| |
|
British VS. American English – A comparative study
Ohrazda, David ; Šťastná, Dagmar (oponent) ; Sedláček, Pavel (vedoucí práce)
This bachelor thesis compares the differences between British and American English, the two most common variations of the English language, which is used worldwide as either the mother tongue or the second language teaching for more accessible international communication. The thesis briefly deals with the history of the language and then analyzes the differences in grammar, pronunciation, and vocabulary with examples of the issue. The thesis also discusses the cultural influences that have influenced language development. Books and internet resources were used for the work. The main goal of the bachelor thesis is to provide and show how one language can differ based on different nationalities.
|
|
British VS. American English – A comparative study
Ohrazda, David ; Šťastná, Dagmar (oponent) ; Sedláček, Pavel (vedoucí práce)
This bachelor thesis compares the differences between British and American English, the two most common variations of the English language, which is used worldwide as either the mother tongue or the second language teaching for more accessible international communication. The thesis briefly deals with the history of the language and then analyzes the differences in grammar, pronunciation, and vocabulary with examples of the issue. The thesis also discusses the cultural influences that have influenced language development. Books and internet resources were used for the work. The main goal of the bachelor thesis is to provide and show how one language can differ based on different nationalities.
|
|
Teaching Differences between British and American English in Lower-secondary EFL Classes
Stelzerová, Pavlína ; Müller Dočkalová, Barbora (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Anotace: Předložená práce se zabývá výukou rozdílů mezi britskou a americkou angličtinou. Jejím cílem je navrhnout vhodný způsob výuky vybraných rozdílů slovní zásoby v hodinách anglického jazyka. V teoretická část pojednává o dané problematice v kontextu současných výzkumů a odborné literatury. Na základě této studie pak byly vytvořeny výukové materiály. Praktickou část tvoří krátký průzkum. Autorkou vytvořené materiály byly využity ve vybraných třídách při výuce angličtiny a následně prošetřena jejich efektivnost a přínos. Hlavním záměrem práce je navrhnout již zmíněné téma jako obohacení výuky a zjistit, jakým způsobem by mohlo být zahrnuto do hodin, aniž by negativně ovlivnilo časový plán či zatížilo učitele zvláštní přípravou. Klíčová slova: americká angličtina, britská angličtina, rozdíly, výuka angličtiny
|
|
American and British Dialectal Synonyms in Selected Lexical Fields
Kožíšek, David ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Bakalářská práce se zabývá lexikálními rozdíly mezi současnou americkou a britskou angličtinou. Pozornost je věnována nástinu historických a sociolingvistických faktorů, které ovlivnily vývoj americké angličtiny. Práce obsahuje tematicky rozdělený slovníček 224 běžně užívaných amerických a britských dialektových synonym. S přihlédnutím k etymologickému původu jednotlivých slov se snaží charakterizovat strukturu vybraných lexikálních polí. Obsahem praktické části je experiment reflektující jak čeští studenti angličtiny začleňují jednotlivá synonyma do aktivní slovní zásoby.
|
|
Sociophonetic study of substitutional glottalization in native English speakers
Klánová, Aneta ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Glotální ráz, výslovnostní prvek, který býval v britské angličtině zatížen silným sociálním stigmatem, je nyní hojně užíván mluvčími napříč všemi společenskými vrstvami a tvoří součást většiny britských dialektů. Vůdčí role v šíření této formy se připisuje ženám, a je to právě asociace s ženskou mluvou, která ji povyšuje na sociálně prestižnější. Cílem této bakalářské práce je prozkoumat výskyt substituční glotalizace u rodilých mluvčích angličtiny, zejména v závislosti na vybraných sociolingvistických faktorech: pohlaví, věk a typ projevu. V teoretické rovině nabízí práce popis lingvistických a sociálních aspektů T-glotalizace. Zvláštní důraz je kladen na chování sociálních vlivů během jazykových změn. Prezentován je také přehled dosavadního výzkumu v této oblasti. Empirická část práce je založena na analýze 32 nahrávek rodilých mluvčích angličtiny. Výsledky studie potvrzují, že pohlaví, věk i typ projevu mají značný vliv na výskyt glotalizace. Skutečnost, že ženy z našeho vzorku iniciují její šíření, může naznačovat, že glotální ráz stále prochází jazykovou změnu.
|
| |
| |
|
Sociophonetic study of substitutional glottalization in native English speakers
Klánová, Aneta ; Skarnitzl, Radek (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Glotální ráz, výslovnostní prvek, který býval v britské angličtině zatížen silným sociálním stigmatem, je nyní hojně užíván mluvčími napříč všemi společenskými vrstvami a tvoří součást většiny britských dialektů. Vůdčí role v šíření této formy se připisuje ženám, a je to právě asociace s ženskou mluvou, která ji povyšuje na sociálně prestižnější. Cílem této bakalářské práce je prozkoumat výskyt substituční glotalizace u rodilých mluvčích angličtiny, zejména v závislosti na vybraných sociolingvistických faktorech: pohlaví, věk a typ projevu. V teoretické rovině nabízí práce popis lingvistických a sociálních aspektů T-glotalizace. Zvláštní důraz je kladen na chování sociálních vlivů během jazykových změn. Prezentován je také přehled dosavadního výzkumu v této oblasti. Empirická část práce je založena na analýze 32 nahrávek rodilých mluvčích angličtiny. Výsledky studie potvrzují, že pohlaví, věk i typ projevu mají značný vliv na výskyt glotalizace. Skutečnost, že ženy z našeho vzorku iniciují její šíření, může naznačovat, že glotální ráz stále prochází jazykovou změnu.
|
|
Teaching Differences between British and American English in Lower-secondary EFL Classes
Stelzerová, Pavlína ; Müller Dočkalová, Barbora (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Anotace: Předložená práce se zabývá výukou rozdílů mezi britskou a americkou angličtinou. Jejím cílem je navrhnout vhodný způsob výuky vybraných rozdílů slovní zásoby v hodinách anglického jazyka. V teoretická část pojednává o dané problematice v kontextu současných výzkumů a odborné literatury. Na základě této studie pak byly vytvořeny výukové materiály. Praktickou část tvoří krátký průzkum. Autorkou vytvořené materiály byly využity ve vybraných třídách při výuce angličtiny a následně prošetřena jejich efektivnost a přínos. Hlavním záměrem práce je navrhnout již zmíněné téma jako obohacení výuky a zjistit, jakým způsobem by mohlo být zahrnuto do hodin, aniž by negativně ovlivnilo časový plán či zatížilo učitele zvláštní přípravou. Klíčová slova: americká angličtina, britská angličtina, rozdíly, výuka angličtiny
|