Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 274 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kritické myšlení žáků střední školy ve výuce biologie
Škodová, Zuzana ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Ve 21. století, kdy se setkáváme s různými fake news, obrovskou mediální masáží a tlakem ze všech stran, společnost přemýšlí, která informace je pravdivá a která lživá. Být schopen kriticky smýšlet o různých zprávách, které zaslechneme v televizi či v rádiu, nám pomůže vyhodnotit, zda se jedná o lež nebo pravdu. Podle Jenkinse (2015) kritické myšlení není jednoduché a není to ani intuitivní lidská dovednost. Proto musíme klást větší důraz na budoucí učitele, aby své hodiny prokládali také metodami kritického myšlení, aby byla budoucí generace připravena a schopna rozeznat pravdivou a lživou informaci. Hlavním cílem této diplomové práce bylo zjistit, jaká je míra rozvinutosti kritického myšlení žáků na střední škole. Pro naplnění tohoto cíle byl proveden výzkum na Střední zdravotnické škole v Turnově. Výzkumný vzorek tvořilo dvacet žáků v prvním ročníku zdravotnického lycea během října a listopadu ve školním roce 2022/2023. Na vybrané hodiny byly vytvořeny přípravy vycházející z metody E-U-R se zařazenými odbornými texty. Pro zjištění vnímání výuky z pohledu žáků byl využit vícerozměrný nástroj IMI. Na základě provedeného výzkumu bylo zjištěno, že pro žáky bylo velice obtížné zvolit odpovídající klíčová slova, které vystihují odborný text a identifikovat podstatné informace v předložených textech....
Rašeliniště Jizerských hor jako modelový biotop výuky ekologie
Marelová, Tereza ; Soldán, Zdeněk (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Hlavním tématem bakalářské práce jsou jizerskohorská rašeliniště a jejich využití ve výuce ekologie. Cílem práce je shrnout informace o rašeliništi jako biotopu a využít je prakticky ve výuce přírodopisu. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou část a praktickou část. Teoretická část se dělí na dvě kapitoly. První kapitola seznamuje čtenáře s rašeliništi Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory a zaměřuje se na zákonné vymezení chráněných území. Blíže popisuje tamní flóru i faunu a vymezení vzniku, vývoje, významu a využití rašeliny i negativní důsledky těžby této suroviny a následnou ochranu těchto území jako unikátního přírodního biotopu pro mnoho organismů. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s obecnou charakteristikou ekologie a jejích disciplín, zaměřuje se také na jednotlivé vztahy mezi organismy. Poslední část kapitoly teoretické části je zaměřena na výuku ekologie na základní škole a jejího pojetí ve výuce druhého stupně. Praktická část se zabývá využitím rašelinišť ve výuce přírodopisu na základní škole a předkládá návrh exkurze na jedno z vybraných a veřejnosti dostupných rašelinišť. Tento návrh exkurze je doplněn o několik zastavení, která jsou zaměřena na jednotlivé části ekosystému. Další částí praktické části je sada pracovních listů, která doplňuje návrh exkurze a je rovněž...
Výuka krytosemenných rostlin na vybraných základních školách - porovnání ekologického a systematického přístupu
Hypšmanová, Pavlína ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Diplomová práce s názvem Výuka krytosemenných rostlin na vybraných základních školách - porovnání ekologického a systematického přístupu obsahuje v teoretické části pro lepší orientaci stručnou charakteristiku krytosemenných rostlin a nejčastěji zmiňovaných čeledí krytosemenných v učebnicích pro základní školy. Dále se práce věnuje dvěma způsobům výuky přírodopisu na základních školách - ekologickému a systematickému, a charakteristice vyučovacích metod a organizačních forem využitelných ve výuce krytosemenných. Obsahem je také analýza tématu v novém rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, která odhaluje vyškrtnutí dvou očekávaných výstupů v tematickém okruhu biologie rostlin oproti starší verzi RVP z roku 2017 a porovnání dvou vybraných školních vzdělávacích programů. Součástí práce je též rozbor vybraných učebnic pro základní školy s tematikou krytosemenných, porovnání množství uváděných čeledí a měření didaktické vybavenosti se zaměřením na aparát prezentace učiva. Za pomoci rozhovorů s vybranými učiteli jsou následně zjišťovány informace o jejich přístupu k výuce a realizaci výuky v daném pojetí. Mimo jiné se kvalitativní výzkum zaměřuje na vnímání výhod a nevýhod jednotlivých pojetí při výuce krytosemenných rostlin u jednotlivých vyučujících. Cílem práce je zejména přiblížit...
Využití školní zahrady pro praktické aktivity s rostlinami na 2. stupni ZŠ
Grygová, Petra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
V této diplomové práce je zpracováno využití školní zahrady k praktickým činnostem při exkurzních činnostech. Konkrétní vybranou lokalitou je školní zahrada Obchodní akademie a Střední odborné školy zemědělské a ekologické v Žatci. Hlavní cílem byla příprava praktických aktivit v rámci exkurzních činností realizovatelných ve školní zahradě a jejich ověření ve výuce u žáků nižších ročníků 2. stupně ZŠ. Navržený výzkum proběhl prostřednictvím didaktických testů, u kterých byly brány na zřetel vstupní znalosti před uskutečněním praktických aktivit (pretest) a znalosti získané v nich pak byly ověřovány v posttestu. Celkové didaktické pojetí botanicky zaměřených aktivit bylo zpracováno v souladu s oborovou didaktikou biologie. Následně proběhlo i další šetření v podobě postojového dotazníku, který cílil na zjišťování oblíbenosti praktických aktivit ve školní zahradě ze strany samotných žáků. Dosažené výsledky výzkumu ukazují, že praktické aktivity s rostlinami ve školní zahradě jsou účinnou i oblíbenou formou výuky. KLÍČOVÁ SLOVA žák, výukové formy a metody, školní zahrada, praktické aktivity, exkurzní činnosti, didaktický test, postojový dotazník
Zapojení badatelsky orientované výuky do botaniky dřevin na 2. stupni ZŠ
Dobisíková, Anežka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou (dále již BOV) na 2. stupni základní školy (dále již ZŠ) v přírodopisu, a to především v souvislosti s botanikou dřevin. V teoretické části je stručně shrnuta historie přírodovědného vzdělávání v kontextu s vývojem badatelsky orientované výuky, je zmapováno pojetí BOV a jsou uvedeny možnosti jejího využití. Dále je charakterizována výuka přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na botaniku dřevin a popsáno zastoupení tématu botaniky dřevin a prvků BOV ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech. Metodou analýzy výukového materiálu bylo zjištěno, že vybrané publikace přímo BOV úlohy neposkytují. Poskytují však úlohy, které by šlo badatelsky dále využít. Ve výzkumné části je uveden výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda se ve výukových programech členů Unie botanických zahrad využívají prvky BOV. Na základě dotazníkového šetření a metody interview lze konstatovat, že vybrané botanické zahrady BOV do svých výukových programů cíleně nezařazují. Poslední praktická část práce obsahuje metodiku a popis realizace badatelské aktivity s tématem botaniky dřevin ve škole s tématem "Neopadavé (stálezelené) stromy" pro 7. ročník ZŠ, která byla připravena pro ZŠ Na Líše a zde úspěšně ověřena.
Naše houby v okolí školy a jejich význam - environmentální výukový program pro žáky 2. stupně ZŠ
Bučková, Miroslava ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá navržením a ověřením environmentálně zaměřeného výukového programu pro žáky 2. stupně ZŠ na téma: Naše houby v okolí školy, včetně jejich ekologie, významu a ochrany. Hlavním cílem práce bylo vytvořit výukový program, který propojí teoretické znalosti žáků o houbách a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí. Poznání místa, v němž se žáci pohybují a uvědomění si důležitosti jeho ochrany. V teoretické části je blíže specifikována environmentální výchova na 2. stupni ZŠ, výuka hub v souvislosti s tématem práce, vztah žáků k okolí, ve kterém žijí atd. Dále se práce věnuje houbám v ČR, jejich ekologii, významu, ochraně, vztahům v prostředí, v němž se houby vyskytují. V rámci praktické části práce byl sestaven konkrétní výukový program, který popisuje cíle, formy práce, pomůcky atd. Ověření programu proběhlo v praxi v lesním ekosystému a byla do něj zapojená devátá třída základní školy. Program žáci upravili pro mladší děti z mateřské školy. Program prezentovali pro děti z MŠ žáci z deváté třídy ZŠ, kteří si pro děti připravili naučné, houbové aktivity. Program byl na základě jeho realizace vyhodnocen žáky i dětmi. Kladná zpětná vazba od žáků, dětí a vyučujících zhodnotila projekt za zdařilý. V závěru práce jsou zmíněná doporučení pro...
Rostlinné alkaloidy a jejich účinky na lidský organismus
Větrovská, Eva ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Předkládaná bakalářská práce je obsahově zaměřena na problematiku rostlinných alkaloidů a podává obecný klasifikační přehled této skupiny látek na základě jejich chemické struktury a způsobu vzniku v rostlinném organismu. Obecně bakalářská práce vymezuje tři základní skupiny rostlinných alkaloidů, tj. pravé alkaloidy, protoalkaloidy a pseudoalkaloidy, které jsou dále detailně členěny a charakterizovány s důrazem na specifickou biosyntézu vybraných zástupců alkaloidů (včetně prezentace konkrétních biochemických schémat), na jejich výskyt, mechanismus účinku na lidský organismus, možnosti intoxikace a otravy, a jejich způsob využití v lékařství a lidovém léčitelství. Vybraní zástupci skupin alkaloidů jsou doplněny i o informace detailně popisující sociálně-kulturní aspekty spojené s těmito látkami, což je logicky propojené a navázané na oblast problematiky drogové závislosti. Součástí práce jsou obrazové přílohy, které dokládají příklady významných zástupců rostlin obsahujících popisované rostlinné alkaloidy. Klíčová slova: rostlinné alkaloidy, protoalkaloidy, pseudoalkaloidy, biosyntéza, intoxikace, drogová závislost, rostliny, houby
Cannabis sativa - rostlina využívaná a zneužívaná
Odcházelová, Tereza ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Konopí seté - rostlina, která vyvolává polemiky snad ve všech společenských sférách: jedni s e j í zastávají, druzí ji naopak proklínají. Právě to je důvodem, že jsem jí věnovala svoji bakalářskou práci Konopí seté - rostlina využívaná a zneužívaná. Čtenář je zde seznámen s její taxonomií a anatomickou stavbou, historií pěstování konopí a zároveň je zde zhodnoceno současné využití i zneužití konopí, dle různých autorů. Závěr práce je věnován výzkumu studentů gymnázia a jejich vyučujících z hlediska informovanosti o rostlině Cannabis sativa. Výsledky ukázaly, že se obecně o této rostlině mnoho neví a že jak studenti, tak jejich vyučující znají zejména její drogovou formu. Vědomosti studentů s jejich věkem přibývají, což je u vyučujících přesně naopak a lépe na tom jsou chlapci, než dívky. Tato práce by měla být užitečným shrnutím jak kladných, tak záporných stránek rostliny Cannabis sativa pro všechny, kteří se o rostlině chtějí dozvědět něco nového.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 274 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.