National Repository of Grey Literature 161 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Interaction of pulsating water jet with surface of structural materials
Poloprudský, Jakub ; Müller,, Miroslav (referee) ; Chlup, Zdeněk (referee) ; Kruml, Tomáš (advisor)
Pulzní vodní svazek je modifikace konvenčního kontinuálního vodního svazku. Principem technologie je vyvolání rozpadu koherentního vodního proudu na jednotlivé shluky vodních kapek. Shluky působí v momentě dopadu na povrch impaktním tlakem, což významně zvedá erozní vlastnosti proudu. Práce studuje interakci pulzního vodního svazku s povrchem konstrukčních materiálů. Práce se zaměřuje zejména na inkubační erozní etapa. Inkubační erozní etapa se projevuje plastickou deformací povrchu bez přítomnosti makroskopického úběru materiálu. Experimentální typy materiálů jsou austenitické korozivzdorná ocel 316L a hliníková slitina AW-2014. Pulzující vodní proud je poměrně nová technologie s množstvím propojených technologických parametrů. Množství parametrů poskytuje velký prostor pro optimalizaci technologie v závislosti na použití. Předpokládá se, že vodní shluky svazku působí na povrch podobně jako vodní kapky. Na základě tohoto zjednodušení se nabízí použití technologie na testování erozní odolnosti materiálů. Výhoda technologie oproti konvenčním metodám testování eroze je vysoká frekvence dopadu kapek až 40 kHz a možnost kontrolovat rychlost, velikost, úhel a frekvenci dopadajících kapek. Zaměřením práce je zkoumání inkubačního erozního stádia předcházejícího úběru materiálu. Eroze se v tomto stádiu projevuje zdrsňováním povrchu v důsledku plastické deformace materiálu, deformací zrn vedoucímu k odhalování hranic zrn a vytváření povrchového reliéfu uvnitř zrn. Cílem práce je naladění a porozumění fungování pulzního vodního svazku a možné použití technologie pro erozní testování, zdrsňování a zpevňování povrchu. Hlavní dosažená zjištění jsou následující: • Závislost změny distribuce dopadů vodních kapek s několika úrovněmi hydraulických parametrů byla pozorována na obou experimentálních materiálech (hliníková slitina AW-2014 a austenitická ocel 316L). Závislost distribuce dopadů vodních kapek na erozní efektivitu a erozní stádium byla popsána. • Statické erozní testy byly provedeny na oceli 316L. Byly měřeny změny profilu způsobené interakcí s PWJ Podpovrchové změny korespondující se změnami povrchovými byli pozorovány pomocí transmisního elektronového mikroskopu. Bylo definováno erozní stádium mezi zdrsňováním povrchu a makroskopickým úběrem materiálu. Definováno bylo přítomností nespojitých mikro trhlin koncentrujících se zejména na hranicích zrn. • Zpevňování povrchu oceli 316L bylo měřeno na řezu kolmém k ovlivněnému povrchu. Zpevnění bylo pozorované až do hloubky 100 µm, a předcházelo makroskopickému úběru materiálu. • Nárůst únavové životnosti oceli 316L byl změřen po zpracování povrchu pomocí pulzujícího vodního svazku. V rámci zvolených experimentálních parametrů byla pozorována závislost rychlosti přejezdu pulzujícího vodního svazku a počtu cyklů do lomu pro dvě zkoumané úrovně řízené celkové deformace. • Metodologie měření pomocí difrakce zpětně odražených elektronů před a po zpracování povrchu oceli 316L pulzním vodním svazkem byla použita. Metodologie umožňuje měřit vývoj změn v orientaci a deformace uvnitř konkrétních zrn. Otestování metodologie je hlavní příspěvek této práce.
Measuring system for analysis of pressure relations in spray lubrication device
Popelka, Michal ; Vaverka, Michal (referee) ; Nevrlý, Josef (advisor)
This thesis deals with the selection and design layout of the measuring system for the analysis of pressure and flow conditions in the lubricating system and a particular pressure and flow sensors. Sensors were selected according to suitability for use in these conditions of measurements (pressure, flow, etc.). Work also includes the review and selection of data bus for converting the output signal from the sensor to the evaluation unit (computer). It also includes selection of the measurement software to analyze the values arriving from the sensors into the measurement computer, find the optimal conditions for lubrication of wheel flanges of rolling stock.
Using of detonation nanodiamond in tribology research field
Mauer, Milan ; Křupka, Ivan (referee) ; Svoboda, Petr (advisor)
The main objective of this bachelor thesis is to give a general knowledge about nanodiamonds, which are chipped off during the explosions diamonds. These particles are used as additions in lubricating preparations to decrease the friction. Bachelor thesis summarizes the basic characteristics, methods of manufacture and application nanodiamonds in practice. Part of this thesis is dedicated to theoretical and detailed descriptions of procedures and experimental results in nanodiamonds field of study. Another part describes different types of nanoparticles, used for the same purpose as nanodiamonds. The final part sums up the advantages of nanoparticles and its purpose for experimental or practical usage.
The mathematical model of the operating mechanism for turbochargers
Jakubec, Ján ; Porteš, Petr (referee) ; Zháňal, Lubor (advisor)
The Diploma Thesis is focused to create the mathematical model of operating kinematic model for turbocharger DAVNT (Double Axle Variable Nozzle Turbine) for setting the position of vanes. The work contains a brief overview of supercharge and types of turbochargers. The main part contains a mathematical model which examines the behavior of the mechanism with considering of wear among the parts. It also includes assessment of changing in various parts of the nodes caused by mechanism wear and their influence on the mechanism due to important parameters which characterizes the mechanism. The evaluation is completed by optimizing the parameters. The final section contains the static calculation of internal forces and assessment of actuator position relative to mechanism load.
Force loading of milling tools during the machining process
Švec, Michal ; Trčka, Tomáš (referee) ; Polzer, Aleš (advisor)
This thesis compares the force load of two kinds of cutting tool inserts while milling. The thesis is devided into two main parts – research and experiment. The research part is focused on the theory of the force load measuring, cutting tools and cutting tool inserts and their coating. 14 grooves were made with each cutting insert while the force load was measured. Constant cutting conditions were applied. The experiment was repeated four times for each kind of cutting insert. The aim of the thesis is to determine if both kinds of inserts mill with the same force load. The results reveal that one kind of cutting tool inserts mill with the force load higher up to 85 %.
Measurement of complicated shape parts using image processing
Sujová, Sára ; Březina, Michal (referee) ; Štětina, Josef (advisor)
The bachelor's thesis deals with the topic of wear measurement of the pinion gear of the REA actuator used in the regulation of the turbocharger wastegate system. The first theoretical part of the thesis describes the topics of wastegates, actuators, gears and optical methods. In the second part, a pinion measurement method is implemented using a digital microscope and an application to measure the width of the pinion tooth thickness designed in the MATLAB environment.
Materials for Production of Chords for Musical Instruments
Krhut, Štěpán ; Němec, Karel (referee) ; Molliková, Eva (advisor)
My bachelor’s work is about materials used for making the musical strings and its protection against its wear off. The introduction deals with evolution and history of the musical strings and the next chapters explain physical basics of the vibrations and how to make the musical string. There are also highlighted and many times mentioned guitar strings in my work due to the string manufacturers are made to develop and implement various high level demands into the strings because of the many various guitar playing techniques.
Construction of gears with plastic teeth
Selzer, Tomáš ; Vrbka, Martin (referee) ; Křupka, Jiří (advisor)
The thesis discusses the matter of construction of gear trains using plastic parts in both lubricated and non-lubricated environment, trying to give an overview of an up-to-date information in the process. Nowadays, thanks to several years of development, polymer-based gear systems can be used in many cases as a replacement for metal-based ones. The undeniable advantage of such replacement is mostly the lower production cost and its lower weight, which, together with favorable friction properties of polymer materials, makes a number of technological applications much more effective. The first part is dedicated to listing and defining the typical characteristics of polymer materials, which are essential in the process of designing the gear. The next part focuses on evaluation of the available types of solutions for plastic gear trains construction. The last topic is centered around possible defects and the wear as well as the operation conditions and a real-life application of such plastic gear system. The most notable findings are summed up and commented on in the form a discussion. Thanks to the chosen topic, the bachelor’s thesis adds to a closer understanding of the construction and operation of the plastic gear systems.
Research on the textured journal bearings for engines in automotive
Svoboda, Martin ; Hartl, Martin (referee) ; Omasta, Milan (advisor)
The aim of this thesis is to describe the effect of surface textures of radial journal bearings with polymer coating on friction and damage development using experimental tests. Wear and friction tests of real bearings with different texture geometries and surface materials were performed. It was found that the wear deterioration of the textured aluminum sliding bearing surface and neutral or positive effects on the wear of the textured bearing with polymer coating. The reason for the improvement is the good resistance to high pressures of the polymer coating and the preservation of the texture dimensions throughout the bearing run. The friction test showed an improvement in the frictional properties of the textured surfaces when the amount of lubricant in contact was insufficient. At the same time, a positive effect on tribological properties was demonstrated by reducing the lateral lubricant discharge.
Friction components produced by rapid prototyping
Pečenka, Tomáš ; Škaroupka, David (referee) ; Omasta, Milan (advisor)
The main aim of this bachelor thesis is to make an overview of use of additive technology for production of friction components. The first part is concerned on review of additive methods and type of materials. In the second section are situated applications of this technology for fabrication of friction components. The main goal of last part is research in area of tribology of parts manufactured by additive technology.

National Repository of Grey Literature : 161 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.