Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí84 - 93dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Fenomén "Do It Yourself" a jeho pojetí v kulturněsociologickém kontextu
Stojanovová, Veronika ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Předkládaná diplomová práce mapuje koncepce, charakteristické znaky a kulturněsociální kontexty funkcí fenoménu "Do It Yourself". Zabývá se jeho různorodými interpretacemi, vytváří obecné rysy a pokouší se vymezit jeho polohy na základě získaných poznatků z realizovaného výzkumu a prostudované literatury. Především postihuje jeho působení v období komunistické a postkomunistické éry v Československé a posléze České republice i vliv rozdílných společensko-politických systémů na jeho podobu. Didaktické rozvedení tématu se zaměřuje na aplikaci principů DIY v pedagogické činnosti a předkládá výtvarnou řadu "In & Out", integrující tyto myšlenky do současných podmínek vyučování výtvarné výchovy. Výtvarná část představuje východiska, proces a realizaci autorské vazby diplomové práce, která je opět postavena na uplatnění myšlenek DIY.
Učebnice formou komiksu
Šnajdrová, Marie ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
ŠNAJDROVÁ, Marie. Učebnice formou komiksu. /Diplomová práce/ Praha 2014 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 99 stran Práce pojednává o komiksu jako osobitém umění vhodném i pro vzdělávání. Vymezuje pojmy, jako jsou umění, ilustrace, komiks či učebnice. Zabývá se funkcí a použitím ilustrací v učebnicích. Předkládá příklady současné komiksové tvorby, zaměřuje se na teoretickou stránku média a nabízí porovnání s ostatními médii. A konečně se věnuje využití komiksu při tvorbě učebnice a nabízí několik hledisek, proč je komiks vhodným prostředkem. Dále práce rozebírá tvorbu komiksové učebnice a předkládá manuál k jejímu plnému využití. Klíčová slova: komiks, učebnice, umění, znak, vzdělávání, ilustrace
Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů
Fišerová, Zuzana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Hazuková, Helena (oponent)
Dizertační práce Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů je zaměřena na výzkumný popis situace vizuální gramotnosti v kontextu výtvarné výchovy. Na základě kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy kurikulárních dokumentů, výpovědí účastníků vzdělávacího procesu a další kvan-titativně hodnocené výzkumné sondy zjišťuje, jakou roli hraje vizuální gramotnost v cílovém zaměření výtvarné výchovy a zda má výuka tohoto předmětu na rozvoj vizuální gramotnosti vliv. Součástí práce jsou i dva publikované články, které ukazují, jakým způsobem v rámci výuky výtvarné výchovy empiričtí diváci postupují při tvorbě a čtení významů kulturních artefaktů.
Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Milerová, Helena ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Řešeným tématem diplomové práce je Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby. Učitel výtvarné výchovy je dávám do souvislosti s kurátorem výstavy, s kurátorskou činností. Kurátor výstavy je relativně nová profesní rovina, velmi podstatná především pro současné výtvarné umění. Teoretická část práce konfrontuje činnosti pedagoga a kurátora výstavy a hledá nové pole významů dvou prostředí, jež spojuje výtvarné umění. Zájmem je zda vůbec a nakolik se profese výtvarného pedagoga a kurátora potkávají, zda se v jejich pracovní náplni najdou společné momenty. Tento hlubší obsah během studia objevuji a popisuji. Následným zájmem je prezentace žákovské tvorby, a to zda znamená důležitou součást činnosti výtvarného pedagoga, na kterou klade důraz a jaké kroky v rámci ní podniká. Dále také jaký je učitelův postoj k výstavám a dalším formám prezentace žákovských prací. V části výchovně vzdělávací se studenti gymnázia seznamují s možnostmi a okolnostmi prezentace jejich vlastních výtvarných prací, seznamují se s pozadím výstavního projektu. Na základě poznatků z teorie a dějin výtvarného umění, konkrétně konceptuálního umění jsou vytvořeny výtvarné práce, které jsou dále uplatněny pro výstavu. Z didaktického hlediska je uplatněna výstava jako vzdělávací prvek výuky. Výsledným...
Fenomén moře. Fotografie a popis moře ve vybraných formách umění
Kotzmannová, Alena ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) ; Zahoranský, Dušan (oponent)
název: Fenomén moře / Fotografie a popis moře ve vybraných formách umění autor: Alena Kotzmannová katedra (ústav): Katedra Výtvarné výchovy školitel: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. abstrakt: Vztah člověka a moře je jedno ze základních témat umělecké inspirace, procházející napříč dějinami. Aniž bychom si to přímo uvědomovali, je trvalou, ale zároveň proměnnou součástí našeho bytí. Moře je výrazný kulturní kód a bohatý symbol. Téma Fenomén moře - fotografie a popis moře ve vybraných formách umění je tak záměrně zvoleno s odkazem k individuální imaginaci. V kapitolách Dílo 1. -7. jsou prezentována vlastní umělecká a pedagogická díla z let 2009- 2013 a východiska k jejich realizaci, která obsahují odkazy na deníkové portfolio a poznámkový aparát. Text je vícesměrnou myšlenkovou trajektorií a zvolená forma překrývaných vrstev propojuje jednotlivé kontexty a namísto lineárního čtení vybízí k volnému pohybu textem. V kapitole Výzkum je pracováno se zdrojovým materiálem, jímž jsou výpovědi studentů, nasbírané během realizace vlastních pedagogických projektů. Hlavním záměrem bylo nabídnout studentům vlastní umělecké dílo k reflexi a skrze cílené pedagogické projekty se následně zaměřit na rozvoj individuální představivosti, ...
Ornament v přírodě, vědě a umění. Analýza diskurzu připadové studie výuky
Havlásek Tatarová, Lucie ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Machalický, Lukáš (oponent) ; Zindulka, Ondřej (oponent)
Lucie Havlásek Tatarová OrnamenT v přírOdě, vědě a umění Analýza diskurzu případové studie výuky Abstrakt Disertační práce Ornament v přírodě, vědě a umění se zabývá tématem ornamentu v současném umění, designu a architektuře. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány přírodě a vědě jako inspiračním zdrojům pro současné umění. Kapitola Tělo a ornament se zabývá ornamenty na lidském těle a vzory tvořenými z lidských těl. Autorská tvorba a tvorba studentů v rámci výuky jsou integrální částí hlavního textu práce. Zvláštní kapitola je věnována projektu Bodyornament. Jedná se o projekt umělecký, edukační a výzkumný. Hlavní část jeho realizace proběhla formou akce ve Veletržním paláci v Praze. Spolu se studenty jsme vytvářeli ornamenty tvořené z jejich těl, ty byly fotograficky zdokumentovány a staly se součástí konvolutu reflexivních bilancí spolu se studentskými výpověďmi. Analýzy těchto primárních dokumentů vedly k interpretačním závěrům. Výzkum používá kombinaci specifických forem kvalitativního výzkumu a výzkumu uměním a konkrétní model byl postaven na třístupňové reflexivní analýze podle Donalda Schöna. Interpretace výzkumných zjištění vedou k zamyšlení nad možnostmi zkvalitnění výuky ve studijním programu pro Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Výsledným artefaktem projektu je video Bodyornament, které tvoří nedílnou...
Vzdělávací koncepce regionálního muzea. Role regionálního muzea ve výtvarném vzdělávání
Peštová, Petra ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je postihnout roli regionálního muzea ve výtvarném vzdělávání. Na základě vlastní praxe v roli muzejního pedagoga jsem se pokusila popsat souvislosti vzniku vzdělávací koncepce malého muzea. Na základě srovnání tří příkladů konkrétních vzdělávacích programů s jasně vytyčenými specifiky jsem postavila akční participační průzkum, provedený formou zúčastněného pozorování. Rozborem jednotlivých případů a následným porovnáním dílčích hodnot se vytanula prospěšnost participace muzejního pedagoga na koncepci a uspořádání expozice. Dále byl potvrzen předpoklad, že komunikace muzea se školou je nezbytná a programy, které jsou konzultovány s vyučujícími, mají mnohem větší obsahový přesah, než programy nekonzultované. Výtvarného vzdělávání na půdě regionálního muzea zaujímá nenahraditelné místo. Umožňuje nejen setkání s artefaktem, který je součástí historie místa, kde žák/klient muzea žije, ale přináší také možnost uplatnit jiné způsoby vnímání a myšlení než pouze racionální. Má dispozice přesáhnout své oborové dimenze a stát se nad předmětovým.
Oděv jako prostředek sebeidentifikace a sebeprezentace a možnosti didaktického rozvedeni tématu ve výuce výtvarné výchovy
Špidlová, Zdeňka ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Anotace: Špidlová, Z.: Oděv jako prostředek sebeidentifikace a sebeprezentace a možnosti didaktického rozvedení tématu ve výuce výtvarné výchovy. [Diplomová práce] Praha, 2013 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 224 s. (Přílohy: Deník a složky dokumentující výtvarnou část diplomové práce) Diplomová práce zkoumá fenomén oděvu, jeho sémiotickou funkci v kontextu postmoderní společnosti a sociální aspekty s důrazem na identifikaci s určitou sociální skupinou. Výzkumná část práce přináší poznatky o dvou skupinách, jejich odívání a sociálních kontextech. Jsou jimi krojová kultura oblasti Alto Minho v Portugalsku a gothická subkultura. Na tyto poznatky přímo navazuje výtvarná část práce, jejímž výstupem je oděvní model kombinující prvky obou zmíněných skupin. Didaktická část přináší poznatky o rozdílnosti zpracování témat identita a subkultura z hlediska odívání žáky sedmé třídy základní školy a studenty druhého ročníku střední oděvní školy. Klíčová slova: oděv, identita, sebeprezentace, sebeidentifikace, subkultura, textilní tvorba, postmoderní společnost, výtvarná výchova
Gender v současném umění - mateřství jako specifické téma
Svatošová, Zuzana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Teoretická část práce je zaměřená na filozoficko-historická východiska, která vedla k současnému poststrukturálně-feministickému přístupu ke genderové identitě a dále na hledání vizuální paralely tohoto přístupu v umění, respektive v umění rozbrazující konkrétně mateřskou identitu. Didaktická část práce nabízí možnou variantu, jak studentům střední školy zprostředkovat téma genderové identity. Vlastní výtvarná práce je osobní reflexí tématu mateřské tělesnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí84 - 93dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Fulková, Marie,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.