|
Vzdělávací možnosti abstraktní malby na 1. stupni základní školy
Šilarová, Tereza ; Svatošová, Zuzana (vedoucí práce) ; Gajdošíková, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou abstraktní malby na první stupni základní školy. Cílem této práce je podrobně popsat a zhodnotit proces žákovského porozumění principům abstraktní malby v procesu výtvarného projektu realizovaném ve 2. třídě. Teoretická část popisuje současné pojetí výtvarné výchovy - pedagogický konstruktivismus, vizuální gramotnost, interpretaci, reflexi a reflektivní dialog, tvorbu, umělecké dílo ve výuce a hodnocení. Součástí teoretické části je i vztah umění a kurikula. Další kapitola se věnuje malbě a jejím druhům, následně je popsána abstraktní malba - co to je, kdy vzniká a co jí ovlivnilo. Zmíněn je také jeden z představitelů abstraktního malířství František Kupka a dvě jeho významná abstraktní díla, která se žáci pokoušejí interpretovat. Praktická část obsahuje průběh a zhodnocení autorčina pedagogického akčního výzkumu. Jedná se o projekt, který vede žáky k setkání s abstraktní malbou a postupně k jejímu většímu porozumění. Nejprve se žáci setkávají s pojmem abstraktní malba, následně jsou konfrontováni s reprodukcí abstraktní malby a dílem v galerii, dále se snaží vybrané dílo pomocí vhodných otázek interpretovat. Zakončí to svou vlastní tvorbou vytvořenou na základě řízené imaginace, malbou zátiší, ale "abstraktně" a pracovním listem s diskuzí o tom, co je a není...
|
| |
| |
|
Portfolio ve výtvarné výchově
Baniunynská, Klára ; Svatošová, Zuzana (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na portfolio jako didaktický nástroj ve výuce výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Teoretická část diplomové práce popisuje portfolio a jeho rozmanité typy. Zaměřuje se na žákovské pracovní portfolio, elektronické portfolio a profesní portfolio jakožto nástroj rozvoje sebe/reflektivních a sebe/hodnotících kompetencí žáků a učitelů. Dále se věnuje hodnocení se zaměřením na formativní hodnocení ve výuce. Poslední kapitola je věnována výtvarné výchově a hodnocení ve výtvarné výchově prostřednictvím portfolia. Praktická část je postavena na tvorbě žákovských pracovních portfolií, elektronickém portfoliu a profesním portfoliu skrze realizaci výtvarného projektu nesoucího název stromy a listy. Cílem praktické části byla tvorba jednotlivých portfolií, která vznikla v konkrétním ročníku základní školy. Realizovaná portfolia měla přispět k rozvoji sebe/reflektivních a sebe/hodnotících kompetencí u žáků. Portfolia byla tvořena v průběhu jednoho pololetí školního roku, v tomto časovém úseku byl tak naplánován a uskutečněn výtvarný projekt na téma stromy, listy. Jednotlivé hodiny výtvarné výchovy a práce s žákovskými portfolii byly reflektovány pomocí metody ALACT. Portfolia nepřispěla pouze k rozvoji sebe/reflektivních a sebe/hodnotících kompetencí žáků, ale také...
|
| |
| |
|
Gender v současném umění - mateřství jako specifické téma
Svatošová, Zuzana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Teoretická část práce je zaměřená na filozoficko-historická východiska, která vedla k současnému poststrukturálně-feministickému přístupu ke genderové identitě a dále na hledání vizuální paralely tohoto přístupu v umění, respektive v umění rozbrazující konkrétně mateřskou identitu. Didaktická část práce nabízí možnou variantu, jak studentům střední školy zprostředkovat téma genderové identity. Vlastní výtvarná práce je osobní reflexí tématu mateřské tělesnosti.
|
|
Gender ve výtvarné výchově
Svatošová, Zuzana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Disertační práce se zabývá, teoreticky i prakticky, genderovou problematikou ve výuce předmětu Výtvarné výchovy (VV) na 2. stupni základního vzdělávání. Její teoretická část vymezuje pojem gender z postmoderního pohledu a zařazuje jej do širšího kulturněhistorického kontextu. Gender je podrobně nahlížen prostřednictvím vybraných post/strukturálních teorií, mezi které řadíme zejména psychoanalytickou teorii subjektivity Jacquesa Lacana, diskurzivní formaci subjektu Michela Foucaulta, genderovou performativitu Judith Butler, antropologické pojetí feminity a maskulinity Margaret Mead a sémiotické znakové teorie. Teoretická část se dále zaměřuje na vyložení proměny paradigmatu v pedagogických vědách, popis potřebné rovnováhy radikálního a postmoderního pedagogického konstruktivismu ve vztahu ke kulturním hodnotám a naplňování obecných i konkrétních vzdělávacích cílů výtvarné výchovy a transformaci soudobé české školní kultury. Možnosti sémiotické genderové analýzy jsou zde popsány jako specifické didaktické metody práce s vizuálními reprezentacemi ve výuce diskurzivně pojaté výtvarné výchovy. Výzkumná část práce řeší základní výzkumnou otázku: Jakým způsobem učitelé VV na 2. stupni základní školy vyučují téma genderu? Výzkum je rozdělen na dvě studie. První, kvantitativně-kvalitativní studie analyzuje...
|
|
Archetyp v pohádkách a výtvarném umění
Kohl, Lukáš ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Svatošová, Zuzana (oponent)
ASTRAKT Bakalářská práce se zaměřuje na téma archetypů v pohádkách a jejich vizuální reprezentace ve výtvarném umění. V teoretické části se odkazuji především na práci Carla Gustava Junga a Marie-Louise von Franz, na vlastní zkušenost s pohádkovými příběhy a na data získaná v dotazníku, který se zaměřoval primárně na vizuální představy (barvy a tvary), jež si respondenti asociují s různými pohádkovými postavami. Cílem bylo představit pojem archetyp a jeho možné významy. Druhým cílem bylo definovat literární archetypy evropských pohádek s ohledem na jejich funkce a genderové, stereotypní i vizuální představy, jež se s nimi pojí. V závěru teoretické části se zabývám českými výtvarnými umělci a způsoby, jakými pracovali (nebo pracují) s pohádkovými tématy či motivy, zvláště pak zdůrazňuji vliv symbolismu a secese, důraz je však kladen také na ilustrace pohádkových knížek od počátku 20. století. Ve zbývajících dvou částech mé bakalářské práce navrhuji možné zpracování tématu pohádka v didaktické řadě (pro předměty český jazyk a literatura a výtvarná výchova) a představuji svůj literárně-výtvarný projekt - autorskou pohádkovou knížku. Ve všech částech práce se zabývám také tím, jak je možné jednotlivé archetypy modifikovat nebo aktualizovat. KLÍČOVÁ SLOVA archetyp, pohádka, symbolismus, ilustrace, výtvarná výchova
|
| |