Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 490 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reflexe pojetí výchovy k reprodukčnímu zdraví v základním vzdělávání
Scheithauerová, Lenka ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Téma disertační práce bylo zvoleno na základě zjištění nedostatku dostupných informací a výzkumů, které by se zabývaly tím, jak se realizovala výchova k reprodukčnímu zdraví, zaváděná do základních škol v 90. letech, a jak (z pohledu jejích účastníků) naplnila očekávání, s nimiž byla implementována. Cílem předkládané disertační práce je na základě průzkumu dostupných pramenů, současných výzkumů a vlastního výzkumného šetření v oblasti výchovy k reprodukčnímu zdraví navrhnout další možné kroky vedoucí k rozvoji daného oboru a identifikovat témata vhodná pro další výzkum ve vytčené oblasti. V projektu je nabídnut pohled na danou problematiku optikou respondentů ze dvou zemí: z České republiky a ze Španělska - další evropské země, v níž byla výchova k reprodukčnímu zdraví zaváděna ve stejném období, avšak s odlišnými přístupy. Španělsko je země se silně katolickou tradicí, v České republice naproti tomu žije pouze nízký počet obyvatel s deklarovanou náboženskou příslušností (podle statistických údajů ČSÚ z roku 2021 má ČR jeden z nejnižších podílů občanů s náboženskou afiliací v Evropě). Participanti výzkumného šetření jsou současní mladiství a mladí dospělí ve věku 15- 26 let z České republiky a ze Španělska, kteří navštěvovali základní školu v době, kdy byla výchova k reprodukčnímu zdraví...
Využívání dotačních programů na podporu wellbeingu
Váňová, Kamila ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Bakalářské práce se zaměřuje na problematiku wellbeingu ve společném vzdělávání se zaměřením na možnosti čerpání dotačních prostředků na podporu aktivit rozvíjející wellbeing na základních školách. Konkrétně se jedná o popis do způsobu zapojení vybraných škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona do dotační výzvy Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy Šablony podporující aktivity školní pohodu a wellbeing. Cílem práce je na základě výzkumného šetření popsat, jak se promítá realizovaná finanční podpora z dotačních zdrojů do života vybraných škol. Teoretická východiska, jako první část práce, popisují termín wellbeingu a také nabízejí vhled do dotační podpory, která je určena pro školy a jejich aktivity. Druhá část bakalářské práce obsahuje popis výzkumného šetření, které je rozděleno do dvou fází. V první fázi výzkumného šetření byla provedena kvantitativní analýza získaných dat o zapojení všech škol do dotační výzvy Šablony. Na základě vyhodnocení závěrů první fáze byly vytvořeny otázky do druhé fáze výzkumného šetření (kvalitativního), které bylo provedeno metodou rozhovoru. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že finanční podporu aktivit vedoucích k wellbeingu školy považují za žádoucí a přínosnou. Školy se do nabízených dotačních výzev zapojují a volí pro své projekty aktivity, které...
Identifikace a vzdělávání nadaných dětí v mateřské škole
Křivanová, Denisa ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou identifikace nadaného dítěte v mateřské škole a pedagogickými postupy, které jsou využívány učitelem při následné práci s nadaným dítětem. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem vyučující mateřských škol přispívají k rozvoji nadaných dětí a plnému využití jejich potenciálu. Teoretická část práce v úvodu věnuje pozornost obecnému seznámení se s nadáním, dále se zabývá charakteristikou nadaných dětí a jejich následnou identifikací. V závěru jsou uvedeny legislativní dokumenty spojené se vzděláváním nadaných dětí, na ně navazující možnosti rozvoje a vzdělávání v prostředí mateřské školy a náležitosti práce pedagoga s nadanými dětmi. Empirická část práce analyzuje projevy potencionálního nadání u dětí v mateřské škole a cílí na zjištění pedagogických metod uplatňovaných při práci s nadanými dětmi. Výzkum byl zpracován smíšeným přístupem, konkrétně pomocí sekvenčního kombinování (schéma QUAL-quan), který využíval design případové studie a dotazníkového šetření. Hlavní případy tvoří dvě učitelky mateřských škol, které se v průběhu své profese setkaly s nadaným dítětem a měly možnost ho rozvíjet a vzdělávat. Sběr dat byl v rámci kvalitativní části výzkumu uskutečněn metodou polostrukturovaného rozhovoru s učitelkami nadaných dětí. Pro analýzu dat z...
Nadané děti s ADHD v rodině
Němcová, Hana ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Práce je zaměřena na tématiku dvojí výjimečnosti u dětí školního věku. Zabývá se specifiky nadaných dětí s ADHD. Cílem práce je zjistit a popsat, jak rodiny přistupují k péči o nadané děti s ADHD. Cílem je také zjistit a popsat, jakým způsobem rodiče spolupracují s dalšími institucemi a jaké zdroje informací využívají při sebevzdělávání se v této problematice. Teoretická část definuje základní pojmy nadání, mimořádné nadání, inteligence, dvojí výjimečnost a ADHD. Popisuje specifika diagnostiky a péče o nadané děti s ADHD. V empirické části bylo provedeno kvalitativní šetření prostřednictvím designu případové studie. Jako respondenti byli zvoleni rodiče žáků s dvojí výjimečností. Získaná data byla analyzována pomocí metod otevřeného kódování, tematického kódování a komparativní analýzy. Z výsledků výzkumu vyplývá, že rodičům se při péči o nadané děti s ADHD osvědčilo zavést pevný řád a strukturu a své děti motivovat pomocí odměn. K péči o tyto děti rodiče přistupují aktivně a zodpovědně. Efektivní komunikace se školou je pro rodiče velmi důležitým aspektem vzdělávání jejich dětí. Tato komunikace bývá ale v některých případech spíše problémová a část rodičů by vyžadovala aktivnější přístup školy k řešení problémů. Rodiče při sebevzdělávání ohledně problematiky dvojí výjimečnosti využívají řadu zdrojů,...
Využívání didaktických pomůcek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v Praktické škole dvouleté
Kůlová, Markéta ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá zhodnocením potřebnosti souboru didaktických pomůcek pro žáky s různými speciálně vzdělávacími potřebami, vytvořením a ověřením souboru didaktických pomůcek pro žáky oboru Praktická škola dvouletá, které lze využít ve výuce předmětů Šití a Práce s materiály. Z důvodu absence vhodných pomůcek z oblasti šití a práce s materiály pro středoškolské žáky s širokou škálou postižení se jevilo jako vhodné řešení vymyslet a vytvořit pomůcky tzv. na míru, a to na základě teoretické analýzy problematiky vzdělávání žáků s SVP, převážně s lehkou a střední mentální retardací, poruchami autistického spektra a kombinovaným postižením či s narušenou komunikační schopností. V praktické části byla využita metoda pozorování, rozhovoru a akčního výzkumu při ověřování didaktických materiálů v konkrétních výukových situacích se žáky Praktické školy dvouleté Střední odborné školy v Liberci. Cílem práce je odpověď na výzkumnou otázku, zda se podařilo vytvořit a ověřit soubor didaktických pomůcek, které lze využít v teoretické i praktické výuce pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v předmětech Šití a Práce s materiály, tedy zda je soubor pomůcek vhodný, rozvíjející a smysluplný. Pomůcky byly aplikovány a úspěšně ověřeny v hodinách Práce s materiály a Šití v 1. a 2. ročníku...
Příprava učitelů pro práci s nadanými žáky
Balková, Veronika ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na přípravu učitelů pro práci s nadanými žáky na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Cílem práce je popsat možné výchovné a vzdělávací postupy a analyzovat metody práce, které mohou učitelé uplatnit v procesu vzdělávání nadaných žáků na běžné základní škole. Teoretická část práce definuje pojem nadání, jeho modely a klasifikaci. Dále se teoretická část zaměřuje na identifikaci nadaných jedinců, a to zejména pedagogy, na základní přístupy ve vzdělávání nadaných žáků a rovněž se orientuje na vzdělávání učitelů pro práci s nadanými žáky. Ve výzkumné části práce je popsáno samotné výzkumné šetření, které je řešené smíšeným designem kvantitativního a kvalitativního přístupu. Kvantitativní výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a v rámci kvalitativního výzkumu jsme ke sběru dat použili polostrukturované rozhovory. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 81 respondentů a následně byly osloveny čtyři respondentky, se kterými jsme realizovali polostrukturované rozhovory. Jednalo se o tři pedagožky a jednu školní speciální pedagožku působící na běžné základní škole. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že učitelé k práci s nadanými žáky přistupují zodpovědně, usilují o jejich identifikaci a následně hledají vhodné metody, formy i postupy práce,...
Problematika nadaných žáků v přípravě učitelů
Vinklátová, Veronika ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
1 ABSTRAKT Nadaným a mimořádně nadaným dětem, žákům a studentům je především v posledních letech věnována čím dál tím větší pozornost. Tématu se věnují odborníci i laická veřejnost. Individuální přístup k nadaným žákům respektující jejich specifické charakteristiky je zásadní pro jejich správný rozvoj a podporu potenciálu, je však obtížně dosažitelný bez kvalitní přípravy učitelů. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem probíhá pregraduální příprava pedagogů na vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků a zda se budoucí učitelé cítí být na práci s nadanými žáky připraveni. V teoretické části je vymezen pojem nadání a charakteristiky nadaných žáků. Jsou zde zmíněny možnosti vzdělávání nadaných včetně legislativního ukotvení této problematiky. Vše je popisováno v návaznosti na pregraduální vzdělávání učitelů. Dále jsou v teoretické části zmíněny výzkumy a šetření, které již v souvislosti s připraveností učitelů na vzdělávání nadaných proběhly. V empirické části diplomové práce je nejprve stanoven cíl výzkumu a výzkumné otázky, popsána je také metodologie, výzkumný plán a vzorek respondentů. Kvantitativní výzkum proběhl prostřednictvím dotazníkového šetření, do nějž byli zahrnuti studenti všech vysokoškolských studijních programů v České republice (bakalářských i magisterských) zaměřujících se na...
Prevence extremismu a terorismu na středních školách
Vaňková, Lucie ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku prevence extremismu a terorismu na měkké cíle na vybraných středních školách v České republice. Cílem práce je zjistit, jaká opatření se vydávají na ochranu proti extremismu a terorismu na vybraných středních školách a zda dochází k vynaložení dostatku prostředků pro prevenci extremismu a terorismu. Struktura práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy s využitím rešerší vybraných textových pramenů, jsou popsány faktory ovlivňující inklinaci k extremismu a terorismu a je představena koncepce boje proti extremismu a terorismu v prostředí středních škol. Praktická výzkumná část má empirickou povahu a zabývá se popisem realizace kvantitativního výzkumu, jeho analýzou a interpretací získaných dat s cílem získání informací o praktickém přístupu ředitelů a pedagogických pracovníků vybraných středních škol České republiky k problematice prevence extremismu a terorismu. Sběr dat probíhal formou písemného elektronického dotazování, kdy byl jako nástroj použit dotazník, který sestával z 23 uzavřených, otevřených či kombinovaných otázek. Výstupy diplomové práce jsou relevantní nejen pro pedagogickou praxi na středních školách, ale i pro každého, kdo se danou problematikou zabývá a hledá možnosti, jak zlepšit...
Příprava učitelů na vzdělávání nadaných žáků
Ruth, Barbora Rebeka ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou přípravy učitelů pro práci s nadanými žáky na prvním stupni základní školy. Teoretická část vymezuje pojem nadání, analyzuje vývojovou charakteristiku nadaného dítěte v předškolním a školním věku. Práce se soustředí také na legislativní rámec a aktuální situaci. Dále je vymezena role učitele a jeho vliv v životě nadaných žáků. Cílem empirického šetření je popsat možnosti pregraduálního vzdělávání učitelů v oblasti nadaných žáků. Empirická část je dále věnována učitelům, kteří popisují tyto dopady na jejich pedagogickou praxi. Metodologická část byla řešena kvalitativním přístupem, konkrétně obsahovou analýzou a případovou studií. Obsahová analýza se soustředila na hledaní obsahu věnovaného problematice nadaných žáků ve studijních programech učitelství prvního stupně na českých vysokých školách. V případové studii bylo řešeno u vybraných učitelů na prvním stupni základní školy hodnocení vlastní připravenosti na práci s nadaným žákem. Výsledky práce přinesly poznání o momentálním stavu výuky v rámci pregraduálního vzdělávání ve vztahu k problematice nadaných žáků a hodnocení této přípravy s dopadem do praxe učitelů prvního stupně základní školy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 490 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.