Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zobrazení matky ve výtvarném projevu předškolních dětí
Nevoralová, Eva ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Tato práce se zaměřuje na problematiku zobrazení matky ve výtvarném projevu předškolních dětí se zřetelem na případné odrazy změn v pojetí role matky ve společnosti. Teoretická část je zaměřena na současný stav poznání o matce a mateřství z hlediska sociologie a genderových studií. Zabývá se též zobrazením matky s dítětem ve výtvarném umění první poloviny dvacátého století. Výzkumná část přináší nálezy o zobrazení matky s dítětem v současném výtvarném umění a dále deskripci a zhodnocení současné praxe vedení výtvarných činností v mateřské škole. Poslední etapou výzkumu je pedagogický experiment, který současně tvoří jádro didaktické části práce. Spolu s dalšími výzkumnými nálezy je i východiskem pro návrhy nových přístupů k tématu "Matka", zaměřených na překonávání dosavadních námětových stereotypů ve výtvarných činnostech vedených učitelkami v mateřské škole. Závěry práce tvoří shrnutí všech výzkumných nálezů, které vybízejí k didaktickému zhodnocení.
Co se žáci naučili v hodinách výtvarné výchovy
Hrabánková, Ilona ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Diplomová práce má charakter výzkumného šetření, zaměřeného na rozpoznávání výtvarně vzdělávacích zisků v hodinách výtvarné výchovy uči tel i i žáky na pr imárním stupni školy. Vychází z empir ického výzkumu tvořeného třemi výzkumnými etapami , které řešily zkoumanou problematiku pomocí tř í různých metod. Na výzkumu se v jednot livých etapách podí lel i žáci čtvr tého ročníku základní školy v Praze 10, uči telé primárního stupně základních škol a ve třet í etapě byly zkoumány zápisy ve třídních knihách třetího až pátého ročníku. Výsledky ukazuj í, z jakého úhlu pohledu žáci svoj i práci vyhodnocuj í a co je pro ně v dané výtvarné hodině důleži té. U uči telů přetrvávaj í problémy s identif ikací učiva v základních kurikulár ích dokumentech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Moje škola a její okolí před sto lety
Krátká, Markéta ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Krátká, M.: Moje město před sto lety [Diplomová práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 135 s. Diplomová práce se zabývá interdisciplinárním spojením dvou vzdělávacích oblastí Umění a kultura, Výtvarná výchova a Člověk a jeho svět. Součástí práce je analýza učebnic Člověk a jeho svět, která zjišťuje, jak a do jaké míry se učebnice zabývají tématikou konceptu domova, regionu, minulosti, identity subjektu i místa a veřejného prostoru. Praktickou část tvoří vzdělávací projekt úzce propojující učivo výtvarné výchovy a předmětu Člověk a jeho svět. Je zaměřen na vzdělávání žáků základní školy, pokouší se pomocí interdisciplinárního přístupu efektivně vzdělávat děti v tématice historie města, ve kterém žijí. Vzdělávací projekt vychází z teoretických poznatků uvedených v první části diplomové práce. Je zasazen do kontextu současného umění. V porovnání s ním je založený spíše tradičně. Klíčová slova: Interdisciplinarita, výtvarná výchova, Člověk a jeho svět, školní předmět, vzdělávací oblast, projektové vyučování, místo, paměť a místo, komunita, site-specific art.
Výtvarné a verbální vyjádření předškoláků
Mučková, Alice ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Předmětem diplomové práce je výzkumné šetření zaměřené na porovnávání výtvarného a verbálního vyjádření dětí, u kterých se projevují nápadné rozdíly v dosažené úrovni obou uvedených způsobů, a na hodnotící kritéria učitelek mateřských škol při posuzování obou vyjádření. Cílem diplomové práce je na základě výzkumných nálezů přispět k prohloubení profesionálních kompetencí učitelek mateřských škol při řešení pedagogických problémů u dětí s výrazným nesouladem mezi aktuální dosaženou úrovní výtvarného a verbálního projevu. Výzkumný problém je vyjádřen výzkumnými otázkami zaměřenými na předškoláky i na učitelky mateřských škol. V rámci výzkumného šetření je využit převážně kvalitativní výzkum, doplněn v některých částech výzkumem kvantitativním. V předvýzkumném šetření byla využita obsahová analýza textu, v rámci vlastního výzkumného šetření jsou zařazeny metody pozorování, rozhovoru, analýza dětské kresby, kazuistiky. Očekávaným výstupem diplomové práce je zpracování podkladů pro odborný text určený učitelkám mateřských škol, který by jim umožnil poučený náhled na zkoumanou problematiku. Jeho obsahem bude upozornění na možné příčiny vzniku nesouladu výtvarného a verbálního vyjádření předškoláků a návrhy konkrétních opatření, které náleží do kompetence učitelky mateřské školy.
Rozvoj možností výtvarné výchovy v integraci s cizím jazykem
Kafková, Helena ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent) ; Sztablová, Danuše (oponent)
Tato dizertační práce pojednává o dispozici výtvarné výchovy k integraci s cizím jazykem v prostředí prvního stupně ZŠ, a zkoumá ji s důrazem na modernistický předpoklad "výtvarného jazyka". Kořenům modernistického myšlení v umění a v teorii výtvarné výchovy je věnovaná první část práce. V umění je to první umělecko-průmyslová škola, Bauhaus, jehož reflektovaná i nereflektovaná východiska jsou zde vyložena. Dále text ukazuje, faktograficky i věcně, příbuznost mezi tvorbou v Bauhausu a teorií Vídeňského kroužku. Také tady je zřetelné, že diskuse o povaze jazyka byly zásadní pro avantgardní myšlení v umění a vědě ve dvacátých, a začátku třicátých let. Tato část končí výkladem kritické teorie jazyka, a ukazuje význam jazykového motivu v současné teorii, s důrazem na umění a vzdělávání. Výzkumná sonda promýšlí otázku výtvarné výchovy jako jazyka, který má být integrovaný s cizím jazykem. Používá při tom metodu Založené teorie, popisuje, analyzuje a interpretuje podoby a vztahy kódů vycházejících z terénu a z rozhovorů se studenty učitelství a učiteli na 1. stupni ZŠ. Poslední část předkládá případovou studii a nálezy vytvořené v mezinárodním projektu Creative Connections
Příroda jako inspirace výtvarných explorací v mateřské škole
Malinovská, Zdeňka ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Malinovská, Z.: Příroda jako inspirace výtvarných explorací v mateřské škole. [Diplomová práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 113 s. Diplomová práce má charakter akční průzkumné sondy. Jejím cílem je přispět ke zkvalitnění pedagogické praxe učitelek mateřských škol v oblasti předškolního vzdělávání. Výzkumné šetření má přinést aktuální informace o realizačních a dlouhodobých stereotypech, o realizovaných výtvarných činnostech, pro které je hlavním inspiračním východiskem příroda. Očekávaným výstupem budou návrhy výtvarných programů pro děti předškolního věku, které budou vycházet z nálezů výzkumného šetření. Podněty ke zpracování návrhů jsem hledala v historii a současnosti výtvarného umění. Průřez dějinami výtvarného umění jsem pojala jako most mezi teorií a praxí s příklady inspirací pro učitelky mateřských škol z každého období. Těžiště diplomové práce bude v realizaci a zpracování návrhů výtvarných programů, jejich experimentálního ověření a následné didaktické reflexe. Klíčová slova: předškolní vzdělávání, výtvarné a estetické vnímání, výzkumné nálezy, výtvarný program, vzdělávací nabídka, přírodní formy, pedagogický experiment, didaktická reflexe
Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů
Fišerová, Zuzana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Hazuková, Helena (oponent)
Dizertační práce Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů je zaměřena na výzkumný popis situace vizuální gramotnosti v kontextu výtvarné výchovy. Na základě kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy kurikulárních dokumentů, výpovědí účastníků vzdělávacího procesu a další kvan-titativně hodnocené výzkumné sondy zjišťuje, jakou roli hraje vizuální gramotnost v cílovém zaměření výtvarné výchovy a zda má výuka tohoto předmětu na rozvoj vizuální gramotnosti vliv. Součástí práce jsou i dva publikované články, které ukazují, jakým způsobem v rámci výuky výtvarné výchovy empiričtí diváci postupují při tvorbě a čtení významů kulturních artefaktů.
Tvořivě výrazové aktivity ve výuce na 1.st. ZŠ (se zaměřením na výtvarnou výchovu jako integrující disciplínu)
Picmausová, Daniela ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Karlova Univerzita Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy ved. práce: PaedDr. Hazuková Helena Vypracovala: Picmausová Daniela, 5 KS Abstrakt v Čj: Práce by měla přispět k rozvoji pedagogických kompetencí učitelů na 1. st. ZŠ. Konkrétně by mohla být vodítkem při plánování výuky výtvarné výchovy formou integrovaných výukových celků, neboť obsahuje praxí ověřené postupy a aktivity potřebné k rozvoji tvořivosti a výrazovosti. Tato práce využívá potenciálu dalších výukových předmětů, které rozvíjejí kreativitu a expresivitu - dramatické výchovy, hudební a literární výchovy. Autorka práce by chtěla prostřednictvím své diplomové práce pomoci jak začínajícím pedagogům, tak i pedagogům s delší výukovou praxí, kteří by rádi pozměnili svůj dosavadní způsob výuky předmětu Výtvarná výchova.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.