Název:
Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením
Překlad názvu:
Ski course of children with mental disabilities
Autoři:
Buroňová, Zuzana ; Pavlová, Ilona (vedoucí práce) ; Daďová, Klára (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením Cíl práce: Vytvořit soubor individuálních průpravných cvičení pro nácvik techniky sjíždění a zatáčení v alpském lyžování u dětí s MR. Dílčí cíl popsat u jednotlivě pozorovaných dětí na začátku, uprostřed a na konci zvládnutí jednotlivých prvků lyžařských dovedností a techniky jízdy během týdenního výcviku se zařazením optimalizovaných cvičení APA pro alpské disciplíny. Metoda: Metoda, kterou použiji ve své práci je, pozorování - empirický postup. Kohortu tvořily čtyři děti s diagnózou dle MKN-10 v rozmezí F70 - 79, které byly podrobeny pozorování celkem třikrát (na začátku, uprostřed a na konci) v průběhu lyžařského kurzu. Děti byly pozorovány u provádění zadaných, předem vysvětlených a ukázaných základních i otevřených lyžařských dovedností. Výsledky: Metodika byla sestavena. Ukázalo se, že děti s mentálním postižením v rozmezí lehké a středně těžké mentální retardace jsou schopny naučit se a v případě předešlých zkušeností zdokonalit své lyžařské dovednosti. Dítě s těžkou mentální retardací si dovednosti neosvojilo, jelikož nebylo schopné přijmout lyžařské vybavení, tím pádem nedošlo k výuce ani základních lyžařských dovedností. Děti, které podstoupily výuku lyžování a byly pozorovány, si lyžování zjevně užívaly. Na základě aplikace mnou sestavené...Title: Ski course of children with mental disabilities Aim of thesis: To create a set of individual preparatory exercises for training downhill and turning techniques in alpine skiing for children with MR. The sub-goal is to describe in individually observed children at the beginning, in the middle and at the of end the mastery of individual elements of skiing skills and riding technique during weekly training with the inclusion of optimized APA exercises for alpine disciplines. Method: The method I use in my thesis is observation - an empirical procedure. The cohort consisted of four children with a diagnosis according to ICD-10 in the range of F70 - 79, who were observed three times in total (at the beginning, in the middle and at the end) during the skiing course. Children were observed performing assigned, pre-explained and demonstrated basic and open skiing skills. Results: The methodology was compiled. It has been shown that children with mental disabilities in the range of mild and moderate mental retardation are able to learn and, in the case of previous experience, to improve their skiing skills. A child with severe mental retardation did not acquire the skills, as he/she was not able to accept the ski equipment, so even basic skiing skills were not taught. The children who received skiing...
Klíčová slova:
biopsychosociální zdraví rodiny s dítětem s MR; mentální retardace; výuka sjezdového lyžování u dětí; biopsychosocial family health with a child with MR; mental retardation; teaching downhill skiing in children