Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sociální těla v queer podniku
Sagačová, Markéta ; Heřmanský, Martin (vedoucí práce) ; Wolfová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce usiluje o antropologickou interpretaci těl v prostředí queer podniku. Snaží se zachytit, interpretovat a pochopit procesy, které nějak formují lidská těla v tomto podniku, pracovně nazvaném Osvěžovna. Osvěžovnu lze přitom vnímat jako určité sociální pole, v němž se manifestuje queer habitus a jak se posléze ukáže, i jakýsi "přátelský" habitus, jehož projevem je mimo jiné snaha vyhýbat se konfliktům. S ohledem na výzkumný terén a výzkumné otázky je hlavní výzkumná metoda kvalitativní - zúčastněné pozorování. Výchozím teoretickým nástrojem je rozdělení kulturní dimenze lidského těla na tři strukturální úrovně dle Soukupa a Balcerové. Touto strukturou je pak ovlivněné i samotné rozdělení práce, která se postupně zabývá technikami používání lidského těla a způsoby, jakými je lidské tělo v Osvěžovně upravováno; dále způsoby, jakými je tam lidské tělo disciplinováno; a v neposlední řadě tím, jaké kulturní významy lze na lidském těle v Osvěžovně nalézt. Toto dělení je doplněno o úroveň konzumace. V Závěru jsou tyto poznatky shrnuty včetně potvrzení, že se zmíněné strukturální úrovně lidského těla velmi často prolínají. To pak ukazuje na celistvost systému kultury těla v Osvěžovně. Klíčová slova tělo; queer; antropologie; disciplína; habitus
Crossfitové tělo, habitus a životní styl
Malíková, Gabriela ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Tématem bakalářské práce je habitus a životní styl spojený s praxí crossfitu. Teoreticky vycházím z koncepcí habitu tří autorů. Prvním je Marcel Mauss, který habitus definoval jako soubor naučeného zejména fyzického, jednání, získaného s ohledem na kulturní podmínky. Druhý autor, Pierra Bourideu, pak habitus pojímá obecněji jako soubor fyzických, mentálních a sociálních pozic a dispozic, který je na jedné straně sociální strukturou produkován, zároveň ji však utváří. Za použití termínů jako "pole" nebo "kapitál" vnáší Bourdieu habitus do souvislosti se vkusem a kulturní spotřebou sociálních tříd. Třetí autor, jímž se inspiruji, Loic Wacquant, ve svém výzkumu zdůrazňuje roli tělesného kapitálu a prostředí tělocvičny při utváření habitu. Prostřednictvím analýzy dat vytvořených etnografickou a částečně autoetnografickou metodou s návaznými výzkumnými rozhovory práce odpovídá na následující výzkumné otázky: Jak vypadá crossfitová habitus? Jakými mechanismy se reprodukuje? S jakým životním stylem a kulturními preferencemi crossfit souvisí a o čí volnočasovou aktivitu se jedná?
Neobvyklé spirituální prožitky v kontextu okultury
Horská, Kateřina ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pokorný, Vít (oponent) ; Václavík, David (oponent)
Tato práce se zabývá prostředím současné alternativní spirituality v České republice, konkrétně pak neobvyklými spirituálními prožitky a technikami jejich navozování. Je založena na dlouhodobém terénním výzkumu metodou zúčastněného pozorování prováděného zejména v prostředí neo-šamanismu, ale také v prostředí užívání psychedelik, terapie tmou a dalších hnutí a praxí. Tyto praktiky vnímám a analyzuji jako psychotechnologie - tedy techniky, jimiž aktéři usilují o změnu svého myšlení - a zároveň jako spirituální techniky, jejichž cílem je navazovat a kultivovat vztah s duchovním světem. Těžištěm práce je komparace neo- šamanismu a dalších praxí ve třech hlavních aspektech: navození prožitku a prožívání samotné, dále propojení spirituálních prožitků s celkem života aktéra, a nakonec změny náhledu na realitu, které přináší dlouhodobé praktikování. Poukazuji na to, že ve všech těchto oblastech vykazují techniky, které jsou tradičně vnímány jako blízce příbuzné, významné odlišnosti. Nezanedbatelnou součástí tohoto textu jsou i metodologické a teoretické úvahy. Ukazuji, že oblast alternativní spirituality má oproti jiným religiózním prostředím mnohá specifika a že pro její poznání nemusí být mainstreamový metodologický agnosticismus nejvhodnějším nástrojem. Zabývám se také dvěma typy protikladných...
Gastronauts of Eastern Europe: Experiencing and Digesting Luxury Gastronomy in the Czech Republic
Hajdáková, Iveta ; Abu Ghosh, Yasar (vedoucí práce) ; Balon, Jan (oponent) ; Eyal, Gil (oponent)
Tato disertační práce je založena na výzkumu luxusní gastronomie, který byl uskutečněn ve dvou luxusních restaurací v Praze. Analýza se zaměřuje na gastronomický zážitek jakožto afektivní komoditu a prostředek sociální, ekonomické a politické transformace. Studie se soustředí na způsoby produkce a komodifikace afektu a vytváření hodnoty v rámci luxusní zážitkové gastronomie. Také analyzuje roli afektu při transformaci jednotlivců, společnosti, spotřebních praktik, podnikatelských praktik, a práce. Ukazuje, jak experti na gastronomii vzdělávají veřejnost ohledně správných spotřebních praktik a stravovacích návyků. Jídlo a jeho konzumace fungují jako " technologie sebe samého" (Rose 2004), jejíchž prostřednictvím je dosaženo individuálního a sociálního zdraví. Kultivovaný afekt se stává prostředkem "purifikace od socializmu" (Eyal 2003) a také hraje důležitou roli při vytváření etického spotřebitele a občana (Muehlebach 2011). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Tofu a činky: Percepce vlastní tělesnosti veganskými sportovci
Rutová, Simona ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Orcígr, Václav (oponent)
Tato práce se zabývá tělesností veganských sportovců. Dává si za cíl objasnit, jak je tělesnost členy zkoumaného konkrétního společenství veganských sportovců vnímána a jak je formována působením tohoto společenství a v něm sdílenými specifickými tělesnými praktikami, kterými je především veganské stravování a sportovní aktivity. Výchozími koncepty v nahlížení na tuto problematiku jsou habitus, embodiment a vědomé tělo. Pro tuto práci jsou tedy klíčové myšlenky Merleau-Pontyho a jeho vnímání tělesnosti, Csordase a jeho chápání embodimentu, a Scheper-Hughes a Lock, jejichž koncept vědomého těla poskytl analytický rámec pro tento výzkum. Výzkum poukázal na důležitost silného společenství, které veganští sportovci budují a jehož prostřednictvím pak mohou působit na těla členů společenství, a budovat tak těla prezentující veganství jako dostatečné. Právě sport hraje v tomto klíčovou roli, neboť jeho prostřednictvím budují zdravá a silná těla. Sport tak plní funkci obhajoby jejich praktik, které jsou v očích zkoumaného společenství správnou cestou a jsou jejich reakcí na současnou ekologickou krizi a amorální zneužívání zvířat za účely masové spotřeby. Právě snaha obhajoby a prezentace veganství jako dostatečného ovlivňuje praktiky sdílené ve zkoumaném společenství. Tyto praktiky pak působí na formování...
Ayahuascový neošamanský habitus v ČR aneb co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem
Herrmann, Natanael ; Kuřík, Bohuslav (vedoucí práce) ; Horák, Miroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem, respektive jaký specifický ayahuascový neošamanský habitus musí člověk nabýt, aby mohl být považován za neošamana a byl schopen provozovat ayahuascové rituály. K tomu jsou použity metody karnální etnografie a autoetnografie. Ayahuascové rituály jsou zasazeny do širší antropologické teorie přechodových rituálů a v rámci karnální etnografie se zkoumají metodou pozorovaného zúčastnění, přičemž jsou též využity polostrukturované rozhovory s neošamany. V rámci autoetnografie autor zakoušel neošamanský habitus sám na sobě, což mu umožnilo lehce nahlédnout do jinak nepřenositelné struktury neošamanského habitu. Na základě výzkumu se ukázalo, že pro ayahuascový neošamanský habitus jsou klíčové tři základní roviny, tedy rovina "extatická", "didaktická" a "materiální" avšak jejich formy jsou u každého neošamana rozdílné, což mají na svědomí jejich specifické životní trajektorie. Výsledný rituál je pak produktem specifické brikoláže každého neošamana a mísí se v něm prvky a techniky různých tradic a kultur. Klíčová slova šaman, šamanismus, neošaman, neošamanismus, ayahuasca, habitus, karnální etnografie, autoetnografie, rituál, přechodový rituál

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.