Název:
Téma soukromého a veřejného v díle Libuše Jarcovjákové
Překlad názvu:
The Private and the Public in the Work of Libuše Jarcovjáková
Autoři:
Matějková, Kateřina ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Vartecká, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se věnuje interpretaci díla české fotografky Libuše Jarcovjákové a klade si za cíl zdůraznit jeho význam pro českou i světovou fotografii. V teoretické části představuje autorku, její kulturní zázemí tvořené významnými osobnostmi československé umělecké scény a stále se rozvíjející dílo a projekty. Nabízí pohled do světové fotografie přes hledání společných i rozdílných znaků s dílem Nan Goldin, se kterou je často srovnávána v českém i zahraničním prostředí. Zaměřuje se zejména na tvorbu ze 70. a 80. let, představenou v autorské knize Černé roky, její zasazení do dobového kontextu a interpretaci vybraných fotografií po stránce formální i obsahové. Intepretace se soustředí především na hledání hranic soukromého a veřejného, problematiku cenzury a autocenzury a promítání těchto vlivů do autorčiných snímků. Didaktická část práce představuje pedagogické dílo spojující v sobě poznatky a zkušenosti z teoretické a praktické části práce. Usiluje o detailnější vhled do oblasti dokumentární fotografie, do díla Libuše Jarcovjákové, směřuje k pochopení východisek její tvorby i ke společenské reflexi. Následně je její odkaz rozpracován do autorského souboru fotografií spolu s jejich autorskou reflexí. Klíčová slova Libuše Jarcovjáková; Černé roky; Evokativ; fotografie; interpretace;...The bachelor thesis is dedicated to the interpretation of the work of the Czech female photographer Libuše Jarcovjáková and aims to emphasize its importance and uniqueness for Czech and world photography. The theoretical part introduces the author, her cultural background, consisting of important personalities of the Czechoslovak art scene, and her still- evolving work and projects. It offers an insight into the world of photography through the search for similarities and differences with the work of Nan Goldin, with whom she is often compared in the Czech and foreign context. It focuses mainly on the work from the 1970s and 1980s, presented in the author's book Černé roky (The Black Years), its setting in the contemporary context, and the interpretation of selected photographs in terms of form and content. The interpretation focuses mainly on the search for the boundaries of the private and public, the issue of censorship and self-censorship, and the projection of these influences into the author's photographs. The didactic part of the thesis is a pedagogical project combining the knowledge and experience from the theoretical and practical parts of the work. It focuses on introducing students to documentary photography, the work of Libuše Jarcovjáková, and the awareness of their own approach to...
Klíčová slova:
dokumentární fotografie; Evokativ; fotografie; interpretace; Libuše Jarcovjáková; soukromé; veřejné; Černé roky; documentary photography; Evocative; interpretation; Libuše Jarcovjáková; photography; private; public; The Black Years