Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Role asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na základní a střední škole
Barešová, Lenka ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Richterová, Magdalena (oponent)
Diplomová práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na základní a střední škole. Teoretická část rozdělená na čtyři okruhy popisuje teoretická východiska. Je v ní pojednáváno o pozici asistenta pedagoga, jeho roli při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i bez nich, o spolupráci asistenta pedagoga s ostatními pedagogy a rodiči a v neposlední řadě také o samotných žácích se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání. Empirická část zaměřená na roli asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na vybrané základní a střední škole v sobě zahrnuje kvalitativní výzkum, jehož výstupem je případová studie této školy. Ve výzkumném šetření je využito polostrukturovaných rozhovorů, pozorování a analýzy dokumentů. Cílem šetření je analyzovat práci asistentů pedagoga na vybrané škole. Výsledky šetření přinášejí informace o tom, jakým způsobem je profese asistenta pedagoga na této škole vnímána a využívána. Diplomová práce může sloužit jako příklad dobré praxe, jak asistenty využívat v rámci inkluzivního vzdělávání.
Asistent pedagoga ve školní družině a děti s poruchami chování
ŠVANDOVÁ, Marie
Hlavním výzkumným cílem této diplomové práce je zjistit, jak asistenti pedagoga a vychovatelé ve školní družině uvažují o výchově dětí s poruchami chování a problémy v chování. První kapitola se snaží rozlišit poruchy chování a problémy v chování, vymezuje etopedii a definuje poruchy chování, jejich etiologii a diagnostiku. Druhá kapitola se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vymezením pozice asistenta pedagoga z hlediska legislativy České republiky. Třetí kapitola je věnována kvalitativnímu výzkumnému šetření, které se snaží za pomoci fenomenologického rozhovoru přiblížit, jaká je zkušenost asistentů pedagoga a vychovatelů ve školní družině s výchovou dětí s poruchami chování a problémy v chování. Poznatky z vlastního výzkumu jsou porovnávány s teorií uváděnou v odborné literatuře. V závěru jsou vyvozena doporučení pro pedagogickou praxi.
Spolupráce učitele a asistenta pedagoga při vzdělávacím procesu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
HEJDUKOVÁ, Adéla
Téma bakalářské práce je orientováno na podpůrné opatření asistenta pedagoga s profilací na spolupráci učitele a asistenta pedagoga při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je zpracovat aktuální poznání související s výše uvedeným tématem práce a následně popsat pohledem účastníků účinné a funkční způsoby spolupráce. Práce je členěna na dvě hlavní části. Část teoretickou a část praktickou. V první části je zpracovaný teoretický základ uvedené problematiky do 3 kapitol. První kapitola se zabývá profesí asistenta pedagoga a návrhu změn v návaznosti na novelu školského zákona. Druhá kapitola je zaměřená na systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poslední kapitola se věnuje spolupráci mezi asistentem pedagoga a učitelem. Druhá část práce zahrnuje samotné dotazníkové šetření doplněné kvalitativním šetřením v podobě polostrukturovaných rozhovorů. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 873 respondentů. Následně byl veden rozhovor s jedním asistentem pedagoga a s jedním učitelem. Z výzkumného šetření vyplývá, že funkční spolupráce vzniká především, když funguje vzájemná komunikace, učitel i asistent si spolu rozumí a jsou naladěni na stejnou vlnu, když jsou vytyčeny pravidla a určeny kompetence účastníků spolupráce, dále když je mezi nimi dostatečná důvěra a vzájemný respekt. Pro efektivní spolupráci jsou důležité společné přípravy a konzultace, pozornost by měla být věnována i rovnocennému a partnerskému vztahu. Podstatou toho všeho je chuť a zájem spolupracovat. Výsledky dotazníkového šetření se následně potvrdily v rozhovorech s paní učitelkou a paní asistentkou.
Využití Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování speciálními pedagogy Jihočeského kraje
BERANOVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá využitím Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování školními speciálními pedagogy, kteří působí na území Jihočeského kraje. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem využívají Feuersteinovu metodu instrumentálního obohacování oslovení speciální pedagogové. Výzkum byl proveden kvalitativním výzkumem prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory byly vedeny s pěti speciálními pedagogy působícími na území Jihočeského kraje, kteří jsou proškoleni ve Feuersteinově metodě instrumentálního obohacování. Výsledky výzkumu jsou rozděleny do tří částí. První část se věnuje motivaci k vyškolení. Druhá část se zaměřuje na využívání Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování oslovenými speciálními pedagogy v praxi. Třetí a poslední část popisuje jejich pohled na proces školení v této metodě. Výsledky výzkumu ukazují, že Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování nachází své využití u oslovených speciálních pedagogů při práci s žáky s různými druhy speciálních vzdělávacích potřeb, kteří po její aplikaci dosahují znatelných pokroků. Výzkum může inspirovat další speciální pedagogy k vyškolení v této metodě.
Vnímání distanční výuky z pohledu učitelů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v základním vzdělávání
Sajtlová, Tereza ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Cílem diplomové práce a výzkumného projektu je zjistit úskalí a pozitiva distančního vzdělávání ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci škol hlavního vzdělávacího proudu z pohledu učitelů. Práce reaguje na období pandemie COVID-19, kdy bylo školství nuceno zavést celorepublikově distanční vzdělávání. V teoretické části se práce zabývá žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a k nim pojící se legislativou, poradenským systémem a inkluzivním vzděláváním. Dále jsou definovány faktory, které ovlivňují edukační proces žáků se SVP s důrazem na rámcový vzdělávací program základního vzdělávání, podpůrná opatření, asistenta pedagoga a metody a formy práce s těmito žáky. Poslední kapitola se věnuje distančnímu vzdělávání, kde jsou popsány prvky distanční výuky, realizované výzkumy a spolupráce všech aktérů podílejících se na výuce v době pandemie. Empirická část za pomoci kvalitativního šetření s využitím technik analýzy prostudované literatury a polostrukturovaných rozhovorů zjišťuje zkušenosti učitelů s distančním vzděláváním u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. KLÍČOVÁ SLOVA žák se speciálními vzdělávacími potřebami; distanční výuka; distanční vzdělávání; inkluzivní vzdělávání; základní škola
Využívání pomůcek pedagogiky Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením
KABOŇOVÁ, Hana
Cílem bakalářské práce je zhodnotit dlouhodobější využívání pomůcek Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením. Teoretická část nastiňuje nové paradigma celého oboru speciální pedagogiky a vymezuje předmět a cíle psychopedie. Následující kapitola vysvětluje pojem mentální postižení a vývoj terminologie s ním spojenou. Samostatná kapitola je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola popisuje vědecké vzdělávání Marie Montessori, principy Montessori pedagogiky jako alternativního směru vzdělávání, zaměřuje se na připravený didaktický materiál a jeho využívání při práci s dětmi s mentálním postižením - poruchou intelektového vývoje. Výzkumný proces v praktické části je realizován metodou kvalitativního přístupu a je využito výzkumného designu případové studie a částečně též mnohonásobné případové studie. Bylo využito kvalitativních technik sběru dat, jako jsou metody zúčastněného pozorování a hloubkového rozhovoru, analýza zaměřená na zjišťování úrovně školních dovedností a výsledků činnosti ve sledovaných oblastech v průběhu jednoho školního roku. Použit byl i deník výzkumníka a studium dokumentace. V závěru bakalářské práce je na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde zhodnocena a zanalyzována úroveň dosažených výukových cílů v předmětu matematika ve vybraném učivu při dlouhodobějším využívání pomůcek Montessori pedagogiky u vybraných žáků s mentálním postižením. Používání dalších pomůcek tohoto pedagogického systému i mimo sledovanou oblast se ukázalo jako přínosné.
Vychovatel školní družiny v roli asistenta pedagoga
TRSKOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá problematikou vychovatele školní družiny v roli asistenta pedagoga na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. V současné době se stává běžnou praxí, že je pozice asistenta pedagoga na těchto školách nabízena vychovatelům školní družiny. Kromě přínosu má ale spojení dvou pozic i určitá rizika. Cílem této práce je popsat výhody, nevýhody, příležitosti a rizika role asistenta pedagoga vychovatelem školní družiny. K dosažení cíle byla použita strategie kvalitativního výzkumu s metodou dotazování a technikou polostrukturovaného rozhovoru. Tyto rozhovory byly realizovány s vychovatelkami pracujícími na základních školách v Plzeňském kraji, s minimální délkou praxe 2 roky. Získané informace byly zpracovány metodou vytváření trsů. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že pro vychovatele je pozice asistenta výhodná jak finančně, tak z důvodu příležitosti získání nových zkušeností. Díky fungující spolupráci s učiteli na prvním stupni základních škol se asistent v této pozici cítí dobře. Jako nevýhodu vnímají asistenti podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni, kde si připadají neefektivně využíváni z důvodu nedostatečné komunikace a kooperace s učiteli. Rizikem se pro ně stává časové vytížení, stres a vyčerpání. Aktivní podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami je dle získaných informací nepostradatelným přínosem v oblasti integrace žáků do běžných tříd. Tato bakalářská práce může sloužit k osvětlení důvodů, proč vychovatelé pozici asistenta přijímají a s jakými pozitivy a negativy se potýkají.
Inkluze očima pedagogů 1.stupně ZŠ a asistentů pedagoga
POČTOVÁ, Nikola
Tato diplomová práce se zabývá postoji pedagogů a asistentů pedagoga působících na 1. stupni základních škol k inkluzivnímu vzdělávání. Věnuje se tomu, jaké názory mají pedagogové a asistenti pedagoga na zařazení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol, zda si přijdou dostatečně připraveni na práci s těmito žáky, jak hodnotí vzájemnou spolupráci, či jak se k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dle jejich názoru chovají spolužáci. Práce se skládá ze dvou částí. Teoretická část představuje pojmy inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, klima třídy a pojednává též o požadavcích na práci pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivní škole a o jejich vzájemné spolupráci. Praktická část pak představuje výzkum ve smíšeném designu, tedy kvantitativní výzkum formou dotazníků, doplněný o kvalitativní sondu v podobě hloubkových rozhovorů, které pomáhají zachytit, jak vybraní aktéři vnímají inkluzivní vzdělávání a vzájemnou spolupráci. Odpovědi pedagogů a asistentů pedagoga jsou následně porovnávány kvůli zjištění rozdílů v jejich vnímání inkluzivního vzdělávání.
Vytvoření integračního dne pro děti se zdravotním postižením (se speciálními vzdělávacími potřebami)
RODOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce je zaměřena na téma integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Práce je členěna do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů jako je zdraví a zdravotní postižení a jeho klasifikace, charakteristika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále popisuje legislativní rámec a pohledy několika autorů na téma integrace, inkluze a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitoly jsou věnovány významu pohybu u těchto dětí a osob s postižením obecně a rozvoji jemné i hrubé motoriky u předškolních dětí. Praktická část obsahuje cíl bakalářské práce a výzkumné otázky s ním spojené. Popisuje výzkumný terén, kterým byla jedna ze tříd Mateřské školy a Speciálně pedagogického centra Jihlava. Dále interpretuje výsledky výzkumu, které na závěr porovnává s publikacemi odborníků.
Výchovné poradenství na základní škole se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
PECHKOVÁ, Gabriela
Cílem bakalářské práce je zmapovat výchovné poradenství na základní škole v Hluboké nad Vltavou se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a výchovnými problémy. Část teoretická obsahuje historii výchovného poradenství, pojem výchovné poradenství, právní rámec a legislativu, poradenské služby ve škole, definici žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a školská poradenská zařízení. Cílem praktické části je zorientovat se a představit činnost výchovného poradce také představit Plán výchovného poradce na Základní škole Hluboká nad Vltavou. Zaměřit pozornost na Strategii předcházení školní neúspěšnosti a zjistit s jakým spektrem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pracují, těchto cílů bylo dosaženo za pomoci výzkumných otázek.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.