|
Osobnost pěstouna v současném systému náhradní rodinné péče v České republice
Charyparová, Michaela ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem osobnosti pěstounů v současném systému náhradní rodinné péče v České republice. Teoretická část práce popisuje současný systém náhradní rodinné péče u nás, specifika pěstounské péče a úlohu psychologa v procesu zprostředkování i následné realizace náhradní péče o dítě. Všechna tato témata jsou předkládána na základě studia odborných tuzemských i zahraničních pramenů a jsou zasazena do kontextu tématu osobnosti pěstouna. Druhá část představuje návrh designu výzkumného empirického šetření vážícího se k tématu práce. Klíčová slova: Náhradní rodinná péče, pěstoun, osobnost, nároky, zátěž.
|
|
Návrat dítěte z ústavní výchovy do rodiny
Frenclová, Irena ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Vlasáková Charyparová, Michaela (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku návratu dětí z ústavní výchovy do rodiny za podpory a spolupráce rodičů se sociálními pracovníky sociálně právní ochrany dětí a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. Jedná se o práci teoreticko-empirickou podloženou zkušenostmi s realizací návratu dětí z ústavní výchovy na území města Litvínov. Kromě praktických zkušeností uvedených sociálních pracovníků je práce opřena o teoretické znalosti autora získané studiem odborné literatury v oboru sociální pedagogiky a sebevzděláváním v dané problematice. Zabývá se rodinným prostředím, sanací rodiny, ústavní výchovou a činností sociálních pracovníků při návratu dítěte do sanované rodiny. Empirická část je ilustrační sondou do problematiky návratu dětí z ústavní výchovy do rodiny.
|
| |
|
Kvalita života seniorů ve městě Most: z pohledu sociálně pedagogického
Charyparová, Michaela ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Diplomová práce zpracovává problematiku kvality života seniorů ve městě Most z hlediska sociálně pedagogického. Jedná se o práci teoreticko-empirickou. První kapitola se věnuje fenoménu stárnutí a stáří, poukazuje na jeho různá pojetí a na jeho projevy. Z pohledu sociálně pedagogického lze považovat za nejpodstatnější podkapitolu "Adaptace na stáří". Druhá kapitola zpracovává téma systému péče o seniory v České republice. Třetí kapitola se věnuje fenoménu kvality života z širšího úhlu pohledu. Čtvrtá kapitola je zaměřena na kvalitu života u konkrétní cílové skupiny, v tomto případě seniorské populace, se zaměřením na sociálně pedagogické aspekty dané problematiky. Seznamuje čtenáře s faktory, které ovlivňují kvalitu života ve stáří. Aspekt sociálně pedagogický reflektuje zejména determinanta "Aktivní stárnutí". Empirická část práce začíná kapitolou pátou, která pojednává o systému péče o seniory v Mostě. Následující šestá kapitola představuje cíle empirické části, výchozí hypotézy a použitou techniku empirického šetření. Kapitola rovněž obsahuje popis základního souboru a výběru respondentů. Po analýze získaných dat následuje interpretace zjištěných výsledků. V závěru jsou ověřovány stanovené hypotézy a jsou formulována doporučení v rámci zjištěných problémových oblastí.
|
|
Vedení poradenského rozhovoru terénními pracovníky obcí v Ústeckém kraji
Brožková, Lucie ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Charyparová, Michaela (oponent)
Diplomová práce má povahu teoreticko-empirické studie. Jejím cílem je zjistit, zda metodický materiál (DVD modelových rozhovorů a kontrolní formulář) zaměřený na vedení poradenského rozhovoru s klienty je aplikovatelný u terénních pracovníků obcí v Ústeckém kraji. První kapitola této práce je zaměřena na uvedení do současné problematiky terénních pracovníků obcí v Ústeckém kraji. Zabývá se funkcí Rady vlády ČR pro záležitosti romské menšiny, osobností koordinátora terénních pracovníků a jeho funkcí. Dále je věnována kvalifikačním předpokladům a vzdělávání terénního pracovníka, jeho pracovnímu zařazení a popisu činnosti. Druhá kapitola se zabývá typologií klientů, zvláštnostmi klientů ze sociálně vyloučených lokalit, analýzou sociálně vyloučených lokalit v Ústeckém kraji a představuje činnost Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách. Třetí kapitola charakterizuje a rozebírá fáze poradenského rozhovoru včetně jeho metodického rozpracování. Další kapitoly popisují aplikaci metodického materiálu, věnují se analýze jeho využití v praxi, formulují doporučení pro práci s klienty a prostřednictvím diskuse naznačují další možnosti uvažování nad tématem.
|
|
Psychomotorický vývoj dětí v kojeneckém ústavu
Charyparová, Michaela ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu psychomotorického vývoje dětí raného věku v ústavní péči se zřetelem k tématu dětí, které byly prenatálně zatíženy pervitinem. Teoretická část práce popisuje problematiku dětí matek s drogovou závislostí, téma ústavní péče o děti raného věku a jejího vlivu na jejich vývoj. Dále podává přehled o současném systému ústavní péče o kojence a batolata v České republice a nabízí aktuální statistická data o dětech v tomto systému umístěných. Poslední kapitola teoretické části práce popisuje vývojovou diagnostiku raného období života a její specifika a popisuje dvě vybrané diagnostické metody, používané v naší zemi. Všechna tato témata jsou předkládána na základě studia odborných zahraničních i tuzemských pramenů. Empirická část práce popisuje výzkum, který byl realizován na půdě konkrétního kojeneckého ústavu. Ten porovnával psychomotorický vývoj kojenců, které byly prenatálně vystaveny abúzu pervitinu, s vývojem dětí, které prenatálně žádné nelegální návykové látce vystaveny nebyly. Výsledky nepotvrdily statisticky signifikantní rozdíl v žádné oblasti psychomotorického vývoje mezi těmito dvěma skupinami. Klíčová slova: Kojenci, ústavní péče, psychomotorický vývoj, drogy, psychodiagnostika.
|
|
Osobnost pěstouna v současném systému náhradní rodinné péče v České republice
Charyparová, Michaela ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem osobnosti pěstounů v současném systému náhradní rodinné péče v České republice. Teoretická část práce popisuje současný systém náhradní rodinné péče u nás, specifika pěstounské péče a úlohu psychologa v procesu zprostředkování i následné realizace náhradní péče o dítě. Všechna tato témata jsou předkládána na základě studia odborných tuzemských i zahraničních pramenů a jsou zasazena do kontextu tématu osobnosti pěstouna. Druhá část představuje návrh designu výzkumného empirického šetření vážícího se k tématu práce. Klíčová slova: Náhradní rodinná péče, pěstoun, osobnost, nároky, zátěž.
|
|
Návrat dítěte z ústavní výchovy do rodiny
Frenclová, Irena ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Vlasáková Charyparová, Michaela (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku návratu dětí z ústavní výchovy do rodiny za podpory a spolupráce rodičů se sociálními pracovníky sociálně právní ochrany dětí a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. Jedná se o práci teoreticko-empirickou podloženou zkušenostmi s realizací návratu dětí z ústavní výchovy na území města Litvínov. Kromě praktických zkušeností uvedených sociálních pracovníků je práce opřena o teoretické znalosti autora získané studiem odborné literatury v oboru sociální pedagogiky a sebevzděláváním v dané problematice. Zabývá se rodinným prostředím, sanací rodiny, ústavní výchovou a činností sociálních pracovníků při návratu dítěte do sanované rodiny. Empirická část je ilustrační sondou do problematiky návratu dětí z ústavní výchovy do rodiny.
|
|
Primární prevence šikany na druhém stupni ZŠ
Lancmanová, Martina ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Charyparová, Michaela (oponent)
Tématem této bakalářské práce je šikana a možnost její primární prevence na druhém stupni základních škol. V první, teoretické části jsou popsány projevy šikany, její stádia, vývoj. Teoretická část se také zabývá legislativou, tedy školským zákonem, metodickým pokynem MŠMT, školním řádem. Dále se práce zabývá prevencí a možnostmi, jak provádět primární prevenci šikany na druhém stupni základních škol. Druhá, praktická část této práce se zabývá získáváním informací o tom, jaké mají žáci a učitelé informace o šikaně, jaké mají informace učitelé o primární prevenci šikany a také, jak učitelé s žáky primární prevenci provádí. To vše je zjišťováno pomocí dotazníkového šetření, které je následně vyhodnoceno a jeho výsledky můžete nalézt právě v druhé části této práce. Klíčová slova Primární prevence, šikana.
|
|
Učitel, kolegialita a spolupráce
Chalupová, Jana ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Charyparová, Michaela (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na problematiku spolupráce mezi učiteli v současné základní škole. Teoretická část se zabývá charakteristikou konceptu školy jako učící se organizace a věnuje se faktorům, které výrazným způsobem ovlivňují spolupráci učitelů ve škole. Empirická část má charakter vícepřípadové studie a diskutuje silná a slabá místa spolupráce učitelů na zkoumaných čtyřech základních školách.
|