Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  předchozí11 - 18  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pojetí lásky u Platona a Schopenhauera
Najman, Jiří ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato práce se snaží skrze přiblížení filosofie obou autorů vysvětlit jejich pojetí lásky. V obou metafyzikách se snaží nalézt motivy, které, jak se autor domnívá, jsou stále živé, přestože se zdá, že nám jsou tak vzdáleny.
Čtvrtstoletí v životě Evžena Rastignaca: analýza vývoje postavy v rámci Lidské komedie
Vidímová, Sára ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Předmětem mé bakalářské práce je sledovat jednu z postav, která se objevuje v díle Honoré de Balzaka a popsat její proměnu v rámci cyklu "Lidská komedie". Charakter postavy Evžena Rastignaka se mění v závislosti na okolních postavách a prostředí. Metodologicky budu vycházet z děl dvou českých literárních teoretiků Františka Všetičky a Bohumila Fořta, kteří se zabývají typologií postav a kompoziční výstavbou románu. V práci se pokusím vybrat důležité pasáže z několika románů, na nichž proměnu postavy popíši. V závěru chci poukázat na další vývoj tématu v dílech ostatních francouzských autorů a také na aktuální užití osudu Rastignaka coby předlohy pro společenský vzestup ambiciózních mladíků.
Reflexe sexuality v díle Toyen z pohledu teoretiků/teoretiček umění
Fousková, Veronika ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Kalnická, Zdeňka (oponent)
Toyen a sexualita je časté téma uměnovědných textů, napsaných o umělkyni v posledních dvaceti letech. Toyen provokovala svými erotickými kresbami a ilustracemi, svým zjevem a tajemností, která ji obestírala. Kde se vzaly kořeny její touhy, znázorňované v jejím díle? Jakou roli hrál dobový kontext? Jak o sexualitě psali její současníci/současnice? Docházelo k interpretacím tvorby umělkyně na základě známých informací o její osobě, respektive osobnosti? Jaké postavení měla Toyen jako žena? Ve výzkumu, na kterém je založená empirická část práce, se snažím nalézt v textech publikovaných v Československu odpověď na položené otázky. Časově je výzkum ohraničený roky 1922-1947. Roky, kdy Toyen vstoupila na českou uměleckou scénu a kdy z ní odešla. K jejímu dílu se tak vyjadřovali osoby, které žili ve stejném kulturním kontextu, někteří byli osobními známými Toyen. Budu se rovněž snažit nalézt odpověď na otázku, zda se soudobé texty liší od textů napsaných po roce 1989, případně v čem. V rámci zkoumání reflexe sexuality v díle Toyen položím rovněž otázku, zda se liší pohled teoretiček od pohledu teoretiků. Otázku položenou tímto způsobem doprovází v závislosti na odpovědi další otazník, zda má smysl se tímto způsobem tázat, případně proč. Klíčová slova: Toyen, umění, sexualita, touha, erotično,...
Vztah mezi člověkem a obcí v dialogu Ústava
Felix, Filip ; Špinka, Štěpán (vedoucí práce) ; Jirsa, Jakub (oponent)
Cílem mé práce je zachytit vzájemný vztah člověka a obce podle Ústavy. Abych toho byl schopen, budu se zabývat problémem jednoty obou členů této relace. Do jaké míry můžeme chápat člověka jako jednotného a do jaké míry tak můžeme chápat obec, jež je tvořena jednotlivými lidmi? Otázku lze položit také takto: Může být člověk plně sám sebou a případně, co tuto identitu zakládá či (ne)umožňuje? Je ideální obec vnitřně jednotná, co k této jednotě přispívá a jakou roli v ní sehrává člověk? Takto formulované otázky mě zavedou ke zkoumání duše, jejích částí, k pojetí ctností a vztahu duše a těla. A k charakteristice ideální obce a jejích částí. Zde budu klást důraz na úlohu filosofa, jelikož, jak se domnívám, tím, že v něm v nejvyšší míře panuje soulad ctností a nadvláda rozumové části duše nad ostatními částmi a zároveň svou úlohou v obci umožňuje samotnou existenci této obce, čímž se stává vysvětlujícím rámcem onoho vzájemně konstitutivního vztahu mezi člověkem a obcí.
Instability of Character in Sam Shepard's Work of the 1970s
Lauer, Martin ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Cílem této práce je představit detailní analýzu postav v divadelních hrách Sama Sheparda ze sedmdesátých let s důrazem na jejich psychickou nevyrovnanost a proměnlivost. Nestabilita postav a jejich částé proměny jsou vnímány jako důsledky dynamických nesubjektivních procesů, které probíhají uvnitř postav a způsobují ztrátu jejich ega. Přesto, že tato ztráta subjektivity se jeví částečně jako osvobozující, konfrontuje postavy s neznámým a vyvolává v nich strach ze ztráty vlastního já. Proměny postav a jejich neschopnost uchopit svou vlastní podstatu je přirovnávána k prožitku schizofrenie a je podrobně analyzována z pohledu filozoficko-psychologických děl Gilla Deleuze a Félixe Gattariho založených na jimi ustanoveném vztahu mezi schiforenií a kapitalismem. Jazz a v něm upřednostňovaná forma projevu, improvizace, jsou díky svému důrazu na proměnlivost využity jako jedny z výchozích přístupů pojetí nestability postav, a to zejména v divadelních hrách Angel City a Suicide in Bb. Hra Angel City navíc představuje fenomén filmu v USA a jeho kulturní význam v kontextu umění 20.století. Film jako prostředek intenzifikace touhy po úspěchu a slávě je v této práci nazírán jako nástroj manipulace a jako "továrna" na iluze, kterým postavy propadají a postupně ztrácejí ponětí o realitě. Filmové prostředí je...
Objektivní a subjektivní poznání krásy v díle Tomáše Akvinského
FLEISCHMANN, Dan
Tato práce se zabývá objektivním a subjektivním poznáním krásy u scholastického filosofa Tomáše Akvinského. Vzhledem k tomu, že "krása" ve středověku nebyla hlavním tématem teologie a filosofie, představují úvodní kapitoly historické prameny a zdroje krásy, z kterých sv. Tomáš čerpal. Z definice krásy víme, že krása patří ke kognitivní mohutnosti, proto navazující kapitoly představují činnost smyslů a rozumu, kterými krásu poznáváme. (Pulchrum autem respicit vim cognoscitivam). Z této poznávací činnosti vyplývají objektivní charakteristické vlastnosti krásy, tj.: a) úplnost; b) proporce; c) jas.) Předposlední kapitola zdůvodňuje význam poznání objektivní a subjektivní krásy, z které nám plyne prožitek (delectatio et amor). Dochází-li v rozumu k vyhodnocování poznatků a principům týkajících se krásy, je nutně přítomný přesah poznání, jakým je věda. V závěrečné kapitole se věnujeme zajímavé otázce moderní vědy estetiky: "Zda je krása, tak jak o ní psal Tomáš Akvinský, specifickou distinktní transcendentálií, nebo pouze implicitní transcendentálií iniciovanou filosofy 20. století?" Práce se snaží ukázat význam studií středověké filosofie při formování témat jakým je krása a umění.
Přitažlivost
Kojetská, Monika ; Trnková, Barbora (oponent) ; Kohoutková, Karolína (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zabývám tématem přitažlivosti, se kterou pracuji ve více rovinách. Zaměřuji se na podstatu materiálu a jeho výpovědní hodnotu. Důraz kladu na smysl použití specifických materiálů za využití kategorií povrch, povrchnost, fashion, luxus, kýč, líbivost, přitažlivost, předmět a touha. Pracuji s přitažlivostí fyzikální, vizuální, ale i smyslovou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   předchozí11 - 18  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.