Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Budování právního povědomí u dětí žijících v dětských domovech s podporou sociálního pracovníka
PROCHÁZKOVÁ, Natálie
Bakalářská práce se zabývá budováním právního povědomí u dětí žijících v dětských domovech s podporou sociálního pracovníka. Cílem bakalářské práce je zjistit situaci právního povědomí u dětí žijících v dětských domovech a zjistit, jakou roli zastává sociální pracovník při budování právního povědomí u dětí ve vybraném dětském domově. Praktická část je postavena na kombinovaném typu výzkumu, technice dotazování. Nejprve bylo zkoumáno právní povědomí u dětí žijících v dětských domovech za pomoci mezinárodního dotazníku prof. Gary Meltona. Použitou metodou se stal řízený rozhovor, který byl veden individuálně s každým dítětem. Sesbíraná data byla vyhodnocena prostřednictvím statistického programu SPSS. Druhým výzkumným nástrojem se stal polostrukturovaný rozhovor, který byl veden se sociálními pracovnicemi v dětských domovech. Pro vyhodnocení dat bylo zvoleno kódování v podtextu realizovaného rozhovoru. Vyhodnocení získaných dat bylo provedeno metodou tužka-papír a následné vytváření trsů. Výzkumný soubor tvořilo celkem 63 osob. Z výzkumného šetření bylo zjištěno, že věk nemá vliv na postoj dětí k přiznávání práv v modelových situacích. Z hlediska pohlaví bylo pouze u jedné situace prokázáno, že dívky tíhnou k přiznání práva více než chlapci. V případě sociálních pracovnic a budování právního povědomí u dětí z dětských domovů bylo zjištěno, že práva dětí jsou primárně záležitostí vychovatelů, ovšem sociální pracovnice k budování právního povědomí také přispívají, zejména před odchodem dítěte z dětského domova. Zjištění této bakalářské práce může sloužit všem, kteří se s dětmi žijícími v dětských domovech setkávají ve své praxi a laické veřejnosti, která se o tuto tématiku zajímá.
Právní povědomí dětí navštěvujících nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
BEDNÁŘOVÁ, Anna
Tato bakalářská práce se zaměřuje na právní povědomí dětí navštěvujících nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Teoretická část se zabývá historií postavení dítěte ve společnosti, Úmluvou o právech dítěte a dalšími klíčovými dokumenty týkajícími se práv dítěte a věnuje se také technikami a metodami sociální práce v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Práce se dále zabývá prací sociálních pracovníků v těchto zařízeních a jejich naplňováním práv dětí. Cílem výzkumu bylo zjistit právní povědomí dětí navštěvujících nízkoprahová zařízení pro děti a mládež a jakou roli v jeho budování má sociální pracovník. Metodou byl kombinovaný typ výzkumu. Kvantitativní části výzkumu se zúčastnilo 94 respondentů, kteří pomocí řízeného rozhovoru odpovídali na otázky v dotazníku vytvořeném prof. Garym Meltonem. Kvalitativní části se zúčastnilo 5 pracovníků, kteří pomocí polostrukturovaného rozhovoru umožnili hlubší pochopení toho, jak sociální pracovníci přispívají k budování právního povědomí. Ve výzkumu bylo zjištěno, že věk nemá tak výrazný vliv na postoj dětí k přiznávání práv, jak by se dalo předpokládat. Rozdíl v přiznávání práv byl v určitých situacích mezi dívkami a chlapci. Sociální pracovníci budují právní povědomí pomocí přímé práce s klienty. Výsledky této práce mohou poskytnout důležité informace pro další rozvoj a efektivní práci v oblasti ochrany a naplňování práv dítěte.
Mater incerta est aneb Právo znát svůj původ v českém právním řádu
Kufrová, Tereza ; Hendrychová, Michaela (vedoucí práce) ; Šustek, Petr (oponent)
Mater incerta est aneb Právo znát svůj původ v českém právním řádu Abstrakt Diplomová práce se zabývá problematikou práva dítěte znát svůj původ v kontextu českého právního řádu, jeho souladu s úpravou práva dítěte znát svůj původ podle čl. 7 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte a důležitostí práva dítěte znát svůj původ pro právní ochranu dítěte. Cílem diplomové práce je představit pojem práva dítěte znát svůj původ, komplexně zanalyzovat platnou mezinárodní, evropskou i vnitrostátní právní úpravu a představit instituty rodinného práva, jichž se právo dítěte znát svůj původ nejvíce dotýká. Vedle toho tato diplomová práce také kriticky hodnotí výhradu České republiky k Úmluvě o právech dítěte, jež se značným způsobem dotýká práva dítěte znát svůj původ a poskytuje úvahy de lege ferenda v oblasti práva dítěte znát svůj původ. K dosažení tohoto cíle diplomová práce nejprve teoreticky vymezuje pojem práva dítěte znát svůj původ a následně poskytuje analýzu právních pramenů zakotvujících právo dítěte znát svůj původ. Dále se pak věnuje právu dítěte znát svůj původ v kontextu Úmluvy o právech dítěte a výhradě České republiky k čl. 7 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte. Po obecném zkoumání práva znát svůj původ obsahuje diplomová práce pojednání o jednotlivých institutech rodinného práva, v nichž se právo dítěte znát svůj...
Právní povědomí romských dětí
DOLANSKÁ, Pavla
Tato práce se věnuje právnímu povědomí romských dětí z Českého Krumlova a Českých Budějovic. Teoretická část práce se zabývá pojmem dítě, a to z několika pohledů, dětskými právy a také právním povědomím. Bakalářská práce se také zaměřuje na Úmluvu o právech dítěte a další důležité dokumenty z hlediska dětských práv. V několika kapitolách se zaměřuji na romskou minoritu, na její historii, kulturu a na výchovu romského dítěte jako takového. Další důležitou součástí teoretické části jsou Metody a techniky sociální práce s romskou menšinou, sociálně právní ochrana dětí a projekty zaměřené na právní povědomí. Cílem práce bylo zjistit situaci právního povědomí romských dětí v Českém Krumlově a v Českých Budějovicích. Metodou byla zvolena kvantitativní výzkumná strategie s použitím techniky částečně standardizovaného nástroje prof. G. Meltona - dotazníku, zjišťujícího právní povědomí. Dotazník obsahuje obecné otázky, modelové situace a práva a povinnosti dětí a dospělých z pohledu dětí. Výzkumu se zúčastnilo 93 respondentů z Českých Budějovic a Českého Krumlova. Výsledky byly zpracovány v programu SPSS 26.0. Výzkumem bylo zjištěno, že právní povědomí se s rostoucím věkem zvyšuje. Výsledky mohou posloužit jako informační materiál pro veřejnost, pro organizace spolupracující s romskou menšinou či sociální pracovníky.
Prevence komerčního sexuálního zneužívání dětí jako pedagogický problém
Polívková, Lucie ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Práce se věnuje problematice komerčního sexuálního zneužívání a jeho prevenci ve školách a v rodině. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmů, které se k tématu váží. Seznamuje čtenáře s výskytem problematiky v ČR, legislativou a dále vztahem k problematice prevence ve škole a rodině. Také představuje preventivní programy v ČR. Problematika prevence byla mapována za využití dotazníkového šetření a na jeho základě došlo k porovnání získaných dat s předpoklady. Závěrem jsou vysloveny řešení, které mohou pomoci pedagogům v prevenci. Klíčová slova Dítě; sexuální zneužívání; syndrom CAN; syndrom CSA; Úmluva o právech dítěte; formy; následky sexuálního zneužívání; oběť; pachatel; rodina; škola; výslech dětí; demonstrační pomůcky; prevence;
Právo na vzdělání v Evropské úmluvě o lidských právech a základních svobodách a Česká republika
Zelnerová, Eliška ; Bayerová, Monika (vedoucí práce) ; Flídrová, Eliška (oponent)
Právo na vzdělání v Evropské úmluvě o lidských právech a základních svobodách a Česká republika. Abstrakt: Tato práce řeší problematiku ochrany práva na vzdělání. Zaměřuje se na pojetí práva na vzdělání obsaženého v Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Dále také porovnává znění tohoto práva s jeho vyjádřením v jiných dokumentech poskytujících mu ochranu na mezinárodní úrovni. Těmito dokumenty jsou Listina o základních právech EU a Úmluva o právech dítěte. Podstatná část práce je věnována také koncepci práva na vzdělání v českém právním řádu a jejím porovnáním s úpravou v Úmluvě. Velká pozornost je pak věnována rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva D.H. a ostatní proti České republice, protože se jedná o jediný odsuzující rozsudek týkající se České republiky v oblasti práva na vzdělání. Cílem této práce bylo zjistit, jaký vliv mělo toto rozhodnutí na Českou republiku a další členské státy rady Evropy, a zda se je podařilo úspěšně implementovat do českého právního řádu. Toto rozhodnutí je důležité nejen pro Českou republiku. Vrhlo světlo na problém, se kterým se potýká řada evropských států. Stalo se pilotním rozsudkem, který následovala další podobná rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva týkající ne například Řecka či Maďarska. Z těchto rozhodnutí je patrné, že Česká...
Etická dilemata sociálního pracovníka při práci s nezletilými dětmi na pracovišti OSPOD
PEJŠOVÁ, Dagmar Alexandra
Diplomová práce se zabývá etickými dilematy, které sociální pracovník běžně během práce na OSPOD (Orgán sociálně-právní ochrany dětí) prožívá. Cílem práce je představení OSPOD, představení dokumentů, které s vykovávanou prací souvisejí a etické propojení se sociální prací. Cílem výzkumného šetření je zjištění nejzávažnějších etických dilemat a možnosti jejich řešení. Pro realizaci cíle je použita kvalitativní metoda výzkumu s využitím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumné šetření je provedeno na pracovišti OSPOD v Českém Krumlově.
Úmluva OSN o právech dítěte ve vztahu k dětem uprchlíků.
Asfour, Sarah ; Pazlarová, Hana (vedoucí práce) ; Matoušek, Oldřich (oponent)
Cílem bakalářské práce je pojednání o základních právech uprchlického dítěte, která jsou každému dítěti zaručena Úmluvou OSN o právech dítěte z roku 1989. Práce obsahuje popis jednotlivých procesů a situacích, do kterých se uprchlické dítě se svou rodinou, případně nezletilý uprchlík bez doprovodu, dostává během řízení o mezinárodní ochranu v evropských zemích. Práce se nezaměřuje všemi článku úmluvy, ale zabývá jen takovými články, které jsou aplikovatelné na aktuální situaci stěžejních problémů uprchlických dětí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.