|
Výklad novozákonní perikopy M+21.1-9 optikou intertextuality a teorie recepce
Konupková, Kateřina ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Beneš, Jiří (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice intertextuality v kontextu biblistiky, a to konkrétně v souvislosti s exegezí perikopy Matouš 21,1-9. Skládá se ze dvou hlavních částí. První část popisuje termín intertextuality jako takový, jeho vznik, chápání tohoto pojmu různými autory a jeho aplikaci v biblických studiích. Na představených typech intertextuality je komparativním způsobem dokázána její problematika. Tuto část popisují kapitoly 1 a 2. Druhá část se soustředí na konkrétní exegezi Matoušovy perikopy 21,1-9. Tuto část popisuje kapitola 3. Skrze biblickou exegezi jsou nastíněné intertextuální vztahy mezi Starým a Novým zákonem, k čemuž jsou využity konkrétní biblické pasáže. Mým záměrem je skrze výklad těchto biblických pasáží dokázat, jak se autor Matoušova evangelia snaží specifickým způsobem přesvědčit své čtenáře o Ježíšově mesianismu s použitím právě těchto intertextuálních metod.
|
|
Postava Elijáše v tanachu a rabínské tradici
Jirounková, Karolína ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Damohorská, Pavla (oponent)
Tato práce se zaměřuje na postavu proroka Elijáše a jeho činy během života i po něm. Bere v potaz jak křesťanskou, tak i židovskou tradici a pokouší se je propojit, popřípadě navázat jednu na druhou. Nejobšírněji se zabývá Knihami královskými a porozuměním jejich pasážím. Pokud je to možné, všechny překlady výkladů a použitých biblických pasáží jsou dány do kontextu a přeloženy do češtiny, tak aby bylo pro čtenáře snadné je pochopit. Pokud jsou některé oddíly obtížnější, přikládám i původní verzi, popřípadě verzi, s kterou jsem pracovala.
|
| |
|
"Člověk" u Ibn Rušda a Maimonida
Kopecká, Pavlína ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce interpretuje pojetí člověka v díle ibn Rušda a Maimonida, dvou významných představitelů vrcholné arabské a židovské středověké filozofie. Ta v sobě slučuje filozofickou tradici antického Řecka, zejm. Aristotela, s náboženským viděním světa. Ibn Rušd i Maimonides se snažili tyto tradice harmonizovat, přičemž se museli vypořádat s mnohými protikladnými názory, které pramenily z rozdílu mezi náboženským a antickým světem. V tomto intelektuálním prostředí se tak vytvářejí originální teze a přístupy k uchopování skutečnosti, světa a člověka v něm. Problematika člověka je v práci zkoumána ve třech rovinách. První rovinu tvoří vztah člověka a stvoření, který se dotýká otázky původu světa, lidské duše a zmrtvýchvstání. Na druhé rovině, člověk a svět, se práce věnuje popisu světa, lidskému poznání a teorii proroctví. Etické a politické názory jsou analyzovány na třetí rovině, jež představuje pozici člověka ve vztahu k obci. Klíčová slova Ibn Rušd, Maimonides, Aristotelés, Platón, novoplatonismus, filozofie, náboženství, Korán, Tóra, člověk, svět, stvoření, věčnost, duše, zmrtvýchvstání, emanace, poznání, iluminace, aktivní intelekt, proroctví, politika, etika, ctnost, blaženost.
|
| |
| |
|
Komenský ve světle života, doby, chiliasmu a prorockých nadějí
Gmuzdková, Silvie ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Disonance v projevech Komenského geniality - tvorba Pansofického programu, víra v Písmo svaté, víra v revelace soudobých vizionářů - je pouze zdánlivá. Světlina Boží přítomnosti v každém okamžiku a eschatologické očekávání jej přivádí k nutnosti revize lidského poznání a započetí programu Všenápravy. Úzká vazba mezi Komenského životním údělem, racionálními systémy a iracionální propagací soudobých proroctví je objasnitelná jeho pojetím času, které se nese v duchu chiliasmu. Víra v Písmo svaté hrála kardinální roli v jeho gnoseologického přístupu ke světu. Zájem o didaktiku, filozofii, mechaniku, muziku i teologii se prolínal celým jeho životem, coby životem posledního biskupa Jednoty bratrské a horlivého agitátora Všenápravy, kterému nešlo pouze o to svět vyložit, ale změnit jej, jak mapuje práce Komenský ve světle života, doby, chiliasmu a prorockých nadějí.
|
|
Komenský ve světle života, doby, chiliasmu a prorockých nadějí
Gmuzdková, Silvie ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Disonance v projevech Komenského geniality - tvorba Pansofického programu, víra v Písmo svaté, víra v revelace soudobých vizionářů - je pouze zdánlivá. Světlina Boží přítomnosti v každém okamžiku a eschatologické očekávání jej přivádí k nutnosti revize lidského poznání a započetí programu Všenápravy. Úzká vazba mezi Komenského životním údělem, racionálními systémy a iracionální propagací soudobých proroctví je objasnitelná jeho pojetím času, které se nese v duchu chiliasmu. Víra v Písmo svaté hrála kardinální roli v jeho gnoseologického přístupu ke světu. Zájem o didaktiku, filozofii, mechaniku, muziku i teologii se prolínal celým jeho životem, coby životem posledního biskupa Jednoty bratrské a horlivého agitátora Všenápravy, kterému nešlo pouze o to svět vyložit, ale změnit jej, jak mapuje práce Komenský ve světle života, doby, chiliasmu a prorockých nadějí.
|
|
Avraham Abulafia: život a dílo (včetně zmapování předcházejících vlivů a jeho pokračovatelů)
Linhart, Matěj ; Holubová, Markéta (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Tato diplomova prace se zabýva osobností rabiho Avrahama Abulafii, s cílem výjadrit jeho osobitý mýstický sýstem, s ohledem k udalostem jeho zivota a jeho osobním zkusenostem, ke kterým dospel behem svých cest. První kapitola mapuje rozlicne mýsticke a filosoficke sýstemý a usiluje o predstavení nekterých dulezitých zidovských hnutí a ucencu, muzeme-li predpokladat jejich vliv na Abulafiový koncepce a metodý. Tato cast tez poskýtuje informace ohledne eschatologických a milenialních predstav dane dobý, ktere mohlý být tomuto ucenci zname a ovlivnit jej. Druha kapitola nasleduje zivotní osudý Abulafii a snazí se predstavit nejdulezitejsí udalosti jeho zivota. Jsou zde tez predstavena díla, ktera napsal, stejne jako jeho vztahý k jeho okolí (ať uz se jednalo o jeho ucitele ci zaký). Tretí kapitola mapuje jeho nasledovníký a usiluje o deskripci rozlicných reakcí na jeho dílo, poskýtuje tez interesantní postrehý ohledne cenzurý jeho díla. Snahou jest tez poukazat na urcite posuný ve vztahu k jeho osobnosti v posledních desetiletích a to jak v prípade kabalistu, tak tez v umeleckých kruzích. Poslední kapitola je pomýslným vrcholem teto prace. Zameruje se na popis a interpretaci zakladních odstínu jeho díla. Cílem zde býlo objasnit koncepci proroctví, jez býlo stredobodem sýstemu tohoto mýstika. Kolem...
|
|
Komenský ve světle života, doby, chiliasmu a prorockých nadějí
Gmuzdková, Silvie ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Disonance v projevech Komenského geniality - tvorba Pansofického programu, víra v Písmo svaté, víra v revelace soudobých vizionářů - je pouze zdánlivá. Světlina Boží přítomnosti v každém okamžiku a eschatologické očekávání jej přivádí k nutnosti revize lidského poznání a započetí programu Všenápravy. Úzká vazba mezi Komenského životním údělem, racionálními systémy a iracionální propagací soudobých proroctví je objasnitelná jeho pojetím času, které se nese v duchu chiliasmu. Víra v Písmo svaté hrála kardinální roli v jeho gnoseologického přístupu ke světu. Zájem o didaktiku, filozofii, mechaniku, muziku i teologii se prolínal celým jeho životem, coby životem posledního biskupa Jednoty bratrské a horlivého agitátora Všenápravy, kterému nešlo pouze o to svět vyložit, ale změnit jej, jak mapuje práce Komenský ve světle života, doby, chiliasmu a prorockých nadějí.
|