Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Potenciál land artu pro výtvarnou výchovu s ohledem na aktuální environmentální tendence
Vlčková, Eliška ; Fremlová, Vendula (vedoucí práce) ; Vartecká, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na umělecký směr land art a jeho potenciál ve výuce výtvarné výchovy. Teoretická část představuje zahraniční i české zástupce, jejich charakteristické pojetí land artu a jejich přístup k environmentálním problémům. Práce se dále zaměřuje na současné umělce, aktivní instituce a výběr výstav, které přímo pracují s environmentální problematikou. V následujících kapitolách je zahrnuta environmentální výchova, její cíle a prostředky, které lze aplikovat ve výuce výtvarné výchovy. Obsažen je dětský vývoj z environmentálního hlediska nebo způsoby, jak s dětmi hovořit o klimatických změnách. Praktická část definuje didaktickou transformaci a zahrnuje návrhy didaktických transformací land artových aktivit. Návrhy obsahují obecný a přizpůsobený plán pro okres Kladno.
Černá. (Vybrané případy fenoménu ve výtvarném umění, kultuře a jejich možnosti v edukaci)
Pfeiffer, Jan ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Havlík, Vladimír (oponent) ; Vartecká, Anna (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta DISERTAČNÍ PRÁCE Černá. (Vybrané případy fenoménu ve výtvarném umění, kultuře a jejich možnosti v edukaci) MgA. Jan Pfeiffer 2023 Abstrakt Předmětem této práce je černá neboli označení pro barvu. Je to ale také výtvarný koncept a výrazový prostředek. Předmětem mého zájmu jsou tedy vybrané případy fenoménu černá ve výtvarném umění, kultuře a jejich možnosti v edukaci. Černou chápu jako fenomén, který zkoumám prostřednictvím vlastní výtvarné tvorby. V jejím průběhu si kladu otázky, jako např.: jaké podněty nám černá dává a jak je provázána s naším sociokulturním pozadím a jeho vnímáním. Ptám se také současných umělců, pracujících vědomě či nevědomě s černou, co jim v práci černá umožňuje a jak je pro ně nosná, zda je pro ně klíčová. Mým záměrem je otevření nových pohledů na téma černé a jejího propojení s denním životem, schopnost zacházet s tímto fenoménem jako s vědomým gestem, názorem - odlišení rozdílného užití černé v různých kontextech. Zkoumám rovněž možnosti uvažování ověřené v rozdílných kontextech, které by byly inspirativní pro pedagogickou práci. Výzkumný model využívá kombinaci několika metod, a to metodologií kvalitativního výzkumu vztaženého k praxi umělecké tvorby, respektive kombinace jejich přístupů. Výraznou inspirací pro mě jsou zejména...
Výtvarná tvorba jako nevyhnutelná nutnost
Hrubý, Adam - Kristian ; Sedlák, Michal (vedoucí práce) ; Vartecká, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou pojetí výtvarné tvorby jedince jako smyslu a směřování v jeho životě a pohledu na svět. Klade si otázky ohledně formulování nevyhnutelné potřeby a zkoumá, kde je zdroj této dynamiky a jaké jsou její kontexty. Ptá se, odkud se taková potřeba tvořit bere v autorovi práce, stejně jako v osobnostech ze světa výtvarného umění. Otázku této nevyhnutelnosti výtvarně tvořit a být "uvnitř" výtvarného umění také zkoumá v souvislosti s pedagogickou praxí. Na základě osobních zkušeností předkládá formu pedagogické zkušenosti vzniklé během covidového období s přispěním určité míry improvizace. Ukazuje zkušenost nevyhnutelnosti výtvarně tvořit i v komplikované situaci / prostředí.
Výšivka a aktivismus v současném umění
Kosinová, Monika ; Vartecká, Anna (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá převážně tradiční feminní rukodělnou technikou vyšívání v kontextu aktivismu v současném umění. Kategorizuje vyšívání do vysokého umění jako je například malba nebo sochařství. Výšivku se snaží zkoumat z několika rovin. Porovnává historický vývoj tohoto textilního média s výšivkou v současném umění a hledá jejich proměny. Zabývá se společným vztahem této výtvarné techniky a vývojem aktivismu. Aktivismus objasní a zasadí do historických, sociokulturních a jiných kontextů. Zmiňuje výstavy a umělce zabývající se výšivkou a aktivismem v tuzemském prostředí, ale také se tato práce dotkne zahraniční tvorby. Analyzuje pojem craftivismus. Zkoumá, jakým způsobem a jak často jsou textilní materiály a rukodělné techniky implementovány do hodin výtvarné výchovy. Získané poznatky budou aplikovány v didaktické části. Praktická část se věnuje craftivismu, který se dostal do popředí ve 21. století. Skupina vytvářející umění craftivismu se snaží o propojení současné techniky vyšívání s aktivismem. Výhodou textilního materiálu je jeho rukodělné zpracování a jednoduchá dostupnost. Zkoumá, jakým způsobem se craftivismus proměňoval od svého...
Humor v postdigitální koláži
Svobodová, Tereza ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Vartecká, Anna (oponent)
Práce se zaměřuje na fenomén postdigitální humorné koláže, jež je přítomná v současném světě v různých situacích našeho vizuálního vnímání, a to od digitálního prostředí až po to fyzické. Text bude interpretovat internetové memy, analyzovat díla umělců zaměřujících se na koláž v post-digitální společnosti a žert jako takový. Dle analyzovaných obrazů a koláží je následně v praktické části vytvořena série koláží reflektující konkrétní expozici. Didaktická část pak bude tvořivě a skrze humor přibližovat původní díla v daném výstavním prostoru. KLÍČOVÁ SLOVA humor, koláž, memes, postdigitální umění, nová média, výtvarná výchova
Barva jako vyjadřovací prostředek
Flídrová, Tereza ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Vartecká, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá barvou, která je ve výtvarné výchově považována za základní vyjadřovací prostředek. Barva je v práci nahlížena ze čtyř perspektiv: 1) jako přírodní materiál a hmota, 2) jako fyzikální jev - světlo, 3) jako smyslově vnímaný jev a 4) jako subjektivně vnímaný fenomén a prostředek ke komunikaci. Každá z výše uvedených perspektiv je ilustrována dílem vybrané umělkyně nebo umělce: Františka Skály, Radky Bodzewicz, Bridget Rileyové a Marka Rothka. Cílem práce je reflektovat způsoby zacházení s barvou ve výuce výtvarné výchovy s ohledem na požadavky současného vzdělávání. Proto je didaktická část práce pojata jako kvalitativní výzkumná sonda, realizovaná pomocí analýzy stávající didaktické literatury a RVP ZV a ZUŠ a polostrukturovaného dotazování s šesti vybranými vyučujícími výtvarné výchovy na ZŠ a ZUŠ v Jindřichově Hradci a se třiceti dvěma žáky. Výstupem z didaktické části jsou dvě ověřená a reflektovaná vyučování pro ZŠ a ZUŠ na téma Tvorba barev a Barva a emoce. V závěru práce shrnuji zjištěné informace. KLÍČOVÁ SLOVA barva, výtvarná výchova, výtvarný vyjadřovací prostředek, vzdělávací obsah, rámcový vzdělávací program
Téma soukromého a veřejného v díle Libuše Jarcovjákové
Matějková, Kateřina ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Vartecká, Anna (oponent)
Bakalářská práce se věnuje interpretaci díla české fotografky Libuše Jarcovjákové a klade si za cíl zdůraznit jeho význam pro českou i světovou fotografii. V teoretické části představuje autorku, její kulturní zázemí tvořené významnými osobnostmi československé umělecké scény a stále se rozvíjející dílo a projekty. Nabízí pohled do světové fotografie přes hledání společných i rozdílných znaků s dílem Nan Goldin, se kterou je často srovnávána v českém i zahraničním prostředí. Zaměřuje se zejména na tvorbu ze 70. a 80. let, představenou v autorské knize Černé roky, její zasazení do dobového kontextu a interpretaci vybraných fotografií po stránce formální i obsahové. Intepretace se soustředí především na hledání hranic soukromého a veřejného, problematiku cenzury a autocenzury a promítání těchto vlivů do autorčiných snímků. Didaktická část práce představuje pedagogické dílo spojující v sobě poznatky a zkušenosti z teoretické a praktické části práce. Usiluje o detailnější vhled do oblasti dokumentární fotografie, do díla Libuše Jarcovjákové, směřuje k pochopení východisek její tvorby i ke společenské reflexi. Následně je její odkaz rozpracován do autorského souboru fotografií spolu s jejich autorskou reflexí. Klíčová slova Libuše Jarcovjáková; Černé roky; Evokativ; fotografie; interpretace;...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.