National Repository of Grey Literature 18 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Stoicism, Buddhism, Christianity - Similar Motifs and Fundamental Distinctions
Kolářová, Ilona ; Funda, Otakar A. (advisor) ; Blažková, Miloslava (referee)
Vypsané téma "Stoicismus, buddhismus, křesťanství - podobné motivy a zásadní odlišnosti" jsem si zvolila z několika důvodů: a) zaujal mě samotný nápad porovnat na první pohled zjevně odlišné myšlenkové proudy, b) ani o jednom z uvedených směrů jsem ve chvíli, kdy bylo téma zadáno, nevěděla více informací než základní fakta. Téma pro mě představovalo výzvu, vnímala jsem ho jako podnět bližšímu seznámení se s učením stoicismu, buddhismu a křesťanství. Nejen proto, abych získala hlubší vhled do problematiky těchto filosofií, jsem se rozhodla věnovat se komparaci stoicismus, buddhismus, křesťanství. Práce má být příspěvkem vymezení tří odlišných modelů člověkovy filosofické a náboženské sebereflexe. Získané poznatky hodlám uplatnit při výuce.
Freemasonry in the Viewpoint of Religious Studies
Romanová, Jana ; Funda, Otakar A. (advisor) ; Halászová, Věra (referee)
This thesis is based on the studies of the Free Masonry phenomenon in the view of religiosity, together with the problem, how this phenomenon views itself. It contains the origin of Free Masonry in the period of the Enlightenment, its history, ideological views, structure of organization and its attitude to civic society and the churches. The thesis brings a concise outline of the lot of Czechoslovak Free Masons in the first half of the 20th century.
Belief as Decision - Existential Thought in the Works of Blaise Pascal and Soren Kierkegaard
Zedníková, Ivana ; Funda, Otakar A. (advisor) ; Hauser, Michael (referee)
Ve své diplomové práci se budu věnovat problematice pojetí víry jako rozhodnutí v díle Blaise Pascala a Sorena Kierkegaarda. Cílem mé diplomové práce je prokázat na tématice víry jako rozhodnutí existenciální motivy v díle obou myslitelů. Práce se má stát příspěvkem lepšímu porozumění základů evropské existenciální filosofie.
The Way of Thoughts of the Evangelical Theologist Prof. ThDr. Jan Heller
Jermanová, Marie ; Funda, Otakar A. (advisor) ; Hogenová, Anna (referee)
This thesis presents the world of thoughts of Prof. ThDr. Jan Heller (1925 - 2008) which ranges from theology, namely the Old Testament theology, to the study of religions. This overlap between theology and the study of religions is proved as highly productive. The paper also deals with Heller's approach to the world - with religious philosophy that is formed by the biblical message and draws on the philosophy of Martin Buber. The paper also examines the influences of Heller's direct teachers - theologians Slavomil . Daněk and Karl Barth on his work. Within the field of the religious studies the paper is concerned with the responsive hypothesis - a theory of the origin of religion that Heller offers as his own contribution to the study of religions. The thesis also deals with the distinction between religion and religiosity, with theory and theology of the ethical turn during the Axial Age, with Heller's approach to the non-theistic religious systems and examines also the possibilities of an interreligious dialogue between Christianity and the non-theistic religions. Heller's studies in the field of ancient religious systems surrounding the old Israel are dealt with as well. Concerning theology, the paper deals with Heller's approach to the text of bible and the related question of the traditional process....
Heretical Movements of Early Christianity
Šebesta, Petr ; Funda, Otakar A. (advisor) ; Pelcová, Naděžda (referee)
Na príkladu stežejních predstavitelu rane krestanských herezí bylo poukázáno na jejich obsahovou propojenost s posléze vítezným smerem reprezentovaným (proto)katolickou církví, byly predstaveny jejich stycné plochy i spolecné body, stejne tak jako stránky odvrácené a vedoucí k veroucným sporum, které církev formovaly. Predstaveny byly zpusoby, kterými odlišné názory na osobu a cinnosti Ježíše pomáhaly ustanovit církevní dogmata i kánon, i jejich popis, který ukazuje ruznost pohledu na zvest o Spasiteli. Nazírání na Ježíš jako na Krista se lišilo v závislosti na kulturním a spolecenském prostredí recipienta a to nejen v proudu heretickém, ale i katolickém, a tak jsme svedky mnoha ruzných výkladu, které dosahovaly i cisté protikladnosti. Bylo tedy poukázáno na významový potenciál výkladu cinnosti Ježíše v prehledné a shrnující forme.
Nothingness as denotation of divine entity
Čihák, Ondřej ; Kučera, Zdeněk (advisor) ; Hogenová, Anna (referee) ; Funda, Otakar (referee)
Nic jako označení divinní entity Nothingness as denotation of divine entity Mgr. Ondřej Čihák This thesis explores specific issues arising as a result of insufficiency common to the human reasoning in process of comprehension ofthe concept of "God" which divide theology into two individua1 discourses on the same subject using specific methodology and terminologypositive and negative theology.
An Existential and Non-religious Interpretation of the Christian Faith
Holubec, Tomáš ; Funda, Otakar A. (advisor) ; Hauser, Michael (referee)
V této práci jsme analyzovali koncepty nenáboženské a existenciální interpretace křesťanské víry. V úvodu jsme si kladli spolu s Robinsonem otázku, zda lze tyto pokusy označit za reformaci analogicky k reformačnímu hnutí v Evropě patnáctého a šestnáctého století. Zdá se, že se Robinsonova naděje, že tyto pokusy o interpretaci evangelia rozpohybují podobný proces, jako se to povedlo v reformaci, nenaplnila. Přestože byly tyto pokusy zaměřeny na moderního, sekularizovaného člověka, zůstal tento člověk vůči této řeči hluchý. Možná to bylo způsobeno nejednoznačnou terminologií a určitou intelektuální náročností, kterou se nenáboženské interpretace vyznačují. Odhady a charakteristika "čtvrtého člověka" také neodhadly moderního a tím spíše postmoderního člověka přesně. Ano, do určité míry je takový člověk skeptický vůči všemu nadpřirozenému. Má výhrady vůči náboženským mýtům, zázrakům a dogmatům, zároveň však tento člověk hledá duchovní útěchu v nejroztodivnějších typech náboženství a duchovní sféry.
Heretical Movements of Early Christianity
Šebesta, Petr ; Pelcová, Naděžda (referee) ; Funda, Otakar A. (advisor)
Na príkladu stežejních predstavitelu rane krestanských herezí bylo poukázáno na jejich obsahovou propojenost s posléze vítezným smerem reprezentovaným (proto)katolickou církví, byly predstaveny jejich stycné plochy i spolecné body, stejne tak jako stránky odvrácené a vedoucí k veroucným sporum, které církev formovaly. Predstaveny byly zpusoby, kterými odlišné názory na osobu a cinnosti Ježíše pomáhaly ustanovit církevní dogmata i kánon, i jejich popis, který ukazuje ruznost pohledu na zvest o Spasiteli. Nazírání na Ježíš jako na Krista se lišilo v závislosti na kulturním a spolecenském prostredí recipienta a to nejen v proudu heretickém, ale i katolickém, a tak jsme svedky mnoha ruzných výkladu, které dosahovaly i cisté protikladnosti. Bylo tedy poukázáno na významový potenciál výkladu cinnosti Ježíše v prehledné a shrnující forme.
Profundity and Existence
Olšovský, Jiří ; Funda, Otakar (advisor) ; Hogenová, Anna (referee) ; Trojan, Václav (referee)
The book maps the entirety of Kierkegaard's thinking. First it treats with three stages of life. Man can transcend a lower stage and enter a higher, or he can repose in any of the lowest stages. Than follow the basic concepts of Kierkegaard's system of thinking, namely inwardness, existence, truth, freedom, repetition, anxiety, and so on. Through these concepts, the totality of Kierkegaard's thinking may be grasped. Kierkegaard strove to be really existing thinker, and therefore the text speaks at times about the tight linkage of Kierkegaard's life to his conception of the existential thinker. It is the individual who does not forget true existence, who is able to resist abstract speculation. In the place of Hegel's dialectics of world history, Kierkegaard emphasizes the inwardness of man, which open up to faith. Kierkegaard presents the project of man, who is seeking his life aim, and from the nothingness of his despair he is arising to discover height of life. This individual is able to fight for truth and for that truth also to offer himself. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sosyphus - life as the constant problem solving
Hejnová, Kristýna ; Pelcová, Naděžda (referee) ; Funda, Otakar A. (advisor)
This diploma thesis deals with the topic of: "Sisyphus - life as the constant problem solving : The Sisyphus-topic as the point of contact of two different circles, A. Camus' existentialism and K. R. Popper's critical rationalism". Sisyphus, who was sentenced to never ending and nonsensical work, leads us to Camus' interpretation of the character in his work "The Myth of Sisyphus". The figure of Sisyphus depicts the symbol of human's life for Camus. Life is characterized by the permanently present awareness of death and absurdity of life itself. This absurdity is based on the silence of the world - as a kind of answering the question about the meaning of life. Camus' message remains optimistic. He overcomes the absurdity through affirmation. The active human being with his rebellion is the answer. Popper neither uses the term "absurdity" nor "absurd". Equally he does not work with Sisyphus-Symbol. But we use the term "Popper's sisyphismus" in this thesis which means the following: Popper advocates, in his critical rationalism, that human being is fallible, the human's reason is able to critical thinking and his destructive (his ability to falsify is meant) activity can bring us closer to the truth. The permanent problem-solving will never stop. Camus' existentialism and Popper's critical rationalism are...

National Repository of Grey Literature : 18 records found   1 - 10next  jump to record:
See also: similar author names
2 Funda, Otakar A.
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.