Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 69 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Krajinné a jiné meze. (Uchopení krajiny v umění a výtvarné výchově skrze výtvarné explorace)
Zástěrová, Alena ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
/ a b s t r a k t Zástěrová, Alena. Krajinné a jiné meze [Diplomová práce] Praha 2019 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 127 stran. Diplomová práce pojednává o vztahování se ke krajinnému prostoru skrze pohyb těla a mysli, jehož vyústěním je výtvarný počin. Úzce se zaměřuje na individuální prožitek z krajiny jako specifického prostoru. Objasňuje pojmy, polemizuje o jejich významech. V rozhovorech s umělci zachycuje jejich přístup k tvorbě v krajině a s krajinou, jejich pohyb tvůrčím procesem. Popisuje didaktický projekt inspirující žáky hlouběji se zamýšlet nad prostorem, v němž se nejčastěji pohybují, komunikovat poznatky výtvarným jazykem. Autorské výtvarné práce vzniklé ve Finsku v oblasti polárního kruhu dokumentují pohyb v krajině přírodní i krajině mysli.
Od košíkářství po výtvarnou výchovu v environmentálních kontextech
Barochová, Daniela ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá Košíkářstvím ve výtvarné výchově v environmentálních kontextech. V teoretické části se diplomová práce věnuje přírodě a jejím východiskům pro výtvarnou výchovu. Objasňuje pojmy environment, ekologie a současné umění v souvislosti s tradičními řemesly. Také se zabývá souvislostmi mezi řemeslem a užitým uměním. Cílem teoretické části je se hlouběji těmito pojmy a souvislosti zabývat a seznámit. Představuje tvorbu současných umělců a tvůrců ve volném umění, kteří se tématem přírody také zabývají. Na teoretická východiska navazuje vlastní výtvarná tvorba zachycující pozorování přírody a růst vrbových prutů s co nejmenším lidským zásahem. Výsledkem autorské tvorby je Deník vrby, který toto pozorování vrbových prutů v přírodě zaznamenává. Vlastní výtvarná tvorba je inspirovaná současnou volnou tvorbou v přírodě s přírodním materiálem. Didaktická část diplomové práce obsahuje výtvarné úkoly, které vycházejí z teoretické části práce. Úkoly jsou zaměřené na environmentální výchovu, prostorovou tvorbu, kontakt s přírodou a přírodní materiály. Cílem výtvarných úkolů je především v žácích vzbudit zájem o vztah k přírodě a seznámit je s technikami košíkářství, které jsou podobné technikám tkacím, se zapojením průřezového tématu Environmentální výchova. Prostředkem jsou reflektivní...
Malba jako hmota
Nováková, Kateřina ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Kateřina Nováková- Malba jako hmota ABSTRAKT Ve své práci se zaměřuji na malbu a její hmotné přesahy. Na obrazy již nepohlížím pouze zrakem, ale i hmatem. Tím se ve svých důsledcích narušuje optická hladkost malby a je kladen důraz na hmotu, strukturu a reliéf. Zaměřuji se tedy na výraznou malířskou stopu, pastózní a gestický malířský projev. Reflektuji různé malířské přístupy ke krajině, a v kontextu práce akcentuji ty, které pracují s barvou jako hmotou. Na příkladu tvorby vybraných umělců představuji její specifika. Z přehledu je zřejmé, že 20. století otevřelo prostor pro materiálový experiment. V něm je těžiště praktické části, tedy mé vlastní malířské tvorby. Série obrazů je malbou, která přesahuje z dvourozměrného zobrazení do trojrozměrného, dodávající obrazům plastický charakter. K tomu využívám malířské i nemalířské materiály. Námětem se držím abstraktně pojaté krajiny, inspirované předměty každodennosti. V didaktické části navrhuji a následně realizuji tři odlišné úkoly, spojující malbu a krajinný prvek ve výtvarných úlohách.
Tanec obrazem. (Taneční pohyb jako téma v umění a ve výtvarné výchově)
Ehlenová, Veronika ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
Práce se zaměřuje na propojení teoretických znalostí výtvarného a tanečního umění. Praktickým využitím těchto poznatků vznikla realizace tanečních choreografií s využitím a inspirací v netradičních uměleckých formách, jako je například performance nebo happening. Klíčovým bodem celé práce je pohyb, na který je nahlíženo jak z hlediska tance, výtvarného uměni, ale i samotného lidského bytí. Dále ukazuje, jak lze téma pohybu využít při práci s dětmi. V jednotlivých etudách s dětmi zařazuje různorodé výtvarné techniky (kresba, malba, prostorová tvorba). V rámci praktické části se zaměřuje na vyjádření lidských emocí skrz specifický pohyb těla, a to formou tanečních choreografií. Také využívá i nové technologie, kde jsou výstupem fotografie a video záběry. Zároveň s tím je zde spolupráce s dalšími umělci, při které je nutné uplatnit komunikaci, o níž je také jedna z důležitých kapitol této práce. Cílem bylo zohlednit, ale především propojit neopomenutelné složky výtvarného umění a tance, které utvořily nový pohled a myšlenky na vazby mezi těmito dvěma uměleckými oblastmi.
Tělo jako plátno - barva na těle ve výtvarném umění a výtvarné výchově
Svobodová, Markéta ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Bakalářská práce Tělo jako plátno - barva na těle ve výtvarném umění a výtvarné výchově Markéta Svobodová, duben 2018 ABSTRAKT Moje práce začíná mapováním proměny ideálu krásy a polemizací s tímto pojmem. Naznačuji historii líčení včetně technologického a sociálního pozadí tohoto fenoménu. Dále představuji vybraná díla z dějin výtvarného umění, kde hraje důležitou roli barva na těle nebo tváři. Poté formálně transformuji vybraná díla z dějin umění do podoby, v níž bude hlavním klíčovým komponentem lidské tělo a barva. Nakonec reflektuji zkoumané téma do výtvarných úloh, kde se věnuji především práci s portrétem.
Příroda versus město. (Napětí mezi oběma fenomény jako téma v umění a ve výtvarné výchově)
Mužíková, Emmy ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu Příroda versus město. Pojmy příroda a město jsou v teoretické části, která je těžištěm diplomové práce, pojímány odděleně i ve vzájemném propojení. Společný vztah přírody a města představuji v jejich souladu i nesouladu. Cílem teoretické části je odpovědět na otázku, zda je příroda ve městech pro jejich obyvatele důležitá a proč. Téma Příroda versus město propojuji s výtvarným uměním prostřednictvím uvedení příkladů konkrétních umělců a jejich děl. Mimo jiné se napříč prací zabývám pojmy ekologie a environment. Z textu zároveň vyplývají otázky ohledně současné společenské a environmentální situace planety, které doplňuji příklady umělců, kteří tuto tematiku zapracovávají do svých děl. Na teoretická východiska navazuje vlastní výtvarná tvorba, jejíž těžištěm je performance ve veřejném prostoru. K finální performance, která souběžně nesla rysy site-specifik, jsem došla postupným vývojem. Od samého počátku jsem se zaměřovala na znázornění vztahu přírody a města, při čemž stěžejním pro mne bylo zaměřit se na přírodu uvnitř Prahy. Na teoretickou část dále navazují výtvarně edukační etudy, do kterých je transformován vztah přírody a města, souběžně se zapojením evironmentální výchovy. Při realizaci výtvarných úkolů bylo cílem přimět žáky propojit ve svých pracích...
Obraz jako slovo
Šrámková, Karolína ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Diplomová práce se věnuje dialogu mezi obrazem a slovem. V teoretické části jsou rozpracovány dva rozdílné přístupy. Nejprve je nahlíženo slovo jako součást obrazného vyjádření, poté obraz přejímající funkce, které obvykle náleží slovům. Právě druhá část ústí v těžiště celé práce, jímž je deník jako médium zacházející s oběma způsoby vyjádření. V následujících kapitolách teoretické části hledáme principy deníkovosti v různých příkladech z výtvarného umění. Jejich definování otevírá prostor pro autorskou - praktickou část. V té jsou představeny čtyři odlišné formy deníku. Jejich zpracování se rozestírá na hranici obraznosti a popisnosti, experimentuje s rozdílnými možnostmi vyjádření ve snaze osvobodit deníkovou tvorbu od konvencí a tradičních způsobů. V obdobném duchu je zpracována i didaktická část, v rámci které jsou představeny dva realizované výtvarné projekty. První představuje koncepci autorské identifikace s fiktivní postavou a její následnou deníkovou tvorbu. V druhém dostává námět deníku současnou podobu ve formě profilu na sociální síti Facebook, jenž vzniká imaginární tvorbou aktualizovaného umělce. Diplomová práce přináší autorský pohled do interpretace výtvarného umění skrze principy deníkové tvorby, jejich podstatu následně dokládá a rozvádí v praktické a didaktické části. ABSTRACT...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 69 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.