Název:
Lesní mateřské školy
Překlad názvu:
Outdoor preschools
Autoři:
Kapuciánová, Magdaléna ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá tématem lesních mateřských škol a předškolního vzdělávání venku. Hledá kořeny vybrané problematiky v zahraničí i v ČR. Ukazuje, čím je pobyt venku dětem přínosný, hledá i rizika, se kterými je třeba počítat. Práce ukazuje východiska, která mohou vést k zakládání lesních mateřských škol, přináší výzkumy dokazující, že děti z lesních mateřských škol mají dobré výsledky, popisuje lesní mateřské školy a jejich provoz. Empirická část je vedena v duchu akčního výzkumu. V úvodu praktické části jsou popisovány nasbírané zkušenosti z cest po lesních mateřských školách a z rozhovorů s jejich pedagogy. Druhá část praktické části se zabývá názory odborné i laické veřejnosti. Autorka zjišťuje názory na dosažení úrovně jednotlivých kompetencí v běžné mateřské škole (dále jen MŠ) nebo v lesní mateřské škole. Další část výzkumu je zaměřena na očekávání a obavy při pobytu dětí v lesních mateřských školách. Na své názory ve vztahu k lesním mateřským školám jsou dotazováni odborníci v ohniskových skupinách. Důležitou částí práce je analýza právních předpisů souvisejících s lesními mateřskými školami.My diploma work is concerned with the themes of outdoor preschools and pre-school education. It searches for and is stemming from the similar subjects in foreign countries and within the Czech Republic. It shows what the benefits of children being outside are. It also searches and points out liabilities which are necessery to be taken into account. The work presents the used resources, which can lead to the foundation of the other outdoor preschools and their maintanence. The empirical study is managed as an action research. The first part of the practical section shows experiences of the outdoor preschools in general and it presents interviews with their pedagogues. The second part of the practical section deals with the opinion of experts and the non-professional community. Moving on, one then investigates the ideal level of achievement in separate competences in an ordinary preschool, and outdoor preschools. Further more, the next section is targeted at the expert's expectations and apprehensions about children staying at an outdoor preschool, taking into account their views in relation to outdoor preschools. Focus groups are being used to question the experts. The important part of the work is to analyse the legal enactments in relation to outdoor preschools motherly school.
Klíčová slova:
bezpečí; dítě předškolního věku; legislativní podmínky; lesní mateřská škola; období vtiskování; odcizení přírodě; pobyt v lese za každého počasí; přírodní prostředí; učitel; výzkumy; zdraví; child pre-school age; denaturalization; environment; health; legislative conditions; natural environment; outdoor pre-schools; researches; safety; stay in the forest in every weather; teacher; time of imprinting