Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Experimenty s červenými a žlutými barvivy ve výuce chemie
Škutová, Vendula ; Petrželová, Simona (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje červeným a žlutým barvivům extrahovaným z běžně dostupných potravin a nápojů či běžným chemikáliím a jejich využití ve výuce chemie. Použití barviv extrahovaných z potravin a nápojů může zatraktivnit výuku chemie a zdůraznit její propojení s běžným životem. Potravinářská barviva zvyšují atraktivitu produktu. Byl vypracován souhrn reaktivity vybraných červených a žlutých barviv a jejich známých pokusů. Reaktivita barviv byla ověřena experimentálně a byl pořízen fotografický přehled zachycující barevné změny způsobené přídavkem vybraných činidel. Výsledky experimentů byly použity ve 4 pracovních listech pro žáky 7.-9. ročníku (Proč se barví potraviny?, Jak změřit pH bez pH papírků?, Syntetická a přírodní barviva, Einsteinova hádanka s barvivy), které spojuje téma barviv v potravinách. Tyto pracovní listy slouží jako podklad pro laboratorní práci. K pracovním listům je přiložena i metodika popisující materiální požadavky, propojení s RVP ZV a předpokládaný průběh výuky. Pracovní listy byly ověřeny ve výuce chemie žáky Gymnázia ALTIS a na základě zpětné vazby žáků byly upraveny do finální podoby a jsou součástí příloh této práce. . Klíčová slova barviva v potravinách, chemický experiment, vzdělávací materiály
Využití školního chromatografu GC-mini pro stanovení methanolu vedle ethanolu ve školní praxi
Gálová, Karolína ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Bakalářská práce Autor: Karolína Gálová Využití školního chromatografu GC-mini pro stanovení methanolu vedle ethanolu ve školní praxi Abstrakt - český jazyk Hlavním tématem této práce je zkoumat možnosti využití školního plynového chromatografu GC-mini ve výuce na středních školách v rámci tématu chromatografické analýzy, neboť výuka plynové chromatografie je, i přes rozšíření metody, spíše raritou. Konkrétně se práce zaměřuje na optimalizaci a stanovení methanolu vedle ethanolu, což je prakticky relevantní téma pro chápání analýzy alkoholických nápojů a vzorků s obsahem methanolu a potenciálně motivační téma pro výuku. Práce se zabývá návrhem experimentů, metodologií a praktickými aspekty používání chromatografu GC-mini. Dále také průzkumem školních vzdělávacích programů s ohledem na výskyt tématu chromatografie a plynové chromatografie ve výuce na středních školách. V rámci této práce byly provedeny laboratorní experimenty zaměřené na stanovení obsahu methanolu a ethanolu v různých vzorcích. Výsledky experimentů poskytují informace o účinnosti a spolehlivosti školního chromatografu GC-mini pro kvantitativní a kvalitativní analýzu těchto látek. Významnou součástí je také vytvoření výukového materiálu a postupů pro studenty. V závěru jsou shrnuty dosažené výsledky, zdůrazněný přínos využití chromatografu...
Rozvíjení matematické gramotnosti v chemických úlohách pro střední školy
Břížďala, Jan ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Čtrnáctová, Hana (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Dizertační práce se zabývá souvislostí mezi stavem matematické gramotnosti u žáků (absolventů gymnázií) a jejich úspěšností při řešení chemických úloh. Zkoumá se, které faktory mají vliv na úspěšné vyřešení zadaných úloh z chemie. Matematická gramotnost je obecně zaváděna jako schopnost aplikovat poznatky z matematiky na reálných příkladech z praxe. V chemii to neznamená pouze schopnost řešit chemické výpočty, ale také třeba popisovat geometrii molekul, číst a správně interpretovat data z grafů, tabulek či schémat apod. Matematická gramotnost je velmi důležité téma, kterým se na mezinárodní úrovni zabývá několik výzkumných šetření (především PISA, TIMSS). Národní strategické dokumenty v oblasti vzdělávání (např. Strategie 2030+) kladou vysoký důraz na propojování učiva s poznatky z reálného života. Aplikace matematických poznatků v chemii tomu odpovídá. Součástí dizertační práce je sestavení didaktického testu, který obsahuje komplexní (průřezové) úlohy z chemie obecné, anorganické, organické a biochemie. Tyto úlohy v sobě kombinují učivo středoškolské matematiky a chemie. Jejich cílem je zjistit, jak jsou žáci schopni zadané úlohy řešit, případně identifikovat příčinu jejich neúspěchů. Didaktický test byl sestaven na základě učiva vymezeného v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia a jeho...
Vybrané laboratorní metody ve výuce chemie: videonávody
Cosentino, Nikola ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na výuku laboratorních metod na ZŠ a SŠ a její podporu výukovými videi. Z porovnání rámcových vzdělávací programů a školních vzdělávacích programů vyplynulo příliš obecné pojetí a malý důraz na laboratorní výuku a rozvoj laboratorních dovedností v základním i středním školství. Dotazníkové šetření mezi vyučujícími chemie nám pomohlo definovat základní vyučované laboratorní metody. Informace z dotazníkového šetření, byly použity při tvorbě videí, konkrétně: práce s kahanem, filtrace a krystalizace. Vytvořená videa byla podrobena zpětné vazbě pomocí druhého dotazníkového šetření, na základě kterého došlo k finální úpravě videí.
Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání
Henková Mauleová, Lucie ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
HENKOVÁ MAULEOVÁ, Lucie. Přírodovědné vzdělávání na středních odborných školách - kurikulum chemického vzdělávání. Praha, 2023. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. vedoucí práce: Doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. Abstrakt Práce se zaměřuje na analýzu současného nastavení kurikula chemického vzdělávání na vybraných oborech/oboru středních škol. Kurikulum bylo porovnáno z hlediska vzdělávacího obsahu a dalších parametrů s vybranými analogickými kurikuly jiných zemí, dále bylo provedeno šetření formou ohniskové skupiny zaměřené na kýžené cíle, obsah a formu přírodovědného vzdělávání na SOŠ. Na za základě této analýzy byl jako výstup práce vytvořen návrh kurikula chemického vzdělávání pro daný obor. Klíčová slova střední odborné školy, kurikulum, chemické vzdělávání
Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování
Koběrská, Klára ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Klára Koběrská: Chemické experimenty v domácím prostředí a jejich didaktické zpracování. Bakalářská práce. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 2023. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá chemickými experimenty v domácím prostředí a jejich didaktickým zpracováním. Teoretická část vymezuje pojem experimentální výuka chemie, její funkci a pojetí v závazných pedagogických dokumentech. Neopomíjí ani zapojení chemických experimentů do distanční výuky a bezpečnost praktické výuky chemie mimo prostředí laboratoře. Práce si klade za cíl provést rešerši a posouzení dostupných didaktických materiálů k tématu, proto je zhodnoceno didaktické zpracování, dostupnost, bezpečnost, věk žáků a vztah k RVP i časová náročnost 16 materiálů. Na základě závěrů rešerše je v praktické části prezentováno 5 pracovních listů pro žáky, doplněných metodickými pokyny pro učitele. Vytvořené didaktické materiály byly formou dotazníku posouzeny 10 učiteli a 69 žáky a jejich připomínky byly zohledněny při konečné úpravě souboru pracovních listů. Klíčová slova chemie, experiment, didaktické materiály, domácí vyučování, základní školy, střední školy, soubor experimentů
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci - příprava školení pro vedoucí na přírodovědeckém táboře
Maťáková, Jana ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Gajdošová, Veronika (oponent)
Přírodovědecká fakulta UK v Praze spolu s Domem dětí a mládeže Praha 10 každoročně organizuje pobytový a příměstský tábor. Všichni vedoucí tábora musí být před jeho začátkem proškoleni v BOZP, aby byla zajištěna maximální bezpečnost všech účastníků. Dosud byl pro školení používán dočasný materiál, prezentace, která plně nevyhovovala požadavkům vedení tábora. Cílem práce proto bylo vytvořit vhodné didaktické materiály ke školení BOZP pro vedoucí na přírodovědeckých táborech. V teoretické části práce jsou porovnány volně dostupné prezentace na téma BOZP, které se však ukázaly jako nevhodné pro potřebný účel. Praktická část popisuje vzniklé didaktické materiály, které se nacházejí v příloze. Jedná se o příručku, jež je určena primárně pro školicího pracovníka, a dále tři prezentace, které jsou určeny k prezenčnímu školení. Příručka je doprovodným textem k těmto prezentacím, ve kterých jsou informace kvůli přehlednosti napsány stručně.
Pregraduální příprava učitelů chemie na vysokých školách ČR
Bílková, Petra ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pregraduální přípravou učitelů chemie na vysokých školách v České republice. Cílem práce je analyzovat současný stav přípravy učitelů chemie, konkrétně studijních plánů bakalářských programů Chemie se zaměřením na vzdělávání a navazujících magisterských programů Učitelství chemie pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství chemie pro SŠ. V teoretické části jsou shrnuty cíle pregraduální přípravy budoucích učitelů, poté jsou charakterizovány pedagogické kompetence učitelů, a specifické kompetence a dovednosti učitelů chemie, které souvisí s praktickou laboratorní činností. Praktická část popisuje metodologii práce při získávání a analyzování dat. Ve výsledcích deduktivní obsahové analýzy jsou porovnány studijní plány programů učitelství chemie, a jsou popsány rozdíly mezi nimi. Výsledky ukazují, jaké fakulty mají silnou oborovou a didaktickou složku a které mají silnější pedagogicko-psychologickou složku. Z těchto poměrů lze odhadnout, v čem budou zdatnější absolventi jednotlivých programů. Případně lze na základě porovnání upravit studijní plán pro další akreditaci. Klíčová slova pregraduální příprava; studijní plány; bakalářské studium; magisterské studium; výuka chemie; deduktivní obsahová analýza
Praktická výuka přírodních věd během distančního vzdělávání - analýza rozhovorů s učiteli chemie
Konfrštová, Adéla ; Stratilová Urválková, Eva (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění stavu výuky praktické chemie na školách během distanční výuky při pandemii viru SARS-COV-2. Šetření, vycházející z dotazníku z probíhajícího projektu HomeLab, bylo rozšířeno o kvalitativní analýzu rozhovorů s devíti učiteli chemie. Rozhovorem se zjišťovalo, zda a případně jaké chemické aktivity zadávali učitelé svým žákům během uzavření škol; jakou měli učitelé motivaci či naopak, proč experimenty s žáky nedělali. Z tematické analýzy rozhovorů vyplynulo, že až na jednoho se učitelé snažili žákům zpestřit výuku zařazením experimentů, při kterých byly nejčastěji využívány domácí pomůcky, prostředky nebo potraviny. Motivací byl nejčastěji fakt, že pokusy k chemii patří a bez nich by výuka chemie nebyla tak atraktivní. Naopak z rozhovorů vyplynula potřeba učitelů sdílet své zkušenosti z výuky, ale také znát databáze, které nabízejí didaktické materiály použitelné pro praktickou výuku přírodních věd. Klíčová slova chemické pokusy, distanční výuka, rozhovory, kvalitativní analýza, tematická analýza
Výběr a strukturace učiva chemie na úrovni středoškolského vzdělávání - prvky 1. a 17. skupiny periodické soustavy prvků
Vlčková, Tereza ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá výběrem a strukturací učiva vybraných skupin prvků z hlediska anorganické chemie, a to prvků 1. a 17. skupiny na úrovni vyššího gymnázia. V teoretické části práce je uvedena charakteristika vzdělávacího obsahu a učiva, možností grafického znázornění uspořádání učiva, současných kurikulárních dokumentů a používaných učebnic chemie na gymnáziích. V závěru teoretické části je pojednáno o kvalitativní metodě výzkumu, a to o ohniskové skupině. Praktická část práce obsahuje upravená schémata uspořádání učiva prvků 1. a 17. skupiny z 80. let 20. století, kdy byl nově uplatněn deduktivní přístup k obsahu a uspořádání učiva chemie. Pro zjištění současného stavu byla provedena analýza RVP G a vybraných našich a zahraničních učebnic chemie, na jejichž základě byla vytvořena schémata reprezentující obsah a strukturu učiva prvků 1. a 17. skupiny. Ta dokládají převažující, avšak pro žáky problematický, deduktivní přístup k učivu chemie i v současnosti. Proto byl vytvořen návrh výběru a strukturace učiva vybraných skupin PSP založený na induktivním přístupu k učivu a následně ověřen formou diskuse v ohniskové skupině. V závěrečné diskusi je uvedeno srovnání deduktivního způsobu výběru a řazení učiva s navrženým, induktivním způsobem výběru a strukturace učiva prvků 1. a 17. skupiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.