Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 115 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dream in Czech art of the first half of the 20th century and the dream theme in art education
Kurucová, Nina ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá snom ako inšpiračným zdrojom umelcov a špecifickým stavom mysle. V teoretickej časti sa práca venuje snom z psychologického hľadiska, jeho výskumom, ale i jeho vplyvom na umenie v prvej polovici 20. storočia. Práca popisuje začiatok nového umeleckého smeru surrealizmu vo francúzskom a českom prostredí, ako aj vznik nových výtvarných techník. Práca ďalej mapuje snové zápisy Jindřicha Štyrského a ich kreslené záznamy ako jeden z hlavných zdrojov autorovej imaginácie. Didaktickú časť tvorí prieskum sna zameraný konkrétne na sny žiakov v šiestom ročníku ZŠ a didaktický projekt, ktorý tvoria 4 výtvarné úlohy. Každá úloha tematicky nadväzuje na jednotlivé časti teoretickej kapitoly. Praktická časť je prirodzeným vyústením myšlienok témy sen a tvorí dva objekty vytvorené na základe inšpirácie zo sna. KĽUČOVÉ SLOVÁ Sen, snový denník, surrealizmus, frotáž, koláž, Jindřich Štyrský
Fyzická akce malíře
Vejnarová, Pavlína ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Vejnarová, P.: Fyzická akce malíře [Diplomová práce] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, (Příloha: DVD - záznam realizace praktické části). Abstrakt Tématem diplomové práce "Fyzická akce malíře" je analýza gesta, těla, pohybu, smyslového vnímání, tance ve vztahu k výtvarnému umění. V teoretické části se pojednává zejména o těch umělcích akčního umění, pro něž je gesto, tanec, pohyb při tvorbě zásadní a dominantní. Didaktická část je tvořena výtvarným projektem, jehož jednotlivé výtvarné řady ("Gesto", "Pohyb", "Tělo", "Smyslové vnímání") a jejich výtvarné náměty spolu úzce souvisejí a vzájemně se prolínají. Ve výtvarném projektu jsou uvedené pojmy didakticky transformovány a většina výtvarných námětů je ověřena v pedagogické praxi. Téma je doplněno vlastní tvorbou v podobě akční malby - spojení výtvarného umění s tancem a hudbou. V práci jsou využity odborné publikace o daném tématu.
Čas, hmota a pohyb v prostorových realizacích ve veřejném prostoru
Bartoň, Matyáš ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
Bakalářská práce s názvem Čas, hmota a pohyb v prostorových realizacích ve veřejném prostoru. Specifika a pojetí zrakově postiženým předkládá popis a zkoumání možného přístupu vyučujícího ke zrakově postiženému a jejich vzájemnou komunikaci při společné tvorbě. Teoretický oddíl se zabývá možnostmi objektu ve veřejném prostoru a autorskými přístupy k němu. Tato část je doplněna jednoduchou klasifikací zrakových postižení a dále metodikou práce s nimi. Druhý oddíl je zaměřen prakticky. Jedná se o přímou práci se zrakově znevýhodněnou dívkou na konkrétním objektu s názvem Opukový květ a jeho následné instalaci ve veřejném prostoru. Zkušenost a výsledek společné práce s nevidomou studentkou je podkladem pro navržený projekt při mimoškolní, případně zájmové činnosti. Ta je obsahem třetího oddílu práce.
Obzory, horizonty ve výtvarném uvažování
Horáčková, Alena ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
V první části práce Myslitelné interpretace horizontu, jež je psaná více vážným a argumentačním tónem, nazírám horizont v několika zastaveních, která vycházejí především z teorie výtvarného umění a filosofie a nesou se na vlně postmoderní metodologie ve stylu Umberta Eca. Didaktická část DP ukazuje možné využití horizontu jako námětu pro hodiny výtvarné výchovy, přičemž dva z těchto námětů byly realizovány na ZŠ Červený Vrch a jsou podrobněji rozvedeny. V závěru jsem se pokusila teoretický vstup do problému zhodnotit a ukázat některé přínosy pro mou tvorbu. Praktickou část diplomové práce představuje cyklus maleb a kreseb, které vznikly v posledních pěti letech a nesou v sobě poetický přístup k tématu horitontu jako linii, která někdy zřetelněji odděluje náš všední žitý svět a duchovno a někdy zas mizí za spletí "objektů", ve kterých je ovšem stále nějakým způsobem přítomna.
Jídlo (proměny znaku a struktury ve výtvarném vyjádření tématu)
Bártová, Denisa ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Havlásek Tatarová, Lucie (oponent)
Tato teoretická studie se snaží na příkladu krůtí šunky ilustrovat dnešní fenomén odcizení, ztrácení identity, náhražkovitosti, vzdalování se přirozenosti; rozpad pojmů. Rozebírá historické a sociální základy pojmu "krůtí šunka" a dochází k jeho nesmyslnosti. Zkoumá sociální a vizuální aspekty jídla a proměny jeho výtvarného vyjádření. Didaktická část si klade za cíl skrze téma jídla přivést žáky plnějšímu prožívání okolního světa a přemýšlení o něm.
Ornament Struktura a znak
Vancl, Kryštof ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Vancl, K.: Ornament, struktura a znak /Diplomová práce/ Praha 2011 - Universita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Diplomová práce Ornament, struktura a znak je myšlenkový projekt, který se svým tématem zabývá na pozadí filosofických textů J. Derridy, M. Foucalta a J. Patočky. Vlastní téma ornament v sobě skrývá základní otázky toho, co je a jak se projevuje ornament dnes. V užším smyslu jde o výraz ornamentu, který vyjadřuje řád opakování, v širším smyslu jde o poukaz ornamentu, kterým se zahaluje jeho kultura a společnost. Projekt ornament si vzal za úkol znovu překonat klasicistní, najít původní a objevit nový význam ornamentu ve struktuře a znaku. Jistým poznatkem se proto stalo již samotné rozdělení znaku na výraz a poukaz, dále pak krok k rituálnímu význam a odtud přes strukturu ornamentu jako opakování repetice nebo reprodukce k bytí v přítomném okamžiku a hlubší poznání sebe sama ve struktuře personálního pole. Díky těmto poznatkům se zdá být jako nový objev cenné vnímání krásy ornamentu. Nakonec projekt ornament přináší i teoretická východiska pro uplatnění v malbě a pro didaktickou reflexi výtvarné výchově. Klíčová slova: ornament, výraz a poukaz, rituální význam, struktura opakování, přítomnost, fenomenologie
Portréty předků
Burjanová, Zuzana ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
a abstrakt v ČJ: Burjanová, Z.: Portréty předků [Diplomová práce] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 94 s. Práce se zabývá tématem portrétu a jeho významem pro současného člověka. Pracuje s různým pojetím předků. Součástí práce je výzkumná sonda, která zjišťuje, jakým způsobem lidé zacházejí s rodinnými fotografiemi a jak vnímají odkaz svých předků. K práci byly navrženy výtvarné problémy. Výsledkem jsou zjištění, jakým způsobem se žáci základních škol a studenti středních škol vypořádávali s vyobrazením lidské tváře. Klíčová slova: identita, podoba, kořeny, rod, dědičnost, odkaz. Burjanová, Z.: Portréty předků [Diplomová práce] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 94 s. Práce se zabývá tématem portrétu a jeho významem pro současného člověka. Zamýšlí se nad vztahem malby a fotografie. Pojednává o podobnostech a odlišnostech v rámci rodiny. Jedním z témat jsou rodinné fotografie a jejich forma. Rozebírá rozdíly mezi digitálními a fyzickými zdroji. Práce pracuje s různým pojetím předků (s pojetím rodinným, historicko- rodinným, historicko-kulturním a s pojetím biologickým). Součástí práce je výzkumná sonda, která zjišťuje, jakým způsobem lidé zacházejí s rodinnými fotografiemi a jak vnímají odkaz svých předků. Byly...
Prostor, čas a matérie ve výtvarném provozu a výtvarné výchově
Mikulková, Kristýna ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou, praktickou a didaktickou část. V teoretické části se věnuji formou provázaných osvětlení pojmů (místo, krajina, genius loci, Land Art) v kontextu mnou určeného sjednocujícího prvku mezi těmito entitami, tj. chůze. Teoretická část je strukturovaná do jednotlivých "pomyslných kroků", vývoje mých úvah o tématu, které následně vztahuji ke kulturním kontextům. V praktické části se zaměřuji na popisy a ukázky vlastních výtvarných realizací a v poslední didaktické části jsou popsány modelová výuková schémata. Snažila jsem se řídit východiskem prožít-promyslet- sdělit. Stěžejní část práce je inspirovaná především ročním studijním pobytem v portugalském Lisabonu. Pravě pobyt zde i příležitost vykonat fyzicky náročnou 750 km dlouhou poutní cestu napřič Portugalskem tvoří základ mé praktické části výtvarné performance. Toto téma vztahuji i k didaktickým etudám. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 115 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.