Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 130 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Edukace matek v péči o dítě s dětskou mozkovou obrnou
KURÁŽOVÁ, Natálie
Tato bakalářská práce se zaobírá problematikou dětské mozkové obrny a edukací matek v péči o děti mající toto onemocnění. Práce je zaměřena na vnímání potřeb dítěte z pohledu matek a sester, dále pak i na edukační proces, který je uskutečněn mezi matkou dítěte s DMO a sestrou, která edukuje. Cílem práce bylo zjištění, jak matky a sestry vnímají potřeby dětí s dětskou mozkovou obrnou a jak probíhá edukace matky v péči tohoto specifického dětského pacienta. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je popisované onemocnění dětské mozkové obrny jako celek čítající definici, příčiny, diagnostiku, forem, klasifikaci a léčbu. Dále je popsána ideální edukace sestrou a potřeby dítěte. V části praktické jsou zahrnuty výsledky, které byly získány pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sestrami a matkami dětí s DMO, zaznamenávaných diktafonem v mobilním zařízení a následně přepisovány k pozdější analýze a kategorizaci. Kategorizací vyšlo šest kategorií: Potřeby dítěte z pohledu sestry, Edukace matek, Sdělování diagnózy, Potřeby dítěte z pohledu matky, Edukace sestrou a Pomoc pro rodiny dětí s DMO. Kategorie byly následovně převedeny do schémat. Výzkumného procesu se zúčastnilo celkem šest matek dětí s DMO a šest sester, které se s dětmi s DMO již setkaly. Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že pohled na dostačující edukaci mají matky a sestry odlišný. Matky chtějí individuálně přizpůsobenou edukaci i v péči po skončení hospitalizace, zatímco sestry považují za dostačující poskytnutí informací týkajících se pouze aktuálního problému, se kterým je dítě hospitalizováno. Proto je tato práce výborným podkladem k doplnění studia budoucích pediatrických sester. Práce slouží k prevenci negativních zkušeností matek z dob hospitalizace se svým dítětem způsobenou neefektivní a chybějící edukací.
Možnosti hipoterapie v terapii spasticity u dětí s dětskou mozkovou obrnou
VOLŠINSKÁ, Monika
Tato bakalářská práce pojednává o možnostech hiporehabilitace spastické parézy dolních končetin u dětí s dětskou mozkovou obrnou (DMO). V klinické praxi se využívají pro terapii koncepty na neurofyziologickém podkladě. Hlavními metodami jsou Vojtova reflexní terapie a Bobath koncept, které jsou pro rehabilitační léčbu DMO nenahraditelné. V práci se zaměřuji na doplňkovou terapii ve formě hiporehabilitace. Tato metoda využívá opakovatelné, rytmické a pravidelné podněty pro centrální nervový systém. Sumace podnětů následně ovlivňuje plasticitu mozku a dopomáhá větší efektivitě léčby. Teoretická část je zaměřena na problematiku dětské mozkové obrny. Seznamuje s její definicí, příčinami onemocnění a jeho příznaky, mezi které patří postižení centrálního nervového systému, které se mimo jiné projevuje zvýšeným svalovým napětím. Práce proto popisuje také vznik a projevy spasticity a škály, které spasticitu hodnotí. Spasticitu lze ovlivnit hiporehabilitací, se kterou seznamuji blíže v teoretické části mé práce. Metodická část popisuje postupy při odběru dat, které jsou použity pro výzkum. Praktická část probíhala formou kvalitativního výzkumu, případové studie, které se zúčastnili dva probandi s diagnózou spastické formy dětské mozkové obrny. U jednotlivých probandů byl proveden vstupní a výstupní kineziologický rozbor, který obsahuje anamnézu, fyzikální vyšetření aspekcí a palpací, goniometrii, testy chůze - TUG, 2MWT a 10MWT. Pro zhodnocení spasticity byla použita hodnotící modifikovaná Ashworthova škála. Celý výzkum probíhal po dobu týdenního hiporehabilitačního pobytu. Pro výsledky terapie bylo použito srovnání vstupního a výstupního kineziologického rozboru, které ukazuje na pozitivní trendy v efektu terapie. U obou probandů došlo k mírnému zlepšení stability a držení těla, rychlosti a pravidelnosti chůze. Pozitivní ovlivnění spasticity se projevilo změnou postavení pánve a mírným zvětšením rozsahů pohybů dolních končetin. Hiporehabilitací došlo ke zmírnění projevů svalové hyperaktivity, a proto představuje možnost rozšíření fyzioterapie u dětí s dětskou mozkovou obrnou.
The Role of Video Games in Health Care and Medical Training
Gálíková, Markéta ; Langerová, Petra (oponent) ; Šedrlová, Magdalena (vedoucí práce)
This bachelor thesis deals with possible use of videogames and gaming-related technology in medical training and healthcare. General public often consider games as a waste of time or as a purely entertaining. Therefore, the aim of this thesis is to provide evidence of their usefulness and positive impacts on the field of medical training and healthcare. First part of this work refers to and critically analyses the impact of videogames on medical training of students, physicians and even patients. While in the second part the way of using computer games in healthcare is discussed. For example, they can be used in the therapy of children diagnosed with autism spectrum disorder or cerebral palsy, also as a way of reducing pain or discovering new biochemical structures. The intention is to cover, apart from gaming, also related technology like virtual reality and augmented intelligence which even enhances the experience of medical training or usage in healthcare.
Barriers and facilitators of sport activities in adults with congenital physical disabilities: A Systematic Review
Šašek, Vít ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Vařeková, Jitka (oponent)
Název: Bariéry a facilitátory sportovních aktivit u dospělých s vrozeným tělesným postižením: Systematická rešerše Teoretická východiska: Na světě žije více než miliarda osob se zdravotním postižením. Tito jedinci mohou mít v důsledku svého zdravotního stavu omezené možnosti sportovat, věnovat se fitness a hýbat se obecně v pracovním i osobním životě. Nedostatek pohybu představuje významný problém pro zdraví populace a může zhoršovat fyzický a psychický stav jednotlivců. Cíle: Hlavním cílem této práce bylo systematicky prozkoumat dostupné informační zdroje týkající se sportu a pohybových aktivit dospělých jedinců s vrozeným postižením a identifikovat bariéry a facilitátory usnadňující těmto osobám účastnit se pohybových aktivit a zapojit se do odvětví para sportu. Metody: Byly prohledány celkem čtyři databáze - Medline, PubMed, ERIC a Sportsdiscus s použitím hesel: cvičení; para sport, trénink, fyzická aktivita, kontinuální cvičení společně s vybranými vrozenými tělesnými postiženími. Byla použita kombinace termínů MeSH specifických pro jednotlivé databáze, volného textu, zástupných a logických operátorů. Vyhledávány byly pouze práce publikované od roku 2003 a vyhledávání bylo strukturováno do tří fází - dle názvu, dle abstraktu a nakonec detailní evaluace plného textu. U všech nalezených prácí...
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na středních školách se zaměřením na tělesná postižení
Plaček, Jiří
Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na středních školách. Z této široké problematiky bude nejprve stručně charakterizován tento proces s ohledem na trendy integrace (in-kluze). Dále se zaměřím na vzdělávání žáků s diagnózou dětské mozkové obrny. Cílem teoretické části práce bude popsat v základních rysech problematiku integrace (inkluze) jedinců na středních školách. Cílem praktické části bude zjistit na základě dat získaných ze dvou případových studií (kazuistik), jak se realizuje vzdělávání žáků s dětskou mozkovou obrnou a jejich možnosti vzdělávání na středních školách.
Exekutivní funkce u dětské mozkové obrny a jejich implikace do fyzioterapie
Horníková, Dominika ; Javůrková, Alena (vedoucí práce) ; Vlček, Přemysl (oponent)
Cíl: Cílem této teoretické práce je získat povědomí o fyzioterapeutických intervencích, které jsou efektivní na exekutivní funkce dětí s dětskou mozkovou obrnou. Metodika: V rámci narativního přehledu jsme prohledávali dle vhodných klíčových slov internetové databáze, abychom nalezli studie zabývající se naším tématem. Objevené výzkumy musely následně splňovat i námi předem stanovená inkluzivní kritéria. Využili jsme k tomuto postupu programy MICROSOFT WORD a MICROSOFT EXCEL. Výsledky: Naše nálezy jsou stavěny na deseti zahrnutých studiích skládajících se ze tří randomizovaných kontrolovaných studií, tří průřezových studií a ze čtyř studijních protokolů randomizovaných kontrolovaných studií. Některé výzkumy nám ukázaly významný vliv (p<0,05) fyzioterapie na exekutivní funkce u dětí s dětskou mozkovou obrnou, kde v rámci intervence byla použita právě jóga, balet modifikovaný pro tuto diagnózu nebo intenzivní cvičení. Tyto terapie prokázaly kromě účinnosti na námi zkoumané výkonné funkce zároveň vliv také na zlepšení v dosažení předem stanovených cílů nebo chůzi. Závěr: Vliv fyzioterapie na exekutivní funkce u dětí s dětskou mozkovou obrnou se může jevit jako dosud neobjevené téma, avšak některé námi objevené studie použily intervence, které jsou efektivní na tuto zkoumanou oblast. Klíčová slova:...
Efektivita antispastických proudů v dětském věku u pacientů s dětskou mozkovou obrnou
Kurelová, Martina ; Demeková, Júlia (vedoucí práce) ; Havrda, Prokop (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku elektroterapie s antispastickým účinkem. Konkrétně se zabývá Hufschmidtovými proudy a jejich efektivitou na snížení spasticity m. triceps surae u pacientů se spastickou formou dětské mozkové obrny (DMO). V přehledu teoretických poznatků jsou uvedeny informace o dětské mozkové obrně a spasticitě, poznatcích z nových výzkumů ohledně jejich četnosti, diagnostice a léčbě. V poslední kapitole teoretické části jsou uvedeny poznatky o elektroléčbě s antispastickými účinky používající se v České republice i v zahraničí. V praktické části je uvedena série kazuistik pacientů, u kterých byl efekt Hufschmidtových proudů zkoumán. Práce se zúčastnilo 9 pacientů dětského věku s diagnózou spastické formy DMO, kterým byly aplikovány celkem 6x právě Hufschmidtovy proudy. Efektivita tohoto typu proudů je zjišťována provedením chůzového testu na 10 metrů, Timed Up and Go testem a vyšetřením spasticity v 5 krocích dle Graciese a následným porovnáním hodnot vždy před provedením a po ukončení série elektroterapií. Výsledkem této práce bylo potvrzení pozitivního účinku antispastických proudů dle Hufschmidta na snížení spasticity svalu u 7 pacientů, na zrychlení chůze v 10metrovém testu chůze preferovanou rychlostí u 7 pacientů a v testu Timed Up and Go u 5 pacientů,...
Determinace kvality společenského a pracovního zapojení jedinců s mozkovou obrnou v majoritní společnosti
KALKUŠOVÁ, Barbora
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak se jedincům s mozkovou obrnou daří obstát v pracovní či vztahové oblasti. K dosažení hlavního cíle, bylo zapotřebí, vytyčit si i cíle vedlejší. Tedy, zjistit, zda se osoby s mozkovou obrnou setkávají na pracovišti s předsudky, a to jak ze strany zaměstnavatele, tak ze strany spolupracovníků. Dalším z vedlejších cílů bylo, zjistit jaké sociální dopady má mozková obrna na všední život těchto osob. Posledním z vedlejších cílů bylo, zjistit rozdíly při získávání pracovních příležitostí těchto osob, v souvislosti se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním. Pro uskutečnění praktické části práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaný rozhovor. Výzkum prokázal, že se osobám s mozkovou obrnou daří poměrně dobře obstát jak v pracovní, tak vztahové oblasti, nicméně, k naplnění těchto potřeb vede mnohdy náročnější, zdlouhavější cesta, plná překážek, se kterými se majoritní společnost nepotýká. Ukázalo se, že ve vztahové oblasti si zejména dospívající jedinci musí, na rozdíl od zdravých jedinců, mnohé odpustit, či počkat delší dobu, což mnohdy vede k frustraci někdy až k deprivaci těchto osob. V pracovní oblasti se jedinci s mozkovou obrnou nezřídka setkávají s předsudky od kolegů i nadřízených, a to zejména v prvních měsících, od nástupu do nového zaměstnání. Jejich kolegové často zprvu nechápou specifické potřeby osob s mozkovou obrnou. Prokázalo se však, že s postupem času se tato situace většinou zlepší. Cíle práce se tak podařilo naplnit, přičemž práce otevřela i témata nová. Nabízí tak netradiční paletu témat, která majoritní společnost často opomíjí, přechází, či jsou pro ni spíše společenským tabu. Bakalářská práce přináší běžnému čtenáři podnět k zamyšlení, co víc, může sloužit jako studijní materiál pro další studenty sociální práce či jiných humanitních oborů. Práce by v budoucnu mohla být rozpracována do větší hloubky a rozšířena o další, doposud nezmíněná témata.
Possibilities of physiotherapy in the treatment of spastic form of cerebral palsy
PORUBSKÁ, Ivana
Táto bakalárska práca sa zaoberá problematikou spastickej parézy v rámci detskej mozgovej obrny. Skladá sa z teoretickej a praktickej časti. Teoretická časť práce je rozdelená na niekoľko kapitol, ktoré sú venované tematike detskej mozgovej obrny, spasticity a možnostiam fyzioterapie v liečbe spastickej parézy. Praktická časť je tvorená kvalitatívnym výskumom, ktorého súčasťou sú kazuistiky 2 detských pacientiek so spastickou formou detskej mozgovej obrny. V závere práce sú zhodnotené výsledky výskumu a efekt zvolenej terapie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 130 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.