Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 134 záznamů.  začátekpředchozí100 - 109dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kapacity základních škol v zázemí velkých měst v České republice
Charvátová, Kateřina ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Problematika kapacit základních škol v zázemí velkých měst představuje aktuální problém českého školství, kterému však není věnována dostatečná odborná pozornost a to i přesto, že významným způsobem ovlivňuje kvalitu vzdělávání v těchto lokalitách a může podporovat vznik nerovností ve vzdělávání. Tato diplomová práce proto nabízí komplexní pohled na zkoumanou problematiku. Přínos práce spočívá především ve snaze vyvolat odbornou diskuzi nad tímto tématem, kterému se doposud nikdo z odborníků důkladně nevěnoval. Hlavním cílem práce je proto popsat zkoumanou problematiku, objasnit příčiny a důsledky problému nedostatečných kapacit základních škol a zjistit, jaký je rozsah problému v pražském zázemí. K naplnění výzkumného cíle byla využita primární a sekundární data. Celková koncepce výzkumu se zakládá na smíšeném výzkumném přístupu. Pomocí kvantitativních a kvalitativních metod práce zjišťuje, jaký je současný stav základního školství v zázemí velkých měst a jaké jsou příčiny a důsledky problému nedostatečných kapacit základních škol. Kapacity základních škol představují poměrně složitý problém, který je způsoben různými příčinami. Nelze jednoznačně říci, že zřizovatelé základních škol selhali ve své samosprávné činnosti, protože dostatečně nesledovali populační vývoj na svém území a pružně na něj...
Expertní kapacity politických stran v České republice v oblasti veřejných politik se zaměřením na stínové ministry školství
Procházka, Michal ; Novotný, Vilém (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Expertní kapacity politických stran v České republice v oblasti veřejných politik se zaměřením na stínové ministry školství Autor: Michal Procházka Abstrakt Vzdělávání představuje jednu z nejdůležitějších oblastí pro veřejnou politiku, protože ovlivňuje budoucnost všech občanů. Ministerstvo školství je tak nepochybně jedním z klíčových ministerských rezortů a politické strany tak musí generovat kvalifikované odborníky, kteří zvládnou tuto náročnou pozici. Tato práce se tak zabývá expertními kapacitami politických stran v České republice se zaměřením na stínové ministry školství, eventuálně na stranické mluvčí pro tuto oblast. Jeden z možných zdrojů odborníků představují pro politické strany právě stínové vlády, které mohou účinně připravovat své členy na výkon ministerských funkcí, protože se jedná o užitečný trénink dovedností. Tato práce se tak zaměřuje na stínové ministry školství z těchto pěti politických stran v České republice: ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS a TOP 09. Vzhledem k tomu, že tato oblast nebyla u uvedených stran dosud prozkoumána, tak se jedná o případovou studii explorativního charakteru. Politické strany disponují také expertním zázemím v podobě odborných komisí pro dané oblasti a většina předsedů těchto komisí jsou stranické vůdčí osoby pro oblast školství. Tato případová studie tak dokládá,...
Zřizovatelé základních škol v Ústeckém kraji
Andresová, Kristina ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Práce se podrobně zabývá agendou zřizovatelů základních škol a snaží se zjistit míru a povahu intervence zřizovatelů do jimi zřizovaných škol. Autorka nejprve vymezuje základní pojmy a zasazuje tematiku do optiky reformy státní a územní správy, která v České republice vyvrcholila roku 2004 přijetím nového školského zákona. Během této dlouhotrvající reformy se změnilo postavení zřizovatele základních škol a nově jimi byly ustanoveny obce. Autorka se v práci tedy zaměřuje na obecní úřady, konkrétně na odbory školství. Praktická část práce spočívá jednak v polostrukturovaných osobních rozhovorech s úředníky obecních úřadů, kteří mají na starosti školství, jednak v následné analýze těchto rozhovorů. Zřizovatelé byli podle počtu zřizovaných škol rozděleni do tří kategorií. Zkoumána byla jednak personální struktura odboru, ale i konkrétní agenda zřizovatele, míra intervence do zřizovaných základních škol nebo největší problémy, se kterými se zřizovatel setkává. Výsledky ukázaly, že zřizovatelé se ve valné většině starají pouze o provozní záležitosti škol. Do vzdělávacího procesu či do vnitřního chodu školy zřizovatelé prakticky nezasahují. Většině zřizovatelů postačuje jako hodnocení školy výsledek České školní inspekce a jen málo zřizovatelů provádí vlastní hodnocení. Ukázaly se také zajímavé rozdíly...
Předluženost domácností v ČR: analýza problému a možná řešení
Řezáčová, Lucie ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Čabanová, Bohumila (oponent)
Diplomová práce "Předluženost domácností v ČR: analýza problému a možná řešení" pojednává o problematice předluženosti domácností v souvislosti se spotřebitelskými úvěry konkrétně v ČR. Toto téma je v současné době velmi aktuální. Protože se jedná o relativně komplexní problém, autorka se jej snaží i komplexně uchopit. Cílem je ukázat, že předluženost obyvatel není zdaleka marginálním problémem, představit různorodé faktory, které k předlužení přispívají, a nakonec poukázat na to, jaké jsou možnosti řešení. Autorka zde pracuje s různými daty, která využívá k měření předluženosti. Dále poukazuje na to, že příčiny předlužení jsou různorodé - individuální ekonomické faktory jako ztráta zaměstnání či finanční nerozvážnost, kterou lze přičítat jak psychologii jedince, tak i nízké finanční gramotnosti. Vedle toho k předlužení jedinců přispívají i neférové až lichvářské praktiky poskytovatelů a zprostředkovatelů, které autorka podrobně popisuje, a částečně i proces vymáhání dluhů. Tyto problémy jsou pak obecně spatřovány v nedostatečné ochraně spotřebitele. Na základě identifikovaných příčin práce dále zmiňuje konkrétní opatření týkající se především oblasti poskytování úvěrů včetně jejich plusů a minusů; kromě regulatorních typů nástrojů ale zdůrazňuje i nutnost finančního vzdělávání. K tomu využívá...
Sociální služby v České republice a význam institucí veřejné správy při jejich poskytování
Bareš, Pavel ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kozlová, Lucie (oponent) ; Matoušek, Oldřich (oponent)
BAREŠ, P. 2013. Sociální služby v České republice a význam institucí veřejné správy při jejich poskytování. Disertační práce. Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy, Institut sociologických studií: Praha. Klíčová slova: Česká republika, kraje, obce, nestátní neziskové organizace, poskytovatelé sociálních služeb, sociální služby, stát, veřejná politika, veřejná správa Abstrakt: Sociální služby jsou významným prvkem systému sociální ochrany obyvatel v ČR. Jednou z nejdůležitějších charakteristik tohoto systému na určitém území je míra zapojení různých skupin poskytovatelů sociálních služeb přímo do poskytování sociálních služeb na daném území. V této souvislosti je stěžejní především rozlišení mezi veřejnoprávními a soukromoprávními organizacemi (tj. v prvním případě organizační složky státu, obce, státem, kraji nebo obcemi zřizované organizace, ve druhém případě tržní subjekty, fyzické osoby - podnikatelé nebo organizace občanského sektoru). Současné uspořádání systému sociálních služeb předpokládá, že obě tyto skupiny organizací mají mít při poskytování sociálních služeb - přinejmenším teoreticky - stejné možnosti. Cílem této práce je především vyhodnotit míru zapojení institucí veřejné správy (stát, obce, kraje) do poskytování sociálních služeb, pozornost je přirozeně věnována i službám poskytovaným...
Rostoucí zadluženost českých domácností: případová studie matek samoživitelek
Bucharová, Hana ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Hejzlarová, Eva (oponent)
Diplomová práce "Rostoucí zadluženost českých domácností: případová studie matek samoživitelek" pojednává o problematice zadluženosti českých domácností se zaměřením na zadlužené matky samoživitelky. Jedná se o téma ne příliš populární, avšak v této době se stále vzrůstajícím dluhem domácností velmi aktuální. Primárním cílem této práce je zjištění, jaké jsou příčiny zadlužení neúplných rodin (matek samoživitelek). Dále zjištění, zda je vhodné problém řešit obecně nebo specificky se zaměřením na určitou skupinu. Posléze se autorka zabývá tématem sociálních sítí, které mohou a nemusí mít vliv na zadluženost vybrané skupiny osob a zaměřuje se taktéž na zjištění, je-li dostatek neziskových organizací, které mohou matkám samoživitelkám pomoci v jejich složité životní situaci. Autorka používá k naplnění výše zmíněných cílů analýzu dokumentů, analýzu příslušného právního rámce, především zákona č. 182/2006 Sb. o úpadku a způsobech jeho řešení, dále analýzu servisních a poradenských činností týkající se neziskového sektoru, analýzu odborných článků ze zahraničí (pro inspiraci řešení této problematiky v ČR) a v neposlední řadě provádí kvalitativní polostrukturované rozhovory se samotnými aktérkami a taktéž rozhovory se zástupci neziskových organizací, kteří se touto problematikou zabývají. Dále autorka poukazuje na...
České učňovské školství na rozcestí
Knedla, Dalibor ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Diplomová práce "České učňovské školství na rozcestí" představuje problematiku učňovského školství. Práce vychází z teoretických východisek vzdělanostní reprodukce, pozitivních funkcí diverzifikovaných systémů, celoživotního vzdělávání a způsobu vymezení problému ve veřejné politice. Přináší pohled z mezinárodní perspektivy a identifikuje silné a slabé stránky jednotlivých systémů. U českého systému hledá příčiny a důsledky negativních i pozitivních jevů. Snaží se porozumět pozici zaměstnavatelů i samotných žáků. Porozumění postojům jednotlivých aktérů činí na základě vlastního sběru dat. Práce respektuje diverzifikaci oborů a zkoumá, jak se postoje žáků u jednotlivých oborů liší. Na základě vymezeného problému jsou zde stanoveny klíčové oblasti, které determinují současný stav učňovského školství. Těmito oblastmi jsou samotný systém odborného školství, který svou selektivitou zvýhodňuje žáky z rodin s vyšším socioekonomickým zázemím, oblast kariérního poradenství, jehož role je především u žáků vstupujících na učební obory malá, a oblast spolupráce se sociálními partnery, která je klíčová pro zajištění kvality odborného školství. Pomocí stanovených klíčových oblastí autor ukazuje možné směry politické změny. Klíčová slova Učňovské školství, učební obor, aktéři veřejné politiky, vymezení problému,...
Finanční gramotnost jako nástroj pro snížení zadluženosti českých domácností
Zítková, Michaela ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
V současné době dochází k stále většímu zadlužování českých domácností a jejich úpadku do platební neschopnosti na jedné straně, na straně druhé byla v posledních letech u českého obyvatelstva identifikována velmi nízká míra finanční gramotnosti. V důsledku těchto dvou zjištění se v České republice objevují tvrzení, že za vysokou zadlužeností stojí nízká finanční gramotnost obyvatelstva a že je možné bránit se předlužení pomocí zvyšování finanční gramotnosti. Práce si klade za hlavní cíl analyzovat přístup ČR k finanční gramotnosti, zejména jako k nástroji prevence zadluženosti domácností. Zároveň si klade za cíl, přispět k objasnění vztahu mezi finanční gramotností a zadlužeností. Z těchto důvodů práce vychází z několika teoretických východisek - z teorie prevence rizikového chování, které úzce souvisí s teorií vzdělávání jako ochrany před hazardem a z teorie implementace jako součásti veřejněpolitického cyklu. Zkoumaný problém studie definuje prostřednictvím analýzy zadluženosti českých domácností, stanovuje příčiny a důsledky tohoto rizikového chování; a prostřednictvím delimitace problematiky finanční gramotnosti. Práce provádí syntézu poznatků v podobě možností a mezí finanční gramotnosti v boji s rostoucí zadlužeností. Empirická část práce je věnována zjišťování přístupu OECD k finančnímu...
Long Night's Journey into Day: Implementation of Czech Policy on Higher Education Quality Assurance
Kohoutek, Jan ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Stensaker, Bjorn (oponent) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Šebková, Helena (oponent)
Tematika zajišťování kvality vzdělávací činnosti vysokých škol je dlouhodobě předmětem výzkumu v oblasti vysokého školství. Nicméně tento výzkum ve středo- a východoevropském kontextu dosud do značné míry nevyužíval rigorózní analýzy dostupných empirických dat a opomíjel teoretická východiska vztahující se k implementaci veřejných politik. Překládaná práce redukuje oba uvedené deficity. Cílem práce je provést analýzu politiky zajišťování kvality vysokoškolského vzdělávání na systémové úrovni v České republice za období 1990- 2010. Tato implementační analýza je provedena zejména na základě aplikace instrumentálního přístupu zaměřujícího se na principy, způsoby fungování, efekty, interakce aktérů, silné a slabé stránky čtyř nástrojů implementace zkoumané politiky. Těmito implementačními nástroji jsou: akreditace, Fond rozvoje vysokých škol, Rozvojové programy a platforma pro zveřejňování výsledků dobré praxe. Výsledky práce dokládají problematickou využitelnost konceptuálního rámce autorů Čerycha a Sabatiera (1986) pro implementační analýzu vysokoškolských politik a poukazují na důležitost stylu implementace založeném na kombinaci nástrojů regulace, finančních incentiv a propagace. V závěrech práce jsou též uvedena nejvýznamnější doporučení pro rozvoj zkoumané politiky ve vysokoškolské praxi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 134 záznamů.   začátekpředchozí100 - 109dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
11 Veselý, Adam
1 Veselý, Alexej
4 Veselý, Aleš
4 Veselý, Antonín
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.