Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 180 záznamů.  začátekpředchozí137 - 146dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Humanismus Přemysla Pittera a jeho přínos výchovy k hodnotám na 1. stupni základní školy
Bartoňková, Dagmar ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
NÁZEV: Humanismus Přemysla Pittera a jeho přínos výchovy k hodnotám na 1. stupni základní školy ABSTRAKT: Cílem této diplomové práce je zprostředkovat žákům 1. stupně ZŠ základní informace o myšlenkách a aktivitách Přemysla Pittera. Teoretická část představuje především historické a biografické údaje, umožňující porozumět životním hodnotám Přemysla Pitera a základnímu kontextu jeho života. Praktická část je postavena na projektu, který žákům 5. ročníku 1. stupně ZŠ umožňuje pronikat do Pitterova života a skrze vlastní zážitky pochopit jeho životní postoje, a tím i jeho životní hodnoty. Z reflexe projektu vyplývá, že žáci porozuměli hodnotám Přemysla Pittera i souvisejícím historickým událostem a jeho výjimečnosti a odvaze. Samostatně pak tyto poznatky formulovali ve vlastní knize, která byla výstupem projektu. Cíl práce i projektu byl splněn. KLÍČOVÁ SLOVA: Přemysl Pitter, humanismus, výchova k hodnotám, projekt
Respektování světonázorové orientace dítěte a jeho rodiny v mateřské škole
Kosová, Monika ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá respektováním světonázorové orientace rodin, jejichž děti navštěvují mateřskou školu, kam si přinášejí své tradice, zvyky a rituály vyplývající z odlišného sociokulturního zázemí i určitého náboženství. Hledá hranice respektu k těmto odlišnostem a uznávané normy v České republice. A zároveň je propojena s interkulturní edukací. V teoretické části přibližuje nejrozšířenější náboženství v České republice a nejpočetnější národnostní menšiny žijící na našem území. Okrajově se zabývá také tzv. sektami. Praktická část je zaměřena na zkoumání a hledání přístupů učitelek mateřských škol k těmto dětem, na vzdělávání pedagogů v otázkách světonázorové orientace a pohled rodičů na tyty otázky. Abstract This thesis deals with a respect for world view aspects of the families, whose children attend kindergartens, where their traditions, customs and rituals resulting from a different social and cultural background and also their particular religions are brought to. It looks for a limit of respecting these diferences and accepted standards in the Czech Republic. This thesis is put through the cross-cultural education. In a theoretic part it approaches the most widespread religions in the Czech Republic and the most numerous ethnic minorities in the area of this state. It marginally takes...
Tradice a rituály v rodině a MŠ jako východisko hodnotvorné orientace dítěte předškolního věku
Průšová, Ivana ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá z teoretického hlediska současností a postavením jednotlivých generací v širší, vícegenerační rodině. Zásadním objektem v tomto výzkumu je předškolní dítě a jeho vztahy a vazby k rodinným příslušníkům, kteří zaujímají v jeho výchově a socializaci zásadní místo (rodina a její proměny, právní normy, prorodinná politika, mravní výchova, úloha prarodičovství, význam funkční rodiny pro rozvoj dítěte). V empirické části práce je popsán výzkum, který mapuje způsob a průběh oslav významných svátků ve vícegeneračních rodinách s odlišnou sociální úrovní, vzdělaností a rozdílným výchovným prostředím. Zkoumá tak, jaká je role nejstarší generace v předávání tradic a specifických rodinných zvyklostí dalším generacím a jakou roli při realizaci rodinných oslav zaujímají jednotliví příslušníci ve společně žijící vícegenerační rodině. Klíčová slova: vícegenerační rodina, soužití, rodičovství, prarodičovství, tradice, rituály.
Lesní mateřské školy
Kapuciánová, Magdaléna ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Práce se zabývá tématem lesních mateřských škol a předškolního vzdělávání venku. Hledá kořeny vybrané problematiky v zahraničí i v ČR. Ukazuje, čím je pobyt venku dětem přínosný, hledá i rizika, se kterými je třeba počítat. Práce ukazuje východiska, která mohou vést k zakládání lesních mateřských škol, přináší výzkumy dokazující, že děti z lesních mateřských škol mají dobré výsledky, popisuje lesní mateřské školy a jejich provoz. Empirická část je vedena v duchu akčního výzkumu. V úvodu praktické části jsou popisovány nasbírané zkušenosti z cest po lesních mateřských školách a z rozhovorů s jejich pedagogy. Druhá část praktické části se zabývá názory odborné i laické veřejnosti. Autorka zjišťuje názory na dosažení úrovně jednotlivých kompetencí v běžné mateřské škole (dále jen MŠ) nebo v lesní mateřské škole. Další část výzkumu je zaměřena na očekávání a obavy při pobytu dětí v lesních mateřských školách. Na své názory ve vztahu k lesním mateřským školám jsou dotazováni odborníci v ohniskových skupinách. Důležitou částí práce je analýza právních předpisů souvisejících s lesními mateřskými školami.
Výchova k hodnotám v českém skautském hnutí
Hajduchová, Lenka ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Křivánek, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá výchovou k hodnotám a výchovou k hodnotám ve skautském hnutí. Cílem práce je hledání odpovědi na to, zda hodnoty, které se v současné skautské výchově objevují, jsou hodnotami aktuálními v životě dnešního člověka a tedy i dítěte. V teoretické části se autorka zabývá pojmem hodnota, výchovou ve volném čase, skautingem a jeho výchovnými prvky. Ve výzkumné části autorka pomocí rozhovorů zjišťuje, zda žáci mladšího školního věku, kteří jsou ovlivněni skautingem, se odlišují od svých vrstevníků v názorech a postojích k základním lidským hodnotám, zda kvalitně tráví svůj volný čas a vstupují do celoživotního procesu za realizaci lidských hodnot. Závěr práce potvrzuje naplnění hypotéz pro výzkumnou část a skutečnost, že hodnoty v současné skautské výchově jsou aktuálními v životě dnešního člověka.
Zápasy o školskou reformu v období první republiky se zvláštním zřetelem k předškolní výchově
Mráčková, Václava ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na problematiku školské reformy v období československé první republiky se zvláštním zřetelem dobové reformě předškolní výchovy. V úvodu práce zkoumá školský systém, pedagogické myšlení a legislativu 19. století, které ovlivnily pozdější období. Práce představuje významné osobnosti pedagogiky tohoto období, zejména těch, které přispěly vývoji myšlení o předškolním dítěti. Hlavní část práce se zaměřuje na diskuse okolo školské reformy vedené mezi dvěma názorovými křídly zosobněnými O. Chlupem (Brno) V. Příhodou (Praha) a na dva návrhy na školskou reformu z pera J. Uhra z brněnského V. Příhody z pražského křídla. V tomto kontextu práce dále zkoumá reformní návrhy na úrovni mateřské školy navrhované učitelkami z praxe, zejména I. Jarníkovou a A. Sússovou a analyzuje názorový posun a praktické fungování dobových mateřských škol.
Vývoj mateřského školství v Pardubicích ve xx. století
Štěpánková, Jana ; Křivánek, Zdeněk (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Obsah diplomové práce je zaměřen na vývoj mateřského školství ve XX. století, v regionu Pardubice. Pomocí dostupných primárních pramenů, na nichž je práce postavena, JSou Zachyceny nejen počátky rozvoje mateřského školství, jehož kořeny v Pardubicích sahají do roku 1870, kdy byla založena první opatrovna, ale i jeho další vývoj v průběhu XX. 01etl- Díky primárním pramenům, tak mohl vzniknout podrobný přehled o rozrůstající se síti Předškolních zařízení, o okolnostech jejich vzniku či naopak o důvodech, proč byla tato 2ařízení rušena. Mateřské školy prošly během XX. století, stejně jako celá společnost, několika mřvými historickými mezníky. Změnami procházel i pohled na důležitost instituce Mateřské Školy, která se od počáteční pečovatelské funkce celodenně pracujících rodičů Přstupně měnila na instituci spolupracující s rodinou, doplňující její péči. Také postavení a bělání učitelek prošlo určitými změnami. Osobnosti pracovnic se mění z nadšených, leč dřstatečně vzdělaných pěstounek a opatrovnic ve fundované a vysokoškolsky vzdělané P ř^es'řnálky. Svým vývojem prošla i výchovně vzdělávací činnost, která byla v průběhu své lstence ovlivněna společenským a politickým zřízením v našem státě.
Vývoj školských zařízení se zaměřením na předškolní instituce na Karlovarsku do roku 1948
Bystroňová, Šárka ; Opravilová, Eva (oponent) ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na historický vývoj předškolních zařízení v souvislosti s vývojem školských institucí jako takových. Zabývá se převážně oblastí Karlovarska s důrazem na specifiku národnostního složení obyvatel na daném území zejména v období XIX. a první poloviny XX. století. Německo - česká otázka ovlivnila způsob vzniku, fungování i zanikání jednotlivých druhů veřejných školských i soukromých vzdělávacích institucí či zařízení sociálního charakteru pro děti školního a předškolního věku. Instituce pro předškolní děti měnily vlivem vývoje svoji funkci. Souběžně v některém období fungovalo několik tipů zařízení, která se odlišovala nejen vyučovacím jazykem, ale i svými výchovné - vzdělávacími programy postavenými na rozdílných základech. Odlišeny jsou tak německé Kindergarten pracující podle Frobela a české mateřské školy, Odkrytím historických souvislostí česko - německých vztahů na Karlovarsku se teprve otvírá možnost pochopit složitost vývoje školství tohoto kraje. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 180 záznamů.   začátekpředchozí137 - 146dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Uhlířová, Jarmila
7 Uhlířová, Jaromíra
2 Uhlířová, Jaroslava
2 Uhlířová, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.