další kapitoly se již zabývají jednotlivými motorickými schopnostmi. V praktické části je charakterizován soubor veslařů, který byl testován a Unifittes 6-60, dle kterého byli veslaři testováni. Následuje porovnání získaných výsledků a jejich vyhodnocení. Klíčová slova Veslař, veslování, párové veslování, nepárové veslování, motorika, motorické schopnosti, pohyb, testy, motorické testování, silové schopnosti, rychlostní schopnosti, vytrvalostní schopnosti, koordinační schopnosti.
|
|
Problematika sportovní přípravy mládeže
Novák, Eduard ; Malý, Tomáš (vedoucí práce) ; Buzek, Mario (oponent)
Název Problematika sportovní přípravy mládeže. Cíle Cílem práce je zjistit efektivitu intervenčního programu s využitím cvičení se specifickým a semi-specifických charakterem ve vztahu k zvýšení kondičních předpokladů mladých fotbalových hráčů kategorie U16. Metoda Skupina, která byla podrobena testování, se skládala z 12 hráčů mladšího dorostu ve věku 16 let (ročník 1997) hrající dorosteneckou ligu. Tato skupina absolvovala dvouměsíční proces intervence. Cvičení byla aplikována každý týden v obou měsících, a to v hlavním soutěžním období. Hráči před zahájením intervence museli být podrobeni vstupnímu testování, poté započal dvouměsíční cyklus tréninku, a následně byli hráči otestováni závěrečnými testy, které byly totožné s testy provedenými před zahájením intervence. Výsledky Výsledková část obsahuje konkrétní vyhodnocení, které je dostupné z předložených protokolů. Výsledné hodnoty jsou sepsány do tabulek a graficky znázorněny a vyhodnoceny. Závěr Ovlivňování rychlostních a koordinačních schopností pomocí specifických a semi-specifických cvičení je důležitou součástí tréninkových jednotek v každém fotbalovém mužstvu, a to proto, že dochází ke kultivaci pohybu a rozvoji explozivní síly. Klíčová slova Fotbal, rychlost, rychlostní vytrvalost, koordinace, koordinační schopnosti, rychlostní schopnosti,...
|
|
Úroveň koordinačních schopností sportovních gymnastek mladšího školního věku
Bendová, Eva ; Hájková, Jana (vedoucí práce) ; Mojžíš, Otakar (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem sportovní gymnastiky na koordinační schopnosti dívek mladšího školního věku. Je zde srovnávána úroveň koordinačních schopností u skupiny 31 sportovních gymnastek a skupiny 31 nesportujících dívek., která je ověřována prostřednictvím terénních motorických testů. Výsledky testů jsou následně statisticky vyhodnoceny a okomentovány. Rovněž je zde srovnávána úspěšnost v jednotlivých testech u skupiny sportovních gymnastek ve věku 6 - 8 let a 9 - 11 let. Z výsledků testů je patrno, že sportovní gymnastika pozitivně ovlivňuje úroveň koordinačních schopností. Toto zjištění je podloženo faktem, že ve všech testech uspěly lépe sportovní gymnastky než nesportující dívky. V rámci skupiny sportovních gymnastek byly úspěšnější dívky ve věku 9 - 11 let, než dívky mladší, tj. 6 - 8 let. Teoretická část práce popisuje motorický vývoj dítěte s důrazem na koordinační schopnosti a mladší školní věk. Přibližuje prostředí sportovního odvětví "sportovní gymnastika žen" a specifika tréninku dětí mladšího školního věku.
|