|
Fenomén "Do It Yourself" a jeho pojetí v kulturněsociologickém kontextu
Stojanovová, Veronika ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Předkládaná diplomová práce mapuje koncepce, charakteristické znaky a kulturněsociální kontexty funkcí fenoménu "Do It Yourself". Zabývá se jeho různorodými interpretacemi, vytváří obecné rysy a pokouší se vymezit jeho polohy na základě získaných poznatků z realizovaného výzkumu a prostudované literatury. Především postihuje jeho působení v období komunistické a postkomunistické éry v Československé a posléze České republice i vliv rozdílných společensko-politických systémů na jeho podobu. Didaktické rozvedení tématu se zaměřuje na aplikaci principů DIY v pedagogické činnosti a předkládá výtvarnou řadu "In & Out", integrující tyto myšlenky do současných podmínek vyučování výtvarné výchovy. Výtvarná část představuje východiska, proces a realizaci autorské vazby diplomové práce, která je opět postavena na uplatnění myšlenek DIY.
|
|
Učebnice formou komiksu
Šnajdrová, Marie ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
ŠNAJDROVÁ, Marie. Učebnice formou komiksu. /Diplomová práce/ Praha 2014 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 99 stran Práce pojednává o komiksu jako osobitém umění vhodném i pro vzdělávání. Vymezuje pojmy, jako jsou umění, ilustrace, komiks či učebnice. Zabývá se funkcí a použitím ilustrací v učebnicích. Předkládá příklady současné komiksové tvorby, zaměřuje se na teoretickou stránku média a nabízí porovnání s ostatními médii. A konečně se věnuje využití komiksu při tvorbě učebnice a nabízí několik hledisek, proč je komiks vhodným prostředkem. Dále práce rozebírá tvorbu komiksové učebnice a předkládá manuál k jejímu plnému využití. Klíčová slova: komiks, učebnice, umění, znak, vzdělávání, ilustrace
|
|
Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů
Fišerová, Zuzana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Hazuková, Helena (oponent)
Dizertační práce Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů je zaměřena na výzkumný popis situace vizuální gramotnosti v kontextu výtvarné výchovy. Na základě kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy kurikulárních dokumentů, výpovědí účastníků vzdělávacího procesu a další kvan-titativně hodnocené výzkumné sondy zjišťuje, jakou roli hraje vizuální gramotnost v cílovém zaměření výtvarné výchovy a zda má výuka tohoto předmětu na rozvoj vizuální gramotnosti vliv. Součástí práce jsou i dva publikované články, které ukazují, jakým způsobem v rámci výuky výtvarné výchovy empiričtí diváci postupují při tvorbě a čtení významů kulturních artefaktů.
|
| |
|
Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby
Milerová, Helena ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Řešeným tématem diplomové práce je Role učitele výtvarné výchovy zaměřená na prezentaci školní výtvarné tvorby. Učitel výtvarné výchovy je dávám do souvislosti s kurátorem výstavy, s kurátorskou činností. Kurátor výstavy je relativně nová profesní rovina, velmi podstatná především pro současné výtvarné umění. Teoretická část práce konfrontuje činnosti pedagoga a kurátora výstavy a hledá nové pole významů dvou prostředí, jež spojuje výtvarné umění. Zájmem je zda vůbec a nakolik se profese výtvarného pedagoga a kurátora potkávají, zda se v jejich pracovní náplni najdou společné momenty. Tento hlubší obsah během studia objevuji a popisuji. Následným zájmem je prezentace žákovské tvorby, a to zda znamená důležitou součást činnosti výtvarného pedagoga, na kterou klade důraz a jaké kroky v rámci ní podniká. Dále také jaký je učitelův postoj k výstavám a dalším formám prezentace žákovských prací. V části výchovně vzdělávací se studenti gymnázia seznamují s možnostmi a okolnostmi prezentace jejich vlastních výtvarných prací, seznamují se s pozadím výstavního projektu. Na základě poznatků z teorie a dějin výtvarného umění, konkrétně konceptuálního umění jsou vytvořeny výtvarné práce, které jsou dále uplatněny pro výstavu. Z didaktického hlediska je uplatněna výstava jako vzdělávací prvek výuky. Výsledným...
|
|
Fenomén moře. Fotografie a popis moře ve vybraných formách umění
Kotzmannová, Alena ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent) ; Zahoranský, Dušan (oponent)
název: Fenomén moře / Fotografie a popis moře ve vybraných formách umění autor: Alena Kotzmannová katedra (ústav): Katedra Výtvarné výchovy školitel: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. abstrakt: Vztah člověka a moře je jedno ze základních témat umělecké inspirace, procházející napříč dějinami. Aniž bychom si to přímo uvědomovali, je trvalou, ale zároveň proměnnou součástí našeho bytí. Moře je výrazný kulturní kód a bohatý symbol. Téma Fenomén moře - fotografie a popis moře ve vybraných formách umění je tak záměrně zvoleno s odkazem k individuální imaginaci. V kapitolách Dílo 1. -7. jsou prezentována vlastní umělecká a pedagogická díla z let 2009- 2013 a východiska k jejich realizaci, která obsahují odkazy na deníkové portfolio a poznámkový aparát. Text je vícesměrnou myšlenkovou trajektorií a zvolená forma překrývaných vrstev propojuje jednotlivé kontexty a namísto lineárního čtení vybízí k volnému pohybu textem. V kapitole Výzkum je pracováno se zdrojovým materiálem, jímž jsou výpovědi studentů, nasbírané během realizace vlastních pedagogických projektů. Hlavním záměrem bylo nabídnout studentům vlastní umělecké dílo k reflexi a skrze cílené pedagogické projekty se následně zaměřit na rozvoj individuální představivosti, ...
|
|
Ornament v přírodě, vědě a umění. Analýza diskurzu připadové studie výuky
Havlásek Tatarová, Lucie ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Machalický, Lukáš (oponent) ; Zindulka, Ondřej (oponent)
Lucie Havlásek Tatarová OrnamenT v přírOdě, vědě a umění Analýza diskurzu případové studie výuky Abstrakt Disertační práce Ornament v přírodě, vědě a umění se zabývá tématem ornamentu v současném umění, designu a architektuře. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány přírodě a vědě jako inspiračním zdrojům pro současné umění. Kapitola Tělo a ornament se zabývá ornamenty na lidském těle a vzory tvořenými z lidských těl. Autorská tvorba a tvorba studentů v rámci výuky jsou integrální částí hlavního textu práce. Zvláštní kapitola je věnována projektu Bodyornament. Jedná se o projekt umělecký, edukační a výzkumný. Hlavní část jeho realizace proběhla formou akce ve Veletržním paláci v Praze. Spolu se studenty jsme vytvářeli ornamenty tvořené z jejich těl, ty byly fotograficky zdokumentovány a staly se součástí konvolutu reflexivních bilancí spolu se studentskými výpověďmi. Analýzy těchto primárních dokumentů vedly k interpretačním závěrům. Výzkum používá kombinaci specifických forem kvalitativního výzkumu a výzkumu uměním a konkrétní model byl postaven na třístupňové reflexivní analýze podle Donalda Schöna. Interpretace výzkumných zjištění vedou k zamyšlení nad možnostmi zkvalitnění výuky ve studijním programu pro Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Výsledným artefaktem projektu je video Bodyornament, které tvoří nedílnou...
|
|
Vzdělávací koncepce regionálního muzea. Role regionálního muzea ve výtvarném vzdělávání
Peštová, Petra ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je postihnout roli regionálního muzea ve výtvarném vzdělávání. Na základě vlastní praxe v roli muzejního pedagoga jsem se pokusila popsat souvislosti vzniku vzdělávací koncepce malého muzea. Na základě srovnání tří příkladů konkrétních vzdělávacích programů s jasně vytyčenými specifiky jsem postavila akční participační průzkum, provedený formou zúčastněného pozorování. Rozborem jednotlivých případů a následným porovnáním dílčích hodnot se vytanula prospěšnost participace muzejního pedagoga na koncepci a uspořádání expozice. Dále byl potvrzen předpoklad, že komunikace muzea se školou je nezbytná a programy, které jsou konzultovány s vyučujícími, mají mnohem větší obsahový přesah, než programy nekonzultované. Výtvarného vzdělávání na půdě regionálního muzea zaujímá nenahraditelné místo. Umožňuje nejen setkání s artefaktem, který je součástí historie místa, kde žák/klient muzea žije, ale přináší také možnost uplatnit jiné způsoby vnímání a myšlení než pouze racionální. Má dispozice přesáhnout své oborové dimenze a stát se nad předmětovým.
|
|
Oděv jako prostředek sebeidentifikace a sebeprezentace a možnosti didaktického rozvedeni tématu ve výuce výtvarné výchovy
Špidlová, Zdeňka ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Anotace: Špidlová, Z.: Oděv jako prostředek sebeidentifikace a sebeprezentace a možnosti didaktického rozvedení tématu ve výuce výtvarné výchovy. [Diplomová práce] Praha, 2013 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 224 s. (Přílohy: Deník a složky dokumentující výtvarnou část diplomové práce) Diplomová práce zkoumá fenomén oděvu, jeho sémiotickou funkci v kontextu postmoderní společnosti a sociální aspekty s důrazem na identifikaci s určitou sociální skupinou. Výzkumná část práce přináší poznatky o dvou skupinách, jejich odívání a sociálních kontextech. Jsou jimi krojová kultura oblasti Alto Minho v Portugalsku a gothická subkultura. Na tyto poznatky přímo navazuje výtvarná část práce, jejímž výstupem je oděvní model kombinující prvky obou zmíněných skupin. Didaktická část přináší poznatky o rozdílnosti zpracování témat identita a subkultura z hlediska odívání žáky sedmé třídy základní školy a studenty druhého ročníku střední oděvní školy. Klíčová slova: oděv, identita, sebeprezentace, sebeidentifikace, subkultura, textilní tvorba, postmoderní společnost, výtvarná výchova
|
|
Gender v současném umění - mateřství jako specifické téma
Svatošová, Zuzana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Teoretická část práce je zaměřená na filozoficko-historická východiska, která vedla k současnému poststrukturálně-feministickému přístupu ke genderové identitě a dále na hledání vizuální paralely tohoto přístupu v umění, respektive v umění rozbrazující konkrétně mateřskou identitu. Didaktická část práce nabízí možnou variantu, jak studentům střední školy zprostředkovat téma genderové identity. Vlastní výtvarná práce je osobní reflexí tématu mateřské tělesnosti.
|